Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Iso pytty (vai ei?) + isot venat ja kaasarit (GY6 , 139QM*)

Aloittaja Coastside, 18.07.09 - klo:21:04

« edellinen - seuraava »

Meisselix

Lainaus käyttäjältä: ZoneOmat kokemukset puhuis ihan vaan vakionokan puolesta.

Testailen nokkia, ne on onneksi nopea vaihtaa. Tai jos eka on riittävän hyvä jätän sen paikalleen (Näkis vaan..)
** Parempi ämpärillinen hämäävää vaikutelmaa kuin lusikallinen todellista osaamista **

-Zone-

Asiasta viidenteen ja ja siihen suuntaan..
Meikä saattaa olla sitten hiukka ärsyttävä kun oon taas vähän hönössä, mut koittakee kestää ja koitan puhua asiaakin edes hetkittäin :)
Mut siis tajusiko siitä kukaan mun acv-selityksistäni mitään ? Meinaan tuliko siinä sen verran epäloogista tekstiä että ei siitä ei vaan tajunnu? Mä kyllä siivoilen ajoittain jälkeenpäin kännipäiten tehtyjä kirjoituksiani jos se on turhan sekavia yms, ne kun ei hyödytä ketään. Aloin jo tässä miettiin poistanko ne siitä acv-kalvostakin..

pekpel

Elä hitossa poista noita juttuja..
En enää tiedä paksumpaa ja pehmeempää rautalankaa millä noi jutut vois selvittää..

- ACV- on ihan insinöörien suunnitelema juttu..
- Se toimii joskus ja joissakin kokoonpanoissa tai sitten ei
- Tärkein syy sen keksimiseen taitaa olla pitkät moottorijarrutukset, jolloin se estääpi liian laihan seoksen menemästä pyttyyn ja kuumakiksautukset..
Ketään kuitenkaan koskaan haitannu nuo putkessa poksauttelut ??
Jotenkin tulee mieleen että 2t koneissa tuo olis omiaan laittaan lisää rasvaa
- Ei suomessa oo niin isoja alamäkiä että moottorijarrulla sais koneen paskaksi
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Nuukailija

Vapaaratas jos on niin silloinhan ei ole moottorijarrutusta ja ACV ei taida sitten tehdä yhtään mitään tai ainakaan olla tarpeellinen.

Sitä en tiedä tekeekö se mitään, mutta kun kaasarin toiminnassa ei ole havaittavaa puutosta, niin ajattelin olla koskematta ja ajan vaan kunnes se hajoaa :D

Meisselix

Joku tuolla valitteli siitä vapaarattaasta että huutaa aika kovasti. Onko kuinka monella siitä kokemuksia? Ja käykö pitkien välitysten kanssa?
** Parempi ämpärillinen hämäävää vaikutelmaa kuin lusikallinen todellista osaamista **

-Zone-

Eikös se vapaaratas tarvinnut 10" perävälitykset ? Silloin välitysvaihtoehdot olis tasan 1.

konenikkari

#2121
Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 24.06.16 - klo:09:17
Eikös se vapaaratas tarvinnut 10" perävälitykset ? Silloin välitysvaihtoehdot olis tasan 1.

Onko yleensäkään noita rattaita kuin sitä yhtä ainoaa mallia 51H,
ja valmistajia taitaa olla aika harvalukuinen määrä.
Useinkin taitaa ongelma olla että ratas asennetaan vasta käytettyyn perävälitykseen.
Eli onko tuota vapaaratas rakennetta missään laitteessa orkkiksena.
Ja jo ko. rattaan rakenne kertoo ettei hammaskosketus voi olla täysin virheetön.
Ääni sinällään ei ole vika mutta juoruaa ongelmasta.
Vapaarattaasta saatava hyöty taitaa jäädä joidenkin harvojen "moottoria kuulevien" hyödyksi.
Ja alkuperäisen ideansa mukaisesti toimii parhaiten vaihteellisissa mopoissa,
joissa se oikein käytettynä vapauttaa lähes kokonaan kytkimen käytöstä.
Oma "urheilullinen" ajotapani ei moista kapinetta suosi  :D
Ja vieläkin painajaisena koen vapaakytkimellä varustetun enskahussen ajokokemuksen.
Mutta loppunikäni muistan ford 12M taksia ajavan kuljettajan toimet.
Auto "liukui" eikä kuski ollenkaan käyttänyt kytkintä kuin liikkeellelähdössä, wau
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

