Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Skootterin renkaan asennus?

Aloittaja Eki, 11.02.22 - klo:07:56

« edellinen - seuraava »

Eki

Vanhan renkaan sain kotikonstein suht' helposti kotona pois vanteelta, uusikin meni vanteen päältä painaen helposti renkaan alareuna vanteelle, ilman saippuavettä. Nyt mietinkin että kannattaisiko yrittää saada renkaan yläreuna myös vanteelle, pyörimissuunta on tietysti katsottu oikein, rengasrautoja ei ole ja niitten hinnalla saan tuon tuossa kilsan päässä liikkeessä paikalleen (5€), muuten kiinnostaisi itse asentaa se kuitenkin paikalle, kyseessä takarengas 13 x 60 x 140. Saako kotipumpulla (jalkapumppu) tarpeeksi nopeasti ilmaa, että rengas "pamahtelee" kahdesti, asentuen paikoilleen?
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Sepi6

Ei taida riittää tuo käsipumppu, itse en ole edes kokeillut. Tuo toki riippuu miten sitä kumia on säilytetty, jos keskusta on vähänkään läjässä epäinen. Tavallisessa pienessä koti kompurassa ( 20 l säiliö) tuo ilma riitti renkaan nousemiseksi. Yksi konsti on laittaa sisärengas vanteen ja kumin väliin https://www.youtube.com/watch?v=Ws6YFfHLIEc
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

Coastside

https://skootterini.com/foorumi/index.php?topic=3281.150

Aiheesta monen vuoden ajalta. Loppupäässä minun tehokkaimmat tavat.

Vanteelle noston vaikeus vaihtelee 0 - 100 riippuen renkasta ja vanteesta, vaikka olisi ammattilainenkin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Savöx

Sidontaliinalla kun puristaa rengasta keskeltä linttaan niin se painaa rengasta vannetta vasten. Silloin saattaa onnistua käsipumpulla saada tubeles-rengas "paukautettua" vanteelle. Vaatii kyllä saippuavettä tai muuta liukastetta.
Luulin olevani väärässä. Erehdyin.

www.facebook.com/groups/mopohontsat/

Yamaha Aerox, Hero Winner, Suzuki DL V-Storm 650

viisnelonen

Jos rengasrautoja ei oo niin aika heikolta näyttää renkaan asennus.. MUTTA jos sulla on kumivasara tai muu vastaava (uretaani- tms) niin saattaa onnistuakin kun kumi on tuore ja käytät jotain liukastetta.  Renkaan alle suojaksi paksu matto tms niin saa rauhassa riehua ilman vaurioita.
Linkin videossa mallia kumivasaran käytöstä:   https://www.youtube.com/watch?v=wP1su9riLkc
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

konenikkari

#5
Renkaan lämmittäminen n.50 asteeseen usein helpottaa asennusta.
Elikkäs, rengas tiskikoneeseen kun äidin silmä välttää  ::)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 11.02.22 - klo:12:45
Renkaan lämmittäminen n.50 asteeseen usein helpottaa asennusta.
Elikkäs, rengas tiskikoneeseen kun äidin silmä välttää  ::)

Jos kotona on leivinuuni  niin pankolle lämpöiseen yön yli ja aamulla menee liki heittäen vanteelle.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

konenikkari

Eikä liukuvoiteen osuutta ole syytä väheksyä,
nestemäntysaippua on edelleen paras muoveille.
Harvoin nykyrenkaat kumia on.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

joni_k

Lainaus käyttäjältä: Savöx - 11.02.22 - klo:09:54
Sidontaliinalla kun puristaa rengasta keskeltä linttaan niin se painaa rengasta vannetta vasten. Silloin saattaa onnistua käsipumpulla saada tubeles-rengas "paukautettua" vanteelle. Vaatii kyllä saippuavettä tai muuta liukastetta.

hyvin kun voitelee vannetta sisäpuolelta tää kikka useimmiten onnistuu. lämmitys ois hyvä keino jos vaan sellanen paikka löytyy jossa saa lämmiteltyä. Saunaan kaveriksi ja lauteilla vääntelee paikoilleen? ;D oma asennuksissa se riski tietenkin on että pompottaa ja tasapainotuskonetta ei ainakaan itellä ole..

konenikkari

Pienillä paineilla (0,5) voi ajella eka 50km huoltikselle
nostaa paineen n,6.0 ja laskea käyttöpaineeseen.
Harvemmin varsinkaan moposkotuissa, ongelma on
pompotus alle 100km/h nopeuksissa ;D
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Eki

Kiitti kommenteista, laitoin isoon kassiin ja pyöräni tarkkarille koko systeemin, kävin Hyvinkään rengashuollossa, 5€ ja hienosti vanteelle, 2k ilmaa ja nyt odottaa leutoa keliä niin pääsee putsaamaan takapyörän tilassa olevat savet ym pois, pakoputki harjattu teräsharjalla ja maalattu 400 astetta kestävällä kuumankestomaalilla. Saa kuivua muutaman päivän kylppärin tiloissa. Nyt näinä päivinä pitäisi tulla mm usb runkoliitin, kyllä asennan sen suht lähelle takana olevaa akkua, niin että satulakaukalossa olevia laitteita on helppo ladata.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

joni_k

Mulla kerran käyny niin etten kumia oikein asennettua kunnolla saanu. Se vipatti silleen pienillä nopeuksilla

A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 12.02.22 - klo:10:16
Mulla kerran käyny niin etten kumia oikein asennettua kunnolla saanu. Se vipatti silleen pienillä nopeuksilla

Tubeles rengas kannattaa keskittää kunnon paineilla, venttiilistä sielu pois ja 6-8 baria sisään niin että pauke käy. Sitten vaan ilmaa pois ja käyttöpaineet. Vanteen ja renkaan rasvaus oleellista hyvän asennuksen saamiseksi.. Autopuolella ollessani noita sai joka kevät ja syksy vääntää päivästä toiseen...😁
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Eki

https://www.aliexpress.com/item/1005003514608228.html?spm=a2g0o.9042311.0.0.79dc4c4dOGpGCl  Asensin ensin tilaamani vastaavan, karalla 30mm reikä skootterin iroitettavaan etumaskiin, satulan etupuolella, tuli mieleen että kun siinä ekassa ei ollut virtakytkintä, niin etsin ja tilasin 60w:n pikalaturin, kännykän oma 65w/5v/2.1amp.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.