Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Iso pytty (vai ei?) + isot venat ja kaasarit (GY6 , 139QM*)

Aloittaja Coastside, 18.07.09 - klo:21:04

« edellinen - seuraava »

ko2610

Ei kaikkein hellävaraisinta toimintaa, mutta loppujen lopuksi ei ihan hirveääkään katsottavaa. Ei siinä kuitenkaan limppuja millään tavalla kierretty toisiinsa nähden. Laakeri ei tuon jälkeen enää kelpaa kuin puutarhakeinuun tai vastaavaan.

Coastside

#1126
Jos ei ole kuin tavis sorkkavedin niin kehään voi hitsata kynnet joista vetää, jos on se hitsi. Rikkonaista laakeriahan siinä runnotaan. Kuumennus löysää aina liitosta, tosin myös kampurassa. Jos tarpeeksi tohottaa laakeria se voi lähteä kevyesti kiilatenkin.
Kikka kakkonen: Hitsaa kehään kierretangot tasajaolla niin että tehdystä laipasta jossa on keskipultille kierteet (voi olla myös mutteri irtonaisena tai hitsattuna), vetää se irti.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

openflow

Variaattori ketjusta poimittua...

Lainaus käyttäjältä: exclusive - 03.08.14 - klo:00:30
Yksinkertaisen tyhmä kysymys: miten saisi 4-t baotianista vääntöä niin, että kun 120kg on skootterin päällä niin kiihtyisi suht ripeästi johonkin 60-65km/h? Ei taida variaattorin roplaaminen riittää?
Kohtuullisen karkeasti:
90cc sylinterillä 0-60 km/t kiihdytys ~120 kg kuormalla ~20 s.
72cc sylinterillä 0-60 km/t kiihdytys ~120 kg kuormalla ~lähemmäksi minuutti.

72cc:llä ylämäkinopeudet kasvaa  ~10 km/t verrattuna 50cc. Loivemmissa vähän yli 10 km/t ja jyrkimmissä alle.
72cc:llä kiihtyvyys paranee ~1,3 - 1,5x

90cc:llä ylämäkinopeudet kasvaa ~20 km/t verrattuna 50cc.
Kiihtyvyys tuplaantuu verrattuna 50cc.

Siinäpä karkeasti mitä näillä peruspalikoilla saa aikaiseksi.

Coastside

Hirveästä yrityksestä huolimatta painan sata kiloa. Alla on virijavaran pitkävenainen 50 cc kiinankone. Jyrkimpään mäkeen hyytyy 30 kmh. Valoissa autojen tahtiin pääsee hyvinkin lievään ylämäkeenkin. Tehoa on likelle 3 kW. Minusta tyydyttävän hyvin. On ollut nopeampikin ja usein hitaampi, kuin nyt.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

exclusive

Lainaus käyttäjältä: openflow - 04.08.14 - klo:20:39
Variaattori ketjusta poimittua...

Lainaus käyttäjältä: exclusive - 03.08.14 - klo:00:30
Yksinkertaisen tyhmä kysymys: miten saisi 4-t baotianista vääntöä niin, että kun 120kg on skootterin päällä niin kiihtyisi suht ripeästi johonkin 60-65km/h? Ei taida variaattorin roplaaminen riittää?
Kohtuullisen karkeasti:
90cc sylinterillä 0-60 km/t kiihdytys ~120 kg kuormalla ~20 s.
72cc sylinterillä 0-60 km/t kiihdytys ~120 kg kuormalla ~lähemmäksi minuutti.

72cc:llä ylämäkinopeudet kasvaa  ~10 km/t verrattuna 50cc. Loivemmissa vähän yli 10 km/t ja jyrkimmissä alle.
72cc:llä kiihtyvyys paranee ~1,3 - 1,5x

90cc:llä ylämäkinopeudet kasvaa ~20 km/t verrattuna 50cc.
Kiihtyvyys tuplaantuu verrattuna 50cc.