vanadoo

Asentelin vapaarattaan muutama viikko sitten ja omat käyttökokemukseni ovat positiivisia. Pieni ujellus siitä kyllä kuuluu, mutta melko vaimeana kuitenkin.

Ennen vapaaratasta kun päästeli alamäkeen, niin ajo oli jotenkin töksähtelevää ja kaasun kanssa sai olla tarkkana, varsinkaan kun ei viitsinyt huudattaa konetta punarajalle saakka. Iso alamäki ja liiat kierrokset alas ja töks, hieman kaasua lisää........ylikierroksille, kaasua pois,töks jne.
Vapaarattaalla voi alamäen alkaessa kiihdyttää kunnolla, päästää kaasun ja kyyti on tasaista, hiljaista ja miellyttävää.

Ainoa ehkä negatiivinen ominaisuus joka vapaarattaan myötä tuli, on lievä nykäisy kun vapaalla ajamisen jälkeen hakee uudelleen kierroksia ylös, ajonopeuteen sopiviksi.
Kaksi päällä ajaessa vapaarattaan tuoma parannus tulee korostetummin esiin.

Jokainen kiinanskode, kuten myös kuski, on aivan omanlaisensa, joten vapaarattaasta saatava ilo voi olla lyhytaikainen, sillä ei se kaikille ajotavoille mielestäni sovi.
Eipä kyllä maksa paljon jos sitä haluaa kokeilla.

Ps. Omassa skootterissa (Solifer) on vaihdettu pidemmät perän välitykset, joka ymmärtääkseni vaikuttaa myös asiaan.

Nuukailija

Mun solivieterissä oli kyllä ihan samat rattaat kuin 10" Zonerissakin, vaikka solivieteri onkin 12".

Rauhallisessa ajossahan tuo parhaillaan on ja jos on pitkiä mäkiä, 1-4km kun laskettelee vapaalla, niin on siitä ainakin se hyöty, että hetken aikaa voi päästä ilman sitä himputin tärinää, minkä moottori tekee ja onhan se vähän hiljaisempaa menoa. Moottoriradalla ajeluun tuskin sopivin varuste.

Parkkipaikoilla tuo on mahdottoman kiva, kun voi kiihdyttää vähän vauhtia ja rullailla sitten noin kävelyvauhtia, aina on kävelijää ja hitaasti liikkuvia autoja jne. edellä.

Mitään ääniä ei oikeastaan ratas pitänyt, mutta nyttemmin on jonkinlaista uikutusta alkanut kuulumaan, epäilen kuitenkin enemmän laakeria syypääksi, kun lähinnä tietyllä nopeudella uikuttaa.

Se nykäisy johtuu siitä, että avaa liikaa kaasua, vapaakytkimellä kun avaa rullatessa kaasun, niin ihan vaan vähän ja odottaa, että variaattori kerkeää mukaan, sitten kun on kytkeytynyt veto päälle voi kääntää enemmän kaasua, sen hitaampi ei tuokaan tapa ole, painavat variaattorin rullat lähinnä pienentää sitä viivettä, ei oikein muu.
Siksikin kai tykkään kovasti noista 8,5 gramman rullista, isommassa koneessa kun vääntö riittää viemään vaikka variaattori pisteleekin vähän reippaammin isompaa välitystä.

Ennen vapaaratasta tahtoi jarrut jumitella kun ei ollut mitään käyttöä jarruille, sen verran äkäisesti se mopo pysähtyi moottorijarrutuksellakin.

