Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Iso pytty (vai ei?) + isot venat ja kaasarit (GY6 , 139QM*)

Aloittaja Coastside, 18.07.09 - klo:21:04

« edellinen - seuraava »

kani

#990
Lainaus käyttäjältä: openflow - 04.06.14 - klo:18:39
Lainaus käyttäjältä: kani - 25.05.14 - klo:20:22
Mikähän nyt on vaivannut sen jälkeen kun läppäsin venttiilit ja on käynyt hyvin. Parin reissun jälkeen rupesi kierrosherkyys laskemaan ja tuntuu melkein dieseliltä aiempaan verrattuna.
Kevyilläkään rullilla ei jaksa ajossa vetää kuin 5500-6500 (max) ja pitkän vedättämisen jälkeen kulkee 50km/h (ennen 70-80).
Pakoputki tukossa ?
Jos mopolla ajaa ~1/3 kaasulla tasaisella ja väännät kaasun pohjaan, lisääntykö teho reilusti vai hyvin vähän ?
Jos teho ei lisäänny, on mahdollisesti pakoputki tukossa: alkukäyrä tai äänenvaimennin. Joku irtopala tai paljon karstaa. Myöskään kone ei kierrä, jos putki tukossa.

No tuo voisi kyllä olla selitys. Toinen samanlainen putki löytyy joten se on äkkiä kokeiltu.

Lainaa
Toinen vaihtoehto on liian pienet venttiilin välykset. Jos nokan perusympyrä ei ole täysin pyöreä, niin saattaa käydä siten että kun säätää välykset hyvin pieneksi ja sitten aavistuksen pyöräytät nokan toiseen asentoon --> kantaa venttiili ja laskee paineita pois.

Mulla on kiinni nokka, jossa perusympyrä on matalampi lähempänä nokan aukeamis kohtaa kun heti sulkeutumis kohdan jälkeen. Jos nokan säätää alimassa kohtaa ~0,05 niin se kantaa selkeästi kun nokkaa pikkaisen pyöräyttää toiseen kohtaan.

Jätin tarkoituksella välykset suuriksi. Nokkakin on aika uusi, toiminut ok, eikä siihen ole tullut nähtävää kulumaa/jälkeä. Eikö tuon kantamisen pitäisi näkyä heti huonona kylmästarttinakin? Käynnistyy hyvin kylmänä.

Lainaa
a) Putsaa pakoputki.
b) Säädä välykset isommaksi ja tarkista ajoitukset.

Itselläni(72cc) kun on  kulkenut vain ~50k km/t, vika on johtunut nokan väärästä ajoituksesta tai tukkeutuneesta pakoputkesta.

--------------
Vähän vaikuttaisi, että rullat on jumissa tai väärin asennettu jos kierroksia 10000 rpm @ 30 km / t. Rullat on näillä kierroksilla siellä kupin pohjalla -- eivät liikkuneet mihinkään.

Siis ei tuo ottanut mitenkään yli 8000, kuin keskijalalla huudattamalla ja senkin hirveän pitkän huudattamisen jälkeen. Ajossa jäi tosi alhaisiksi. Kokeilin törkeän kevyitäkin rullia eikä tahtonut kunnolla kiertää  mitenkään. Tuo tukkiintunut putki selittäisi kyllä paljon. Miten ihmeessä se olis tukkoon mennyt sitä en kyllä ymmärrä. Löysitkö omastasi jotain sisältä??

Ehdin purkaa yläkerrankin äsken. Luulin ekaksi että venttiili ottanut mäntään, kun kiiltävää jälkeä. Testasin vuotaako, ei vuoda. Tutkin mäntää tarkemmin niin huomasin että eihän se voi olla venan osumasta toi kiilto, kaari on paljon leveämpi. Putsaako polttoaine mäntää?? Selvästi tummempi tuo on nyt kun aiemmin eli se käy rikkaammalla kuin ennen, riittäisköhän ulkolämpötilan ero kuitenkin selittämään eron?



