Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Iso pytty (vai ei?) + isot venat ja kaasarit (GY6 , 139QM*)

Aloittaja Coastside, 18.07.09 - klo:21:04

« edellinen - seuraava »

-Zone-

#90
Lainaus käyttäjältä: openflow - 02.03.10 - klo:00:24
Eli projektina olisi sorvata vakiopytystä putki pois ja pistää sinne 54 mm tilalle vai onko jonkun muun koneen(54mm) pytty tiedossa, mikä saattaisi käydä ihmeen lohkoihin?
Jeps. Sylinteriputki on jostain 2-pyttyisestä MP-koneesta. En itseasiassa tiedä, mistä. Reikä siinä on nyt 52mm, joka täräytettäisiin 54mittaan putken ollessa sylinteriin asennettuna lämpösovitteella. Eli se on leikattu erilleen ja vanhat sylinterijämät on sorvattu ympäriltä veks. Ulkohalkaisijaa on 56mm, eli 54mm porattuna seinämävahvuutta jäisi vielä. Putken yläreunaan on jätetty olake ja tälle sylinteriin luonnollisesti sorvattaisiin oma pesä.

Pituutta sillä on vielä hiukan turhan paljon, mutta sitäkin saa pois. Männäksi kaavailin Daytona 54mm, jossa männäntappi on halkaisijaltaan sopiva. Puristuskorkeus ei ole aivan passeli (suurempi), mutta ero ei ole valtava ja sorvissahan irtoaa siitäkin materiaalia. Venataskut männässä on suuremmat, mitä venttiilit kannessa ja sen suhteen puristussuhteen mittailut ja laskut on kesken, mutta ei pitäisi tulla ihan ylitsepääsemättömiä ongelmia siitäkään.

Itseasiassa alkuperäinen suunnitelma oli heittää vieläkin suurempi, eli 58mm sisään, mutta työtä olisi enemmän. Alustavien tutkimusten mukaan pinnapultit olisi pitänyt siirtää lohkossa etäämmälle, joka olisi siinä suhteessa vaatinut luonnollisesti muutokset sylinteriin ja kanteenkin. Siinä Hiukka arvellutti tuo nokkapukki, että kestääkö se enää murtumatta, kun pultit olisi siirtynyt jo sen verran lähelle nokkapukin reunaan.

Sylinteriputki olisi siihen tullut pallografiittivaluraudasta ja mäntäkin moiseen olisi kyllä löytynyt, mutta pattipäisenä korkeapuristemäntänä olisi vaatinut 54mm enemmän sorvausta ja homma olisi saattanut tyssätä männänlaen paksuuteen. Samaten mietin, että tulisiko prosentualisesti edes enää niin paljon hyötyä 58:lla, suhteessa työmäärään kun kannen virtausominaisuudet taitaa tulla varsin suureksi tulpaksi jo tolla 54mm koollakin.

Sylinterin valaminen tosiaan ei olisi ihan niin työläs operaatio mitä se on 2T moottoriin, mutta ei kyllä mahdotonkaan. Taidan kuitenkin jättää valamiset. Muutoinkin asiaa pyöritellään vielä paljolti paperilla + mittauksissa ja näkee nyt tuleeko tuohon ryhdyttyäkään. Toistaiseksi näyttää, että mitään rakenteellista estettä sille ei olisi.

openflow

Hyöty 58mm vs 54mm ei ole iso vakiokannella, eli ei varmastikaan kannata.

Jossain vaiheesa testasin Lotus moottori simulaattorilla mihin ihmeen kansi oikeen riittää. Esim 52.4mm pytyllä tuli 8000 rpm:llä vähemmän tehoa, kun 47mm:llä. Mitä lähemmäksi 8000 rpm mennään sitä lähempänä 52.4mm pytyn tehot oli 47mm vastaavaa. Vastaavasti mitä lähemmäksi 5000 rpm:ää sitä paremmin 52.4mm toimi 47mm verrattuna.

Todennäköisesti vakio kannella ja 54mm sylinterillä ylätehoa 47mm verrattuna ei ole tulossa yhtään lisää, mahdollisesti jopa vähemmän. Alemmilla kierroksilla voimaa tulisi kyllä rutosti lisää.

