Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Iso pytty (vai ei?) + isot venat ja kaasarit (GY6 , 139QM*)

Aloittaja Coastside, 18.07.09 - klo:21:04

« edellinen - seuraava »

Meisselix

88cc:n paketin mukana tulleessa nokassa on selvästi pidempi venttiilin aukioloaika. Nosto saattaa olla jopa maltillisempi.

** Parempi ämpärillinen hämäävää vaikutelmaa kuin lusikallinen todellista osaamista **

konenikkari

#2101
Kiitos meisselix todella hyvistä kuvista.
Tosin et toteuta unelmaani, ota kuva nokkakselista, siten että ketjupyörän ajoitusmerkit myös näkyy samassa kuvassa,
jossa nokat on ylöspäin.
Mutta ei se mitn, ainahan voi tehdä ko nokista graafin, seuraavalla menetelmällä.
Vauhtipyörään tehdään merkintä, jolloin venaväys katoaa/palautuu,
ja kun tuolla metodilla on kampiakselia kierretty kaksi kierrosta, on venaajoitukset selvillä.
Ne jutut mua juurikin mua kiinnostaa, ja joiden perusteella joissakin komboissa, laskennallinen puristussuhde voi olla 16:1
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

-Zone-

#2102
Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 23.06.16 - klo:16:55
Ne jutut mua juurikin mua kiinnostaa, ja joiden perusteella joissakin komboissa, laskennallinen puristussuhde voi olla 16:1
Korostetaan tähän, että tuon pytyn mukana ei tullut mukana nokkaa. Vain kansi, mäntä ja tiivisteet. Tuosta voinee olettaa, että paketti oli tarkoitettu ruuvattavaksi kiinni vakionokalla. Sarjassa oli siis mukana pattipäinen mäntä. Laskennallinen puristussuhde meni siis yli 16. En muista enää tarkasti, mutta yli kummiskin. Ympärikin se paketti meni juuri ja juuri vakionokalla, männän venataskut ei tehtaan jäljiltä olis pidemmille ajoituksille riittäneetkään. Ehkä oli matalin pytty, pienin palotila mitä tehtaalta on ulos putkahtanut ja korkein mäntäkin sattunut samaan. Tiedä häntä.

Jos sitten verrataan esim virivaran 82cc sarjaa joka on tarkoitettu käytettäväksi vakiokannella ja monet kasaa sen myös niinikään vakionokalla. Siinä mäntänä on kovera. Jos sille lasketaan teoreettinen puristussuhde, se ei ole yli 16.

Mutta oikeastaan puristussuhde ei taas ole edes se pointti vaan se kun en suosittele kaikkia valmiitakaan paketteja ruuvaamaan paketista kiinni vaan tsekkaavan että hommalla on mahdollisuus edes pelittää. Jos tuon oman satsin olisi joku muu saanut ja ottanut samalla esim pidemmät aukiolot omaavan nokan ja mittaamatta lyönyt rojut läjään. Vaikka kone olisikin vielä kyvennyt polttaan sopan palotilassa detomatta, ei se varmaan olisi kovin paljoa miellyttänyt jos ekassa startissa mäntä olisi runnonut vielä auki olevan pakovenan lautasen sinne pakokanavaan.

Meisselix:n vasemman puoleisessa nokassa on nousu jyrkkä. Tuo avaa venttiiliä nopeampaan mitä oikean puoleinen. Nostoakin näyttäisi olevan enemmän. Vaikka ajoitusta onkin silmämääräisesti vähemmän, mä veikkaan tuota vasemmanpuoleista näistä perstuntumalla mitattuna kireämmäksi. Eteenkin kun se avaa venaa noin nopeaan joka kompensoi tota oikean hitaampaa mutta pidempää aukeamista. Näistä syystä tuo vasen nokka saattaa yläkierroksilla antaa mojovammin potkua. Toisaalta oikeanpuoleisessa vena on pidempään täysin auki.. Eli kokeilla kannattaa kumpikin ;)

konenikkari

"Nosto saattaa olla jopa maltillisempi"
Ko asiaa ei tarvi pohtia sanalla "saattaa"
Nokan min ja max mittaaminen selvittää ko. asian.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

konenikkari

"vaan se kun en suosittele kaikkia valmiitakaan paketteja ruuvaamaan paketista kiinni vaan tsekkaavan että hommalla on mahdollisuus edes pelittää"
Moikka Zone lainasin vain oleellisen, saan varmaankin anteeksi hi.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Nuukailija

Eikös nopeammin venan avaava nokka aiheuta herkemmin ongelmia, kun paiskoo niin rajusti venan liikkeelle?

Pehmeämmin avaavassa pysyy ajoitukset paremmin kohdallaan kovilla kierroksilla?

