Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Iso pytty (vai ei?) + isot venat ja kaasarit (GY6 , 139QM*)

Aloittaja Coastside, 18.07.09 - klo:21:04

« edellinen - seuraava »

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: pera8x - 02.01.16 - klo:23:39
meinasin ittekkin tarkertua tuohon äänen nopeuteen, mutten viittinyt, kun en tiennyt mitenkä siihen vaikuttaa pakokaasu. lämpötilaa en edes hoksannut, että sekin vaikuttaa. materiaalin tiesin vaikuttavan äänen nopeuteen ja myös sen, että äänen nopeus ilmassa on tuon n.340m/s. kaikki aliääniset piakkarin kuulatkin on alle tuon, siitä jäänyt hyvin mieleen.

mikähän ton pakokaasun nopeus on maksimissaan? ei se taida missään kohtaa niin kovaa kulkea, että ylittäisi äänennopeuden missään kohtaa matkalla pakokanavasta pakarin kautta pihalle. noita ääniä lähinnä tässä mietiskelin.

Mun mielestä sillä pakokaasun nopeudella ei ole merkitystä ääniin, koska ääni menee äänen nopeudella.

Tavallaan voidaan ajatella, että siellä menee joki, pakokaasu on ikäänkuin sitä virtaavaa vettä, mutta jos sinne nakkaa kiven niin aaltoa menee siinä virtaavassa vedessä. Nyt se pakokaasun virtaus on yksi asia ja siinä pakokaasussa etenevä ääniaalto on toinen asia.

Se pakokaasun viratusnopeus kai vaihtelee senkin mukaan mistä kohtaa putkea sen virtauksen mittaa, lämpötilamuutos muuttaa tilavuutta, joka vaikuttaa virtausnopeuteen, putken poikkipinta-ala muuttaa virtausnopeutta, samoin taitaa tehdä mutkatkin, siihen vaikuttanee aerodynamiikan pelisäännötkin.

Imupuolellakin se virtausnopeus vaihtelee, venturissa kovempaa haipakkaa kuin sen jälkeen, mutta taas venalautasen kohdalla kovempaa?

Mäntähän sitä pakokaasua työntää ja se ylipaine pytyssä venan aukeamisen aikoihin, mutta kun siinä on noita muuttujia, olisiko se suuruusluokka sitten jotain 0,5-2 kertaa männän nopeus? Ei hajuakaan, mutta jotenkin luulen ettei sitä kukaan voi tietää ilman mittausta tai vaikuttavia laskelmia, kun se millainen putki vaikuttaa niin paljon?

Ääniaallot tietty kimpoilee sitten vähän kaikesta, sinkoilevat vähän jokaiseen suuntaan sillä äänennopeudella.

pera8x

juu, vaihteleehan sen nopeus tietenkin riippuen kierroksista, kaasun asennosta ja tietenkin putken poikkipinta-alasta ja varmaan kaikesta muustakin. sitä mietin, että meneekö se männän nopeutta maksimissaan, vaiko kovempaa? kyllähän se pakokaasu alkaa liikkua jo omalla paineellaankin, kun mäntä on alhaalla ja pakoventtiili aukeaa, mäntä on vasta vaihtamassa suuntaa. lähinnä sitä tässä ajoin takaa, että mahtaako se ikinä kulkea siellä kovempaa, kun mitä äänivallin rikkomiseen vaaditaan. koska jos, menee niin sillä on merkitystä ääniin.

esimerkkinä vaikka tuo pienoiskivääri. oli siinä nokalla vaimennin, tai ei, niin tollanen 600m/s kulkeva kuula pitää melko ison pamauksen. kun taas samasta pyssystä ja saman vaimentimen läpi ammuttuna alle 340m/s kulkeva kuula pitää vaan lähinnä luontaisen suhinansa ilmaa halkoessaan, eikä mitään pamausta. tämä kova pamaus ja ääni-ilmiö liittyy jotenkin äänivallin rikkomiseen. en tiedä kovin tarkasti, kun en ole perehtynyt asiaan juurikaan.