-Zone-

Joo, Huippunopeutta en tuohon yhtään enempää kaipaisikaan, vaan nimenomaan voimaa pitäisi saada enemmän alas. Se tuon "ämpärimännän" lähtökohtainen ajatus olikin. Harmittavasti juuri kansi on näissä se surkein osapuoli. Paremmaksi virtausominaisuuksia toki saa, mutta tahtoo tulla silti rajat vähän turhan nopeaan vastaan. Kovin suuriin muutoksiin ei ole mahdollisuutta, kun seinämävahvuuskaan ei ole kanavissa loputon.

Kaikkein surkein kinkkien kansi modaamisen kannalta löytyy skyteamin 250cc koneesta. Olettekos huomanneet halkileikkauskuvasta, kuinka vähän on mahdollisuutta avartamiseen tai ylipäätään muotoiluun venttiiliohjurin seuduilla. Alempi jousilautanen on lähes imukanavassa jo vakiona, eikä pakopuolellakaan asia paljoa paremmin ole. - http://img17.imageshack.us/img17/2043/image1rk.png

Coastside

#93


Kannen kanavien muotoilua edellisen kuvan mukaan. Tilaa on vähän mutta kanavista voi tehdä kantikkaampia.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

#94
Kuvan pakopuoli ei näytä meikäläisen silmään ihan onnistuneelta, mutta varsinainen pointti onkin siinä arvioimisessa, kuinka paljon sitä materiaalia vielä uskallan poistaa ennen kanavan puhkeamista venttiilikoneistoon. Siinä suhteessa siis huono kansi. Halkileikkauskuvastahan on helppo materiaalia poistaa.

Coastside

#95
Se pitää tehdä länkiharpin tapainen millä koettaa ainevahvuutta.

Sellaisella suunnikasviritelmällä saa sen muodonkin paperille. Kansi alustalle johon panee pystyyn paperin alustan ja siihen suunnikkaan jonka kynä seuraa kärjen liikettä kanavassa ja yläpuolella.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

openflow

Mikäli innostaa alkaa patentoimaan  54mm putkea ihmeeseen niin miksi ei samalla lähtisi tekemään kannellekin jotain isompaa. Esimerkkinä jos laittaisi pakoventtiilin(16 mm) tilalle imuventtiilin(18.5mm) ja sitten imuventtiilin paikalle jonkun monkeyn venttiilin 20-23 mm tms. En tosin tiedä käykö mikään monkeyn venttiilin ihmeseen, mutta näin esimerkkinä.

En ole mitannut kuinka isoja venttileitä ihmeseen olisi mahdolista laittaa, mutta isommat sinne kyllä mahtuu. Menisköhän monkeyn 23 ja 20 mm?
Tosin ei harmainta aavistustakaan monkeyn venttiilin pituudesta tai varren halkaisijasta...

Kannesahan on käsittääkseni sen verran tilaa, että sinne mahtusi pari milliä isommat venat ,eikös?


-----
Eipä skyteamin vehkeessä näytä paljokaan tilaa piirustusten perusteella olevan, mutta näissä kiinalaisissa voi hyvinkin olla piirustusten ja käytännön välillä eroja. http://www.roadmachine.fi/technoweld.html

Coastside

Venan varsi ei pitäisi muodostua haasteelsi koska sen voi suuremmasta sorvata haluttuun mittaan, jonka saa vanhasta venasta. Sen karkaisuakin voi toteuttaa jos sattuu sen alan osaaja.

Seetiin mahtuu suurempi, tosin se taitaa upota syvemmälle.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

RV

#98
Itse en lähtis tuosta 52,4mm enään suurentamaan halkaisiaa koska seinämän vahvuus jää olemattomaksi.
56mm kun sorvaa, niin menee jo ripojen välistä puhki
http://i215.photobucket.com/albums/cc121/RamBam78/Baotian/23092008163.jpg

Tuosta näkee millaisen putken tein
http://i215.photobucket.com/albums/cc121/RamBam78/Baotian/Sylinterinputki39ja51mm4.jpg
http://i215.photobucket.com/albums/cc121/RamBam78/Baotian/Sylinterinputki39ja51mm3.jpg

ja lopputulos
http://i215.photobucket.com/albums/cc121/RamBam78/Baotian/Big%20Bore/DSCN2487.jpg
http://i215.photobucket.com/albums/cc121/RamBam78/Baotian/Big%20Bore/DSCN2488.jpg

Jos haluaa tuosta vielä kuutioita kasvattaa, niin kannattaa miettiä iskun pidentämistä.
Tuohon koneeseen pystyy tekemään n.15mm pidemmän iskun omaavan kampiakselin (seuraava muutos minkä koneeseen teen)

tommi

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 03.03.10 - klo:16:38
Joo, Huippunopeutta en tuohon yhtään enempää kaipaisikaan, vaan nimenomaan voimaa pitäisi saada enemmän alas. Harmittavasti juuri kansi on näissä se surkein osapuoli.

