Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Iso pytty (vai ei?) + isot venat ja kaasarit (GY6 , 139QM*)

Aloittaja Coastside, 18.07.09 - klo:21:04

« edellinen - seuraava »

pera8x

no mulla jollotteli jo lyhkäsillä perävälityksillä. vaihdoin pidemmät tilalle, niin vollotus jatkui. sen jälkeen vaihdoin laakerit, niin pikkasen hiljeni, mutta jollottaa vieläkin.

kuinkahan paljon noissa välityksissä on eroa pikkurenkainen vs isorenkainen? olikohan tuo pikkurenkainen joku kinqqi zoner tms. ja tämä isorenkainen on solifer xtr. ei taida ihan 25% olla. tuon setin voisi melkein kokeeks tilailla jossain kohtia ja kattoo häviääkö loputkin kiihtyvyydet, vai antaako vain lisää vauhtia mopolle.

jwalk

Mullahan oli kiinni nuo 25% rattaat, löytyy vieläkin hyllystä. Ainoa haitta oli "pehmoset" liikkeellelähdöt. Muuten kiihtyvyys vauhtiin päästyä ennallaan.
Laitoin sitten takas nuo 17% palikat, ripeämpi liikkellelähtö ja riittää 80 vauhtiin.
Tällä massalla ylämäkiristeyksistä lähdöt vähä ärsytti, kun piti tiukkaan väliin ittensä sujauttaa.

joni_k

tarkottaako pehmonen liikkeelle lähtö että kytkin ns luistaa enemmän?jos löytyis jostain kisakytkin lähtisköhä paremmin ja normaalisti. voimaa luulis löytyvän ainakin peran moottorista.. ;D

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: jwalk - 24.05.17 - klo:12:23
Mullahan oli kiinni nuo 25% rattaat, löytyy vieläkin hyllystä. Ainoa haitta oli "pehmoset" liikkeellelähdöt. Muuten kiihtyvyys vauhtiin päästyä ennallaan.
Laitoin sitten takas nuo 17% palikat, ripeämpi liikkellelähtö ja riittää 80 vauhtiin.
Tällä massalla ylämäkiristeyksistä lähdöt vähä ärsytti, kun piti tiukkaan väliin ittensä sujauttaa.

Tuon takia itse suosin niitä raskaampia rullia, vääntöä kun kumminkin löytyi koneesta, niin se lähtö pienilläkin kierroksilla oli ripeämpi, Soliferissa oli samat välitykset mitä Zonerissa.

Kuinka paljon sitten vakionokka / virinokka vaikuttaa tuohonkin voi vain arvailla.

Kytkimen kynkkiin lisää massaa helpottaisi toki myös ja ei variaattorin välityksiä muuttaisi kuten painavemmat rullat.

Kytkimen jousia voi sitten taas joutua vähän valikoimaan, että saisi kytkimen ottamaan mahdollisimman pienellä kierrosalueella kunnolla kiinni.

Lohkoja jyrsimään ja isompia variaattoreita tekemään sitten seuraavaksi?

joni_k

Hmm..mikäköhä vaikutus olisi jos laittais just tappivirit mitä löytyy markkinoilta ja tekis vaikka semmosen peran tuulettimen mutta se oliskin painava eli tulis lisää massaa vauhtipyörälle.eiks se lisää vääntöä mutta kierrosherkkyys kärsii?

jwalk

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 24.05.17 - klo:13:37
tarkottaako pehmonen liikkeelle lähtö että kytkin ns luistaa enemmän?jos löytyis jostain kisakytkin lähtisköhä paremmin ja normaalisti. voimaa luulis löytyvän ainakin peran moottorista.. ;D
Juu, luistaa. ei mullakaan voimaa puutu, että paikoilleen jäis. Sama, kun lähtisit perheautolla kakkosella liikkeelle. Ei kytkin ole ratkaisu, jos ei luistais ni uuvahtais.
Mie tykkään, että soran pitää siirtyä kun runttaa tupin nurin.

Skodesetä

Näihin nelitahtisiin 17/49 perävälitykset on turhan isot. Itse en suosittele kellekään. Omalla 52mm/isokansi kompolla vaikeuksia saada kulkuja. Valaiskoon joku, jolla parempia kokemuksia.
Vauvanaskelin on päästy liikkeelle.

openflow

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 24.05.17 - klo:14:21
Hmm..mikäköhä vaikutus olisi jos laittais just tappivirit mitä löytyy markkinoilta ja tekis vaikka semmosen peran tuulettimen mutta se oliskin painava eli tulis lisää massaa vauhtipyörälle.eiks se lisää vääntöä mutta kierrosherkkyys kärsii?
Kun kierrosherkkyys on ihmeissä samaa luokkaa mitä Massey Fergusoneissa, niin en nyt ensimmäisenä olisi painoa lisäämässä.


joni_k

Lainaus käyttäjältä: openflow - 24.05.17 - klo:20:20
Lainaus käyttäjältä: joni_k - 24.05.17 - klo:14:21
Hmm..mikäköhä vaikutus olisi jos laittais just tappivirit mitä löytyy markkinoilta ja tekis vaikka semmosen peran tuulettimen mutta se oliskin painava eli tulis lisää massaa vauhtipyörälle.eiks se lisää vääntöä mutta kierrosherkkyys kärsii?
Kun kierrosherkkyys on ihmeissä samaa luokkaa mitä Massey Fergusoneissa, niin en nyt ensimmäisenä olisi painoa lisäämässä.

