Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Iso pytty (vai ei?) + isot venat ja kaasarit (GY6 , 139QM*)

Aloittaja Coastside, 18.07.09 - klo:21:04

« edellinen - seuraava »

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 29.09.15 - klo:21:38
Harvasta männästä onnistuu noin vain. Hankalaa tehdä uudet sokkien uratkin sinne. Hoksaat kyllä jos pyörittelet mäntää kädessä ja tutkit. Myös kestävyys voi tulla kyseenalaiseksi kun mäntää ei ole alkujaan sellaiseksi suunniteltu.
Tuollainen näkyy olevan ko. mäntä päältä http://aijaa.com/vDJIKe

E: Tollasen löysin. Ei sama mutta melko kevyeltä tuokin näyttää http://www.scoot-tuning.com/Piston-for-NCY-HOCA-50mm-81cc-big-bore-139QMB-p/mbe-169-203.htm

Miksi nuo kevennykset pitää olla tuolla tapin päiden kohdalla, eikö ne voi olla 90 astetta eri sivuilta, pääsisi helpommalla ja halvemmalla?

Kai se saman kestäisi kuin kiinanlelut yleensäkkin, muutama tonni ja jotain saa rempata.

Yksi sankari porasi kiertokankiin reikiä, että sai kevennettyä, ei se kone siitä kohtaa tietääkseni porsinut, vaikka kisakäytössä kone olikin, no tunteja ei tietty tullut paljoa, käyttö sitävastoin vähän raisumpaa.

Sahaa männän reunasta vähäsen ja kokeile mitä vaikuttaa, jos tuntuu makealle, ota vähän enemmän?

-Zone-

#1456
Lainaus käyttäjältä: Nuukailija - 29.09.15 - klo:22:02
Miksi nuo kevennykset pitää olla tuolla tapin päiden kohdalla, eikö ne voi olla 90 astetta eri sivuilta, pääsisi helpommalla ja halvemmalla?
Jaa siis imu ja pakohelmassa?
Ei oikein viisasta. Mitä lyhempi on se helma, sitä heikompi on männän tuki sylinteriin kun mäntähän pääsee heilumaan tapin ympäri, mutta ei toiseen suuntaan. Mieti esim tätä mäntää, niin ymmärrät miten käy jos helmat olisi yhtä lyhyet kuin tuolla tapin päissä.
Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 29.09.15 - klo:21:38
E2: Vaikka onhan noissakin vielä aika pitkä matka siihen millasia käytetään 4T motocross-koneissa.. http://aijaa.com/jN9jC1

E: Eli mitä pidempi imu/pakohelma, sitä parempi tuki männälle sylinteriä vasten. http://aijaa.com/GpoBsS

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 29.09.15 - klo:22:08
Lainaus käyttäjältä: Nuukailija - 29.09.15 - klo:22:02
Miksi nuo kevennykset pitää olla tuolla tapin päiden kohdalla, eikö ne voi olla 90 astetta eri sivuilta, pääsisi helpommalla ja halvemmalla?
Jaa siis imu ja pakohelmassa?
Ei oikein viisasta. Mitä lyhempi on se helma, sitä heikompi on männän tuki sylinteriin kun mäntähän pääsee heilumaan tapin ympäri, mutta ei toiseen suuntaan. Mieti esim tätä mäntää, niin ymmärrät miten käy jos helmat olisi yhtä lyhyet kuin tuolla tapin päissä.
Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 29.09.15 - klo:21:38
E2: Vaikka onhan noissakin vielä aika pitkä matka siihen millasia käytetään 4T motocross-koneissa.. http://aijaa.com/jN9jC1

E: Eli mitä pidempi imu/pakohelma, sitä parempi tuki männälle sylinteriä vasten. http://aijaa.com/GpoBsS

Eihän se pääse ympäri, kun sehän on silti pitkästi putken kylkeä putken sisällä, toki lyhyempi ikä sillä olisi, mutta ei se nyt mihinkään pääse kääntymään.


Mitä kovempi viritysaste, sitä lyhyemmät helmat noihin laitetaan, kasikoneissa on tuollaisia lättänöitä:

http://hotrodenginetech.com/inside-warren-johnsons-pro-stock-engine/

Kun ei mitään miljoonamoottoria ilmeisesti olla tekemässä, niin kyllä se vääränlainenkin menee sen aikaa, kunnes seuraavaa kokoonpanoa tekee mieli testailla/viritellä.

Tuollainen normaali 90cc sarjan mäntä on kuitenkin niin pitkällä helmalla (ja pienellä säteellä), että se pysyy kyllä hyvin suorassa vaikka niistäisi helmaa väärästä kohtaa, kunhan nyt pysyy kohtuudessa.

Toki eihän se paras ole, mutta hotroddausta kumminkin :D

En tiedä löytyisikö mäntäluetteloa selaamalla noita 50mm koossa olevia lättänöitä, aika karvalakkimallia tuntuu olevan osat, mitähän kokoa ne siellä Thaimassa käyttää, kun rakentelevat niitä isopyöräisiä dragster skoottereita, joilla kisaavat? Joskus näin sellaisen moottorin purkamisesta videon ja aika lättänä oli mäntä, kansi ja venatkin jotain ihan muuta kuin nämä ns. virityssarjat mitä on myynnissä, se oli oikeasti virtaavalta näyttävä kansi.

