Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Ostin maxin. Malaguti Madison s250 (250cc)

Aloittaja jalat, 01.09.09 - klo:14:22

« edellinen - seuraava »

jalat

http://remimoto.free.fr/images/photos/madisons250.jpg

Tuli ostettua tuollainen tallinnasta ;D
Joten tuli siirtymä 50cc -> 250cc.

Oma "kultainen haikala" fude lähtee myyntiin.
Perheeseen silti jäi vielä tuo vanhempi fude. Joten tulee varmasti vielä pyörittyä täällä foorumilla :)


Malagutista sen verran, että vaikka on vähän harvinaisempi näky suomessa, niin varaosia löytyy.
Siinä on sama kone kuin seuraavissa maxeissa:
aprilia leonardo 250, benelli velvet 250, italjet jupiter 250, mbk skyliner 250, yamaha majesty 250 - upto 2001, yamaha majesty 250 - 2001 ->


Mitä ajoon tulee, niin yllättävän mukava ja vakaa ajaa jopa satasta. 200km pätkä hki-tre meni kivasti eikä tullut edes selkä kipeäksi.

Vakuutukset jotakuta kuitenkin kiinnostaa, niin Tampereella 30v mies ja empiirinen soittokierros vakuutusyhtiöihin osoitte, että halvin liikennevakuutus oli veritaksessa ja ifissä. Luokkaa 350e per vuosi. Osakaskon saisi veritaksesta 53e:lla (ei sisällä ilkivaltaosuutta ja hinausta) ja ifistä taasen satasen pintaan parempi osakasko.

Notta sellaasta  ::)
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Samppa

Hieno peli  :)

Mitäs kaikkea paperisotaa yms. joutuu tekemään, jos tuo MP:n Virosta?
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

Nyt on vihreetä kasvoa näytön edessä. Minä en tietenkään ... Ootas kun venttaat kevättä koko talven päristellen sen päällä. :D
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

jalat

#3
Lainaus käyttäjältä: Samppa - 01.09.09 - klo:15:06
Hieno peli  :)

Mitäs kaikkea paperisotaa yms. joutuu tekemään, jos tuo MP:n Virosta?
Kiitos kiitos :)

Tämä oli ihan extempore päähänpisto ja nouto :) En ollut tutustunut sen kummemmin yhtään noihin tuontioperaatioihin kun lähdin matkaan. Sen verran tarkistin googlella että näitä on suomessa ollut myynnissä, että tietää edes että sen saa kilpiin.

Käytännössä myyjältä pitää saada:
- kauppakirj
- alkuperäinen rekisteriote
- (TüV-vaatimustodistus) - joidenkin vuoden -97 ja sitä uudenpien pyörien rungoista löytyy "EU-merkintä" ja silloin vaatimuksenmukaisuustodistusta ei tarvita. Jos vaaditaan - voit pyytää sellaisen paikalliselta maahantuojalta.

Bikepointista hain omani ja heidän sivuillaan oli suomeksi ihan hyvää tekstiä
http://www.bikepoint.ee/?id=59

Sitten suomeen laitteen kanssa ja satamassa heti tulliin, josta saat 15e:lla siirtokilvet jotta voit ajella kotiin. Tai jos kuljetat peräkärryllä, niin et tarvitse heti satamasta kilpiä.

Sitten 5 päivän aikana (viikonloppu lasketaan päiviin) pitää käydä oman paikkakunnan tullissa joka suorittaa ajoneuvotuontiverotuksia. Siellä täytellään pari paperia (veroilmoitus ja Yksilöintilomake).
http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/autoverotus/index.jsp
Ei maksa tässä vaiheessa mitään, vaan verotus laitetaan jonoon ja joskus 1-3kk kuluttua tulee vero maksettavaksi. Ja se pitää muistaakseni maksaa viikossa.

Sitten hankit vakuutuksen jostain yhtiöstä.
Sitten rekisteröintikatsastukseen (120-190e riippuen mihin viet :) ) Tässä yhteydessä voi myös ottaa vakuutuksen jos ei ole ottanut erikseen ennempää. Mutta kannattaa käydä itse vakuutusyhtiökierros. Saa tingattua edes jotain pois hinnasta.

