Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Iso pytty (vai ei?) + isot venat ja kaasarit (GY6 , 139QM*)

Aloittaja Coastside, 18.07.09 - klo:21:04

« edellinen - seuraava »

MORPA

Tässä aikani kuluksi asentelin männänrenkaat 72ccm mäntään, pitihän sitä sovittaa sylinteriinkin ja kyllähän se sinne meni, mutta kovin on tiivis paketti. Bräkää ruuttasin reilun satsin männän päälle eikä se ainakaan läpi tullut. Kuuluuko ihan oikeasti olla noin tiivis sovitus?

Öljyrengastuksen siitä kippuraisesta osasta, mitä lie messinkiä tahi lejeerinkiä nyt onkaan piti ottaa pieni pätkä pois, muuten ei saanu sitä öljyrengaspakkaa kasaan. Onko toi ihan normaali toimenpide, Viristä ja Varasta kai toi sylinteri, jos oikein muistan. Muuta tuossa paketissa ei lukenut, paitsi männänrenkaiden laatikossa lukee Advanced Tech...

Pakkauksen mukana tuli kaks jotain ihme muovista holkkia, mun mielestä ne on ventiilivarren tiivisteet, miks hitossa tommosia laitetaaan mukaan, pitäiskö ne muka vaihtaa? :o

Liikennesika.

MORPA

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 09.04.16 - klo:18:44
Venttiilien karstaisuuteen se ei vaikuta yhtään. Se pienentää päästöjä 2:lla tapaa. Toinen on tietysti jo se että kun pakokaasujen sekaan sotketaan puhdasta ilmaa, on putkenpäästä mitattu arvo luonnollisesti pienempi jo tästä syystä.

Toinen on se, että kun nokan overlap-jakson aikana pakoputkeen virtaa suoraan imupuolelta bensaa, se syttyy helpommin kuumassa pakoputkessa sillä putkessa on nyt palamiseen tarvittavaa happea sen järjestelmän johdosta. Joka siis kuullaan juuri sinä putkessa paukkumisena moottorijarrutuksessa. Vakionokassakin on aina overlappia joten kaikissa moottoreissa bensaa virtaa aina putkeen. Hyvä äänenvaimennus saattaa estää pauketta kuulumasta vaikka sitä koneessa tapahtuisikin.

Avarilla putkilla putkeen pääsee helpommin happea putken pään kautta jolloin taas paukkuu. Ralli- yms kisa-autoissa kun on avarat putket ja nokissa saattaa olla melko pitkä overlap, putken paukkumisilmiö on yleistä. Riippuu monesta tekijästä, mutta jos sattuu monta asiaa kohdalleen saattaa mäiskettä kuulua enemmänkin.

Tuon järjestelmän poistaminen ei tehoja lisää tuo vaikka siitä hiukan haittaa pakovirtaukselle onkin, mutta se saattaa vuotavana tehdä käyntihäiriöitä. Itse poistan sen jo siitä syystä kaikista koneista joissa se on. Toinen syy, mitä olen miettinyt voi olla pakoventtiilin kestävyys. Jorehan noita järjestelmiä lisäili mopoihinsa jälkikäteen virikansiinsa juurikin siitä syystä, että se saisi putken paukkumaan moottorijarrutuksessa. Mä olen vähän eri mieltä asioista, ettei moiset virikoneisiin kuulu.

Tuossa nimittäin kun se lisähappi ohjataan suoraan kuumaan venttiiliin siellä pakokanavassa. Pakoventtiiili käy varsin kuumana koneessa muutoinkin (virikoneissa eteenkin) ja kun kuumaan metalliin puhalletaan happea, lämpö sen kun nousee entisestään. Oon miettinyt, että kun jorella hajosi useammastakin 90cc koneesta pakoventtiili, että mahtoiko tolla olla osuutta asiassa kun se itse sen happikanavan niihin virikansiinsa porasi. Jorehan syytti pelkkiä suuria kierroslukuja ja niitä kireitä nokkiaan.

