Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Iso pytty (vai ei?) + isot venat ja kaasarit (GY6 , 139QM*)

Aloittaja Coastside, 18.07.09 - klo:21:04

« edellinen - seuraava »

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 13.09.11 - klo:12:58
Vakionokallakin saa koneeseen alavääntöjä lisää kun laittaa ajoituksen 180 astetta pieleen, mutta vastaavasti yläkierroksilta katoaa voimaa eikä kone kierrä kunnolla ylhäällä.
Nyt meni vähän yli hilseen, mikä muuttuu jos nokan ajoitus on 180 astetta pielessä?


-Zone-

Kuten tuossa jo laitoin. Ei merkit enää stemmannut paikalleen kun kampuran käänsi normaaliin ajoitusasentoon. Mielestäni heittää siis puolella hampaalla verrattuna oikeaan ajoitukseen.

openflow

Lainaus käyttäjältä: VariJAri - 13.09.11 - klo:08:46
125-150cc gy6 koneille on taas laaja skaala nokkia tarjolla "a8-a15" joihin löytyy harrastajien toimesta melko tarkat speksit.
>125cc ihmeiden nokkien vaikutusta
Lois de levée de soupapes des cames A8 , A9 , A10 , A11 , A12 , A13 , A14 et A15
http://www.scooterchinois.fr/modules/newbb/viewtopic.php?topic_id=6455&forum=71

Samalla tavalla merkittyjä nokkia löytyy myös 50cc++ ihmeisiin, tosin niiden profiileista ei mitään tietoa.

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 06.09.11 - klo:00:40
Yritin tässä löytää 50cc 4-venakannen venttiilimittoja...
4v-ihmeissä taisi olla 14 mm imu- ja 11 pako-venttiilit.

-Zone-

#528
Hitto kun nyt ei taas muista kun aloin tässä omia muistikuviakin epäilemään jo. Koitin tota nyt taas järkeillä mutta syysflunssan kuumeessa ei järki kulje. 2003-2004 vaihteessa kummiskin tota asiaa järkeilin kun yritin muutta vakionokan ajoitusta kun niiden kanssa pelasin. Mietin tässä olisinko sittenkin ajoittanut sitä nokkaa AKK:ssa. Eli nokan 180 asteen sijaan oliskin ollut kyse kampurasta.

Nokkarattaassa on mun muistikuvan mukaan 34 hammasta mikä tarkoittaisi että kampiakselilla on oltava 17. 17 ei ole 2:lla jaollinen eli tasan puolikierrosta olisi 8,5 hammasta ja nokka silloin 90 asteessa. Jotenkin tuon mukaan mä sitä silloin järkeilin että ajoituksen saa puolella hampaalla muutettua YKK:ssa jossa merkit normaalisti ajoitettuna olisi kohdakkain.

Hitto kun nyt ei taas ajatus kulje. Pitäis olla osat händyissä mitä pyöritellä.

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 13.09.11 - klo:23:02
Kuten tuossa jo laitoin. Ei merkit enää stemmannut paikalleen kun kampuran käänsi normaaliin ajoitusasentoon. Mielestäni heittää siis puolella hampaalla verrattuna oikeaan ajoitukseen.
Siinä tapauksessa on jotain outoa tapahtunut koneessasi. Ajoitusmerkkien pitäisi kyllä olla kohdallaan, oli sitten 180 astetta poskellaan tai just kohdallaan. Nokka-akseli kun tekee kaksi kierrosta siinä kun kampiakseli yhden, niin en ymmärrä miten se tekisi ensimmäisen kierroksen vajaana ja kirisi sitten seuraavalla kierroksella itsensä merkkien kohdalle? Tietääkseni ympyrä on pyöreä ja puoliympyrä tasan puolet siitä, eikä 99% täydestä ympyrästä?

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 14.09.11 - klo:00:08


Nokkarattaassa on mun muistikuvan mukaan 34 hammasta mikä tarkoittaisi että kampiakselilla on oltava 17. 17 ei ole 2:lla jaollinen eli tasan puolikierrosta olisi 8,5 hammasta ja nokka silloin 90 asteessa. Jotenkin tuon mukaan mä sitä silloin järkeilin että ajoituksen saa puolella hampaalla muutettua YKK:ssa jossa merkit normaalisti ajoitettuna olisi kohdakkain.

Hitto kun nyt ei taas ajatus kulje. Pitäis olla osat händyissä mitä pyöritellä.
Ei ole 17 kahdella jaollinen, mutta 34 on.

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: InsOmnia - 14.09.11 - klo:00:23
Ei ole 17 kahdella jaollinen, mutta 34 on.
Juuri näin. Kampuralla hammasluku täytyy olla puolet nokkarattaasta jotta välitys olisi 2:1
Jos nokkaratas olisi 24, olisi kampuralla 12 hammasta. Jos nokassa on 34 on kampuralla 17.