;D

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 24.05.17 - klo:14:21
Hmm..mikäköhä vaikutus olisi jos laittais just tappivirit mitä löytyy markkinoilta ja tekis vaikka semmosen peran tuulettimen mutta se oliskin painava eli tulis lisää massaa vauhtipyörälle.eiks se lisää vääntöä mutta kierrosherkkyys kärsii?

Jos massa lisäisi vääntöä, niin...

Eli jotain käsittämätöntä legendaa tuo on, suurempi pyörivä massa omaa enemmän inertiaa, jonka voi ajatella olevan hitautta muuttaa kierroslukua.

Mitään tekemistä väännön lisäämiseen sillä ei ole.

Tuntua voi joltain, mielikuva voi olla jotain, mutta vain fakta merkitsee jotain, ihan sama näiden "kevyemmät rullat tuo kiihtyvyyttä" harhojen kanssa, kevyemmät rullat nostaa koneen kierroksia, jotka variaattori pyrkii pitämään vakiona, se voi lisätä kiihtyvyyttä tai se voi heikentää sitä, riippuu siitä mihin ne kierrokset alkuperäisillä rullilla asettuu.


Isolla pytyllä on kiva juurikin se, että ei tarvitse olla 9000 rundia, että sora lentää, 4000-5000 rundilla lähtee ripeästi, kun kytkin puraisee heti eikä kohta ja rapa lentää. Mulla suurin ongelma oli kytkinakseli, stefa ei tiivistänyt kunnolla ja tihkutti hissukseen kytkimelle öljyä, tuon kun laitoin kuntoon, niin parin päivän päästä annoin skootterin ilmaiseksi pois seuraavalle omistajalle, mutta herttileili kuinka mopo osasikin poistua, kun kahvan käänsi nurin.

Sillä mun kokoonpanolla ei kulkua ollut kovin hurjasti sitten päälle 8000 kierroksen, sitä vakionokkaa tekisi mieli osoittaa, mutta mistäpä sitä tietää mikä siinä katastrofissa oikein mokomaa teki. Syttyä olisi voinut aikaistaa ainakin melkoisen paljon, jos olisi vaan ollut säädettävä CDI.


Variaattoriin kun saisi enemmän välityssuhdetta, niin sillähän saisi sen kiihtyvyyspuolen ja kulkupuolen kohdilleen, kunhan on riittävän lyhkäiset perävälitykset, tässä on vaan se ongelma, että etuvarin suurentaminen ei ole ihan helppoa, lohkoa joutuu muokkaamaan, startin joutuu muuttamaan jne.

10" renkaan kun omaan katastrofiin laitoin se liikkeellelähtö oli paljon ripeämpää, mutta se oli sillä öljyvoidellulla kytkimellä, pitävällä olisi varmaankin pelottanut jo, eli kyllä se Zonerin perävälityskin on aika pitkä, mutta kai pisempää tarvitaan sinne kovempiin nopeuksiin.

Silti se on sanottava, että kovaan lootaan verratuna tuollainen variaattori on aika kelvoton viritelmä, eroa on aika paljon 50 kuutioisen tehoilla ainakin.

Oikeasti jos kulkua tahtoo, mun resepti olisi tässä:
Mankin/krossin kone + väkästelee takahaarukan, runkoon paikat johon saa U-mallisen takahaarukan pitkällä pultilla ja puslilla kiinni, noitahan on puoliautomaattejakin, runkoa joutuu vähän muokkaamaan ja tekemään sen takahaarukan, sekä takavanteen rattaalla hommaamaan.

125cc koneen saa johonkin 350 luokkaan muistaakseni halvimmillaan eikä tarvitse puljata remmivedon kelvottomuuden kanssa.