EDIT: irroitin putkenkin äsken tossa pihalla ja ravistelin sitä, ei oo ainakaan mitään irtonaista. Puhalsinkin siihen sen mitä lähti ja tuntui lähinnä tyhmältä kun ei se ainakaan täysin tukossa ole :)

-Zone-

#991
Lainaus käyttäjältä: Daywalker-75 - 04.06.14 - klo:22:00
Hiukan laitoin imupuolen välystä taas tiukemmalle nakutuksen takia, eli 0,1 ei mahtunut ja 0,05 oli väljä.
Sitten kun ajelet sille sisäänajoa, niin kannattaa seurailla alkaako venttiilit kantamaan. Kuumimmilla helteillä näin saattaa käydä. Isovenakannella olen todennut itsellä toimiviksi 0,15 imussa ja 0,20 pakopuolella (nokkana virijavaran virinokka). Ei ole kantanut kovemmassakaan rääkissä, joskin kylmänä kone nyt tietysti naputtaa selvemmin kun välykset on nuo.  Ihanne venttiilivälyshän on sellainen että se on normaalilämpöisessä koneessa mahdollisimman lähellä nollaa, mutta ei kuitenkaan koskaan nollassa. Pikkuvenaisellakin kannella imupuolella käytin 0,13mm ja pakopuolella 0,18mm. Näitä kokoja ei ihan jokaisesta rakotulkista löydy, mutta esim storm motor myy 25 liuskaista rakotulkkia josssa on erikokoisempiakin kokoja ja sillä olen itse säätänyt.

Lainaus käyttäjältä: kani - 04.06.14 - klo:22:06
Putsaako polttoaine mäntää?? Selvästi tummempi tuo on nyt kun aiemmin eli se käy rikkaammalla kuin ennen, riittäisköhän ulkolämpötilan ero kuitenkin selittämään eron?
Kyllä "putsaa". Ihan normaalia ns. "huuhtelukuviota" nähtävissä. 2T moottoreissa yleensä selvemmin havaittavissa kun siinä tuore seos virtaa pitkin männänlakea ja usein niistä huuhtelukuvioista pystyy päättelemäänkin missä kohtaa huuhtelupatsas sylinteriin muodostuu ja onko se symmetrinen. Tämä siis 2T moottoreissa, mutta kyllä 4T koneissakin vastaavaa usein näkee männän päällä imuventtiilin kohdalla. Ihan normaalia siis.

Seossuhdekin voi hyvinkin olla syypää, kun männänpääkin tuon verran on jo karstaa vetänyt. Näiden kaasareitahan kun saa toisinaan olla vähän väliä säätelemässä kun ilmat muuttuu ja joskus tuntuu että säätöjen muuttumiseen riittää että kääntää sukat vessan patterilla toistepäin. Itse siirryin jo aikaa sitten Lambda-anturiin ja seossuhdemittariin ja löysin lopulta melko hyvän kompromissin kesäkeleille. Hivenen rikkaalla ollaan ja saa se kyllä ollakin.

Lainaus käyttäjältä: openflow - 04.06.14 - klo:18:39
Mulla on kiinni nokka, jossa perusympyrä on matalampi lähempänä nokan aukeamis kohtaa kun heti sulkeutumis kohdan jälkeen. Jos nokan säätää alimassa kohtaa ~0,05 niin se kantaa selkeästi kun nokkaa pikkaisen pyöräyttää toiseen kohtaan.
Katos, katos.. Eipä ole tullut mieleen mitata perusympyrän pyöreyttä. Nähdäkseni se on siis epäkeskeinen nokan keskipisteeseen nähden. Ei oikeastaan kyllä ole hirveän suuri yllätys että noissakin on sitten koneistusheittoja. Tämä luultavimmin selvittääkin sen, miksi kaverille laitettu oman kanssa identtinen nokka vaati ihan oudot venavälykset jotta ei kantanut. Ei se taida niin identtinen ollakaan vaikka onkin "sama nokka".

openflow

Lainaus käyttäjältä: kani - 04.06.14 - klo:22:06
Eikö tuon kantamisen pitäisi näkyä heti huonona kylmästarttinakin? Käynnistyy hyvin kylmänä.
Jos kantaa niin paljon, että vaikuttaa huomattavasti tehoihin pitäisi näkyä myös huonona käynnistyvyytenä.