Siinä se sitten taitaa olla :) Ei iso operaatio. Itsellä meni hakuun rahaa noin 126e kaikkineen kun kävin tallinnassa.
- junalippu tre-hki
- laivalla yli ja takas pyörän kera
- virossa taksilla pyöräliikkeeseen (heittivät satamaan kyydillä ja ajoivat skobon)
- ruuat ja se tulli satamassa

Ehkä aikapaljon kattavampi selostus löytyy täältä:
http://www.moottoripyora.org/cgi-bin/palsta/ikonboard.cgi?s=77c2717335332978819da9f5cfe23e2f;act=ST;f=47;t=101263

Kirjoittelin sinne koko tapahtumapäivän :)

Ja kyllä... Voisin tehdä saman uudelleen ja samassa liikkeessä.

Ja skootterina yllättävän massiivinen. Sama kone kuin majesty 250:ssa, mutta penkin alla enemmän tilaa. Mahtuu 2 kypärää. Ja itse olen 177cm pitkä, mutta kun istun penkillä, niin hyvä kun molempien jalkojen päkiät saa yhtäaikaa maahan. Keskitueltakin on hankala ottaa pois, jos istuu kyydissä ja koittaa työntää eteenpäin. Helpompi ottaa sivusta työntämällä pois tuelta ja sitten kyytiin. Ei paina mahdottomia. 156kg. Olisi kiva joskus verrata tätä vierekkäin jonkun 400cc burgmaniin. Tosin ei passaisi tyypittää sellaista, tai tietää miten sitten käy  :D
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

karkulainen

EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.


Pätmän

Paljon onnea uudelle hienolle "mopolle".
Minäkö kateellinen... no..  :-[


karkulainen

No, kerrohan kokemuksia isommasta kaksipyöräisestä. 8)
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

jalat

#8
Lainaus käyttäjältä: karkulainen - 08.09.09 - klo:09:59
No, kerrohan kokemuksia isommasta kaksipyöräisestä. 8)

Usko tai älä, niin kohta 2 viikkoa tuon omistaneena, olen ajanut tuolla vasta karvan yli 300km :)
Ollut sateista ja kiirettäkin. Mutta se minkä olen ajellut, niin ei kyllä kaduta yhtään. Koneessa on riittävästi puhtia suhteessa laitteen hintaan. En vielä kaipaa 400cc skootteria.

Täytynyt sellaisia perus tarkistuksia myös tässä tehdä alkuunsa:

Polttimona 2kpl jotain mitälie italialaisia 35w/35w H4-polttimoita. Ne vaihtui samantien osramin silverlight +50% 60w/55w H4-lamppuihin. Muuttui valoteho huomattavasti. H4 bi-xenonien tilausta voisi jossain vaiheessa miettiä. Samoin täytynee metsästää jostain n.50l monokey kiinnikkeinen Givin tai Kappan takaboxi selkänojapehmusteella.

Eilen kurkkasin variaattoria ja siinähän oli rullakupin takana sellainen levy ruuvattuna kiinni. Samoin kuin speedfighteissä. Ajattelin sen olevan se rajoitin, mutta ylläri pylläri näissä isommissa vehkeissä näyttäisi olevan rasvattu variaattori. Jotain vaseliinin kaltaista rasvaa siellä varissa oli. Eli eipä otettu rullakupista sitäkään irti. Täytyy katsella jos talvella vaikka tilaisi tuohon malossin multivarin. Tosin sekin taisi olla näihin isoihin rasvattua mallia. Tai sitten J.Costa variaattorin. Tai sitten alkuunsa vaan kevyemmät rullat.


