Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Tuoreöljyvoitelu toimiiko?

Aloittaja Jkarha, 20.05.12 - klo:21:08

« edellinen - seuraava »

Jkarha

Laitoin maahantuojalle mailina selostuksen asiasta ja oman ehdotuksen että mäntä / sylinteri tarkistetaan 1. huollossa.

Tässä on nyt vaan se että tuo huolto mihin ei koskaan ollut tarkoitus edes mennä, varmaan maksaisi saman kuin se uusi
sylinterisarja   :(




Vespa LX50 4T4V 2013

kani

Tai enemmän. Usein jos on itsellä työkalut ja viitseliäisyyttä tulee halvemmaksi unohtaa kalliit merkkihuollot ja huoltaa itse, samalla voi ostella turhia uusia osiakin ja pääsee silti halvemmalla. Just kun kävin Mopokellarissa Hyvinkäällä kuulin tarinaa yhdeltä toiselta asiakkaalta kun odoteltiin palveluvuoroa kuinka sen pojan aerox oli ryssitty täysin jossain huollossa minkä nimen onnistuneesti jo unohdin. Meinas sitten itte laittaa kuntoon.. Maksa ensin ja tee sitten itse perässä. Ihme että noi mopohuollot on edes hengissä enää kun kokoajan kuulee vastaavia tarinoita. Täälläkin juuri yksi foorumilainen kirjoitti Ylöjärven huollosta jossa oli pytty ja sylinteri vaihdettu eikä vika korjautunut, sitten asiakas käskettiin painua helvettiin  :o.

Jkarha

No sepäs se.  Lisäksi sinne huoltoon on matkaakin ja jos tosiaan tulee tuollaisia vastoinkäymisiä huollon kanssa , selvitä sitten niitä niin kesä on yhtäkkiä ohi   :(

Tuossa kun mopoa kiroilin niin vaimo muistutti että olin sanonut että sen takia mopo tulee että pääsee ropaamaan.  Näinhän minä
saatoin sanoa  :)      meni vaan aika paljon aikaa tässä voiteluhomman ihmettelemisessä ja mitä vielä on edessä. 

Onneksi on tämä foorumi ja mm. noista Sampan tekemistä korjausohjeista mitä löysin niin ovat aivan loistavia.



Vespa LX50 4T4V 2013

kani

Joo ja hienosti osasit epäillä että voitelu ei ollut toiminut kunnolla ja sen jälkeen korjata sen. Eiköhän toi skopa tuu palvelemaan hyvin sekä ajamis että ropausintoa  8)

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: Jkarha - 20.05.12 - klo:21:08
Nyt tuli ongelmia, 2t kiinalainen solifer sammui yhtäkkiä kesken ajon ja katsoin parhaimmaksi taluttaa sen kotia.

Pihalla sitten analyysiä: ei käy tyhjäkäyntiä ja äänessä saattaa olla jotain kummallista.  Putkesta ei tule minkäälaista savua mistä aloin miettiä toimiiko tässä tuorevoitelu ollenkaan.  Mulla joku low smoke teboilin öljy että ei se ehkä paljoa savuttanut
ennenkään mutta nyt ihmetyttää enkä uskalla ajaa sillä  :(

Olisin kysynyt onko mitään konstia nähdä toimiiko voitelu? Mikä voisi aiheuttaa sen että se ei toimisi ?

Jos kone leikkaa kiinni niin miten se ilmenee, saattaako se kuitenkin pyöriä vai jääkö kokonaan jumiin ?

Kuinka vanha skotu,paljonko ajettu.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Jkarha

Uusi skootteri on kyseessä, sisäänajo meni tällä tavalla.



