Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Tuoreöljyvoitelu toimiiko?

Aloittaja Jkarha, 20.05.12 - klo:21:08

« edellinen - seuraava »

Jkarha

Nyt tuli ongelmia, 2t kiinalainen solifer sammui yhtäkkiä kesken ajon ja katsoin parhaimmaksi taluttaa sen kotia.

Pihalla sitten analyysiä: ei käy tyhjäkäyntiä ja äänessä saattaa olla jotain kummallista.  Putkesta ei tule minkäälaista savua mistä aloin miettiä toimiiko tässä tuorevoitelu ollenkaan.  Mulla joku low smoke teboilin öljy että ei se ehkä paljoa savuttanut
ennenkään mutta nyt ihmetyttää enkä uskalla ajaa sillä  :(

Olisin kysynyt onko mitään konstia nähdä toimiiko voitelu? Mikä voisi aiheuttaa sen että se ei toimisi ?

Jos kone leikkaa kiinni niin miten se ilmenee, saattaako se kuitenkin pyöriä vai jääkö kokonaan jumiin ?
Vespa LX50 4T4V 2013

kani

Käy kuitenkin muttei pysy käynnissä? Jos se olis voitelun puutteen takia käynnistä sammunut niin olis varmaan jo rikkisärki. Mitä kummallista äänessä on?

Coastside

#2
Paa bensaan tarkasti 3 % ölkeröä ja jos alkaa savuttaa, se saa myös pumpun kautta. Ainakin vanhat seosvoidellut savutti jo 4 % seoksella.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Jkarha

Mistä tuo öljypumppu saa voimansa?  Ainoa asia mihin mopossa olen kajonnut on variaattori mihin vilkaisin sisälle puhtaasta mielenkiinnosta.  Voiko sillä olla mitään tekemistä asian kanssa?

Voi hyvinkin olla rikkisärki, metallinen koventunut ääni ja sammuminen liikenteessä.  Kone pyörii kyllä mutta en sen enempää viitsi käytellä ennenkuin keksin mistä on kyse.




Vespa LX50 4T4V 2013

ramba

Käynnistyspolkimen ratas saattaa ottaa jonnekin kiinni kun varikopan käytit irti, ja tiukkasitko etuvarin pultin tarpeeksi tiukalle ettei ole löystynyt!
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.

PappaSkootteri

Kyseessä ilmeksesti uusi ja takuunalaine moposkootteri?
Jos näin on niin vie ihmeessä takuu korjjattavaksi...
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

Jkarha

Pultit on kyllä kiinni ja variaattori toimii ok.

Tuota variaattoria mietin vaan sen takia kun on oppinut aina ensimmäisenä miettimään mitä on tehty tai muuttunut... 

josko joku osaisi kertoa tuon öljypumpun mekanismin, miten se toimii ja mistä ottaa voimansa?

Ilman muuta vien takuukorjaukseen jos ei vika johdu minusta.  Pitihän tässä etuiskaritkin kiinnittää uusiksi, voisi niistä antaa palautetta samalla  :)
Vespa LX50 4T4V 2013

Samppa

En tunne kyseisen skootterin öljypumpun voimanottoa, mutta olen törmännyt kahteen eri rakenteeseen (voi olla muitakin):

1. Pumppu on hihnakäyttöinen (kampiakselilta suoraan voima pumpulle)
2. Pumppu on rataskäyttöinen (lohkoon itseensä porattu välitysrattaille paikat ja pumppu kytketty siihen)

Jos takuu, niin huoltoon ilman muuta. Jos ei ole takuuta, niin Coastsiden neuvo on hyvä eli siis, seosbensaa tankkiin ja 2-tahtiöljysäiliöä täyteen öljyä. Ajoa ja tarkkaillaan laskeeko öljypinta säiliöstä. Tokihan voit seosbensaa käyttäessä irrottaa myös koneen päästä / tai joissakin skodeissa kaasarilta tuoreöljyvoiteluletkun ja katsoa tuleeko sieltä koneen käydessä öljyä. Toki sitä öljyä tulee se "letkullinen", mutta sen jälkeen. Ennen kokoomista tuoreöljyletkun / öljypumpun ilmaus (sinne letkuun jää tosi helposti ilmatasku, joka tulisi saada pois).
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Jkarha

#8
Kattelin että öljysäiliön pohjasta lähtee letku jonnekin koneen uumeniin. Koneen päästä ainakaan sytytystulpan puolelta en löytänyt mitään letkua, mutta osaisiko joku sanoa voisiko tuo kaasarille tuleva läpinäkyvä letku olla tuoreöljyvoitelu ?   

http://aijaa.com/0044210230341

Onko normaalia että kaasarin alapuolelta roikkuu vapaana letkunpätkä mikä ei ole kytkettynä mihinkään?  Ainakaan en keksi mistä se olisi voinut irrota.

