Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Iso pytty (vai ei?) + isot venat ja kaasarit (GY6 , 139QM*)

Aloittaja Coastside, 18.07.09 - klo:21:04

« edellinen - seuraava »

Coastside

Mirkelin kipinästä näkee hiilen määrän. Malleja on netissä jossain.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pekpel

Lainaus käyttäjältä: InsOmnia - 05.09.11 - klo:23:43
Lainaus käyttäjältä: pekpel - 05.09.11 - klo:22:52

Siis simmpelisti isovenakansi toimii vasta 80cc ja suuremmila pytyillä hyvin ja samalla kaasaria pitää isontaa.
72cc pytty menee vakio kannella ja jopa vakiokaasarilla, kunhan nakkaa isompaa suutinta kehiin ja poistaa kannesta ne imu- ja pakopuolen kanttaukset, eli avartaa kannen  imukurkkua ja pakoputken liittymää..
Ei se nyt ihan noin ole.
Suuremmista venttiileistä on aina hyötyä, kun tehoja ruvetaan kutittamaan ulos. Ei kuutiotilavuudella ja polttoaineseoksilla ole minkäänlaista idioottivarmaa kaavaa, jonka mukaan voisi varmuudella väittää, etteikö 63cc pytty ja isovenakansi sekä parempi hengittävyys "kaasari, pakoputki, kannen porttaaminen, ilmansuodatin"  toisi lisää tehoa ja vääntöä, verrattuna alkuperäiseen kanteen.

Nyt kannattaa ehkä muistaa sekin, että jokainen kone on ainutlaatuinen yksilö, ja kaikilla ei toimi samat osaset samalla tavalla.

Yleistäen, mitä suurempi ilman ja polttoaineen seos saadaan moottorissa palamaan, sen suurempi teho.

Ja taas, voi tätä riemua...
Ei pelkällä isovenakannella tee mitään vakiossa tai 63 tai 72cc pytyillä, aina pitää jotain muutakin laittaa ja sehän ei enää ole mitään "Simppelisti" hommaa..
Ei ole mitään järkeä skopan keston takia alkaa vetämään alle 80cc pytyllä ja isovenakannella tehoja ulos, ellei aja kisaa.

Tuo sana "hyvin" on avainasemassa tässä tapauksessa, jos sylinterissä ei ole tarpeeksi tilavuutta suhteessa venttiileihin niin virtaukset eivät toimi kunnolla jäähdyttääkseen / tasapainottaakseen lämpötiloja / venttileissä / männässä / palotilassa / tulpassa...
Saatikka että kaasuttimeen saataisiin edes jotenkin toimiva "tasainen" / "synkroninen" imu, jota kalvokaasarit tarvitsevat ja jota varten ovat myös ilmanputsarissa olevat "kurit"
Myöskin pakopuolen virtaus huononee liian ison venttilin myötä, "imaisu" häviää isomman venttiilin poistopinta-alan takia, virtaus nopeuden pienennyttyä, jolloin myös täytös huononee.

Joo, isovenakansi alle 80cc pytyssä, mitäpä siitä...
Hengittävyys kasvaa, kiekat kasvaa, vääntö kasvaa, lämpötilat kasvaa ja kestävyys pienenee, Hupsista, mitenkäs tässä nyt näin kävi?
Menee enämpi bensaa ja kulkee kovaa, miksei kestä?
Eikös paremipi virtaama jäähdytäkään konetta?
Jopas on yhtälö, tuon kun ratkaisette niin, onneksi olkoon.

Vakio käyttäjä hakee yleensä minimissään 10000km kestoa ja silleen.
Laita 80 cc pytty, isovenakansi ja isompi kaasari niin ajat sen 10000km perushuolloilla.
Tolla kokoonpanolla on saatu kulutuskin alle 2 litran/100km nelarilla.

Eipä taida onnistua pienemmillä pytyillä ja isovena kannella.
Veikkaan ma  8)
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

pekpel

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 05.09.11 - klo:23:54
Lainaus käyttäjältä: pekpel - 05.09.11 - klo:22:52
Kyllä tossa oli selkeesti jääny venttiilli karkasematta, jos ois venttiili ollu matskultaan oikeeta niin pohjaaminen ois hakannu myös sen venanpainimen pään tohjoksi ja osin venan pään.
Olis varmaan ironnu nois venan kiilatkin, ainakin toinen.
Olen tässä osin eri mieltä. En sano etteikö materiaalin jälkikäsittelykin olisi voinut jäädä vaiheeseen, mutta vaikka pakovena olisi ollut tavallista p*skarautaa niin tuskin olisi tuollatavoin pää läjään mennyt. Perustan tämän mielipiteen juurikin sille että mikäli venttiili ei pohjaa, pitää voittaa ainoastaan venttiilin ja sen osien inertia + jousivoima. Pehmeämpää kappaletta tuollaisessa tapauksessa hiotaan kovemmalla kappaleella. Ei taota.