Varihihnan mittasin ja oli milli leveyttä kulunut pois. Alkuperäinen on 23mm ja tämä oli 22mm. Skootterilla ikää on 6 vuotta ja mittaristossa karvan alle 15 000km ja epäilen että hihna on alkuperäinen. Täytyy käydä kyselemässä tänään uutta varihihnaa stormilta. Ja koska tuontivehje, niin tämän viikon operaationa (jos ilmat sallii) on öljyjen vaihto, peräöljyjen vaihto sekä jäähdytysnesteiden ainakin osittainen vaihto yläkautta. Näytti jäähdytysnesteen pakkasenkestävyys olevan -18'C. Mutta eipä se kallista ole ja eipä siitä haitaksi ole vaikka vähän uutta laittaa.

Öljyjen vaihto tässä on yhtä simppeliä kuin kiinanskootterissa. Pohjassa samanlainen pohjaproppu + jousi + siivilä. Ei tässä Yamahan 250cc koneessa ole näköjään vielä edes kunnon öljynsuodatinta. (Vaikka suzukilla oli sellainen jo 10 vuotta sitten 128cc skootterissa).
Peräöljyjen vaihto hoituu myös yhtä simppelisti. Öljyä koneeseen menee hurjat 1.4l ja perään 1.25dl. Öljyjen vaihtoväli 3000km.

Itse ajosta:
Kiihtyy nätisti ja tasaisesti. Ylämäkien via dolorosa on historiaa. Viikon kun tällä ajelin ja testasin taas mopomallista kiinanruoskaani, niin tuli sellainen olo että onkohan se kiinanruoska mennyt sen viikon aikana rikki. Tuntui että kierrokset on ihan hurjat ja kone huutaa vaan. On ajofiiliksessä kyllä huima ero näiden kahden välillä. Juuri nimenomaan ylämäissä on mukavaa, kun menee vaan nätisti ilman tuskia ja kun voi ajaa ilman että kaasun tarvii olla pohjassa kokoajan.

Ajo ei myöskään enää ole sellaista kikkailua. Pitkä akseliväli ja 160kg paino, tekevät ajamisesta jo suoritusta. Siihen saa oikeasti keskittyä, ettei tule jonkun typerän liukkaan kaivonkannen tai muun takia vedettyä sitä kumoon. Ketteryys on kaukana verrattuna pikkukiinalaiseen. Eli jos haluan kikkailla, niin hyppään edelleen tuohon perheeseen jääneen pikkuruoskan kyytiin :) Jolla muuten kauppamatkakin tulee helpommin tehtyä lähikauppaan.

Täytyy kyllä myöntää, että kyllä tuosta laitteesta nauttii  :)

tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Antti R

Lainaaajosta:
Kiihtyy nätisti ja tasaisesti. Ylämäkien via dolorosa on historiaa. Viikon kun tällä ajelin ja testasin taas mopomallista kiinanruoskaani, niin tuli sellainen olo että onkohan se kiinanruoska mennyt sen viikon aikana rikki. Tuntui että kierrokset on ihan hurjat ja kone huutaa vaan. On ajofiiliksessä kyllä huima ero näiden kahden välillä. Juuri nimenomaan ylämäissä on mukavaa, kun menee vaan nätisti ilman tuskia ja kun voi ajaa ilman että kaasun tarvii olla pohjassa kokoajan.
Itsekin saman tyyppisen vaihdon tehneenä on helppoa olla samaa mieltä, niin paljon kuutiot tekee ajamisen helpommaksi. Moottoripyörää ei voi pysäköidä mihin tahansa, mutta minulla ei ainakaan ole ollut ongelmia pysäköinnin kanssa. Aina on paikka löytynyt, eikä parkkisakkojakaan ole tullut. Nopeusmittaria täytyy kyllä kytätä ihan eri tavalla kuin moposkootterilla. Toki vakuuttaminen on kalliimpaa, mutta omalla kohdalla on se sen väärti. Joko olet saanut tullilta verotuspäätöksen?
Peugeot Vivacity 3 2011
Tunturi Super Sport -82
Tunturi Sport -75
Tunturi Start -72
Tunturi Start -79 (projektiaihio)
Tunturi Maxi LF3 -71 (museo)
Tunturi -65 (museo)
ex. Vespa GTS -10
ex. Vespa LX 125 -08
ex. Peugeot Vivacity -05
ex. Kymco Super Fever -04
ex. Hero Winner -02

