Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Iso pytty (vai ei?) + isot venat ja kaasarit (GY6 , 139QM*)

Aloittaja Coastside, 18.07.09 - klo:21:04

« edellinen - seuraava »

joni_k

#2385
Täytyy tilailla ens kuussa parit varastoon. Ei ehdi kumminkaan tänne niin poukkoilee ympäri etelä suomea.

Mutta itse asiaan niin 69mm venoilla oleva kansi on  pitäs  vaan hakea.. ;D koppa ja venttiilikoneisto tulee kans mukana.pitäs vaa pakoventtiili uusia.tapiolta tietenkin.. :) voi olla ettei ennen muuttoa ehdi.käväsis skootterilla sitten   ;D

tapiovuorent

Onko jollakulla tarkempaa tietoa noista laakerimitoituksista / tyyppinumero.Minulla on hyllyssä käytettyä ja uutta laakeria esim.
6303 = 47x17x14
6203 = 42x17x13 sekä 42x17x12 ja vielä 40x17x12. Juu , kyllä kaikissa on tuo numero : 6203.

Onko laakereista olemassa mitään selvää "taulukkotietoa". Niiden sopivuudesta eri käyttökohteisiin. Esim. kampiakselin laakereissahan käytetään yleensä mallia C ( kai väljyysluokitus) Näin olen ainakin ymmärtänyt.

tapiovuorent


konenikkari

Lainaus käyttäjältä: tapiovuorent - 23.07.17 - klo:19:03
Onko jollakulla tarkempaa tietoa noista laakerimitoituksista / tyyppinumero.Minulla on hyllyssä käytettyä ja uutta laakeria esim.
6303 = 47x17x14
6203 = 42x17x13 sekä 42x17x12 ja vielä 40x17x12. Juu , kyllä kaikissa on tuo numero : 6203.

Onko laakereista olemassa mitään selvää "taulukkotietoa". Niiden sopivuudesta eri käyttökohteisiin. Esim. kampiakselin laakereissahan käytetään yleensä mallia C ( kai väljyysluokitus) Näin olen ainakin ymmärtänyt.

http://www.tampereenlaakerikeskus.com/laakerit
Tuon sivun lopussa on taulukoita
Akselimitta on aina ensin sitten ulkomitta ja paksuus.
Laakerin ulko tai sisäkehän merkintöihin ei aina voi 100% luottaa,
jotkut valmistajat osaa käyttää samaa ulko tai sisäkehää eri laakereissa.
Käyttötarkoitukset on luokiteltu esim eri voitelutavoille tai käyttölämpötiloille, ja mm kantavuuksille.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

tapiovuorent


openflow

Katso löytyykö laakereista muita kirjain yhdistelmiä esim 6002 P4 tms. Yleensä näissä on paksumpi kuori eli ulkohalkaisija tai paksuus on standardikokoa hieman suurempi.

pera8x

tuota käytän töissä aina paljon, kun kulahtaneita laakereita, eikä numeroista saa selvää. otan vain mitata ja syötän tuonne, niin löytyy numero. meillä ne on numeroilla merkattuna hyllyssä.

http://www.skf.com/fi/products/index.html

Meisselix

** Parempi ämpärillinen hämäävää vaikutelmaa kuin lusikallinen todellista osaamista **


Espi

Lainaus käyttäjältä: Nuukailija - 19.06.17 - klo:06:45
Forextremen nokka on tosiaan ihan kuin vakio, ei käytännössä mitään eroa, mutta laakerit oli omassa ainakin aika huonoa laatua, ei sillä tainnut paria tuhatta enempää tarvinnut ajaa, kun laakereissa oli jo väljää.