Pehmeän materiaalin ollessa kyseessä keinuvivun venttiilipainin olisi syönyt venttiilin päähän uran. Kun kappale pohjaa eli ei anna peräksi niin silloin kappaletta taotaan ja taontakohta pyrki menemään läjään ja samalla leviää. Minä en ainakaan niistä kuvista havainnut tippaakaan urautumista vaan samankaltaista jälkeä kuin olisin olettanut näkeväni jos olisin venttiilinpäätä takonut pienellä vasaralla alasimen päällä.

Jonkinasteisen käsityksen asiaan varmaankin saisi kun tekisi esim poranterällä testin siihen muovautuneeseen venttiiliin ja vertaisi kovuutta varmasti kunnossa olevaan venttiiliin. Esim käytössä olleeseen vanhaan venaan. Kotikäyttäjä tuskin pystyy kovin kummosia muita ja tarkempia seosanalyysejä tekemään.
Mainitsihan kaveri että venttiili ei pohjannut, oli jousen välissä rakoa kun oli venttiili painuneena täysin alas.
Ja venttiilithän pyörii koko ajan moottorin käydessä, siksipä venttilinpainimen kosketuskohta venttiilin päähän pitäisi olla hieman "poskellaan", efektin tarkoitus on saada venttililautasen erilaiset lämpökuormat tasoitettua ympäri venttililautasta ja samalla "hiomaan" karstaa pois tiivistyspinnoilata, jotta pistekorroosiota ei pääsisi syntymään, samalla venttilin ohjurissa öljy levittäytyy tasaisemmin eikä iskukuorma aiheuta venttiilinvarteen pysyviä muodonmuutoksia..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

-Zone-

#498
Lainaus käyttäjältä: pekpel - 06.09.11 - klo:00:27
Mainitsihan kaveri että venttiili ei pohjannut, oli jousen välissä rakoa kun oli venttiili painuneena täysin alas.
Timo pisti kuvat joita katsoin. Yritin myös oikein uudestaan katsomalla löytää Timon maininnan ettei vena pohjannut. En onnistunut. pettynyt pisti ettei venat pohjannneet. En vain nähnyt kuvia millätavoin sillä venat oli kärsineet. Voi tietysti olettaa että jälki oli samaa luokkaa. Noh se siitä.

Kinkissä ei ainakaan mulla pyöri venat tarkoituksenmukaisesti minnekäänpäin. Sattumanvaraisesti asento voi muuttua ja varmaan hitusen muuttuukin, Mutta mulla molemmissa kansissa kaikilla venakoneiston osillani ei pyöri kun keinuvipu painaa venttiilin keskelle. Ei venttiilin keskilinjasta sivuun kuten se on tehty jos venttiileitä pyöritetään. Monissa autoissa pyörii nostajat nokkaan nähden samasta syystä että ne on laitettu keskilinjasta sivuun, mutta nepä ei pyöritä venttiileitä. Ylipäätään aika harvassa venat enää pyörivät ohjureissa muutoin kuin satunnaisesti.

Lainaus käyttäjältä: pekpel - 06.09.11 - klo:00:19
Ei pelkällä isovenakannella tee mitään vakiossa tai 63 tai 72cc pytyillä, aina pitää jotain muutakin laittaa
Yritin tässä löytää 50cc 4-venakannen venttiilimittoja jotta voisi laskea virtausalan vs 2 venakansi. Keinuvipusuhdetta 4v tosin en tiedä, mutta luultavimmin venttiilin liikkeenä nostoa on likimain sama kuin 2-venaisen kannessa.

pekpel

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 06.09.11 - klo:00:40
Lainaus käyttäjältä: pekpel - 06.09.11 - klo:00:27
Mainitsihan kaveri että venttiili ei pohjannut, oli jousen välissä rakoa kun oli venttiili painuneena täysin alas.
Timo pisti kuvat joita katsoin. Yritin myös oikein uudestaan katsomalla löytää Timon maininnan ettei vena pohjannut. En onnistunut. pettynyt pisti ettei venat pohjannneet. En vain nähnyt kuvia millätavoin sillä venat oli kärsineet. Voi tietysti olettaa että jälki oli samaa luokkaa. Noh se siitä.