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 14.09.11 - klo:00:29
Lainaus käyttäjältä: InsOmnia - 14.09.11 - klo:00:23
Ei ole 17 kahdella jaollinen, mutta 34 on.
Juuri näin. Kampuralla hammasluku täytyy olla puolet nokkarattaasta jotta välitys olisi 2:1
Jos nokkaratas olisi 24, olisi kampuralla 12 hammasta. Jos nokassa on 34 on kampuralla 17.
Eli mihin tuo aikaisempi väittämäsi perustuu? Vai oliko vaan flunssan aikaansaama aivopieru? ;)

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: InsOmnia - 14.09.11 - klo:00:31
Eli mihin tuo aikaisempi väittämäsi perustuu? Vai oliko vaan flunssan aikaansaama aivopieru? ;)
Hetkonen.. Siis mikä väittämä. Se nokan kääntö 180 astetta?. Joo näinhän se ei voi olla joten mietin että käänsinkö sittenkin kampurasta sen 180 astetta että saisin sen puolenhampaan heiton siirrettyä Akk:sta ykk:hon. Prkl... Nyt ei kyllä ajatus kulje tän kanssa. Parempi pitää enemmiltä sanomisilta turpa toisytaseksi kiinni ja myllätä tuolta laatikosta noita vakionokkia kuumeen hellitettyä ja tutkailla miten tuo homma nyt meni. Aikaa kummiskin jo kun tuon asian kanssa taistelin.

InsOmnia

Ajattelin vaan, että ei se ajoitus missään muussa 4 tahti vehkeessä muutu, vaikka sen 180 astetta olisikin poskellaan. Eli pienet perustelut moiselle ihmeelle olisi paikallaan. ;D

Uka

Lainaus käyttäjältä: tommi - 26.05.11 - klo:15:41
Tuli sitten tilattua isoventtiilikansi ja on asennettu jo paikalleenkin.- -

Imuaukon halkaisija on tässä isovenakannessa 21mm ja pakoaukon 19mm. - -
Kallishan toi oli, 108e posteineen mutta mielestäni ihan hintansa väärti. Kun ei noita mistään halvemmallakaan saa  :-\

Hmm, näitä isovenakansia on näköjään erilaisia. Minulle tuli postissa Virijavarasta isovenakansi jossa venttiilit ovat 23 ja 20 mm. Hinta oli 59.90 euroa. Laitoin sen eilen paikalleen samasta paikasta aiemmin tilattuun 72cc pytyn päälle, mutta imupuolen keinuvivulle ei tullut öljyä, joten joudun purkamaan kaiken.

Moponi kulki 72cc ja vakiokannella miellyttävillä kierroksilla 67 km/h (gps), suutin 97. Perävälitys on harvinainen 22.1 (rengas 12") eli sairaan tiheä, (vrt esim Solifer XTR noin 15 välitys). Sitä kompensoi 10.0 g rullat ja 18.5 leveä hihna. Tehtaan asentamilla 6 g rullilla huippunopeus on vain 58 km/h (72cc), ja kone huusi kuin hullu. Ja joku väitti että rullien paino ei vaikuta huippunopeuteen!  :o

Mopo on muuten KML hybrid, omapaino 135 kg ja tuo 800W sähkömoottoripuoli on tuhoutunut. Tehtaan jäljiltä (50cc, suutin 85) huippunopeus oli huikeat 43 km/h (gps) ja kiihtyvyys tavarajunan luokkaa.

Tuon 18.5 leveän hihnan sovittamiseksi muuten jouduin poistamaan varikopan sisältä muutamia seinämiä.

tommi

#536
Lainaus käyttäjältä: Uka - 14.09.11 - klo:10:47

Hmm, näitä isovenakansia on näköjään erilaisia. Minulle tuli postissa Virijavarasta isovenakansi jossa venttiilit ovat 23 ja 20 mm.

Joo, ainakin kahta erilaista isovenakantta on tarjolla. Mutta kyllä siinä sinunkin kannessa on samankokoiset imu ja pakoaukot, eli 21 ja 19mm. Venat ovat vaan isommat. Ja toki rullien paino vaikuttaa huippuihin, laitappa vaikka 3,5g rullat niin ei takuulla kulje kuin vaivaiset 35km/h ja kierroksia jotain 8000-9000..

P.S. Toivottavasti kestää toi kansi sulla, monilla ollut ongelmia venojen kanssa..