sitä siis vaan mietin, että onko siellä pakoputkistossa jossain olosuhteissa tällästä vastaavaa ilmiötä, mutta kaasut hidastuu ja vaimentimet on pakoputken loppupäässä, missä vauhdit hitaammillaan, että vaimentaako ne sitten vaan kaiken. tähänkään en tiedä vastausta, kunhan spekuloin. äkkiseltään voisin veikata, ettei ne kaasut kyllä ikinä kulje siellä niin kovaa, että rikkoisi äänivallia.

Vespister

Kun täällä muutkin ei-insinöörit ovat uskaltautuneet pähkäilemään asioita, niin miksipä en minäkin.
Meinaan tuota pakokaasujen maksiminopeutta:
Huippukierroksilla keskimääräinen männännopeus on luokkaa 20 m/s. Pakoaukon poikkipinta-ala taas on suuruusluokkaa 1/10 männän poikkipinta-alasta. Tästä arvelisin seuraavan, että myös pakokaasun nopeus pakoaukon kohdalla olisi kymmenkertainen eli luokkaa 200 m/s.

Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Pakokaasun virtausnopeus pienenee nopeasti sen päästessä poikkipinta-alaltaan moninkertaiseen alkukäyrään.
Joskus opiskeluaikana minut pakotettiin laskemaan turbulensseja ja niiden aiheuttamia vastuksia. Olipahan kauheita laskutoimituksia, joten nyt ne jätän suosiolla ottamatta huomioon.

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Vespister - 03.01.16 - klo:10:16
..Pakoaukon poikkipinta-ala..
Ehkä pakoaukko on hiukan epäsopiva termi 4T moottorissa, mutta kait venttiilin ja seetin väliin jäävää rengasmaista virtausaukkoa pakoaukoksikin voi kutsua. Musta koko asiassa tehdään hiukan turhaa kärpäsestä härkästä. Meinaan, mitään vallansuuria mopon moottorille ei saa tehtyä viritteli tuon putken pituuden sitten millä kaavalla tahansa. Niin imu- kuin pakopuolellakin kaasut joutuvat viimekädessä menemään sieltä venttiilin ja seetin välistä ja esim. nokka-akselilla on suurempi merkitys mitä sillä pakoputkella. Oikeastaan on edes väärin erotella kannen pakokanava pakoputkesta kun kyseessä on pelkkä yksi putki jota sitten venttiili vain avaa ja sulkee. Josta päästäänkin siihen että suurempi huomio kannattaa suunnata kannen kanaviin. Putkelle pääsääntöisesti voi sanoa että kunhan se on riittävän hyvin virtaava, on asia ok. Pituuden sanelee monesti jo rakenteelliset syytkin.

Ei 4T putkenkaan modailu mitään aivan täysin turhaa hommaa ole, mutta hyödyt verrattuna 2T moottoriin on sen verran paljon vähäisemmät eteenkin 1 pyttyisessä koneessa, että useimmissa moottoreissa sitä kaivattua tehoa saadaan ulos enemmän keskittymällä muualle. Pakoputken ja äänenvaimentimien modailu on työnä sieltä helpoimmasta päästä ja eteenkin nuorille kova möykkäkin on jo yksistään tärkeä kriteeri niin kaippa siksi 4T putkistoihinkin monet käyttää lukuisia työtunteja. Jokaisen oma asia toki mihin kiinnostuksensa suuntaa, mutta tietääkseni 1 pyttyisen 4T moottorin putkistoon ei olla vieläkään kehitetty mitään niin vallanmainiota, että sieltä tehoa hirveitä määriä ulos saisi jos muutoin putken virtauskyvyt jo riittävät. Ei ainakaan siinä määrin mitä 2T moottorissa.