Lainaa
Tuo tukkiintunut putki selittäisi kyllä paljon. Miten ihmeessä se olis tukkoon mennyt sitä en kyllä ymmärrä. Löysitkö omastasi jotain sisältä??
En löytänyt sisältä mitään, ulos tuli vain karstaa. Pistin puutarhaletkun klemmarilla peräpilliin kiinni ja vettä läpi. Lisäksi alkukäyrän jynssäsin kierretangon pätkällä, ja lopulta kuivasin/poltin putken kuumailmapuhaltimella.

Pakoputki voi ahdistaa, jos esim alkukäyrän jyrkkään mutkaan kasautuu karstaa tai äänenvaimentimen kammioiden joku väliputkista tukkiintuu. Putken tukkeutumiset on yleensä 2t-mopojen ongelmia, aika harvinaisia 4t-peleissä.

Noin puolet on tehoista kateissa, jos ei ~50 km/t enempää kulje -- aika reilusti pielessä. Kaasutin voi myös olla syyllinen, mutta oletin että olet sen kanssa jo kikkaillut. Ota ilmanputsari irti ja kaasuttele keskituella, kato peilin avulla nouseeko kaasuttimen luisti varmasti ylös asti. Varmuuden vuoksi kannattaa kokeilla myös erikokoisilla suuttimilla, vaikka mopo onkin toiminut nykyisellä suuttimella hyvin.



latromster

Mulla meni yläkierrokset rikkaalle nyt, kun tuli lämpimät ilmat. Alle 15c toimi hyvin, mutta armoton röpeltäminen vähän isommissa vauhdeissa, kun ajoin +25c ja kostealla ilmalla. Laskin neulaa yhdellä ja toimii koko alue taas.

Daywalker-75

#994
Testilenkki heitetty. Tuollainen vajaan kympin lenkki, eikä ainakaan lauennut tielle. Lähtiessä ei nakuttanut yhtään, mutta puolessavälissä matkaa pysähdyin kuuntelemaan ja jonkin verran venttiilinnakutusta kuului. Ajelin koko matkan tuollaista ~40 km/h.
Pitäisikö vielä hifistellä venttiileitä vai onko normaalia, kun on näin kuuma?

Testasin myös tuota ls<->sp -kytkintä. Skode kulki ~25km/h ja röpelsi. Ei siis kannata tehdä siitä piilokytkintä, kun poliisit vain nauraisivat.
Kesää odotellessa..
"Pääsispä jo korjaamaan sitä kinkkiä"

kani

Lainaus käyttäjältä: openflow - 05.06.14 - klo:00:40
Lainaus käyttäjältä: kani - 04.06.14 - klo:22:06
Eikö tuon kantamisen pitäisi näkyä heti huonona kylmästarttinakin? Käynnistyy hyvin kylmänä.
Jos kantaa niin paljon, että vaikuttaa huomattavasti tehoihin pitäisi näkyä myös huonona käynnistyvyytenä.

Joo, aiemmin tehtaalta venttiilin tiiveys oli jo valmiiksi heikohko -> heikkeni kylmäkäynnistyvyys kyllä mutta suorituskyky ei niinkään. Jos venttiili vuotaisi suhteessa tehohävikkiin ei se varmaan lähtisi enää käyntiin.

Lainaa
Lainaa
Tuo tukkiintunut putki selittäisi kyllä paljon. Miten ihmeessä se olis tukkoon mennyt sitä en kyllä ymmärrä. Löysitkö omastasi jotain sisältä??
En löytänyt sisältä mitään, ulos tuli vain karstaa. Pistin puutarhaletkun klemmarilla peräpilliin kiinni ja vettä läpi. Lisäksi alkukäyrän jynssäsin kierretangon pätkällä, ja lopulta kuivasin/poltin putken kuumailmapuhaltimella.

Pakoputki voi ahdistaa, jos esim alkukäyrän jyrkkään mutkaan kasautuu karstaa tai äänenvaimentimen kammioiden joku väliputkista tukkiintuu. Putken tukkeutumiset on yleensä 2t-mopojen ongelmia, aika harvinaisia 4t-peleissä.

