Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Iso pytty (vai ei?) + isot venat ja kaasarit (GY6 , 139QM*)

Aloittaja Coastside, 18.07.09 - klo:21:04

« edellinen - seuraava »

jalat

#75
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 04.02.10 - klo:12:40
Prosenteissa muutos ei olisi suuri, mutta männän pinta-alaan vaikuttava. Siis vääntäisi paremmin. Perusnokan kanssa alavääntö olisi hyvä.

Juu siis muuten skootteri pysyisi vakiona. Tai no onhan siinä tuo virijavaran hurja 19mm "virikaasari", kun alkuperäinen on "18mm". Ei muuten käytännössä ollut mitään eroa kun tuo vaihdettiin vakion tilalle :) Mutta näin sen toivottiin menevänkin.

Vääntöä saakin tulla, mutta kunhan huippunopeudet eivät nousisi. Tai sitten täytyy keinotekoisesti jotenkin pudottaa huippuja. Vaikka laskemalla neulaa pykälän tms. Pitäisköhän tilata tollanen 63cc sylinterisetti?

Edit: Voikohan kylmäkäynnistyvyyteen vaikuttaa jos sylinteri / mäntä / männänrenkaat on kuluneet?
Eli siis kuumalla kesäkelillä jos starttaa nätisti, mutta syksyn kylmillä käynnistäminen on tuskaa. Eli mietin voiko lämpölaajeneminen kesäkuumalla tehdä koneesta tiiviimmän ja kunnon puristukset saa käynnistymään helposti. Kylmällä taasen tulee enemmän välystä metallin supistumisen myötä?

Ja vaikuttaako tuon paketin kuluminen siihen että kaasuttaessa pakoputkesta tulee normaalia enemmän savua etenkin kylmällä?

Eli joko löytyy tarpeeksi tekosyitä ostaa kevääksi perheen fudeen 63cc sylinteripaketti?
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

jonik

Lainaus käyttäjältä: jalat - 04.02.10 - klo:14:50
Voikohan kylmäkäynnistyvyyteen vaikuttaa jos sylinteri / mäntä / männänrenkaat on kuluneet?

Ehdottomasti vaikuttaa.

CPI Oliver -04 "Only for competition use"
CPI Formula Racing -07 @ 103km/h (rikotaan kun keretään)
Fiat Punto -01

jalat

No keväällä se nähdään. Pistin 63sen tilaukseen. Fudesta tulee taskuraketti joka vääntää ku diiselmoottori ;) Ties vaikka innostuis myymään tän ison ja palais itsekin takaisin fudejen maailmaan. Ne on ainakin leppoisia vehkeitä.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

openflow

Muuotokset ,joita "isoilla" pytyillä saa , on loppujen lopuksi aika pieniä. Sana "Iso pytty" hämää. Käytänössä 4t-ihmeen sylinterin tilavuuden tuplamalla tehot on  parempien 2t-skootterien(kuristetut) 50cc tasolla.

Tehonlisäys 63cc/50cc =~1.25x ~25%. Vaikutus nopeuteen ehkä ~10%. Ylämäessä eron huomaa, suoralla ei välttämättä lainkaan.

25% tehon lisäyksen vaikutusta voi arpoa teho ja suorituskyky

tommi

Lainaus käyttäjältä: jalat - 04.02.10 - klo:15:56
Pistin 63sen tilaukseen.

Minä olisin kyllä tilannut suoraan 72cc pytyn kun niitä saa nykyisin jokseenkin samaan hintaan kuin 63 kuutioisenkin. 63cc eroa vakioon ei huomaa käytännössä lainkaan mutta 72cc huomaa. Huippuja ei tule kummallakaan lisää mutta vääntöä tulee, varsinkin 72 kuutioisella.

Aika väljä taisi olla se vanha pytty joka tapauksessa joten ihan asiallinen oli kuitenkin tuo pytynvaihto.

jalat

Lainaus käyttäjältä: tommi - 14.02.10 - klo:11:32
Lainaus käyttäjältä: jalat - 04.02.10 - klo:15:56
Pistin 63sen tilaukseen.

Minä olisin kyllä tilannut suoraan 72cc pytyn kun niitä saa nykyisin jokseenkin samaan hintaan kuin 63 kuutioisenkin. 63cc eroa vakioon ei huomaa käytännössä lainkaan mutta 72cc huomaa. Huippuja ei tule kummallakaan lisää mutta vääntöä tulee, varsinkin 72 kuutioisella.

Aika väljä taisi olla se vanha pytty joka tapauksessa joten ihan asiallinen oli kuitenkin tuo pytynvaihto.

