Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Iso pytty (vai ei?) + isot venat ja kaasarit (GY6 , 139QM*)

Aloittaja Coastside, 18.07.09 - klo:21:04

« edellinen - seuraava »

openflow

Mitä jos aluksi tekisit kopion vakio-nokasta. Tämän jälkeen on varmasti huomattavasti helpompi lähteä askel-kerrallaan valmistamaan vaikkapa "viri-nokkia".

Onko laitteita millä nokkia voi valmistaa, CNC-kone tms.

-Zone-

Jos pohditaan ihan teoreettisella tasolla niin periaatteessa kiinankoneeseen saisi twincamin toisenlaisella nokkapukilla kannen ollessa silti sama. Nokkapukissa pitäisi olla keinuvipuakseleiden tyylisesti nokat ja venttiilien päällä nostinkupit säätölevyineen. Venakoppa pitäisi myös olla erilainen jotta nokkarattaat mahtuisivat pyörimään. Nokkaketju pitäisi myös luonnollisesti olla pidempi. Tai vaihtoehtoisesti sitten keskellä olisi apuakseli jossa olisi nokkaratas nokkaketjulle kuten normaalistikin ja tällä akselilla olisi toinen ratas joka pyörittäisi sitten hammaskosketuksella nokissa olevia rattaita.

Coastside

#1472
Nokka-akselit taotaan muottiin ja työstetään erikoiskoneella lopulliseen muotoonsa. Näin työvaiheet vanhassa autotehdasfilmissä ja how it made sarjassa on jotain myös. Sorvilla ja viilallakin onnistuu jos osaa. Profiilin hakuun voi pyörittää halutulla kierrosnopeudella ja katsoa pysyykö kontakti.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Vespister

Uusimmissa BMW- moottoripyörien moottoreissa nokka-akseli kootaan prässäämällä irralliset nokat onton akselin ympärille.

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Vespister - 01.10.15 - klo:21:57
Uusimmissa BMW- moottoripyörien moottoreissa nokka-akseli kootaan prässäämällä irralliset nokat onton akselin ympärille.
Rakenteen etuna on kyllä se että samoilla osilla voidaan koota monen näköisiä nokkakomboja asteiden suhteen. Nostoakin saa muutettua eri nokkapaloilla.

pera8x

laitteita on, mutta ei mitään cnc:tä, tai muitakaan tietokonevehkeitä, paitsi tietokone pc. olen sen verta vanhanaikainen, että tykkään noista manuaalikoneista. siis työstökoneissa, automaatit jätän autoihin.

aamusella jo rakentelin uutta nokka-akselia. lähdin siitä, että tein sellasen täysin säädettävän noukka-aksilan. imu- ja pakonokka säädettävissä riippumatta toisistaan. muuten valmis, mutta nokat on nytten täys ympyröitä. tarttee vielä koneistaa ja hioa nuo muotoonsa. tämä on proto, millä pääsee kokeileen ja testaileen. kulutuskestävyys ei varmaan mitään huippuluokkaa, kun tosta rst:stä sen tein. melko kovaa sekin on, mutta liukuominaisuudet ja kovuus jotain ihan muuta, kun pitäisi. jos tuolla nyt tekis jokusen testejä ja saisi selville sopivimmat nokan asteet tollasen kiinan skootterin viritykseen, niin sitten voisin rakentaa kiinteän nokka-akselin ihan kunnon materiaaleista. siis lähtökohtasesti ajateltuna, että saisi mopoon lisää kulkua. tavoitteena edelleen se 100 km/h. jostainhan se on lähdettävä..

tästähän voisi laittaa vaikka tonne rojekti puolelle oman topikin. meinaan on ajatuksissa porata tuo 82cc pytty niin isoksi, kun siinä vaan on tilaa pinnapulttien puolesta ja tehdä siihen sopiva mäntäkin. ja ihan omin pikku kätösin ajattelin rakennella. joku voi ajatella, että olen hullu, tai kuvittelen liikoja tms. no, saahan sitä ajatella mitä kukin haluaa. ei tämä ensimmäinen moottori ole, mihin olen osia omin kätösin rakentanut. jos en uskoisi itseeni, niin en alkaisi tähän. ja mottoni on, että ihmisten suunnittelemia ja tekemiä ne moottorit muutenkin on.

jwalk

Lainaus käyttäjältä: pera8x - 02.10.15 - klo:00:09
laitteita on, mutta ei mitään cnc:tä, tai muitakaan tietokonevehkeitä, paitsi tietokone pc. olen sen verta vanhanaikainen, että tykkään noista manuaalikoneista. siis työstökoneissa, automaatit jätän autoihin.

aamusella jo rakentelin uutta nokka-akselia. lähdin siitä, että tein sellasen täysin säädettävän noukka-aksilan. imu- ja pakonokka säädettävissä riippumatta toisistaan. muuten valmis, mutta nokat on nytten täys ympyröitä. tarttee vielä koneistaa ja hioa nuo muotoonsa. tämä on proto, millä pääsee kokeileen ja testaileen. kulutuskestävyys ei varmaan mitään huippuluokkaa, kun tosta rst:stä sen tein. melko kovaa sekin on, mutta liukuominaisuudet ja kovuus jotain ihan muuta, kun pitäisi. jos tuolla nyt tekis jokusen testejä ja saisi selville sopivimmat nokan asteet tollasen kiinan skootterin viritykseen, niin sitten voisin rakentaa kiinteän nokka-akselin ihan kunnon materiaaleista. siis lähtökohtasesti ajateltuna, että saisi mopoon lisää kulkua. tavoitteena edelleen se 100 km/h. jostainhan se on lähdettävä..