Kai tuolla vapaarattaalla on jo 3000km takana, noin 2000km ison pytyn kanssa. Liukkaalla pinnalla jotenkin turvallisemmantuntuinen myös, kun voi kaasusta hellittää eikä tule sitä jarrutusvaikutusta.

Kinkster

Millaset välykset ootte laittanut isovena 82cc komboon venoille?

jwalk

Lainaus käyttäjältä: Kinkster - 25.06.16 - klo:16:10
Millaset välykset ootte laittanut isovena 82cc komboon venoille?
Menee samoilla ku vakiollakin

-Zone-

Itse käytän hiukan suurempaa välystä kun tuntuu että nuo viripytyt kaipaa vähän enemmän. Venttiilivälyksenhän tulisi olla lämpimällä koneella mahdollisimman lähellä nollaa, mutta ei silti koskaan nollassa. Mulla on vakiovälyksillä esiintynyt pientä venan kantamista. Kireimmillä nokilla eteenkin. Tuntuu sakki usein unohtavankin, että virikoneissa tarvitaan yleensä hiukan enemmän venavälystä kun osat käy kuumempina.  Vakioonkin säädän imupuolelle 0,13mm ja pakopuolelle 0,18mm. Virimoteissa käytän 0,15 imu, 0,20 pako. Noita 0,13/0,18 kokoja ei useimmista rakotulkeista löydy, niin siksi ostinkin stormista vähän kattavamman tulkin.

xx851z

Laitoitteko muuten merkille että tuossa kannessa oli erikoiset venttiilit muutenkin, pituus imu 62 ja pako 61mm. Oliko se nyt oheinen setti minkä Kinkster tilasi:

http://www.aliexpress.com/store/product/GY6-100cc-50mm-cylinder-head-assy-with-20-23-64mm-valves-installed-for-4-stroke-139QMB/638161_32405409561.html
Keep the shiny side up and the rubber side down!

jwalk

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 25.06.16 - klo:17:48
Itse käytän hiukan suurempaa välystä kun tuntuu että nuo viripytyt kaipaa vähän enemmän. Venttiilivälyksenhän tulisi olla lämpimällä koneella mahdollisimman lähellä nollaa, mutta ei silti koskaan nollassa. Mulla on vakiovälyksillä esiintynyt pientä venan kantamista. Kireimmillä nokilla eteenkin. Tuntuu sakki usein unohtavankin, että virikoneissa tarvitaan yleensä hiukan enemmän venavälystä kun osat käy kuumempina.  Vakioonkin säädän imupuolelle 0,13mm ja pakopuolelle 0,18mm. Virimoteissa käytän 0,15 imu, 0,20 pako. Noita 0,13/0,18 kokoja ei useimmista rakotulkeista löydy, niin siksi ostinkin stormista vähän kattavamman tulkin.
Itse en ole nähnyt tarvetta suurempiin välyksiin, PAITSI silloin kun uutta palikkaa kiinni, niin ajelen ekat parisataa kilsaa isommilla välyksillä. Sen jälkeen säädän ns. normeihin.
En ole enää aikoihin rakotulkkia käyttänyt, ihan näppituntumalla säätyvät.

Meisselix

Nyt on kiinni 88cc,isoventtiilikansi, 8g rullat,19 mm vakiokaasutin 98 suuttimella ja vakioputsari ilman minkäänlaisia kuristuksia. Vääntö on juhlava. Ihmetyttää vaan kun tulppa näyttää vieläkin siltä että laihalla käy. Kone käy nätisti, mutta kuumana alkaa hieman "sirisemään", kuulostaa venttiilien ääneltä. Tuokin saattaisi olla oire laihasta seoksesta?  Kuinka ison suuttimen tuohon vakiokaasuttimeen oikein voi työntää kun tuo 98 kuulostaa jo melkosen isolta.  Oletteko öljynnyt vakioputsaria? Eikö se öljyäminen vähennä ilmansaantia aika paljon?
** Parempi ämpärillinen hämäävää vaikutelmaa kuin lusikallinen todellista osaamista **