Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Iso pytty (vai ei?) + isot venat ja kaasarit (GY6 , 139QM*)

Aloittaja Coastside, 18.07.09 - klo:21:04

« edellinen - seuraava »

janite2

Niin, kun suunnittelette 4-tahdin piristelyä, alottakaa kannesta... Ei hyödytä laittaa ainoastaan isompaa pyttyä, jos kansi on p*ska...
Monasti sillä näperretyllä kannella varustetulla 50cc pannulla pätkii näitä laitteita mihin on vaan pultattu viriosaa kiinni ja huudellaan kovaan kovaan ääneen kylillä...

Mulla tämä entinen Kinroadi kelas tasasella 75km/h vauhtia, vaikka kuski ei olekkaan siitä kevyimmästä päästä. Eikä hyytyny isommin mäkiin...

Koskaan ei voi antaa suoraan vastausta, jotta tee näin ja näin, niin sitten mennään. Jokainen kansi kun on kuitenkin yksilö, ainakin näissä kiinanihmeissä...
Jouhevuus on se avainsana. Liian isoksi ei kannata kanavia kairata, koska sillon taas menee reisille... Venttiililautasten malli vaikuttaa ja seetikulmat... No, harvemmalla on venturiterät kotona tai seetikairaa... Ei nyt puututa siihen...

Ottakaa joku romukansi ja vetäkää se tarkalleen kanavien keskikohdalta halki(pituussuunnassa) ja miettikää asiaa... Virtauksia kun ajattelette, kaivakaa pieni puro vesilätäköstä ja katsokaa siinä veden virtausta ja laittakaa sinne kiviä, oksia, sormi, tms. ja kattokaa miten virtaus käyttäytyy...

Auton kansia kun askarreltiin, niin siellä joutui välillä täyttöhitsaamaan kanavaa ja muokkaamaan uusiksi, samoten palotilaa...

Noh... Yritys, erehdys, v****tuminen, uus yritys, oivaltaminen... Onnistuminen. Siitä se lähtee... Ei sitä opi ku tekemällä, jokku ei sillonkaan...

Hengitys on aika tärkee osatekijä, niin ihmisellä ku polttomoottorilla...

karkulainen

#61
Pitäisikö laittaa pelkkä parempi kansi? Siis joku 72cc pyttysarjojen mukana tuleva.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

Coastside

Olen jossain jo kertonut että kannen testaa melko kevyin välinein:

Mittalaite:
-Putki 40 mm. Pituus mieluiten pitkä että virtausaikaa saa tarpeeksi mittausta varten.
-Putkeen mäntä varustettuna säädettävällä painolla jolla saa virtausnopeuden vast. moottorin virtausta. Laukaisuvipu vapauttaa mäntä.
- Ajanottolaite mitata männän liikkeen nopeus
- Kansi päälle tiiviisti venttiili auki ja laukaisu.
-Virtaus on suhteessa männän nopeuteen ja nopeampi on tehokkaampi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

janite2

Karkulainen:

Ota ja siivoo se vanha kansi ensin... Sekin auttaa yllättävän paljon...

Ekkössää ollu alan oppilaitoksessa???

karkulainen

Juu, pitäisi tehdä. Sitten talvella kun on aikaa olla sisällä lämpimässä tekemässä jotain rakentavaa, pysyy jotenkin järjissään.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

-Zone-

#65
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 06.09.09 - klo:22:35
Olen jossain jo kertonut että kannen testaa melko kevyin välinein:

Mittalaite:
-Putki 40 mm. Pituus mieluiten pitkä että virtausaikaa saa tarpeeksi mittausta varten.
-Putkeen mäntä varustettuna säädettävällä painolla jolla saa virtausnopeuden vast. moottorin virtausta. Laukaisuvipu vapauttaa mäntä.
- Ajanottolaite mitata männän liikkeen nopeus
- Kansi päälle tiiviisti venttiili auki ja laukaisu.
-Virtaus on suhteessa männän nopeuteen ja nopeampi on tehokkaampi.
Vähän ot menee, mutta heitetään nyt silti hiukka omia ajatuksia.
Ihan perinteinen vesipatsailla toimiva virtauspenkki on kokolailla helppo tekasta. Omasta mielestä jopa helpompi, mitä tuollaiset kuvaamasi viritykset ja on ihmeen tarkka. Sekamehu on muutes todettu olevan käytännöllinen neste tuohon, niin näkee paremmin asteikkoja. Jo ihan isolla injektioruutalla, nesteellä, letkulla ja tehokkaalla imurilla/puhaltimella (riippuen toteutuksesta ja mittauskohdasta) voidaan jo mitata virtausmääriä. Ensin vain tarvitsee mitata muokkaamattoman kanavan virtaavuus ja verrata sitten muutosten jälkeisiä arvoja tähän.

