Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

öljyä tulee ilmaputsariin

Aloittaja skope55, 07.08.12 - klo:21:47

« edellinen - seuraava »

skope55

Mistä öljyt menee ilmasuodattimen koteloon. Kaatumisen jälkeen oli öljyä mennyt ilmap. ja tyhjensin ja täytin moottoriin  ja noin viikon jälkeen huomasin että öljyä oli taas ilmasuodattimessa ja mootorista oli vähentynyt melko paljon. kilometrejä tuli ehkä 100 sen viikon aikana.

Partanen

Moottorin huohotusjärjestelmän kautta on yhteys kampikammion ja ilmanputsarikotelon välillä. Ajatus on, että männän ohi virtaavat pakokaasut poltetaan uudelleen moottorissa, johtamalla ne kaasut ilmanputsarin kautta imuilmaan. Ei sitä kautta suuria määriä saisi öljyä siirtyä, jos kaikki on niinkuin pitää, ja kunnossa. Välillä kuitenkin kuulee, ja olen nähnytkin, että öljy siirtyy sinne ilmanputsarikoteloon, varsinkin kovemmilla moottorin kierroksilla ajettaessa. Merkillinen on se ilmiö, ja vaikea järjellä selittää.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

skope55

Mitä olis tehtävä asialle? mopolla on ajettu vajaa 5000 että ei pitäis vielä olla kovin väljä ja kun toi ilmeni sen kaatumisen jälkeen.

Partanen

En keksi syy-yhteyttä kaatumiseen, eli sen ei pitäisi vaikuttaa. Seuraile tilannetta vielä hetki, ja mittaile öljymäärä aina samalla tavalla, vaikkapa kylmästä koneesta.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Samppa

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 07.08.12 - klo:21:57
Moottorin huohotusjärjestelmän kautta on yhteys kampikammion ja ilmanputsarikotelon välillä. Ajatus on, että männän ohi virtaavat pakokaasut poltetaan uudelleen moottorissa, johtamalla ne kaasut ilmanputsarin kautta imuilmaan.
Jospa paine nousee jostakin syystä liiaksi ja puskee siksi öljyä? Silloin syynä voisivat olla vaikkapa falskaavat männänrenkaat.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Partanen

#5
Ajettu noin vähän, niin ei vielä haluasi uskoa männänrenkaiden olevan kovin kuluneita. Tosin, sanovat nykyöljyjen olevan niin hyviä, ettei moottorit enää sisäänajaudu kunnolla, ja siksi männänrenkaat jäävät vuotamaan.

Kampikammion tuuletus hoidetaan kuitenkin kampikammion yläosasta, joten ei sieltä normaalisti saisi öljyä paljon mihinkään kulkeutua. Mutta jos tosiaan ohivirtausta on liikaa, niin öljy saattaa höyrystyä, ja sitten tiivistyä nesteeksi uudelleen ilmanputsarissa.

Vespa Gts:ssä on oikein läpinäkyvät tyhjennyskupit ilmanputsarikotelon pohjasta, joiden kautta tiivistyneen moottoriöljyn voi poistaa. Ohjekirja myös kertoo, että öljynkulutus saattaa lisääntyä, jos ajetaan pitkiä matkoja huippunopeudella (tarkoittaneeko sitä, että öljy kerääntyy ilmanputsarikoteloon). Mulla on joskus ollut hiukan kosteutta kotelossa, muttei tyhjennettäväksi asti. Maailmalla kuitenkin kertovat kokemuksia, että ovat joskus joutuneet puristelemaan suodatinelementtiäkin kuivaksi ylimääräisestä öljystä.

skope55: Onko öljyt milloin viimeksi vaihdettu? Aattelin vaan, että jos öljyn sekaan on joutunut paljon bensaa, saattaisi se lisätä öljyn höyrystymistaipumusta. Voisi ehkä kokeilla öljyjen vaihtoa ensimmäiseksi.

Arvailuahan tämä, kun en paremmin ymmärrä öljyn joutumista ilmanputsariin.

Korjaus 8.8.12 klo 16.13: Kaiketi kampikammion huohotus hoidetaan venttiilikopan kautta, ei kampikammion yläosasta.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

pekpel

Bellassa oli myös samantapainen ongelma ihan uutena..
Venttiilikopasta tuleva huohotusletku toi öljyä ilmanputsariin, syynä ilmeisesti liian kova imu venttiilikopassa olevalle öljynerottimelle.
Korjasin tuon yksinkertaisesti jättämällä sen huohotinletkun ilmanputsarinpään roikkumaan vapaasti moottorin alle ja tukkimalla huolella ilmanputsarista sen liitoksen johon tuo letku alunperin meni.
Loppui öljynkulutus ja ilmansuodattimen sotkeentuminen..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

skope55

Öljyt on kyllä vaidettu viim 3500 kohdalla ja tänään uudestaan. Tarkempien kuulustelujen jälkeen on selvinnyt että moottori kävi vielä jonkun aikaa kaatumisen jälkeen niin voi olla että öljyä on tullut kansikopan alle sen verran että on huohotinputkesta työntynyt putsariin. Mutta mun mielestä sitä kului sen jälkeen aika reippaasti, huohotiletkusta kyllä tulee pien hönkäys kun kone käy, täytyy seurata vähän aikaa ja ehkä olis syytä mitata puristuksetkin.

jukke

Mistähän mahtaa johtua, että ilmansuodattimeen (2-T moposkootteri) kertyy öljyä niin paljon, että se tippasee aina ajon jälkeen. Pihalle tulee muutama pisara ja suodattimen alareuna on ihan öljyssä, poristaessa tulee ainakin pari ruokalusikallista).  Tulppa on ihan OK värinen ja kone käynnistyy ja käy nätisti. Kyseessä Keeway Hurricane.

konenikkari

#9
Taitaa olla kyse ominaisuudesta, ei viasta.
2T moottori sylkee aina kaasuttimesta vähän myös takaisinpäin.
Ilmanpuhdistin kotelossa on teoreettisesti toimiva :o
tiiviste, joka yleensä vuotaa, ja tippasee.
Joissain ilmanpuhdistin koteloissa on tyhjennystulppa
josta voi aikaajoin päästää pois kertyneen öljyn, tms ;)
Nykyisin €u normien voimassa ollessa,
aiemmin suoraan mopon alle johtanut putki on tulpattu
joka putki siis pitäisi aikaajoin itse tyhjentää.
Koska €u normien mukaisesti moottorista
ei saa mitään nesteitä vuotaa, ei viankaan sattuessa.
Jos kyseessä ei ole paperisuodatin,
öljystä ei ole haittaa, päinvastoin.
Syksyllä, ja varsinkin talvella saatta ko. putkeen tai putsarikoteloon
kertyä myös vettä tms, jolloin se on tarpeellista tyhjentää.
Joissain laitteissa on putkeen asennettu pullo
Jonka sisällön voi käyttää vaikka anopin voiteluun ;D
Esim vespan 4T50cc moottoriöljystä puuttuva 1dl löytyy useinkin
ilmanpuhdistin kotelosta, eikä letkun päässä ole sitä pulloa  >:( ;D
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)