-Zone-

#537
Lainaus käyttäjältä: InsOmnia - 14.09.11 - klo:00:48
Ajattelin vaan, että ei se ajoitus missään muussa 4 tahti vehkeessä muutu, vaikka sen 180 astetta olisikin poskellaan. Eli pienet perustelut moiselle ihmeelle olisi paikallaan. ;D

Kuume hellittänyt sen verran että taas ajatus kulkee. Ei ollut eilen ehtoollakaan hirmu kova mutta sen verran kummiskin että abstraktimpi aivotoiminta tuotti vaikeuksia. Aivot piti tuossa sitkeästi kiinni muistikuvasta, että joku juttu täytyi tässä nokan puoli kierrosta pieleen asennuksessa olla. Syykin selvisi kun tänään mylläsin noita laatikoita. Ongelmia aiheuttanut nokka on ollut poisheitettynä iät ja ajat, mutta löytyi vanha muistivihko josta asia alkoi valjeta.

Silloisessa nokassa nokkaratas oli pielessä nokkaan nähden. Aika paljonkin ja vaikka kuinka kompensoi ajoitusta rukkaamalla se oli aina sen puolihammasta pielessä. Tein siihen itselleni sitten uudet pienet merkit ja iso reikä oli silloin noin klo 5:n kohdalla eli miltein suoraan alas. Vihkossa oli nämä merkit piirretty ja myös silloinen pohdinta saako puolen hampaan heiton jollain vippaskonstilla korjattua. (näkyy lukevan myös mietintää hamasluvuista)

Nokkaa kiinnilaittaessa tarvi olla tarkkana että nokkaa ei laitettu alkuperäisten merkkien mukaan. Siihen aikaan kokeilin välillä virinokkaa eri variaatioissa ja välillä kiinni oli vakionokka ja vihkossa lukee muistutuksena tulolta ajalta "vakionokka aina puoli kierrosta pieleen".

Virinokka jäi sitten lopulta koneeseen, mutta siinä laakerit tuli tiensä päähän jotain alle vuodessa ja hommasin uuden vakionokan joka on siitä lähtien koneessa pyörinyt. Jotenkin vain se aivot kaivoi muistikuvan väärin asennettavasta vakionokasta ja isoreikä oli silloin alas ja pidemmittä ajattelemitta heitin sen kommentin. Sitten sitä mietittyäni aivot sanoi ettei tuo nyt voikkaan olla mutta taas muistikuva riiteli vastaan että perkele, kyllä tässä jokin oli.

Kuumeisena yritin asialle vahvistusta järkeillä sille ajatukselle, että koska nokka pyörii puolet kampurasta täytyy kampurassa hampaan siirto vaikuttaa nokassa puoli hammasta. Siinä aiheessa se ajatus pyöri ja välillä karkaili aivojen yrittäessä jotenkin ratkaista tuota pulmaa, kun vahva muistikuvakin sanoi että ihan varmasti jokin tässä asiassa kyllä oli. :)

Eli otetaan sanomani takaisin. Joskus vaan näitä sattuu vanhallekin tekijälle :D
Edelleen olen kyllä sitä mieltä että moottorin käyttötarkoitus sanelee millainen nokka siihen parhaiten soveltuisi ja nokkaa aikaistamalla voidaan moottorin käytöstä muuttaa tästäkin vielä lisää, mutta simppelillä puolen kierroksen muutoksella vain jakoa muuttamalla ei voita toki mitään ;)

Uka

#538
Lainaus käyttäjältä: tommi - 14.09.11 - klo:11:02

P.S. Toivottavasti kestää toi kansi sulla, monilla ollut ongelmia venojen kanssa..

Itse asiassa vakiokannesta katkesi pakoventtiili alta 200 kilometrin 72cc pytyllä + Narakun nokka (edit sitä ennen se oli toiminut vakionokalla useita satoja kilometrejä). Myös mäntä katkesi (! Männän laki oli jäänyt yläkuolokohtaan ja muu aines oli kiinni kiertokangessa). Ostin tämän isoventtiilikannen osittain siinä toivossa, että tässä olisi isompi palotila = vähemmän puristuksia = kestävämpi. Seoksista ei ole kunnollista tietoa, mutta suutin 97, vapari, isompi tyhjäkäyntisuutin on joten ihme jos on laihalla käynyt. En ole täysin varma aiheutuiko konetuho ensisijaisesti pakovenan osumisesta mäntään vai männän katkeamisesta.

Narakun viritysnokka ei vaikuttanut tuon taivaallista kiihtyvyyteen eikä huippunopeuteen vakiokannella. Saman 67 (gps) se kulki vakionokalla ja Narakulla.

Isovenakannen kanssa ajattelin laittaa räjähtämisen estämiseksi vakionokan. Nyt lähtisi 200 km ajettu Narakun nokka halvalla tyhjän panttina jos jotakuta kiinnostaa. Epäilen että isot venttiilit ottaa mäntään kiinni jos laittaa tuon virinokan.

Coastside

Kun myytte kampuraa tai nokka-akselia, paketoikaa se heti irroittamisen jälkeen, puhtain käsin, tiukasti muoviin ettei likaannu. Hiekan muru laakerissa ja pyöräytys niin voi heittää vesilntua sillä.

Välysten tsekkaus on neuvottu tässä ketjussa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04