Siinäpä karkeasti mitä näillä peruspalikoilla saa aikaiseksi.
no niin..tuossa olikin jo melko selvästi kerrottu suorityskyky. Tuo 72cc sylinterisarja löytyikin täältä jo, joten sen laitan kiinni valuista siistityllä vannella, vakiokaasarilla ja putsarilla. Variaattori pysyy vakiona mikäli nopeudet pysyy rajoitin päällä n.60km/h.

Tänään otin kaasarin irti ja katoin pääsuuttimen koon joka oli #79..hetken pähkäilin ja vedin millisellä terällä läpi, neulaa pykälää alaspäin ja karkea säätö. Sellasella tiepätkällä (200m) missä ennen päässyt 45km/h, nyt meni n. 58km/h

Coastside

#1130
Tuon suuttimen reijän koon saa neulalla ja työntömitalla mitattua, jos niitä vertaa tai muokkaa. Neulan joka ei mene suuttimesta läpi värittää tussilla ja pyörittää suuttimessa, saa kosketuskohdan josta voi mitata paksuuden tönärin kapealla osalla. Porauksen särmät poistaa langalla johon hammastahnaa tms. hioma-tahnaa, jota pitkin pyöritellen hinkkaa suuttimen reikää.

Ylämäkikokeella saa luotettavan tehovertailun.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

exclusive

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 05.08.14 - klo:20:34
Tuon suuttimen reijän koon saa neulalla ja työntömitalla mitattua, jos niitä vertaa tai muokkaa. Mäkikokeella saa luotettavan tehovertailun.
juu..mulla on sellanen poranterä sarja missä on 0,8mm-2,0mm, sarjassa on kympin välein teräkoot paitti tuo 0,9 on katkennut :-\
Tuo tienpätkä on sellanen todella loiva alamäki..melkein voi sanoa että tasainen.

penseae_setae

Jos pitää suutinta isontaa ns. kotikonstein, olen suorittanut siten että otetaan nuppineula ja timanttiliippaa vasten sitten liipataan tasainen osa neulan kärkiosaan, hyvä leikkuureuna.
Sillä voi pyöritellä reikää isommaksi hallitusti.  Suuttimet kun yleensä on messinkiä niin neulateräs puree.

-Zone-

#1133
Jos viilailemme ja nussimme pilkkujen lisäksi muutkin välimerkit, niin se suutin on oikeasti suutin, ei pelkkä messinginkappale jossa vain on reikä. Suuttimella olisi hyvä olla aina tietty muoto joka katoaa suutinta poratessa. Vaikka poraamalla seossuhteen nyt saisikin haettua kohdalleen, ei poraaminen silti ole se ihan paras vaihtoehto kun porattu suutin tahtoo helpommin roiskia isoja pisaroita lävitseen. Kaasareissa asialla ei kuitenkaan käytännössä kauheammin ole merkitystä kun polttoaine törmää suuttimen jälkeen vielä aika moneenkin pintaan ennen palotilaan päätymistään, mutta teoriassa asialla on merkitystä samoin kuin imukanavan peiliasteelle kiillotuksessakin eli siinäkin alkaa muodostumaan helpommin suuria pisaroita.

Ruiskukoneissa joissa polttoaine ruiskutetaan suoraan palotilaan tai hyvin lähelle sitä imukanavaan ruiskusuuttimen kunnolla on suurempi merkitys, kuin mopon kaasarin pääsuuttimella, mutta itse olen pitkään tehnyt niin että jos suutinta on tarvinnut porata olen käyttänyt sitä vain väliaikaisena ja sitten ostanut myöhemmin aidon isomman suuttimen jos on näyttänyt että kone tarvitsee sen isomman pääsuuttimen ja poratulla olen viskannut vesilintua. Tähän on toinenkin syy, nimittäin se että niistä poratuista suuttimista oli paljonkin haittaa silloin autojen kanssa touhutessa.

