Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Iso pytty (vai ei?) + isot venat ja kaasarit (GY6 , 139QM*)

Aloittaja Coastside, 18.07.09 - klo:21:04

« edellinen - seuraava »

Coastside

Tuon tehokkuus on ilmeinen ja kun nelari hengittää paremmin on etu taloudessa. Alavääntökään ei notkahda.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Nuukailija

Olisiko vaikutusta lähinnä äänensävyyn noin pienessä koneessa kuin QMB?

Samalla tavalla kai ne pykälät pakopuolella tekee pyörteitä kuten imupuolellakin, joka ikäänkuin kutistaa putken poikkipintaa ja saa aikaan ikäänkuin olisi paljon pienempi ja ahtaampi putki?

Samoin jyrkät mutkat on pahasta, se sisäkurvin kaarre pitäisi olla jouheva eikä äkkijyrkkä, kun äkkijyrkästä virtaus irtautuu ja haittaa sitten pahasti virtauksia.

Näin itse olen ainakin pähkäillyt, tosin mullakin taitaa olla pakoputken ja pakokanavan välissä puolen sentin pykälä, kun se ei osu ihan kohdalleen tuo nykyinen putki, muttei ole sitä intoa ja motivaatiota löytynyt tuon romun kanssa askarteluun, josko kevväämmällä, kun startissa sekä akussa riittää taas potkua.

-Zone-

#1667
Lainaus käyttäjältä: Nuukailija - 03.01.16 - klo:16:50
Olisiko vaikutusta lähinnä äänensävyyn noin pienessä koneessa kuin QMB?
Aika samoilla linjoilla kyllä. Tuolla linkissäni nuo dynovedot on ensin 400 cc suitsan DR koneella ja toinen jossa ero on suurempi 780cc big borella. Kyllä varmaankin 90cc qmb koneessa dynossa jotain huomaa jos mitoitus sattuu optimaaliseen kohtaan, mutta huomaako sitten loppupeleissä persauksessa mitään eroa hyvin virtaavalla putkella ja putkella jossa powerbomb on.

Vähän sama kun 50cc:llä modifioi rankasti vakioilmanputsaria jolloin pääsuutinta joutuu suurentamaan jotta kone ei vedä laihalle. Tuo kertoo että soppa-ilmaseosta kyllä menee koneeseen aiempaa enempi, käytännössä persauksessa ei huomaa silti juuri muuta eroa kuin ne julmetut imuäänet.

openflow

Pikkaisen lämpötiloista ja kaasujen / äänen nopeudesta.

Kun mäntä on akk:ssa, alkukäyrän alkupäässä äänen nopeus nousee >700 m/s ja kaasun nopeus >300 m/s. ~90-asetta akk:n jälkeen kaasun nopeus putkessa tippuu suunnilleen nollaan ja äänen nopeus laskee ~600 m/s. Tämän jälkeen virtauksen suunta vaihtelee putkessa voimakkaasti, ja tästä johtuen kaasun virtauksen keskinopeus kohti ulkoilmaa on kohtuullisen alhainen ~10 m/s.

Äänen nopeuden vaihtelut on pieniä(± 50 m/s) alkukäyrän loppupäässä, kun taas sylinterin päässä nopeus vaihtelee suuresti ~400 - 700 m/s. Putkessa paine heiluu 0,5(alipaine) ja 1,5 bar välillä. Mitä lähempänä sylinteriä sen suuremmat painevaihtelut.

joni_k

noniin nyt loppuu se tehojen kanssa pihtailu 73 pytty setti tilattu..  :D 23€ ei oo paha suoraan jostain kiinasta kait.

-Zone-

Onkohan tuo paljonkin tehokkaampi, mitä 72cc.. ;P

joni_k

jaa'a ei oo varmaa mut myydäähän tota 47mm pyttyä 80 kuutioisenakin..  ;D

Nuukailija

Moottorisahoissa yksikin kuutio lisää tilavuutta näyttää tekevän jo jotain. Reilu 38 kuutiota ja 45 kuutiota on ihan erilainen sahata.

Taitaa viritysasteetkin vaihdella noissa, mutta eroa tulee kuutioilla aika paljon enemmän kuin nelitahtikinkissä, ehkä 2-t mopossakin lisäkuutiot potkii samalla tavalla paremmin?

38 kuution saha on ihan mopo ja 50 kuution saha on jo tehokas peli, yli 60 kuution menee sitten jo niin tehokkaaksi ettei se normaalisti hyödytä sitä mitä painoa tulee lisää.