Tässä esim mittaillaan MP-turbokoneen painekoteloa ja kartoitetaan muutostarpeita, jotta kaikille pytyille saadaan tehtyä sama virtaavuus: http://s13.photobucket.com/albums/a275/2smokie/?action=view&current=koppa4.jpg

Itse suunnittelin myös kerran tuossa virtauspenkkiä, mutta tietokonemittauksella ja mittaus"anturina" toimisi auton ilmamäärämittari, josta saadaan vastusarvoina virtausmäärät tietokoneelle. Erilaisia toteutuksia löytyy netistä aika paljonkin. Tässä mielestäni yksi siisteimmistä toteutuksista http://forums.pelicanparts.com/showthread.php?t=455530

Valmista anemometria käyttämällä saisi virtausmääriä myös helposti mitattua. Harmittavasti vaan tarkkojen mittareiden hinnat on aika kovia. Toinen ongelma tahtoo olla niiden rajoittuneisuus virtausnopeudessa.

Olis tässä muutakin rakennettavaa, kun vaan joskus kerkiäisi. Dynokin pitäisi tekasta valmiiksi. 120KG Rullakin olisi, mutta kalliista kaupallisista toteutuksista poiketen dynon ohjelmisto perustuu vaan ihan vain ilmaiseen GSF-dynoon. Olisi tuo nyt joka tapauksessa "perstuntumamittausta" tarkempi menetelmä. Harmittavasti ohjelmisto ei vaan tuollaisenaan sovellu variaattorivetoisten mittauksiin. Niihin olisi melkeinpä käytännöllisintä laittaa mittausajaksi kiinteä variaattori, josta lasketaan välityssuhde.

Coastside

#66
Voiman vakiointi on mittauksen perusedellytys ja gravittatiossa ei kansien virtaus-mittauksissa havaittavia heittoja huomaa. Siksi tuo laitteeni on minusta kelvollinen.

Omissa projekteissa on tämän teeman ketjuja.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

Joo, toimiihan homma tietty noinkin, joskin en ehkä itse alkaisi tekemään. Tuosta ajanotosta olisi hiukka kiinnostunut. Millaista ajanmittausmenetelmää sille olit ajatellut? (Mäntä ohittaa optoledin / etc..?)

karkulainen

Miltä kuulostaa "1km ajettu" 80cc pyttysarja, uudet tiivisteet pitää varmaankin ostaa, mutta muuta?
Hintaa olisi 65e, pitäisikö ostaa?
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

A_sentaja

miksi joku myisi kilometrin ajettua pyttyä,,,hajosiko jotain, yllättikö poliisi, vai nikä syynä intoon myydä... ::)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Coastside

"Äh...unohdin öljyt...onneks on se toinen pytty..."
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

A_sentaja

tai "oho, vena tipahti männä päälle".... ;D ;D
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

karkulainen

Mikäs siinä jos toimii, sen voisi hakea suoraan niin ei tarvitse hoitaa asioita posteitse, samalla näkee tavaran kunnon. ;D
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

jalat

Kevät koittaa ja ajattelin taas panostaa pikkuisen tuohon meidän kiinalaiseen. Se kun savutteli aika paljon syksyllä ja heti kun kelit lähenivät +5'C niin ei sitä meinannut saada enää käyntiin. Kaasari tuli ostettua uusi viime kesänä ja nyt ajattelin että jos vaihtaisi sylinterin.

Viime keväänähän putsasin sylinterin ja mäntä näytti tältä


Joten sama se vaikka vaihtaisi männän ja sylinterin samantein molemmat. Virijavarasta katselin että 63cc sylinteripaketin (ilman kantta) saisi halvemmalla, mitä 50cc paketin. Kansia löytyy parikin kappalta itseltä.

Paljonko tuo käytännössä tuo eroa verrattuna vakio sylinteriin?
Ei kai tuo paljon vauhtia kasvattaisi lisää?
Ei kai kinkki kulkisi tyyliin yli 60-65km/h?
Entä muuttuisiko äänet siten että kuulostaa heti viritetyltä?

Skootteria ajaa aikuinen nainen ja lyhyitä työmatkojan. Tiedän ettei sillä revitellä kahva nurin, vaan ajo on asiallista. Joten sikäli en pelkäisi laittaa 63cc pyttyä, kun eihän sitä ulkoapäin erota mitenkään 50cc:stä. Ja lähinnä halvemman hinnan takia tuota mietin. Kunhan saisi vaan enemmän käynnistysvarmuutta ja käyttövarmuutta vanhaan kiinan ihmeeseen. Toisaalta vaikka asiallisesti ajaakin, niin ei poliisien tarvitsisi myöskään heti olla kiinnostunut vaikka äänien tms takia. Siksi siis en kaipaa kovia moottorinääniä.

tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Coastside

Prosenteissa muutos ei olisi suuri, mutta männän pinta-alaan vaikuttava. Siis vääntäisi paremmin. Perusnokan kanssa alavääntö olisi hyvä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04