Coastside

Minä olen tyytyväinen villaputkeen. Tuo malli on helppo saada pyörän tieltä sitä irroittaessa. Supistusholkin irtoaminen pahensi ääniä mutta muuten toimii hyvin. Holkki harventaa papatusta. Suoran putken taajuus on suurempi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pera8x

zone on kyllä asian ytimessä. eihän sillä pakarilla saada, kun murto-osa teho, tai muutakaan moottorin käyttäytymistä muokattua vs 2 tahtari, missä se pakari voi jopa tuplata tehot. mutta ainakin itse lähinnä vaan mielenkiinnosta asiaa kohtaan tätä pohdiskelen.

ja vaikka joku insinööri, tai muu asiasta oikeasti kunnolla ymmärtävä laskisi kiinanskubuun parhaimman mahdollisen pakoputken, niin tuskin sellasta alkaisin rakentamaankaan. kuten todettu jo pelkkä skootterin pituus ja muut "pakottavat" tekemään pakoputkesta enemmän, tai vähemmän ei niin optimaalisen. toisaalta olisi se kiva ymmärtää tosta 4t pakoputkistosta enemmänkin ja koittaa rakentaa edes sinneppäin, että olisi hyvä. tähän mennessä tehnytkin niin, että kunhan vaan virtaa sinneppäin riittävästi, niin se on hyvä. ;D

autojen kanssa noista pakosarjoista on aina keskustelua, mutta 1 pyttysen skootterin kanssa niistä ei pääse sentään kinasteleen. ja onhan se ihan totta, mitä itsekkin noita lukuisia dynolappuja ihmetellyt, kun motoristit "virittelee" prätkiään oikein isolla rahalla, niin mikä se saatu hyöty sitten oikeasti on. 600cc 4 pyttyset prätkät ja akraa yms. merkki pakaria laitellaan ja touhutonneja palaa. huipputehot kasvaa tuolla pakarilla, vaparisuodattimella, ohjelmanmuutoksella suunnilleen sen 10% renkaalta. 100 heppasessa se on 10 heppaa, mutt skootterin yksipyttyisessä tuskin päästään edes lähelle 10%, hyvä jos 5%. paljonko se sitten tekee n.5 heppasessa koneessa lisätehoa? 0,25heppako? jos oikein laskin. että onhan toi vähän sellasta pilkun nussimista.. siitä huolimatta ihan mukavaa pähkäiltävää.

jwalk

#1656
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 03.01.16 - klo:11:36
Minä olen tyytyväinen villaputkeen. Tuo malli on helppo saada pyörän tieltä sitä irroittaessa. Supistusholkin irtoaminen pahensi ääniä mutta muuten toimii hyvin. Holkki harventaa papatusta. Suoran putken taajuus on suurempi.
Näin myöskin. Toki kammiovaimentimesta saa hiljasemman, mutta villavaimentimesta aika helpolla hyvinkin siedettävän. Niinku aikasemmin mainitsin, peräpillillä suuri merkitys ääniin, ei niinkään tehoon.
Monet porailee peräreikiä isommaksi saaden vaan isommat äänet. Semmonen 2/3 sisähalkaisija alkukäyrään verrattuna on ihan hyvä kompromissi peräpillille.

konenikkari

Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

pera8x


pera8x

jees, tarttee tehdä vaan kunnon alkukäppyrä ja villapönttö. peräpilli sitten vähän ohkosemmasta tavarasta, niin kokeillaan sellasta. (kohta tarttee lähtee uiskenteleen, niin joskos sitä sitten illemmalla vaikka rakenteliskin välillä, ettei mene pelkäksi jaskan jauhamiseksi.)

jwalk

Lainaus käyttäjältä: pera8x - 03.01.16 - klo:12:05
jees, tarttee tehdä vaan kunnon alkukäppyrä ja villapönttö. peräpilli sitten vähän ohkosemmasta tavarasta, niin kokeillaan sellasta. (kohta tarttee lähtee uiskenteleen, niin joskos sitä sitten illemmalla vaikka rakenteliskin välillä, ettei mene pelkäksi jaskan jauhamiseksi.)
Sullaku on taitoa ja vehkeet, ni tekisitkö peräpillistä säädettävän? Eli runko reilummasta, johon vois ruuvailla ja kokeilla erikokosia pillejä?