Noin puolet on tehoista kateissa, jos ei ~50 km/t enempää kulje -- aika reilusti pielessä. Kaasutin voi myös olla syyllinen, mutta oletin että olet sen kanssa jo kikkaillut. Ota ilmanputsari irti ja kaasuttele keskituella, kato peilin avulla nouseeko kaasuttimen luisti varmasti ylös asti. Varmuuden vuoksi kannattaa kokeilla myös erikokoisilla suuttimilla, vaikka mopo onkin toiminut nykyisellä suuttimella hyvin.

Kaasarista en  irrottanut kuin kannen nähdäkseni onko luistissa jotain vikaa - ei ainakaan silmämääräisesti.

Koska tuo vika välillä pätkäisi pois päältä kuin kytkintä kääntäen (tosin vain hetkellisesti) - ajattelin ensisijaisesti että se viittaisi sähköongelmaan kuten staattoriin tai cdi:hin. Mutta koska käynti on tasainen ei se voi ilmeisesti olla sähköissä (?). Toistaiseksi aiemmin havaitsemani sähköviat on olleet huono staattori (ei käyntiin ollenkaan) ja CDI (ei käynnisty, toisessa CDI:ssä vika oli taas että ei sammu) ja sivujalan kytkin (ei käynnistynyt, kunnes poistettu koko kytkin). Muista sähkövioista kuin pätkivistä ja huonoista liitännöistä ei ole vielä kokemusta. Ne sai kierrettyä kolvaamalla johdot ja laittamalla kutistesukkaa.. Latausvika (heikko latausvirta) on ominaisuus.

Mikähän kaasarissa voi vaikuttaa seoksen rikastumiseen yllättäen? Vika on päällä jo kylmänä, ryypynkin päällä ollessa. Eroavaisuus entiseen kaasarissa on että ennen aina purettaessa kaasarin kalvo oli tosi venynyt ja löysä. Nyt kaasarin kalvo oli kuin aiemmin vanhoissa kaasareissa venymätön ja pinkeä, helppo asettaa paikoilleen ja ruuvata kansi kiinni vaikka heti avaamisen jälkeen. Vastaavassa kunnossa olevat kalvot on kyllä ennen toimineet ihan ok.. Eikä se luisti "tökkinyt" yhtään vaan liukuu ihan kivasti.

Mutta mutta.. Jotta seos vaikuttaisi suorituskykyyn näin dramaattisesti pitäisi sen olla tosi pielessä ja varmaan tuntua käynnissäkin nykimisenä?? Nyt käy tasaisesti ja siististi mutta on siis ihan hengetön.. Vaikka kaikki näyttäisi olevan ok, luisti ei nouse ja seos on rikas? Mutta miksei se sitten käy nykien? Jos on laittanut turhan ison suuttimen säätäessään niin sekin on heti tuntunut nykimisenä mitä nyt ei esiinny.

Putkiteoriakin tuntuu sikäli oudolta että siihen putkeen voi puhaltaa ihan niin paljon kun pystyy eikä tunnu mitään vastusta.

Daywalker-75

Lainaus käyttäjältä: tommi - 20.05.14 - klo:15:06
Ihan samanlailla se nakuttaa, vaikka säätäisi venat ihan umpeen, ilman minkäänlaisia välyksiä. On tullut kokeiltua sekin. Vakiopytyllä koneen saa käymään jokseenkin äänettömästi mutta isommat pytyt nakuttaa aina. Ei tarvitse kuin katsella noita youtube viritys videoita niin hemmetinmoinen nakutus kuuluu aina koneesta, kun ylpeä omistaja esittelee mopoaan.

Kerrohan Daywalker sitten myöhemmin bensankulutuksesta, pääsetkö samaan kuin minä, eli tuollaiseen 2-2.3L lukemiin. Mulla on 21/19 venat tässä mun isovenakannessa, ostettu Scotfordin Jussilta. Noissa VirijaVaran kansissa on 23/20 venat, saattaa kuluttaa hieman enemmän.