Mä oon miettiny tota egr-systeemiä just siks hyväks ku pakovenat kai noista saattaa palaa ja kyseisen systeemin tarkoitushan on sitä palotapahtuman lämpötilaa laskea, saadaan typenoksidipäästötöt pienemmiks, mut pumppaako se Kymcoissa ja semmosissa tosiaan raikasta ilmaa sinne pakoventtiilin taakse vaiko vasta sen jälkeen. Jos se venan jälkeiseen osaan pakokanavasta sitä pumppuaa, niin sillä ei taida olla tuon taivaallista merkitystä venttiilin lämpörasituksen kannalta. Mä en oikeesti ymmärrä sitä saaste putkisto ja venttiilihässäkkää kovinkaan hyvin. Ehkä sillä on saatu jonkun indokiinan mopoja koskevat päästömääräykset täytettyä?
Liikennesika.

-Zone-

#1922
Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 01.04.16 - klo:16:01
Jeps. Venttiiliohjurin kumit.

Virivarasta tulee kumit nykyään aina kaupan päälle. Ei niitä pakko ole vaihtaa, oletpahan vain saanut ilmaiseksi osia mopoosi.
Mittasitko niistä männänrenkaista päittäisvälyksen?

Lainaus käyttäjältä: MORPA - 10.04.16 - klo:02:53
Mä oon miettiny tota egr-systeemiä just siks hyväks ku..
EGR on eri värkki. Siinä johdetaan osa pakokaasuista ilmanputsariin. On näissä EGR järjestelmiäkin käytetty. Se sijaitsee pakoputkessa http://i31.tinypic.com/2qd7x1w.jpg

Lainaus käyttäjältä: MORPA - 10.04.16 - klo:02:53
mut pumppaako se Kymcoissa ja semmosissa tosiaan raikasta ilmaa sinne pakoventtiilin taakse vaiko vasta sen jälkeen.
Mikään pumppu ei sitä pumppaa, vaan se vetää ilmaa pakopulssin päätteeksi kun positiivinen pakopulssi vaihtuu negatiiviseksi. Se kanava on suunnattu siten, että se ilma osuu suoraan venttiililautasen ja venttiilivarren liitoskohtaan. Eli siihen mistä venttiili katkee jos se katkee.

E:

Eli kyseessä on siis http://aijaa.com/cms8o9 Sac-järjestelmästä käytetään usein myös sls ja Sas -nimitystä (secondary air system) joka taitaa olla yleisempi kun kinkin osia googlaa.

Sitä on 2 eri mallia. Toisessa kuten tuossakin eli, imukaulaan tulee hanan ohella toinenkin alipaineletku joka ohjaa alipaineventtiiliä. Jos sen venttiilin kalvo repee, se päästää tuota kautta ilmaa koneeseen. Toisessa mallissa on myös se mutkalle vedetty metalliputki venttiilikopan päällä, mutta järjestelmä ei toimi imukaulan alipaineella, vaan se toimii pakopulssilla.

Kummassakin mallissa on kannessa tuon järjestelmän kanavaporaus (oikealla, vasemmalla ilman sac-kanavaa http://aijaa.com/p5mVYZ

Kaikissa ei siis tuota ole. Joissain on ollut kanavaporaus kyllä kannessa, mutta se on tulpattu peitelevyllä.

MORPA

Baotianissani on just tuo joka johtaa jonku takaiskuventtiilin kautta pakokaasuja ilmanputsariin, se nyt on tavallaan aika selkeä järjestelmä. Toi Kymcon systeemi lähinnä ihmetyttää, mut noi kuvat ja selostukset selvittäää aika paljon. No kai tuo venttiili kestää kun joku on joskus jossain asiaa kai ihan ajatellutkin, uskoisin ja luulisin näin ;D

Enpä ole vielä mittaillut renkaiden päiden välyksiä, millä hiton konstilla niitä tommosesta ompelukoneen osasta ees mittailet, silmämääräisestikkö vaan todetaan ettei renkaiden päät ota yhteen? Varmaan ois pitänyt änkee rengas sylinteriin ilman mäntää ja mitata, näin se tais olla ku aloin miettii asiaa ;D

Poikki ne kai menee jos välykset on olemattomia... Kaks noita pitäis ny väsätä, ja mieluiten kummatkin sais kesän yli toimia.
Liikennesika.

-Zone-

Juu rengas sylinteriin ja mitataan päittäisvälys rakotulkilla. Se rengas kannattaa työntää sinne pyttyyn männällä niin se asettuu sinne suoraan eikä jää vinoon.

MORPA

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 10.04.16 - klo:03:36
Juu rengas sylinteriin ja mitataan päittäisvälys rakotulkilla. Se rengas kannattaa työntää sinne pyttyyn männällä niin se asettuu sinne suoraan eikä jää vinoon.