-Zone-

Juu nou hätä, vaikka sen osien epäsopivuuden ny taitaa jokainen loppupeleissä näiden kinkkien kanssa oppia kuitenkin. .. Tavalla tai toisella :)

-Zone-

#2107
Lainaus käyttäjältä: Nuukailija - 23.06.16 - klo:17:32
Eikös nopeammin venan avaava nokka aiheuta herkemmin ongelmia, kun paiskoo niin rajusti venan liikkeelle?

Pehmeämmin avaavassa pysyy ajoitukset paremmin kohdallaan kovilla kierroksilla?
No joo, kyllä ja ei. ; Oletetaanpa, että pidemmällä aukiololla ja hitaasti avaavalla nokalla kone kiertää enemmän ja siten luonnollisesti myös nokka menee nopeammin ympäri joten venan aukeamisnopeus voi olla jopa toista suurempi.. :P

Sitten taas nokan esinokka-alue ratkaisee myös. Sen tarkoitushan on poistaa venttiilivälys hitaasti ennen kuin nokka avaa venan. Jos nokan kylkialue on hitaasti avaava, mutta esinokka lyhyt, voi isku olla venttiilikoneistolle pahakin.

Eli kyllä ja ei, jaa taikka joo, niin viissiin ehkä ja ehdottomasti ei aina jos sittenkään..  ;D

kani

Kivan näkönen nokkahan tuo. Usein on vaan aukioloaikaa enemmän mutta nokan muodot samat.

-Zone-

Koska selkeästi ei ole olemassa oikeaa A9 nokkaa kun sillä nimellä on myynnissä monta, mistä jore voi olla varma omien nokkiensa kohdalla kerran niiden asteista se ei tiedä yhtikäs mitään. Profiilihan kun on nimenomaan juuri se nokan muoto ;) https://youtu.be/HDu2mNJGby8

Meisselix

Lainaus käyttäjältä: kani - 23.06.16 - klo:19:53
Kivan näkönen nokkahan tuo. Usein on vaan aukioloaikaa enemmän mutta nokan muodot samat.

Tuo muistuttaa Narakun nokkaa pyöreyden ja laajemman profiilin puolesta. En tarvii mitään supertykitys efektiä yläkierroksilla, mulle riittää hyvä vääntö ja pirteä meno koko kierrosalueella. Ylämäet leikiten ja tasasella 50km/h @ 6000 rpm skootterin syödessä 2l/100km. Tämä on visio minun hyvästä skootterista.
** Parempi ämpärillinen hämäävää vaikutelmaa kuin lusikallinen todellista osaamista **

jwalk

Lainaus käyttäjältä: Meisselix - 23.06.16 - klo:22:09
Lainaus käyttäjältä: kani - 23.06.16 - klo:19:53
Kivan näkönen nokkahan tuo. Usein on vaan aukioloaikaa enemmän mutta nokan muodot samat.

Tuo muistuttaa Narakun nokkaa pyöreyden ja laajemman profiilin puolesta. En tarvii mitään supertykitys efektiä yläkierroksilla, mulle riittää hyvä vääntö ja pirteä meno koko kierrosalueella. Ylämäet leikiten ja tasasella 50km/h @ 6000 rpm skootterin syödessä 2l/100km. Tämä on visio minun hyvästä skootterista.
Realistiset toiveet. Kulutus sekalaisessa ajossa pitäisi helposti saada alle 3l. tasasella ajolla 2l realistista. 2,6l/100km meni mulla viime tankillisella. Koko siivu pientä pyöritystä ja lyhyitä pyrähdyksiä.

Meisselix

** Parempi ämpärillinen hämäävää vaikutelmaa kuin lusikallinen todellista osaamista **

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Meisselix - 23.06.16 - klo:22:09
Tämä on visio minun hyvästä skootterista.
Tuota tuota.. Omat kokemukset puhuis ihan vaan vakionokan puolesta. Mikäli ajoituksin silti haluaa puuttua niin sellasen 4 asteen aikaistuksen vakionokalle voisi tehdä. Se tekee mukavan piristeen sinne 3Krpm-6Krpm välille vaikka hitusen viekin ylhäältä pois. Kuutioita lisäks vaan niin paljon mitä perstasku antaa myöten.

jwalk

Lainaus käyttäjältä: Meisselix - 23.06.16 - klo:22:20
Onkos sulla jw tuo acv käytössä 24mm?
On käytössä. Ei ole ongelmia aiheuttanut, vielä. Tuon topicin luettuani kävin kyllä funtsimaan sen poistamista. Mulla on 3 kpl noita 24mm gaasareita, vois yhden uhrata tieteelle.