konenikkari

Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Nuukailija

Tuo männännopeuden vaikutus pakokaasun nopeuteen on yksi juttu ja se kuuma kaasu siellä pytyssä on jonkinlaisessa paineessa vielä mäntä AKK:ssa, kaasun laajentuminen lämpötilan vaikutuksesta, kaasut vaihtavat vielä nimeään kuten myös ominaisuuksiaan palotapahtuman myötä, joten kun tämä meidän ilma koostuu tietystä määrästä aineita, on pakokaasu erilaista.

Ettei se ole välttämättä kovin helppoa sanoa, mutta en minäkään usko siihen, että ylittyisi äänennopeus, mutten sitä voi oikein kiistääkkään, kun ei vaan tiedä mokoman käyttäytymistä, jotenkin epäilen ettei se ole oikein mahdollista edes ainakaan kovin pitkästi tuota äänennopeutta ylittää työntämällä ilmaa männällä, kun se ilma pyrkii painumaan kasaan jne.

Netissä on videoita, kun hävittäjä rikkoo äänivallin, siinä näkee hyvin mistä se pamaus tulee.


Tehoihin ei taida hirveitä vaikutuksia tosiaan olla, jos sellainen suht täysin suora villaputki ja Zonerin alkuperäinen putki omasi äänessä melkoisen eron, niin ei se kulkuun oikein mitään vaikuttanut mielestäni.

pera8x

tulipas käytyä pikauinnilla. ei koiken jaksanu enempää.

hmm.. voishan sitä säädettävää peräpilliäkin kokeilla. tarvii nyt katsoa. arveluttaa, että onko sillä mitään vaikutusta mihinkään. tai sitten tekee vaan helposti vaihdettavan peräpillin ja kokeilee ajan kanssa eri versioita.

ei oikein tuo espanja taitu, vai mitähän kieltä noi tuolla jutteli. ;D joku resonointi pönttö se taitaa siis olla, mitä noita kuvia kattelin. tollanenhan olis helppo kyhätä, mutta onko sillä sitten mitään vaikutusta mopon moottorissa..? aina ihmetelly, kun uudemmissa 4t monttipyörissä noita näkee. itte oon kuvitellu, että se on joku katti tms vastaava pakollinen härpätin. oli muuten hieno honda tossa videossa. ittellä oli joskus samanlainen, paitsi 600cc. ostin konevikasena, korjasin, ajelin kesän ja möin rahanpuutteessa pois.

voihan noita kaikkia eri virityksiä kokeilla, jos vaan intoa piisaa. ei siinä paljoa häviä. samalla selviää yhteisvaikutuksetkin.

-Zone-

#1664
Lainaus käyttäjältä: pera8x - 03.01.16 - klo:14:21
mutta onko sillä sitten mitään vaikutusta mopon moottorissa..?
Oikeastaan se on esivaimennin, olematta silti täysin sen paremmin kammio- kuin absordiovaimenninkaan. Oli sen rakenne sitten mikä tahansa kaikki liitokset ja muutokset pakoputken poikkipinta-alassa aiheuttaa enempi-vähempi resonointia virtauksiin. Huonolla tuurilla se voi sotkea hyvinkin virtaavan putken huonommaksi, hyvällä tuurilla taas parantaen : http://www.thumpertalk.com/topic/842241-powerbomb-stock-head-pipe-dyno-comparison/

Siitä vain testailemaan jos asia kiinnostaa, tosin mitään käsiä kiihdytyksessä venyttävää Wau! -ilmiötä ajossa en jaksa uskoa vuodenkaan pituisen asiaan paneutumisjakson jälkeenkään. ;)