Laitoin tankkiin öljyä, arvioin että tankissa on 3 l  ja öljyä sekaan 1 desi eli jossain 3% pitäisi olla.  Mopo ei savuta vieläkään,
mutta yllätys se pysyy käynnissä tyhjäkäynnillä ja käy varsin nätisti.

Nämä öljyt mitä olen käyttänyt on Teboil 2T Bike, täyssynteettinen.  Purkissa lukee että sopii sekä tuoreöljy että seosvoiteluun, ja tuskinpa öljyllä on mitään tekemistä tämän ongelman kanssa.



Vespa LX50 4T4V 2013

Coastside

Säiliön voi korvata letkulla josta näkee helpommin kuluuko öljyä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Jkarha

#10
Taas tuli pengottua lisää kun aikaa sattuu olemaan, näyttäisi siltä että tuo läpinäkyvä on tuoreöljyvoitelu ja se tulee öljypumpulta mikä on kampiakselin vieressä toisella puolen kuin variaattori. Mitään hihnaa tms. ei näy, tuo lienee rattailla toimiva systeemi. 

Letkussa on näemmä lähinnä ilmaa.  Jotain kyllä tapahtui kun letku liikahti kun laitoin käyntiin, mutta öljyä letkussa ei liiku.

Voisiko tämän saada ilmaamalla kuntoon, eli voiko olla että ilman takia öljyä ei tule  ja miten se ilmaus sitten taas tehdään ?
Vespa LX50 4T4V 2013

Jkarha

Nyt se ratkesi tämäkin homma. 

Öljysäiliön läpivienti mistä öljyputki lähtee, oli tukossa. Sen takia se veti jostain liitoksestä lähinnä ilmaa sinne. Kun keksin ettei öljyä tule vaikka letku roikkui vapaana otin säiliön irti, tyhjensin, ja reikä siinä kyllä oli mutta vissiin jotain muovijäystettä tms. niin ettei öljy päässyt kulkemaan.  3 mm poranterällä läpi niin alkoi öljy juosta.

Sen jälkeen palaset paikalleen ja johan alkoi myös savuttaa joten tuo coastsiden savutustesti taitaa myös olla ihan pätevä.

Jonkin aikaa käytteli niin ilmakuplat hävisi letkusta.  Kävin ajelemassakin n. 20 km ja kaikki tuntuisi olevan ok.,   se kulkee yhtä kovaa/hiljaa kuin ennenkin, pysyy käynnissä ja toimii. 

Mieltä kaivertaa kuitenkin jonkin verran koska mielestäni kone leikkasi kiinni vaikka toimiikin yhä.  Ei varmaan kovin hyvä homma laitteelle mikä on vasta sisäänajossa  :(

Ajattelin maahantuojalle laittaa pienen kirjelmän / palautteen asiasta.  Tyhmähän minä olen kun menen ite ropaamaan mutta en ala odottamaan skootteria huollosta viikkotolkulla kun ajokelit on parhaimmillaan. Tehdään sitten vaikka täysi koneremontti jos se nyt
tuon takia ei pitkään kestä.
Vespa LX50 4T4V 2013

ramba

Saattoi männänrenkaat ottaa itseensä joten kannattaa ainakin ne vaihtaa ja katsoa ettei männässä tai sylkässä ole jälkiä.
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.

Jkarha

Mitä muuten tämmöiseen laitteeseen maksaa täysi koneremontti?

Joudun tässä punnitsemaan asioita kun ajattelin että teen tähän mopoon kaiken itse, mutta toisaalta siinä on takuu .
Vespa LX50 4T4V 2013

ramba

Tuskin täyttä koneremonttia tarvitsee tuollaisen takia. Männänrenkaat tai huonolla tuurilla mäntä&sylkkä.
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.