Tänään 30 kilsan lenkki ja matkanopeus oli sisäänajonopeus 30-40 km/h.
Laitoin tankin ihan täyteen ja vähän ylikin lähtiessäni 98:a ja tasan 25 kilsan kohdalla tankkasin. Tankkiin meni 0.65 litraa, eli ojalan laskuopin mukaan tekisi satasella sen 4x0,65=2,6 l/100km. Tulos voi heittää sen 5% suuntaansa ja varmasti vie enemmän oikein rääkätessä, mutta varsin maltilliset lukemat. Pääsee toiselle mökille ja takaisin tankillisella.

Iridium tulppa oli ihan siistin näköinen kun tsekkasin. Kävin tankkaamisen jälkeen jätskillä ja sen jälkeen ei oikein tykännyt lähteä käyntiin, kuten kylmiltään... Lähti kuitenkin hiukan kaasua antaessa.
Kaasariin en hirveästi ole puuttunut ja ajattelin säätää sen jossain vaiheessa, jos vaikka käy hiukan rikkaalla.

Kaikin puolin helvetin mukavaa kaikkien säätöjen jälkeen ajella. Koko ajan oli kuitenkin sellainen fiilis, että milloin vehje laukeaa ja sitä herkeämättä kuunteli kaikkia ääniä. Ja niitähän löytyy. Jos ei venttiilit kilise tai perä ulise kun ajaa yli 60 km/h, niin imuäänet ja ilman suhina kypärän alla saa mielen hulluksi.
Kesää odotellessa..
"Pääsispä jo korjaamaan sitä kinkkiä"

tommi

#997
Kannattaa käyttää sitä sähköstarttia jos suinkin mahdollista, jos jatkuvasti joutuu polkemaan käyntiin niin poljinsysteemi hajoaa ennenpitkää. Joko rattaat hajoavat tai koppa halkeaa. Poljinhan on vain varakäynnistin, ei sitä ole tarkoitettukaan jatkuvaan käynnistämiseen. Kyllä ainakin mulla jaksaa suhthyvin startata sähkölläkin. Eikös siinä VirijaVaran setissä tullut tasapäinen mäntä? Ei pitäisi olla vaikeaa saada sähköstartilla käyntiin. Ainakaan jos akku on kondiksessa.

P.S. Lyhensin holkin niin lyhyeksi kuin mahdollista, 6.3g rullilla ei ole kuin 5000rpm kierroksia kun ajaa kuuttakymppiä. Kävin eilen ajamassa 200km lenkin eikä kertaakaan kierrokset nousseet yli viidentonnin. Mukavan leppoisaa ajella pitkiä siivuja. Huippuja en ole viitsinyt edes kokeilla.



"Jos ei venttiilit kilise tai perä ulise kun ajaa yli 60 km/h, niin imuäänet ja ilman suhina kypärän alla saa mielen hulluksi."

Suosittelen edelleen niitä korvatulppia. Itse kypsyin myös noihin mekaanisiin ääniin ja tuulen suhinaan siinä määrin että aloin käyttämään korvatulppia. Mistään hinnasta en niistä enää luopuisi. Kokeilin ihan huvikseen ajaa ilman tulppia niin meinasi mennä hermot..


Daywalker-75

Kyllä tuo nyt starttaa jo napista. Vaihdoin uudet sisuskalut poljinstarttiin, niin se ei heti hajoa.
Yleensä laitan radiokuulokkeet kypärän alle, niin se vaimentaa jo jonkin verran ulkopuolisia ääniä.
Huomenna säiden salliessa +50km lenkille...
Kesää odotellessa..
"Pääsispä jo korjaamaan sitä kinkkiä"

openflow

Lainaus käyttäjältä: kani - 05.06.14 - klo:14:38
Mutta mutta.. Jotta seos vaikuttaisi suorituskykyyn näin dramaattisesti pitäisi sen olla tosi pielessä ja varmaan tuntua käynnissäkin nykimisenä?? Nyt käy tasaisesti ja siististi mutta on siis ihan hengetön..