No mietin sitä 72cc:täkin, mutta koitetaan kuitenkin minimoida se ettei emäntä saa sakkoja tuolla, jos johonkin ratsiaan sattuisi joutumaan ja polliisit haluisi koittaa. Tuo 50cc:kin on hänen 3-4km työmatkalle riittänyt, niin saa tuo 63cc:kin riittää :)
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Coastside

Kun emäntä nousee mäet 5 -15 km/h nopeammin ja kiihtyvyydestä karisee sekunteja niin kyllä siinä eron huomaa. Sitä paitsi hyppy kuuskolmoseen on suurempi kuin siitä seiskakakkoseen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tommi

Ainakin hyppy 49cc --> 72cc tuntui selvästi juurikin kiihdytyksessä ja mäennousukyvyssä. Itse en ole ajanut metriäkään 63cc pytyllä mutta joku tiesi kertoa ettei huomannut juurikaan eroa.

Monihan ajaa tietämättään 63cc pytyllä kun niitä eksyy kinkkeihin jo tehtaalta lähtiessään. Huomaa vasta kun vaihtaa uuden pytyn että onkin ajellut kevarilla tähänkin asti .. ;)

Mekaaniset äänet tulee paremmin esille isommalla pytyllä, mullakin kävi mopo kuin singeri 49 kuutioisella mutta 72 kuutioisella alkoi ns. "jytisemään", ihan pakoputkea myöten. 49cc käy paljon äänettömämmin.

Lähtee myöskin sitä paremmin käyntiin mitä isompi pytty, varsinkin polkaistessa.

Pyrres

Eiköhän tuo ole varsin yksilöllistä. Kyllä nimittäin kuutitilavuuden pienikin lisä noissa lukemissa pitäisi tuntua edes jossain. Toki se on pienempi 63cc pytyllä pienempi ero kuin 72cc. Veikkaan että eniten tulee sitä vaivattomuutta liikkumiseen, ei tarvitse jokapaikassa rääkätä aivan yhtä kovaa moottoria jotta kulkisi sen saman mitä 50cc.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

tommi

Näinhän se on ja kyllähän nuo mäkiin hyytyvät vielä 82cc pytylläkin. Juuri luin testiä 125cc kiinalaisesta ja kovasti valittelivat että hyytyi ylämäkiin sekin, vauhti laski 80km/h --> 60km/h vaikka kaasu oli pohjassa. Taisi olla 6,5kw tehoja elikkä selvästi enemmän mitä näihin kiinalaisiin nelitahtimopoihin ikinä saa. Nelari on aina nelari.

Pyrres

Jep, ja kun ajatellaan että noillakin tehoilla hyytyy vaikkakin kovemmissa nopeuksissa niin kun ajatellaan 50cc iskutilavuutta niin ei mikään huono suoritus noilla vakio mopoilla kun miettii että ne on jouduttu kuristamaan jotta pysytään alle 45km/t päinvastoin kuin sitä suurempia ei tarvitse kuristaa erikseen nopeutta silmällä pitäen.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

tommi

250cc alkaa olla tilavuus millä pystyy pitämään ylämäessä saman nopeuden kuin tasasellakin. Jopa ohittelemaan autojakin. Jossain siinä se raja menee nelarilla.

Joskus nuorena sällinä kun ajeli 350cc Hondalla niin ei edes huomannut mitään mäkiä. Nyt kun samoihin mäkiin ajaa 82cc kinuskilla niin hyytyy ~30-40km/h. Tähän on tyytyminen, ei voi mitään. Mopomiehiä kun ollaan.

-Zone-

Mä sitten taas pähkäilen, saisinko jollain ilveellä menemään tuohon pyttyyn 54mm sylinteriputkea. Sopiva mäntäaihiokin sentään löytyi. Kansi tuottaa myös vielä hiukka päävaivaa onnettomien venojen suhteen. Saa nähdä tarkempien mittailujen jälkeen onnistuuko ton koon sleeve ollenkaan ilman lohkon täytehitsausta.

openflow

Suurin pytty mitä ihmeisiin on myynnissä taitaa olla Narakun 52.4 mm. 54mm olisi koon puolesta aika lähellä, joten eiköhän sen jotenkin saisi menemään.

Eli projektina olisi sorvata vakiopytystä putki pois ja pistää sinne 54 mm tilalle vai onko jonkun muun koneen(54mm) pytty tiedossa, mikä saattaisi käydä ihmeen lohkoihin?

Coastside

#89
Koko pytyn voi tehdä alusta alkaen. Putken sorvaus ja silumiinin valaminen rivoiksi ei ole erityisen vaikeaa, mutta mallin ja valumuotin teko täytyy hallita. Jossain netissä näin jonkin vintage hankkeena tehdyn.

Aihiosta muokkaa tietenkin yhden helpoimmin, mutta valuna voi tehdä sarjan ja jakaa kustannuksia muiden kesken.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04