Nelitahtinen kone oli, mutta en tiedä mihin pohjautuva, kun oli kovin erilaiselta näyttäviä osia. Liikahtavat jokseenkin iloisesti sellaiset eikä variaattori/kytinkään mieti, kun kahvasta väännetään.


-Zone-

Eihän se tietenkään ympäri pääsekään esimerkki oli vain kärjistetty, pienemmissä mittakaavoissa reaalimaailmassa mennään mutta kylmän moottorin käyntivälyksillä kuluminen varmasti nopeutuu ja moottorit joutuvat käymään monesti myös kylminäkin. Ei niissä kokoaikaa ole normaalit käyntivälykset. Näissä se kestävyys sanelee paljon (kun sitä ei muutoinkaan ole juuri tuhlailtavaksi). Tuolloin sitä ei kannata entisestään yhtään vähentää lyhentämällä imu/pakohelmoja, mutta kitkaa tietysti kannattaa jolloin kitkan pienentäminen ja männän kevennys on järkevintä tehdä männän sivuilta. Pienempi kitka ei tarkoita pelkästään osien liikuttamiseen kuluvaa energiaa, vaan myös pienempää lämpötilaa joka täytyisi saada kuljetettua jäähdytysripoihin. Tietysti luovuttavaa pinta-alaakin männässä pitää olla mutta voisin kyllä kokeilla tuollaistakin mäntää. Sikäli siis kyselin jos olette noita sivuilta kevennettyjä mukeja jossain bonganneet.

Jos kyse olisi pelkästään männän kevennyksestä, ei mäntään kannattaisi juurikaan koskea, vaan ottaa painoa pois männäntapista. Sen tiheyshän on moninkertainen mäntään nähden jolloin siitä saadaan paljon painoa pois. Keventäminenhän tehdään tietysti aina tapin sisältä. Kevennyskin on kyllä vähän niin ja näin. Monestihan 1 pyttyiset kampiakselit tasapainotetaan 50% hujakoille mäntäpainoon nähden, jolloin jos lähtee ihan hirvittäviin kevennyksiin olisi järkevintä huomioida asiaa myös kampiakselin limppujen vastapainoissa.

pera8x

männän ja kampuran tasapainotukset taitaa mennä jo siinä kohtia jonkin verran metikköön, kun asennetaan se iso pytty koneeseen..

asensin eilen kaverin kiinanpaskaan "joren" tekemän nokan. se oli joku kevarin nokasta sorvattu malli. oisko ollu a13 tms. aika iloseen alko mopo liikkua tuon jälkeen. lähti hyvin käntiin ja kävikin ihan normaalisti. yläpäähän vaan tuli roimasti lisää potkua. ja vielä 63cc mini pytyllä toi mopo. erittäinkin ripeä kokoon nähden.

Coastside

Onkos joresta kuulunut viimme aikoina mitään, kun se sairaalasta filkkaa laittoi happivirityksillä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

#1461
Onhan se ilmeisen hyvissä voimissa. Videoitakin julkaisee taas tiheään tahtiin. Mopot on vissiin jättänyt kokokaan, kevareiden kanssa jotain tuossa touhuili. Uusin video eiliseltä https://youtu.be/F_CU5MRvZ90

Lainaus käyttäjältä: pera8x - 30.09.15 - klo:08:20
männän ja kampuran tasapainotukset taitaa mennä jo siinä kohtia jonkin verran metikköön, kun asennetaan se iso pytty koneeseen..
Tietysti jos männän paino muuttuu niin moottorin kuluttavimmat tärinät muuttuu eri kierrosalueelle. Se taas milloin siitä voidaan huomata olevan haittaa on tapauskohtaista ja suurien muutoksien kohdalla kannattaa hiukan asioita miettiä. Tuossa on esim. ihan kelpo juttua asiasta vaikka yli 20v vanhaa asiaa jo onkin: http://www.mediafire.com/view/33brhcq0u6qquip/Miksi_monta_mukia.pdf

E: Lisätäänpä tähän varoiksi samaan tuosta kampiakselin tasapainotuksesta: Tässä tasapainotetaan kampiakseli 54% männän painosta (tapin+neulalaakerin massa on 54% männän, männäntapin, renkaiden, neulalaakerin ja sokkien kokonaismassasta) https://youtu.be/HbsGGSjmpko

pera8x

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 30.09.15 - klo:08:34
Onkos joresta kuulunut viimme aikoina mitään, kun se sairaalasta filkkaa laittoi happivirityksillä.

oliko se dokannu ittensä sairaalaan? jonkun videon siitä joskus aikaa sitten näin, kun se oli katkolla. muita sairaalavideoita ei oo näkyny.

joni_k

onhan se katkolla ollu jo monta kertaa. ite se vissiin on hakeutunu. viimesissä videoissa kertoili jos jois kiljusatsin loppuun ja katkolle taas. eihän se kauan kestä taas sama jatkuu.