jalat

Lainaus käyttäjältä: Antti R - 08.09.09 - klo:12:11
Moottoripyörää ei voi pysäköidä mihin tahansa, mutta minulla ei ainakaan ole ollut ongelmia pysäköinnin kanssa. Aina on paikka löytynyt, eikä parkkisakkojakaan ole tullut. Nopeusmittaria täytyy kyllä kytätä ihan eri tavalla kuin moposkootterilla. Toki vakuuttaminen on kalliimpaa, mutta omalla kohdalla on se sen väärti. Joko olet saanut tullilta verotuspäätöksen?

Itse en tuota ole vielä uskaltanut parkkeerailla kuten moposkootteria. Sen verran iso möhkäle tuo on esim noihin 128cc vehkeisiin verrattuna.

Verotuspäätös tulee joskus 3kk kuluttua. Kuulemma piiiiiiiitkä jono ja vastahan tän sain. Varmpaan pääsee talviunille laite ennen kuin verotuspäätös ja oikeat kilvet saa asennettua.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

karkulainen

Tästä Malossin Multivar, tai miten olisi vaikka virtaavampi putki? Varinhihnan ostoako mietit?
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

jalat

#12
Lainaus käyttäjältä: karkulainen - 08.09.09 - klo:13:25
Tästä Malossin Multivar, tai miten olisi vaikka virtaavampi putki? Varinhihnan ostoako mietit?

Haen hihnan stormilta tosta vierestä 23 eurolla. Muualla hihnat on olleet 40-100e.

Varallisuus ei vaan riitä kaikkeen kerralla :) Täytyy keskittyä siihen ajelemiseekin välillä, eikä pelkkään säätämiseen.
Mutta hyviä linkkejä. Kiitos siitä.

Mites muuten se meni noiden hihnojen kanssa. Jos mulla on vakihihnan pituus 871 ja malossi tarjoaa kevlarhihnaa tähän pituudella 853, niin onko se lyhyempi muka parempi? Eihän se hihna silloin nouse edes niin ylös edessä ja vauhti putoaa?
Vai miten se meni :) (en jaksanut käyttää tähän hätään hakua)
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Coastside

Eikö se huntti riitä kun moposta juuri siirryit ja mäetkään ei vaivaa enää? Se on sitä turhauttavampaa ajaa taajamassa neljääkymppiä, mitä nopeampi väline. Hihittelen joskus kun porssu tai lambo jurraa samaa matkaa moponi kanssa. ;D
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

jalat

#14
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 08.09.09 - klo:14:21
Eikö se huntti riitä kun moposta juuri siirryit ja mäetkään ei vaivaa enää? Se on sitä turhauttavampaa ajaa taajamassa neljääkymppiä, mitä nopeampi väline. Hihittelen joskus kun porssu tai lambo jurraa samaa matkaa moponi kanssa. ;D

Kyllä se vielä riittää :) Mutta kun tulee ensi kesä ja jos haluaisi lähteä vähän kiertämään suomea tai muuten vaan pidemmälle, niin olisi se kiva että vehje kulkisi esim 130kmh. Ihan vain siksikin että jos vastaan tulee pieni moottoritien pätkä, niin ei tarvitsisi olla tien tukkona tai miettiä mitä kautta lähtisi sen motarin kiertämään. Mutta se on kyllä totta että mitä lujempaa näillä ajaa, sen epämukavampaa se on. Mukavin matkavauhti on siinä 60-80kmh välissä. Siinä ehtii nauttimaan maisemistakin vielä.

Nyt juuri ei ole tarkoituskaan tähän panostaa sen enempää. Hihnan vaihdan mielirauhan vuoksi. Siinä on hihnaa sitten itselle seuraavan 20tkm ajaksi. Jos itselläni tämä niin kauaa edes on.

Näyttipä ebayssa olevan myynnissä tähän rajoittamatonta cdi-boxia. Saattaa siis cdi:ssä hyvinkin olla se rajoitin.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002