Kinkissä ei ainakaan mulla pyöri venat tarkoituksenmukaisesti minnekäänpäin. Sattumanvaraisesti asento voi muuttua ja varmaan hitusen muuttuukin, Mutta mulla molemmissa kansissa kaikilla venakoneiston osillani ei pyöri kun keinuvipu painaa venttiilin keskelle. Ei venttiilin keskilinjasta sivuun kuten se on tehty jos venttiileitä pyöritetään. Monissa autoissa pyörii nostajat nokkaan nähden samasta syystä että ne on laitettu keskilinjasta sivuun, mutta nepä ei pyöritä venttiileitä. Ylipäätään aika harvassa venat enää pyörivät ohjureissa muutoin kuin satunnaisesti.

Eikös olekin kuvassa nätisti niittaantunut ja ihan ympäriinsä, siinä on joko ollut iso vasara tai vena on pyörinyt ja pikkuhiljaa kasaan hakkautunut..

Jopas jopas, mulla pyörii venat, kosketuskohta on mulla juurikin pikkaisen pois keskilinjasta.
Kattelenpa yhdestä raatokannesta miten siinä on noi kosketuskohdat paikallaan, jospa siinä on yksi pikku salaisuus osana sitä miksi jotkut kannet kestää toiset ei..
Prikkasäädetyissä / hydraulisesti säädetyissä ei varmaan pyörikään venat, mutta näissä kyllä pitäisi, jos ei, niin olen pikkaisen hionut.. Ei se niitä ole huonommaksi ainakaan saanut.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

-Zone-

#500
Lainaus käyttäjältä: pekpel - 06.09.11 - klo:00:51
Eikös olekin kuvassa nätisti niittaantunut ja ihan ympäriinsä, siinä on joko ollut iso vasara tai vena on pyörinyt ja pikkuhiljaa kasaan hakkautunut..

Jopas jopas, mulla pyörii venat, kosketuskohta on mulla juurikin pikkaisen pois keskilinjasta.
Kattelenpa yhdestä raatokannesta miten siinä on noi kosketuskohdat paikallaan, jospa siinä on yksi pikku salaisuus osana sitä miksi jotkut kannet kestää toiset ei..
Prikkasäädetyissä / hydraulisesti säädetyissä ei varmaan pyörikään venat, mutta näissä kyllä pitäisi, jos ei, niin olen pikkaisen hionut.. Ei se niitä ole huonommaksi ainakaan saanut.
Minä tulkitsin kyllä, että keinuvipu on takonut keskelle venttiiliä. Pää on selvästi levinnyt kun vertaa saman kuvan imuvenan päähän, jonka kanssa on ollut saman paksuinen. Noh nähtävästi katsomme vain eri perspektiivistä kuvaa. Minä sen perusteella mitä on tullut kokemusta sinä sinun kokemuksella.

Tuo on muuten varmasti hyvinkin suurella todennäköisyydellä noin, että joissain pyörii ja joissain ei. Joissain pyörii varmaan välillä vähän kumpaankin suuntaan. Ei ole nuo keinuvipujen akselitoleranssitkaan ollu aina niin kohdillaan ja keinuvipu voi tehdä vähän muutakin liikettä kuin vain avata venaa. Se voi painaa venaa lähes mistä kohtaa tahansa ja onpa mulla tuolla hyllyssä yksi nokkapukki jolla ei tee mitään.

Siinä nimittäin keinuvivut on väärässä kohtaa. Lipee pois venttiilinpäästä jo vakionokan nostollakin kun painaa venaa aivan reunasta. Lipsahtaa siis kiinni jousilautaseen. Keinuvivut on normimittaiset mutta keinuvipujen akseliporaus on pielessä. Tai sitten tuo on johonkin hitusen eri variaation kanteen. Toimii jälleen hyvänä esimerkkinä ettei mitään osaa tarkistamatta koneeseen kiinni.

tommi

Outo tapaus joka tapauksessa toi kansi, onneksi en mennyt tilaamaan. Mistä lie VirijaVara löytänytkin noita? En minä ainakaan ole bongannut edes ulkomailta 23mm imuvenalla varustettuja kansia, kaikissa on 21mm venat ja hintaakin lähes tuplaten. Olisiko siksi niin halpoja noi Virijavaran kannet koska ovat heikkolaatuisia. Tiedä häntä  :-\

Mites nimimerkki "pettynyt" sulla meni toi homma, saitko uuden kannen tilalle?

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 05.09.11 - klo:23:50
Teho saadaan kierroksilla. Jos kone saadaan kiertämään tuplasti mitä nämä normaalisti, on erityisen hyvästä hengittämisestä etua, joka saadaan isoilla venoilla ja kaasarilla. Mutta kun kone ei kestä niin kovia kierroksia. Huippukoneissa ei tapahdu vielä mitään näiden tavallisilla kierroksilla.
Ja tämä väittämä perustuu... mihin?