Jäähdytyksen ratkaisemisen jätän kotitehtäväksi :P

joni_k

lueskelin tosta vauhtipyörästä olikoha wikipedia tms joku wiki niin joissaki v8 moottoreissa ei välttämättä tarvi koko  pyörää että pysyy käynnissä ja kiihdytysautoissakin on vaan levy johonka kytkin tarraa kiinni.

jos se sitten on vaan niin ettei kiinalaisista nelareista tämän tehokkaampia ja nopeampia vaan saa pienillä muokkauksilla. tottakai jos sen remmiahtimen joku kehittelee kiinni heti ollaan jo eri tasolla..  ;D mun mielestä virittelyssä tärkeintä mielekkyyden ylläpitämiseksi on se että moottori jota viritellään on se alkuperäinen. onko se enää kiinalaisskootteri jos moottorina ois joku kawasakin 600cc ja runkona vaan se kinukki... ;D

jwalk

#2291
Kylhän näistä saa ihan kivasti irti, siis ainakin lähtökohtaan nähden.
Jo ihan pelkästään palikoita vaihtamalla. kunnon 2t teharin hinnalla saa aika paljon virirompetta.
Lähtökohtaisesti viritysystävällinen, puolipallon muotoinen palotila, laakerointikin kestää jos on muuta, kuin halvinta kuraa.
Kierroksia sietää vakiona 12000 mukisematta, isot venat, isompi bore tietenkin massoiltaan hieman rajaa tuota.
Variaattori...No, se ainakin mulla loputon työsarka. Ikinä ei saa täydellistä, joltain alueelta parantaa, ni toisesta kärsii.
Lämmötkään ei ole paha ongelma.
Vauhtipyörän painotusta en ymmärrä minäkään. On tuossa aika paljon pyörivää massaa muutenkin.
Vakiopytyllä turha viritellä ja kikkailla. "nothing beats cubic inches". pätee näissä erityisesti.
kyl noi 25% välitykset on turhan rajut, oli virit mitä tahansa. 17% passaa mulle, alkaa välykset loppumaan 80. Sen luulis kyl kaikille riittävän.
Vakiokoneelle aivan turhat nuokin, aika tuskasta meno silloin, väitän ma.

Coastside

Talvipyörät ovat pienemmät. Niiden kanssa piemmät perävälitykset sopisivat jo pikkupytyllä. Bensatalous voisi kohentua.

Kukaan muu kuin minä ei tunnu ajavan pitkävenaisella? Sillä saa tehdaskuntoisenakin tuntuvasti potkua. Olen miettinyt koettaa virinokalla kun sellainen on. Palotilaa siloittamalla sekin toimisi paremmin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 25.05.17 - klo:07:43
lueskelin tosta vauhtipyörästä olikoha wikipedia tms joku wiki niin joissaki v8 moottoreissa ei välttämättä tarvi koko  pyörää että pysyy käynnissä ja kiihdytysautoissakin on vaan levy johonka kytkin tarraa kiinni.

jos se sitten on vaan niin ettei kiinalaisista nelareista tämän tehokkaampia ja nopeampia vaan saa pienillä muokkauksilla. tottakai jos sen remmiahtimen joku kehittelee kiinni heti ollaan jo eri tasolla..  ;D mun mielestä virittelyssä tärkeintä mielekkyyden ylläpitämiseksi on se että moottori jota viritellään on se alkuperäinen. onko se enää kiinalaisskootteri jos moottorina ois joku kawasakin 600cc ja runkona vaan se kinukki... ;D

Joni on tuota mieltä virittelyn mielekkyydestä tasan niin kauan, kunnes pääsee kokeilemaan Kawan 600cc koneella olevaa kiinanskootteria :D

Virittämisen ikuinen ongelma on se, että virityksen jälkeen on muutama viikko kivaa, sitten alkaa tehdä mieli vähän enemmän, variaattori on ihan kiva arkipelissä maltillisilla tehoilla, mutta sitten jossain kohtaa se vaan alkaa olemaan enemmän haitta.

Toinen on sitten rengaskoko, tuo skootterin pieni rengas omaa hurjan vierintävastuksen verrattuna isoon mopon pyörään. Thaimaassa kun ajetaan kiihdytyskisaa skoottereilla, niin siellä ei paljoa pieniä renkaita näy, tuota 17" kokoa taitavat olla aika pitkästi.

Arkikulkineeseen tosin se 90cc on jo verrattain riittävästi, pienemmälläkin varmaan pärjäisi.

Sytytystä mietin, että jos saisi pikkaisen käännettyä ennakkoa aikaisemmalle, niin sitten säätövastuksen laittamalla impulssijohtoon voisi hakea optimaalisen ennakon maksimiteholle. Vauhtipyörää kai joutuisi vähän muokkaamaan tuota ajatellen.


joni_k

Ymmärsit väärin sehä on sitten jo tekniikan vaihtoa kokonaan jos moottori vaihtuu totaalisesti ja silloinhan se on bawasaki eikä baotian  ;D mut kai tää on makuasia ;) lohkot joita muokataan ja käytetään pitää olla alk per mun makuasian mukaan :) oon kyl 600cc ninjaa ajanu ja en äkkiseltään uskaltaisi baotianin runkoon laittaa  ;D