Vespa LX50 4T4V 2013

kani

Ei toi kyllä tavatonta oo sisäänajossa että kakstahtinen lämpöleikkaa kevyesti, tai sitten rankemmin.. Vaikka itse ajoin aika rauhallisesti ja vedin kuten kuuluu vain satunnaisia spurtteja että renkaat saisi myös painetta ja sisäänajautuisi nopeasti, silti leikkas kerran. Eipä siitä mitään ikävyyksiä seurannut. Lisää sisäänajoa ja sitten drive it like you stole it  ;D

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: Jkarha - 21.05.12 - klo:21:16
Uusi skootteri on kyseessä, sisäänajo meni tällä tavalla.
Siis ..kuinka monta kilometriä on mittarissa.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Jkarha

#23
Aika yllättävän nopea vastaus maahantuojalta. Otan nimet pois jne. niin sen varmaan voinee laittaa tähän :

Terve,
Luultavasti mitään vauriota ei ole tapahtunut, kiinnileikkaaminen yleensä vaatii pitkän vedätyksen usean lämpöleikkaamisen jälkeen.
Luultavasti tämä lämpöleikkaaminen tapahtui juuri tuolloin kun kone sammui. Jäähtyessään se taas toimii, mutta ei kestä samaa pitkän päälle.
Jos moottori ei saa voitelua, se lämpöleikkaa "heti" kiinni, eli uskoisin että voitelu on ollut riittävä ennen tätä tapahtumaa.
En suosittele moottorin avaamista tässä vaiheessa, ainoastaan jos siitä tulee ongelma ennen takuun umpeutumista.
En myöskään kritisoi huoltotoimenpiteitäsi, kuulostaa siltä että tiedät mitä olet tekemässä, meillä nämä takuuasioiden pykälät ovat lähinnä sellaisia, että määräaikaishuollot on syytä teettää huollossa, kun muuten siitä ei saada "todisteita" mutta missään tapauksessa tästä sinulle ei koidu harmia mahdolliselle moottorin avaamiselle.


Minusta tämä vastaus on ok.   Ajelin sillä tänään kymmeniä kilometrejä eikä mitään vikaa tunnu olevan. Jos sitten tulee niin sitten ropataan kuntoon.  Takuuhan minulta menee jos/kun en vie sitä määräaikaishuoltoihin.
Vespa LX50 4T4V 2013

Jkarha

Kun näitä kuvia nyt tuli otettua niin tuossa on tulppa kun ajetaan ilman voitelua.

http://aijaa.com/0074310234065

Konenikkari:  parisataa km.

Vespa LX50 4T4V 2013

VariJari

Lainaus käyttäjältä: Jkarha - 21.05.12 - klo:21:54
Aika yllättävän nopea vastaus maahantuojalta. Otan nimet pois jne. niin sen varmaan voinee laittaa tähän :


Minusta tämä vastaus on ok.   Ajelin sillä tänään kymmeniä kilometrejä eikä mitään vikaa tunnu olevan. Jos sitten tulee niin sitten ropataan kuntoon.  Takuuhan minulta menee jos/kun en vie sitä määräaikaishuoltoihin.

Noh, myyjät ja maahantuojat vähättelee mielellään.. eihän siinä tietenkään vikaa tai voiteluongelmaa ollut! :) Jos jotenkin dokumentoit tuon tapauksen öljyn kierron toimimattomuuden osalta niin voi olla mahdollista että homma etenee paremmin jos isompia ongelmia tulee. En 2t koneista paljoa ymmärrä mutta minun ajatuksissa kaikenlainen kiinnileikkaaminen jättää jälkensä..

Harrastelussa: bt49qt-12

mopo305

Lainaus käyttäjältä: PappaSkootteri - 20.05.12 - klo:22:06
Kyseessä ilmeksesti uusi ja takuunalaine moposkootteri?
Jos näin on niin vie ihmeessä takuu korjjattavaksi...
Saattaa, takuu raueta, jos ite menee ropaamaan. Mulla kävi puhelimen kanssa noin, kun nokialla huomasivat ruuvin kannoista, että oli yritetty availla.
......näin teemme, rahat juomme, ja kävelemme kotiin.

Samppa

Ei tollanen pieni lämpöleikkaaminen välttämättä tuhoa tee. Siis voi se tehdä, mutta ei välttämättä. Tästä on lukuisia omakohtaisiakin kokemuksia 90-luvun alusta alkaen. Männistä löytyy yleensä aina jotakin jälkiä, kun konetta purkaa. Siis ihan kaikilta, vaikka mitään tiedostettua ei olisi koskaan tapahtunutkaan.

Toki myyjäliike vähättelee ja ihmettelen kyllä suuresti, että luovutushuollossa ei ole tsekattu onko letku täynnä öljyä...
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.