tästähän voisi laittaa vaikka tonne rojekti puolelle oman topikin. meinaan on ajatuksissa porata tuo 82cc pytty niin isoksi, kun siinä vaan on tilaa pinnapulttien puolesta ja tehdä siihen sopiva mäntäkin. ja ihan omin pikku kätösin ajattelin rakennella. joku voi ajatella, että olen hullu, tai kuvittelen liikoja tms. no, saahan sitä ajatella mitä kukin haluaa. ei tämä ensimmäinen moottori ole, mihin olen osia omin kätösin rakentanut. jos en uskoisi itseeni, niin en alkaisi tähän. ja mottoni on, että ihmisten suunnittelemia ja tekemiä ne moottorit muutenkin on.
Jees! Hyvä meininki! Tästä tuleekin mielenkiintoista, minä ainakin kannustan kybällä tuommosta hulluutta. Itsekin suunnitellut vastaavia, mutta eipä ole ruutupaperia pidemmälle päässeet prototyypit.
Omaa tallia kun ei ole ja työkalutkin ovat varsin sekalaista peruskamaa. Työnantajan tiloissa ropailen ja sinne kun ei voi jättää hommia levälleen...

-Zone-

Joo, projektitopiciin vaan juttua kehiin. Aina noita on kiinnostavaa lukea.
Ja nyt hiukan offtopic, mutta kun tuli tuosta kotikoneistamisesta. Tässä kunnon pellepeloton ja aikaansaava heppu. Valaa itse lohkot, sylinterit yms, yms..

https://youtu.be/2nuI_QG8Ff0
https://youtu.be/qDjG4bNCLWw
http://www.kiwibiker.co.nz/forums/showthread.php/162399-The-Bucket-Foundry/page2
http://s1056.photobucket.com/user/uniflow/library/?sort=3&page=1

Coastside

Tuon ekan filkan tyyppi oli selvästi ammattivaluri. Eipä silti, kyllä niitä metritavarastakin saa. Tuo irtonokin tehty akseli mahdollistaa helpot variaatiot vähin konein.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

#1479
Sitä en tiedä, onko tyyppi ammattivaluri (sama kaveri siis kyseessä kaikissa), mutta näkyy se kotonaankin valuhommia tekevän.

pera8x

jees, kiitos palautteesta.

noille rakentajille nostan kyllä hattua. sen verran enemmän, tai vähemmän metallimies ittekkin että tykkään tollasista jutuista. kun alkaa hahmotteleen ja rakentaan jotain tollasta, edes pientä juttua, niin saa edes jonkunlaisen käsityksen kuinka työlästä tollasen kokonaisen moottorin rakentaminen on. siis manuaali koneilla. mulla on vielä melko pienet vehkeet, niin usein on intoa enemmän, kun koneissa riittää suorituskykyä. sillon se homma on vieläkin hitaampaa. mutta eipä se ole paljoa haitannut, mulla on koko elämä aikaa. voisin jokusen kuvan vaikka laittaa kohta, kun saan kaivettua niitä esille.

Coastside

#1481
Alumiinivalut voi joissain kohdin korvata teräsksinkin kooten hitsaamalla tai juottaen. Painoerokaan ei niin mahdoton ole. Myös alumiinilevyä voi juottaen koota vaikka lohkoiksi. Viipale-pulttiliitoksilla syntyy lohkot myös pelkästä levystä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pera8x

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 02.10.15 - klo:10:08
Alumiinivalut voi joissain kohdin korvata teräsksinkin kooten hitsaamalla tai juottaen. Painoerokaan ei niin mahdoton ole. Myös alumiinilevyä voi juottaen koota vaikka lohkoiksi. Viipale-pulttiliitoksilla syntyy lohkot myös pelkästä levystä.

noita levyistä juottaen tekniikkaa käytetään ainakin jossain hydrauliventtiileiden rakenteissa. no, itselle se olisi ainakin sen verran vierasta puuhaa, etten ryhtyisi. levyistä pulttaaminenkin vähän ehkä hankalaa. mahdollista toki, muttei ehkä se paras vaihtoehto moottorin rakenteisiin.

Nuukailija

Tuosta voi alkaa ihmettelemään:
https://www.youtube.com/watch/?v=9WA2XvUcrxw

Mielestäni tuo on Yamahan moottorista rakennettu, Yamaha Mio kai on tuo noiden suosima malli, pinnavanteet ja paljon keventelyä, sopivasti lisätty viritysastetta jne.

Kovin paljoa yli 90 kuutiota ei taida saada männän halkaisijaa kasvattamalla, iskua pisemmäksi, kampurasta hioo vähän lisää iskua ja jos löytää jostain sen pitkäiskukampuran vielä, niin saa vielä vähän lisää, mutta kansi omasta mielestäni se tärkein rakenneltava on.

Pitkävenaisen kannesta rakentaa isovenaisen, niin saa avarrettua hyvin ja ilman liikkumaan, videosta voi ottaa mallia millaiset kanavat ja venat suhteessa palotilan kokoon.

Enzo Ferrarin tiellä jos etenee, niin enemmän konetehoa, toki voihan sitä ilmanvastukselle tehdä jotain, irtoaisi se satku ehkä suht helpostikkin, ei vaan kaikkien silmille sovi.


pera8x

ei taida kovin helposti onnistua mistään 50cc:n pieniventtiilisestä kannesta rakentaan. venttiilit on niin lähellä toisiaan, ettei mahdu kasvattamaan. tai kyllä tehdä voi aina, mutta menee kovin hankalaksi. joutuu hitsaan täytettä ja poraan venttiileille uudet paikat loitommaksi toisistaan yms.

tossa videon koneessa oli jo hyvän kokoset venttiilit. ;D