Putkiteoriakin tuntuu sikäli oudolta että siihen putkeen voi puhaltaa ihan niin paljon kun pystyy eikä tunnu mitään vastusta.
Ei rikkaalla vaan laihalla. Mikäli tehot tippuu puoleen, koska kaasutin on liian rikkaalla, sen kuulee jo äänestä eli röpöttää todella paljon ja tulppa on musta. Erittäin laihalla(booaaa) mopo ei kulje mihinkään -- ehkä ~30 km/t. Kun ollaan aivan piikillä kaasuttimen säädöissä ja tästä mennään aavistuksen laihemmalle voi tehot tippua todella reippaasti vaikka mopo ei vielä booaisikaan.

Putkeen puhaltamalla ei huomaa onko putki puoliksi ummessa vai ei, sen läpi menee kumminkin paljon kaasua / sekunti.

Coastside

Uusi putki kävisi vertailuksi testata vedellä jonka virtausmäärää mittaisi Toinen olisi putken tilavuuden muutoksen mittaus vaikkei se suoraan tukkoisuutta osoita. Vettä käytetään joskus aerodynaamisiin mittauksiin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

kani

Lainaus käyttäjältä: openflow - 10.06.14 - klo:00:31
Lainaus käyttäjältä: kani - 05.06.14 - klo:14:38
Mutta mutta.. Jotta seos vaikuttaisi suorituskykyyn näin dramaattisesti pitäisi sen olla tosi pielessä ja varmaan tuntua käynnissäkin nykimisenä?? Nyt käy tasaisesti ja siististi mutta on siis ihan hengetön..

Putkiteoriakin tuntuu sikäli oudolta että siihen putkeen voi puhaltaa ihan niin paljon kun pystyy eikä tunnu mitään vastusta.
Ei rikkaalla vaan laihalla. Mikäli tehot tippuu puoleen, koska kaasutin on liian rikkaalla, sen kuulee jo äänestä eli röpöttää todella paljon ja tulppa on musta. Erittäin laihalla(booaaa) mopo ei kulje mihinkään -- ehkä ~30 km/t. Kun ollaan aivan piikillä kaasuttimen säädöissä ja tästä mennään aavistuksen laihemmalle voi tehot tippua todella reippaasti vaikka mopo ei vielä booaisikaan.

Putkeen puhaltamalla ei huomaa onko putki puoliksi ummessa vai ei, sen läpi menee kumminkin paljon kaasua / sekunti.

Mutta miten tuo palotila/tulppa on sitten mustempi kuin aiemmin, laihallahan sen pitäisi olla vaaleampi??  :o

ko2610

Musta se voi olla kahdesta syystä: nokinen musta rikkaasta seoksesta tai öljyinen musta öljyn pääsemisestä palotilaan.

-Zone-

Tulpan värianalyysikin tulisi tehdä aina oikealla tavalla, eli riittävän pitkän täyshuudatuksen päätteeksi vedetään koneet nopeasti sammuksiin ja tarkistetaan tulpan väri. Jos tyhjäkäyntialue on rikkaalla voi tulppa vetää alle minuutissa taas mustaksi vaikka seos olisikin täyskaasulla oikea jos koneen annetaan käydä tyhjäkäyntiä lopuksi. Tästä syystä mittaus tulisi suorittaa oikein ja sitä ennen olla riittävän pitkä vedätys jotta mahdollinen jo olemassa oleva noki ehtisi palaa pois ja saadaan todenmukaisempi käsitys täyskaasuseoksesta. En ole tehnyt tutkimuksia kuinka nopeaan vaikuttaa palotilan nokisuuteen jos konetta ei sammuta heti. Itsellä on tuossa ollut jo pitkään käytössä lambda-anturi ja seosmittari. Kapeakaistaisia tosin eikä ne ole mulla jatkuvasti edes kiinniruuvattuna vaan vain kun tehdään muutoksia tai jos nyt muutoin epäilen seoksien olevan pielessä.

Coastside

Vaihdoin pääsuuttimen (75) ja annoin käydä tyhjäkäynnillä lämpimäksi ja katsoin tulpan: musta kuin sysimiilu. Harjasin noen pois ja ajoin kympi ja katsoin tulpan: sopivan ruskea. Pitäisi toistaa että näkisi onko ryypyn vaikutusta tuo noki.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04