Enemmin jostain purkukoneesta laittaa nokan jossa laakerit hyvät, niin ei tarvitse olla vaihtamassa hetikohta.
Tuolta löytyy Forextremen suorituskykymittaus: http://skootterini.com/foorumi/index.php?topic=2138.msg32662#msg32662
Itse olen ollut tyytyväinen,  tällä hetkellä nokalla n.6000km takana ilman murheita. (And counting...)
Alkoi mietityttämään, että miten paljon ne paremmat nokat oikein vaikuttaa jos tuollainen n. 8-18% kiihtyvyysparannus ei ole mitään?
Vai onko Kymcon vakionokka erityisen huono? (Meni silläkin kuitenkin 0-40 9,8s  ja huiput 58km/h 50 kuutioisena))
Löytyykö jostain vastaavia mittauksia muille nokille?
(Jossa  näkyyy siis pelkän nokan vaikutus)
Kyllä taksi porsaan kotiin ajaa. (Vanha Maskulainen sanaparsi)

Kymco Super 8 50 4-tahti

openflow

Kyse on siitä, että vakio nokka saattaa olla lähes identtinen Forextremen kanssa ja tästä syystä sen tuoma mahdollinen parannus on 0%.  Kiinalaisessa saattaa vakiona olla yhtä hyvä nokka kun markkinoiden paras virinokka tai sitten toinen ääripää eli lähes ajokelvoton. Mitään standardi vakionokkaa ei ole olemassakaan.

Huiput 58km/h  ja kiihtyvyys 0-40 ~10s viittaa siihen, että nokka on keskimääräistä selkeästi parempi.

joni_k

mulla taitaa olla juuri näin. A9 nokalla ei kyl kulje mihinkään ja vakiolla menee selvästi paremmin.

joni_k

69mm venoilla oleva kansi olis pulttaamista vaille valmis.. jaksaisko huomenna.. ei tiiä ei tiiä  ;D

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: openflow - 09.08.17 - klo:20:31
Kyse on siitä, että vakio nokka saattaa olla lähes identtinen Forextremen kanssa ja tästä syystä sen tuoma mahdollinen parannus on 0%.  Kiinalaisessa saattaa vakiona olla yhtä hyvä nokka kun markkinoiden paras virinokka tai sitten toinen ääripää eli lähes ajokelvoton. Mitään standardi vakionokkaa ei ole olemassakaan.

Huiput 58km/h  ja kiihtyvyys 0-40 ~10s viittaa siihen, että nokka on keskimääräistä selkeästi parempi.

Ihan samaa mieltä olen openflown kanssa tästä.

Suuri haaste on myös nuo virinokat itsessään, A9 nokkia on aika monenlaisia niitäkin, joskus taisi siitäkin olla juttua ja linkkejäkin, kun olivat isossa maailmassa mittailleet noita ja riippuen erästä A9 nokkakin saattoi olla ihan erilainen.

Siitäpä se virityksen hankaluus sitten tuleekin, ei ole olemassa jotain tiettyä tuotetta joka toimisi.

Tilastopuolella puhutaan hajonnasta, ostat kymmenen samanlaista nokkaa ja saat kymmenen erilaista, keskimäärin jossain sielläpäin mitä luulit ostavasi.

Se oma Forextreme oli kyllä 1:1 sen Solifer Speedin vakionokan kanssa. Tietenkään sitä en mitenkään voi tietää, etteikö siinä olisi ollut Forextreme nokka jo valmiina, eihän siinä nokassa ole mitään tunnistetietoa. Ns. vakiossa oli kuitenkin paremmat laakerit.
Hyvä nokka se vakio kuitenkin oli, koska 50 kuutioisenakin kulki ihan ok.

Naraku maksaa enemmän, mutta siinä taitaa yleensä saada suht tasalaatuista ja samoilla spekseillä olevaa tavaraa. Eli kyllä se hinta menee suhteessa siihen mitä saa, joskus halvassa tavarassa toki onnistaa, joskus useinkin, mutta sitten tulee noita vähemmän onnistuneitakin sekaan.


joni_k

nyt on 69mm kansi kiinni. ei se mitään korkeempaa venttiliikoppaa tarvi näköjään. toi vakio käy ja vakion kokoinen koppa ollu ilmeisesti alkuperäisestikin. vakio nokka on tällä hetkellä paras mitä mulla on ollu. käyköhä tohon 69mm venttiileillä varustettuun nokka kuin nokka vai onko se mitoitettu jotenki erilailla? nokan sain kyllä mukaan mikä ollukin kiinni. eilen illalla testailin eri venttiilivarsien kumeja ja aika paljon on eroa kyllä tiukkuudessa varteen ja reiän koossa. kumiseoksessa on myös eroja aika paljon. toiset paljon kovempia.