Jos miettii sitten tuota kinkin osalta, niin 49 kuutiota on ihan mopo, 90 kuutiota on yhä mopo, mutta jaksaa jotenkuten kiivetä mäkiä vauhdin pahemmin puutumatta, muttei se mikään raketti ole + kylmällä kelillä haastavampi käynnistää, etenkin isolla kaasarilla.

openflow

Sahoissa viritysasteet kasvaa kuutioiden myötä. Pienet sahat on tarkoitettu karsimiseen yms.,  ja niissä teho ei ole kovinkaan tärkeä kriteeri.

Esim 2t 72cc sylinterillä, vakioon verrattuna, kasvaa: huipputehon kierrokset, vääntö(viritysaste) sekä tilavuus. Näiden yhdistelmällä tehot voi moninkertaistua. 4t 72cc sylinterillä lisääntyy ainoastaan kuutiot ja tehon lisäys on lähinnä suhteessa tilavuuteen.

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: openflow - 13.01.16 - klo:23:15
Sahoissa viritysasteet kasvaa kuutioiden myötä. Pienet sahat on tarkoitettu karsimiseen yms.,  ja niissä teho ei ole kovinkaan tärkeä kriteeri.

Esim 2t 72cc sylinterillä, vakioon verrattuna, kasvaa: huipputehon kierrokset, vääntö(viritysaste) sekä tilavuus. Näiden yhdistelmällä tehot voi moninkertaistua. 4t 72cc sylinterillä lisääntyy ainoastaan kuutiot ja tehon lisäys on lähinnä suhteessa tilavuuteen.

90cc isovenakannella varustettuna nousee kyllä myös viritysaste, muttei se siltikään kovin paljoa ole.

Omassa sahassakin on kuutiota ja painoa, muttei tehoa, ketjukin on turhan hidas kunnon karsimiseen, vähän kuin kiinamopo, voisi olla hyväkin, mutta.. , tosin sehän onkin kiinassa tehty ruotsalainen tuo saha, ehkä se kiinalaisuus on tuo perusongelma.


-Zone-

#1675
Onpa suolanen hinta. Mitä ilmeisimmin pikkuvenainenkin vielä kun 47mm sopivana myydään. http://www.emc24.fi/fi/sylinterit-ja-mannaosat/133762-r4racing-sylinterinkansi-4-tahti-kiinaskootteriin-139qmb-4700mm.html

E: No jo on putsariviritys :) https://youtu.be/OPjsM_Vx5Ls?t=2m29s

jwalk

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 30.01.16 - klo:16:11
Onpa suolanen hinta. Mitä ilmeisimmin pikkuvenainenkin vielä kun 47mm sopivana myydään. http://www.emc24.fi/fi/sylinterit-ja-mannaosat/133762-r4racing-sylinterinkansi-4-tahti-kiinaskootteriin-139qmb-4700mm.html
Juu, tuo putiikki ei ole ihan halvimmasta päästä muutenkaan. Huomasin, kun SYMiin osia etiskelin...

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: jwalk - 19.11.15 - klo:20:00
Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 19.11.15 - klo:19:45
Virivarassa näkyi taas olevan niitä venttiilityökalujakin. Siniseen virituulettimeen oli ilmestynyt mainosteksti. "Huomattavasti tukevampi rakenne ja parempi jäähdytys kuin alkuperäisessä. Naraku Racing siipi työntää 50% enemmän ilmaa kuin vakio tuuletin. " - Hiukan kyllä kyseenalaistaisin tuon 50% tehoeron, eikä mulla ainakaan sitä punaista tuuletinta voinut tukevaksi sanoa kun itsekseen silpuksi hajosi, mutta jos se ei vaan tiennyt olevansa narakun valmistama kun ilmoituksen mukaan tuo sininen olisi.. :)
Kas kummaa, etten ole aikasemmin nähnyt Narakun tekeleeksi tuota ropellia mainostetun. No, kaksi kertaa sinistä muovisilppua keränneenä, jää mun puolesta hyllyyn.
Bongasin myös lättytaikinan värisenä, mutta ei sanaakaan narakusta :) http://www.helsinginradiopuoti.fi/tuotteet.html?id=29/178


-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Nuukailija - 13.01.16 - klo:17:28
Moottorisahoissa yksikin kuutio lisää tilavuutta näyttää tekevän jo jotain. Reilu 38 kuutiota ja 45 kuutiota on ihan erilainen sahata.
Tutulla on Stihl 084. Se on siis 122cc saha. Kokeiltiin sitä potkulaudassa jossa on aiemmin ollut 50cc partneri. Kyllä sen huomas siinäkin käytössä että kyllä ne kuutiot vaan jotain meinaa :)