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 30.09.15 - klo:10:51
onhan se katkolla ollu jo monta kertaa. ite se vissiin on hakeutunu. viimesissä videoissa kertoili jos jois kiljusatsin loppuun ja katkolle taas. eihän se kauan kestä taas sama jatkuu.
Tuntuu täkäläisilläkin alkoholisteilla olevan, että kun kroppa ei enää kestä ryyppäämistä mennään hoitoon, että jaksaa taas ryypätä, mutta täytyyhän se pitää vire yllä huippu-urheilussakin ;)

openflow

300€ Polinin sylinteristä ja männästä, pahuksen kallis on.

Kevyempää mäntää tarvitaan kun kierroksia aletaan nostamaan. Esimerkiksi jos 100g mäntä+tappi+renkaat yhdistelmällä kone kestäisi kierroksia 10000 rpm, 50 g mäntä+tappi+renkaat kokoonpanolla 14000 rpm ja hitausvoimat olisi suunnilleen samat.

Mäntää yms. kannattavaa keventää vasta sitten, kun luulee tietävänsä että ne on liian painavia niille kierroksille millä ajelee.  Keventäminen heikentää osia, eli rajansa silläkin.

Ihmeen männäntappi taisi painaa ~25g, paljonko uskot Zone että sitä kärsisi keventää?

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: openflow - 30.09.15 - klo:21:21
300€ Polinin sylinteristä ja männästä, pahuksen kallis on.

Kevyempää mäntää tarvitaan kun kierroksia aletaan nostamaan. Esimerkiksi jos 100g mäntä+tappi+renkaat yhdistelmällä kone kestäisi kierroksia 10000 rpm, 50 g mäntä+tappi+renkaat kokoonpanolla 14000 rpm ja hitausvoimat olisi suunnilleen samat.

Mäntää yms. kannattavaa keventää vasta sitten, kun luulee tietävänsä että ne on liian painavia niille kierroksille millä ajelee.  Keventäminen heikentää osia, eli rajansa silläkin.

Ihmeen männäntappi taisi painaa ~25g, paljonko uskot Zone että sitä kärsisi keventää?

90 kuutioisesta jos tekisi 14000 kierroksella voiman ulos antavan jollain ihmeellä, niin siinähän olisi jo aika paljonlaisesti heppoja.


jwalk

Keväinen viritysversio kierti sen +12000 kierrosta, mutta ei kovin kauaa... :-\ Kulki kyllä mukavasti.
Nyt on nokkaa aikasella ja vähä ehkä reilu suutin, 8500 kiertää, sitten loppuu voima. Kulkee noilla välityksillä sen 80 todellista, riippumatta juurikaan tuulen suunnista tai pienistä ylämäistä. Arkikäyttöön hyvä.
Kiihtyvyys messevä, eikä pahemmin matkustajaakaan säiky.

-Zone-

#1468
Lainaus käyttäjältä: openflow - 30.09.15 - klo:21:21
Keventäminen heikentää osia, eli rajansa silläkin.
Joo, tuokin on yksi hyvä syy käyttää jo tehtaalla kevyeksi tehtyä mäntää.
Oon huomannut erimerkkisissä männissä hiukan erilaisia männäntappeja. Hiljan kasasin yhden koneen jonne pistin 82cc mutta pistämäni männäntappi ei ollut se uusi joka tuli männän mukana, vaan edellisen 82cc männän. Siinä oli sisäreikä suurempi. Ei tullut painoeroa mitattua, mutta silminnähden eroa niillä oli.

Lujuusopillisesti ajatellen männäntapin reikä tulisi olla kartiomainen sokkia kohden ja sieltä päästä sen ei varmaankaan tarvitsisi olla paksukaan. Joskus vinguttelin yhden 72cc männäntapin tollaseksi mutten muista enää paljonko se keveni. Männästä vastaava määrä olisi vaatinut kyllä huomattavasti enemmän työstämistä.

pera8x

taidan nakertaa kokeeksi yhden nokka-akselin tässä jahka kerkiän muilta kiireiltäni. ajatuksissa olisi tehdä sellanen täysin säädettävä nokka-akseli. imu ja pakonokat olisi omina akseleinaan irrallisina toisistaan, samaten nokkapyörä. ja kaikki sitten vaan niputettaisi yhdeksi paketiksi akselin läpi menevällä pultilla. näin saisi vapaasti säätää imunokan ja pakonokan ajotuksen ihan mielivaltaisesti.

tarvii vaan miettiä sopiva materiaali. perus mustaa akselia ja rst akselia löytyy heti tallista. luultavasti sen olisi hyvä olla jotain vähän kovempaa tavaraa, ainakin nokka-akselin nokkien kohdalta. jotain valurautaa, tai valuterästähän nuo nokka-akselit yleensä kait ovat. nokkien profiiliksi pitäisi koittaa keksiä kanssa sopiva. onko ehdotuksia?