Näin tarkastinkin nuo juuri äskön, puristusrenkaissa ei silminhavaittavaa välystä, viilattava hieman välystä? Paljonko vähintään?
Öljyrenkaissa juuri silminnähtävä välys, uskoisin sen olevan liian pieni. Mitäköhän sen pitäis olla?
Itse tiivisterenkaassa ei juurikaan puristusta, holahtaa sylinteriin sen kummemmin pakottamatta. Sen ei kai ole tarkoituskaan kovin hurjasti puristua sylinterin seinämiin, kunhan vähän kaapii ja ohjailee öljyjä pois.

Nää on näitä puolivalmisteita, ei kannata näköjään olettaa että osat nippuun ja kovaa ajoa :D Onneks huomautit :)
Liikennesika.

MORPA

Jos 0,1, niin onko jo liikaa? Viilat jo esillä ;D
Liikennesika.

MORPA

#1927
Nyt on puristusrenkaat 40 välyksillä ja öljyrenkaat 30, saanko asennusluvan? ;D

Edit: Edelleenkin kovin jähmeä liikkeissään, mäntää kyllä pystyy hieman liikuttelemaan sivusuunnassa. Ehkä sen pitää olla tuollainen.

Edit2: Ainakin Servicemanualin mukaan noi alkaa vakiosylinterillä olemaan suht ok. Kymco Agility 50 4T siis. Piruko noita jaksaa alkaa sen tarkemmin hieromaan 8)
Liikennesika.

joni_k

muuten tuli tosta 72 pannusta mieleen että ainaki itellä kulku alko maistumaan vasta 400-500km kohdalla. sitä ennen ilmeisesti oli tää hioontumistavaihe ku ei kulku kiinnostanu.. ;D

yamaha

Oli tuo munkin virijavaran 72cc paketti aika tiivis  vakioon verrattatuna.tässä sisään ajoa ajellaan vähän tuo on uuden kankia kulkee paranee varmaan kilsojen myötä :)

-Zone-

#1930
Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 28.07.13 - klo:15:46
Itse olen pitänyt 0,25 ylemmässä ja alemmassa. Öljyrenkaan puristusrenkaatkin olen sen verran tarkistanut ja jos 0,15 menee väliin niin ok. Dremeli ja katkaisulaikka on raon hiomisessa toiminut viilaa paremmin.

Wiseco on antanut yleispätevän ohjeen. Sitäkin voi käyttää. http://www.wiseco.com/PDFs/Manuals/RingEndGap.pdf

Lainaus käyttäjältä: MORPA - 10.04.16 - klo:03:56
Sen ei kai ole tarkoituskaan kovin hurjasti puristua sylinterin seinämiin, kunhan vähän kaapii ja ohjailee öljyjä pois.
Juu, tiivistyksen hoitaa palopaine joka painaa renkaan sen uran alareunaa vasten ja renkaan taakse jäävä palopaine työntää renkaan tiiviisti sylinteriin.


Lainaus käyttäjältä: MORPA - 10.04.16 - klo:03:56
Nää on näitä puolivalmisteita, ei kannata näköjään olettaa että osat nippuun ja kovaa ajoa :D Onneks huomautit :)
Joo, on tullut kyllä huomattua. Mun ensimmäinen 82cc sarjakin oli aika mielenkiintoinen paketti. Siinä tuli siis pikkuvenainen kansikin mukana. Siinä oli puristussuhteet tehtaan jäljiltä yli 16:1. Squishband osuus ei ollu vakiosta edes poikkeava. Ehkä se olis noilla puristuksilla vielä menny detomatta jos se olis ollut jotain 70% luokkaa. Sitä tutkiessa mietin, että toivottavasti ei lyö suoraan paketista kiinni kuka sattuu ihan samanlaisen paketin saamaan.

yamaha

Kyllä zone tuo 6g rullat on aika passelit tuon 72cc kanssa vakiosylinterillä 4g rullilla pitkään mäkeen hyyty,nyt menee hyvin 45-50km nopeutta saman mäen ylös,vasta tuultakin oli matkassa.kaikin puolin hyvä paketti solikalle,kylmänä starttaus on Nihkeetä,valot kun ottaa pois helppaa hieman.