Nokka-akseli on se ratkaiseva tekijä joka määrää nelitahtikoneen käyntinopeuden. Kiinanskootterin yksimukisen koneen maksimiteho saadaan varmaan jossain 7000rpm:n hujakoilla ja maksimi vääntö noin tuhatta kierrosta alempana ja sekä teho että vääntökäyrä lähtee laskuun edellämainittujen kierroslukujen jälkeen. Jos oletetaan että kone kiertää 10 000rpm niin silloin on sekä vääntö että tehokäyrä laskenut jo huomattavasti maksimista.

Mihinkään kisakoneisiin "joiden on tarkoitus kestää yksi kisa" ei kannata käyttömoottoria rinnastaa, tulee vaan paha mieli. :'(

pettynyt

Lainaus käyttäjältä: tommi - 06.09.11 - klo:10:34

Mites nimimerkki "pettynyt" sulla meni toi homma, saitko uuden kannen tilalle?
Sain uudet venttiilit,nyt reilun koeajon jälkeen sama homma  >:( venttiilit on oikeasti tosi pehmosta ainetta! koitin viilalla niin lastu lähtee helposti kun taas orkkis venat on lähinnä "liukkaat" eli viila ei oikein pure! venttiilin jouset ei todellakaan pohjaa,keinuvivustakin painamalla se liikkuu noin 3mm vielä maksimi noston jälkeen! ja jos ne olis kovaa ainesta niin ei ne ainakaan siitä päästä niittaantuis vaan ennemmin murtuis!

pekpel

Lainaus käyttäjältä: pettynyt - 06.09.11 - klo:21:47
Lainaus käyttäjältä: tommi - 06.09.11 - klo:10:34

Mites nimimerkki "pettynyt" sulla meni toi homma, saitko uuden kannen tilalle?
Sain uudet venttiilit,nyt reilun koeajon jälkeen sama homma  >:( venttiilit on oikeasti tosi pehmosta ainetta! koitin viilalla niin lastu lähtee helposti kun taas orkkis venat on lähinnä "liukkaat" eli viila ei oikein pure! venttiilin jouset ei todellakaan pohjaa,keinuvivustakin painamalla se liikkuu noin 3mm vielä maksimi noston jälkeen! ja jos ne olis kovaa ainesta niin ei ne ainakaan siitä päästä niittaantuis vaan ennemmin murtuis!

Eli liikkeelä on iso kasa karkaisemattomia tai väärin karkaistuja venoja.
Eikun taas palautus ja isoilla kirjaimilla pyydät tarkistamaan ettei ole samaa tuotantoerää, siinä kun on kaikki susia, venat..
Kannattaisi se kovuustesti tehdä jo siellä putiikissa, jossain on joku ollu huolimatin ja nyt täällä kärsitään siitä..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

-Zone-

Kuitataan täälläkin nyt kun asiasta on konkreettisempaa tutkimusta. Totta on, että viilalla ei pitäisi juuri pystyä venttiiliin.

Timo

No nyt toimii kansi hyvin.

Säätöjä tuli tehtyä,venttiilit ok,seokset aikas hyvin,pikkainen imuvuoto oli imukaulassa o-renkaan repsotettua vähän.
Alakierrokset tietysti kärsivät vähän vakiokanteen verrattuna.
Vielä jos sitä kaasuttimen putsaisi perusteellisesti ja ilmanputsarin.

Variaattorin liukupinta on kulunut urille(jossa holkki liikkuu)ja pinnoite lähtenyt pois.Eli pyörii tahmeasti.Tämäkin minimaalisesti vaikuttaa vielä.

JakeS

Do dii.. Soliferiin on sitten tilattu tuo 90 cc setti kokonaisuudessaan "virikannella".  Lisäksi aikani kuluksi nappasin mukaan http://www.gy6-motor.de/gy6-139qma-139qmb-152qmi-157qmj/LeoVince-Scoot-L-12-Forextreme-Auspuff-50-90ccm-mit-E-Nummer leovincen putken. Ajattelin että tuo alkuperäinen ahdistaa sen verran. Samoin tarvittavat kilkkeet variaattoriin + perävälitystä pidemmäksi.
Ainoa oikeestaan mikä setistä puuttuu on kaasutin. Mistähän sopivan kokoista (20-22 mm) ja sopivalla imukaulalla olevaa kannattaisi etsiskellä ?
Kotarilla mennään....
Mv Agusta brutale dragster rr

Timo

Eikös Tommi löytänyt Ebaystä näihin 20-22mm kaasareita??

JakeS

Lainaus käyttäjältä: Timo - 09.09.11 - klo:16:44
Eikös Tommi löytänyt Ebaystä näihin 20-22mm kaasareita??

Kuinkas joku dellorton malli ? Meinaan vaan, että saako siihen sopivaa imukaulaa jostakin ?
Kotarilla mennään....
Mv Agusta brutale dragster rr