Eteenkin DHLA ja DRLA dellortojen kanssa kun niitä yleensä käytettynä osti ralli/jokkisporukalta. Jos ei ollut suurennuslasin kanssa tarkkana ja katsoi vain suutinkokoa niiden numeroinneista ja tilasi sen mukaan joko isompia tai pienempiä tarpeen mukaan, niin metsäänhän se meni. Niistä kun aina löytyi porattuja joten numeroita tuijottamalla sitä tilasi vääriä suuttimia.

EDIT: Korostan että en tyrmää tekstilläni suuttimen muutoksia. Eteenkin kannattaa huomioida siitä lause: "teoriassa asialla on merkitystä" Siis teoriassa.

Coastside

Suuttimen jatkeena on ilmastusputki joka pisaroi bensan joka tulee suuttimesta virrraten ei pisaroina. Toki muoto vaikuttaa miten tasaista virtaus on.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

#1135
Kyllä se oikeanmallinen suutinkin (esi)rikkoo sen polttoainevirtauksen (puristappa puutarhaletkun pää littiin) vaikka totta on että suutinputki nyt hoitaakin suurelta osin sen polttoainevirtauksen lopullisen hajoittamisen.

exclusive

Melko viilaamiseksi kyllä meni :) väitän että tuolla suuttimen reijän väärällä muodolla teho/nopeus hävikki on luokkaa 0,1%.

Tuonhan vois jopa testata..mulla on jossain vaiheessa kilpuri menossa jarruun niin voisin tuon testata pelipaikalla niin ei jää mitään arvailujen varaan.

-Zone-

#1137
Lainaus käyttäjältä: exclusive - 06.08.14 - klo:11:04
väitän että tuolla suuttimen reijän väärällä muodolla teho/nopeus hävikki on luokkaa 0,1%
Mitä luultavimmin uskoisin samaa. Käytännössä asialla ei ole niinkään merkitystä kuten laitoinkin. Pääsuutin ei silti loppupeleissä ole pelkkä kappale jossa olisi vain läpireikä, suurennuslasilla voi tutkia joka erimieltä on. Ei sitä muotoa turhan takia ole siihen tehty. On siinä muodossa toinenkin asia, eli se muoto voidaan tehdä erilaiseksi läpireiän ollessa kooltaan sama, mutta suuttimen virtausominaisuudet silti muuttuu ja siten eri suutinvalmistajien suutinkokoja ei pysty aivan täysin keskenään vertailemaan niiden numeroarvolla http://s91.photobucket.com/user/1crazypj/media/Carburettors/Jets-flow.jpg.html / http://home.comcast.net/~loudgpz/GPZweb/TK22mainPage/TK22jetsAndDrills/TK22variousJets.gif

Mikunin HEX suuttimissahan kokomerkintä taas ei ole läpireijän koko vaan numeroarvo on suoraan suuttimen virtausarvo. (1983 Yamaha YZ80 Mikuni SS26 kaasarin vakio pääsuutinkoko mm. on 450)

Jokainen saa halutessaan porailla suuttimia tai kaasareitakin, itse suoraansanottuna olen saanut noista poratuista suuttimista jo silloin autoaikoina ihan tarpeekseni ihan pelkkää riesaa niistä vain on. Ritsalla metsikköön vaan. On paljon helpompaa valita moottoriin suuttimia jos niihin merkitty koko vastaa suutinta ilman että niitä tarvitsisi alkaa reikätulkeilla mittailemaan.

ko2610

Ei ole kovin iso vaiva pyyhkäistä poratusta suuttimesta viilalla numerot pois. Silloin tietää ainakin, että porattu on.

Coastside

Ei se niin hölmöä ole porata suutinta joskus aamuyöstä jos aamulla on kisaan lähtö ja tilaamalla odottaisi pari viikkoa hivenen entistä suurempaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04