MORPA

#1932
Nyt on 72ccm asennettu, ei ollu näin ensikertalaiselta ihan parin tunnin homma. Suutin pitää vielä vaihtaa, ja tehdä lopullinen ajokuntoon kasaus ;) Meni muutama olut tuossa työn tuoksinassa ja siks ei kunnolla uskaltanut tyypittää, mut aika hyvä ensivaikutelma jäi pieneltä varovaiselta koeajolta ;D
Seuraava meneekin jo varmaan melko rutiinilla, täs oli aivan hitosti täysin turhaa ihmettelyä, kerron kyllä jos jäi ihmettely liian vähälle, eli jos jotain hajoaa ::)

Tartteeko tuosta sen ihmeempiä squisheja edes mittailla kun käy nätisti ja muuta ei ole muutettu ku sylkkä ja mäntä? Kai se ryökäle jotain naputusta pitäis jos ois jotain pielessä?

Tartte sen ihmeempiä värkkejä ku viila jos muutama kymppi pitää ottaa pois männänrenkaiden päistä ;)

Edit: Kaveri oli vieressä v*****lemassa ja olutta litkimässä, vaati päästä kokeilemaan tohon hiekkatielle. Sama viritys on kuulema tehtävä senkin Agilityyn, tykästyi kun vääntää alhaalta lähtien paremmin.
Liikennesika.

-Zone-

#1933
Lainaus käyttäjältä: MORPA - 10.04.16 - klo:17:10
Tartteeko tuosta sen ihmeempiä squisheja edes mittailla kun käy nätisti ja muuta ei ole muutettu ku sylkkä ja mäntä?
Yleisesti ottaen ei ja heitinkin sen nyt lähinnä, että puristukset oli ylikorkeat rakenteeseen nähden. Pointti varsinaisesti kuitenkin, että ihan suoraan paketista purettua ei näissä kannata heittää kiinni. Mitä enempi tarkistaa asioita sitä suuremmalla todennäköisyydellä vermeet pysyy nipussa pitempään. Jokainen sitten tarkistelee asiat oman tietämyksensä tai viitseliäisyytensä puitteissa. Itse oon touhunnu moottoreiden kanssa koko ikäni ja viritelly, niin tulee otettua asiat joskus ehkä vähän turhankin vakavasti (mulla on virtauspenkki kansien mittailuun yms hörhöä..). Uus pytty-mäntäsatsi ei maksa juuri mitään, joten ihan vimosenpäälle menevä syynääminen ja mittojen tarkistelu ei ehkä ole niin järkevääkään ;)

Samaa mieltä, että se 72cc on järkevin päivitys aikuisen 4T kinkkimopoon. Enkä laske hommaa edes virittämiseks, vaan ylämäkipäivitykseksi. Tämmönen aikuinen äijä kun on usein jo sen verran kerennyt varastoimaan ihraakin ruotonsa ympärille, että vakio 50cc 4T ei riitä täyttämään edes vakiomopon kriteeriä.. :)

pera8x

pistän tähän kinukkien viritys ketjuun, kun en jaksanut uutta ketjua tehdä parin kysymyksen takia.

eli toi vaimon solikka, 4t 4v koneella oleva kiinanihme. piti vain huoltaa, mutta eihän se huoltamalla korjaannu.. jo pelkästään koneen lämmittelyssä öljynvaihtoa ajatellen huomasin, että suutin auttamatta liian pieni. keskijalalla kierrätettäessä ei ota täysiä kierroksia ja muutenkin vähän tukkosen olonen. pikkasen kun kädellä tukkii ilman ottoa niin kiertää iloseen ylös saakka. onko kenelläkään lonkalta heittää arvioo minkä kokonen suutin tollaseen 4v koneeseen olisi sopiva? tää on tietääkseni on vakio 50cc kone. ja toinen kyssäri, niin onko venttiilin välykset kutakuinkin samaa luokkaa, kun 2 venttiilissäkin?

ja boonuksena pakarista lisäkysymys. tossa on sellanen "2 tahtarin" pakari. eli paisarit ja kaikki, vaikka on nelari kone. onko tuolla paisarissa jotain katteja ja muita jarruttelemassa menohaluja? pistänkö halki ja putsaan ylimääräset rojut pois vai annanko olla tollasena? kulkua sais tulla lisää, mutta mekkalaa ei. jotenkin häiritsee tuo kaks tahtarin pakari, luulis että virtaukset on aivan päin persettä nelitahtikoneelle..