Sulla oli muistaakseni se VirijaVaran isovenakansi ja 82cc pytty? Mietin itse josko ostaisi sen isovenakannen mutta kuinka iso ero on käytännössä tehoissa? Huomaako selvästi alaväännössä? Jos mitään "radikaalia" muutosta ei tule niin tuskin kannattaa vaihtaa. 82cc pytty ja virinokka löytyy tällä hetkellä moposta. Aika heikosti vetää mäet ylös.

-Zone-

#100
Lainaus käyttäjältä: tommi - 05.03.10 - klo:12:58
Sulla oli muistaakseni se VirijaVaran isovenakansi ja 82cc pytty?..
Ei vaan on 47mm ja vakio kansi tällä hetkellä.
Omasta pytystä, kun katselin, niin ei minusta olisi vielä puhjennut ripojen välistä. Lieneekö eroja valuversioissa. Aika ohkaiseksi kyllä vetää, mutta taas toisaalta, jos pytyssä vaan ehyt sylinteriputki on ja siinä rivat, niin mikään ei määrää, että sitä alumiini-silumiini yms seosta tarvitsisi olla sylkkäputken ympärillä millimetrikaupalla.

Lainaus käyttäjältä: openflow - 03.03.10 - klo:21:34
Eipä skyteamin vehkeessä näytä paljokaan tilaa piirustusten perusteella olevan, mutta näissä kiinalaisissa voi hyvinkin olla piirustusten ja käytännön välillä eroja. http://www.roadmachine.fi/technoweld.html
Tämä voi kyllä olla tottakin. On kait liiaksi tottunut tutkimaan noita japanilaisten koneiden cad-halkileikkauksia, joissa siis mittasuhteet pitää kutinsa. Kinkeillä voi tosiaan olla tuostakin hommasta oma suurpiirteisempi näkemys.

jalat

#101
Katselin tuota ostamaani 63cc pyttyä kiinalaiseen. Siinä on tuollainen outo kierteellinen reikä. Mikä se on?
http://i48.tinypic.com/fp08yg.jpg

Ilmeisesti joku öljykanava?
Asennusohjeessa lukee, kierrä öljykanavan reikään ruuvi. Mutta mukana ei tule mitään ruuvia. Onko siis alkuperäisessä sylinterissä tuossa kohtaa reikä kierteillä ja ruuvi? Jos ei ole, niin sikäli vajaa setti, että itse pitää nyt jostain hankkia ruuvi ja tehdä sille myös tiiviste.

Tuota kohtaahan ei näe purkamatta sylinterin suojakoteloa (tuuletuskotelo).
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Coastside

Se on öljykanavaan ja jos ei tuki niin se ruuttaa öljyt pellolle. Siihen käy 6 mm lyhyt pultti. Nokkapukin ja kannen ohjurit kannattaa muistaa laittaa että kanava pysyy auki.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

jalat

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 05.03.10 - klo:20:15
Se on öljykanavaan ja jos ei tuki niin se ruuttaa öljyt pellolle. Siihen käy 6 mm lyhyt pultti. Nokkapukin ja kannen ohjurit kannattaa muistaa laittaa että kanava pysyy auki.

Asia selvä. Kiitos. Jännä ettei mukana tullut pulttia ja tiivistettä tuohon, vaikka kaikki muut tiivisteet kyllä tuli. Ylä-, ala- ja ketjunkiristimen tiiviste.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

RV

Onhan noissa Kiinalaisissa vehkeissä toleranssit vähän niin ja näin, riippuen tehtaasta missä tehdään.
Omien käsien kautta on kulkeni 5 eri vakiokantta työstettävänä, ja jokainen on valumerkkien mukaan tehty eri valmistajalla, joissain laatu parempi ja jotkut on vähän niinkuin juosten kustu,joissain seetit isommat ja kanavat paremmin virtaavat ym. ym, sama juttu sylintereissä valut vähän niin ja näin. kaikenlaista kuraa nekin noihin koneisiin laittaa.