Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Hyytyykö meno kuumalla koneella

Aloittaja pekpel, 20.06.10 - klo:21:08

« edellinen - seuraava »

pekpel

+55 astetta on jo sellainen että siinä ei kauaa kättä pitele.
Yleensä kotosalla tulee kuumavesihanasta enintään tuo, voi kokeilla jos haluaa kaunko käsi pysyy alla..
Variaattorille taitaa olla ihan normi lämpötila, silleen 40 km putkeen.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

jonik

Lainaus käyttäjältä: yamaha - 22.06.10 - klo:23:55
aika mukavan lämpöiseksi varin koppa tulee parinkymmenen kilsan lenkin jälkeen, jos on ulkona lämpöä päälle 20 astetta jotenkin ois mukava saada tuuletusta paremmaksi. cpi:ssä tuuletus ilman otto reikäkin on alaspäin jos ois meno suuntaan ilmavirrasta ois paremmin hyötyä.. onko joku tähän malliin parannellut tuota jäähdytystä?

http://s254.photobucket.com/albums/hh97/jonik1/CPI/?action=view&current=01052010452.jpg
Tässä kisapelin muokkaus, edessä samanlainen. CPI Formulaan tehty sama, mutta vaan varinkoppaan. Nyt pystyy kättäkin pitämään niin kauan kuin haluaa.
CPI Oliver -04 "Only for competition use"
CPI Formula Racing -07 @ 103km/h (rikotaan kun keretään)
Fiat Punto -01

Coastside

Kiinankioneeseen taakse voisi kytkinkellon päälle viritellä hammashihnan tms. lisäämään puhallusvaikutusta niissä sen aukoissa. Kopan alapintaan tunneli tuottamaan ejektori vaikutuksen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pekpel

Nyt alkaa olla taas samat lämpöongelmat tulossa, itsekullekin.
Eli kannattaa vielä tääsä vaiheessa katsoa muutkin suodattimet kuin pelkästään ilman ja bensansuodatin kuntoon..
Itse heitin sellaisen harvempilapaisen tuulettimen siiven magneettoon, käypä paremmin tuuletus myös sylinterille.
Tosihelteille ajattelin askarella vielä skuupin magneetolle, ihan vaan vanhan kansion kansista ja jeesusteipistä (tietysti kaikki on mustaa), ainakin ajossa saisi enemmän ilmaa ja olisi cool kone..himohelteilläkin
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

tommi

Lainaus käyttäjältä: pekpel - 01.06.11 - klo:00:01
Nyt alkaa olla taas samat lämpöongelmat tulossa, itsekullekin.
Itse heitin sellaisen harvempilapaisen tuulettimen siiven magneettoon, käypä paremmin tuuletus myös sylinterille.

Suosittelen myös kyseistä tuuletinta, eron huomaa ihan selvästi jo kädellä kokeilemalla, puhaltaa selvästi paremmin. Muistaakseni tolle luvataan 50% parempi tuuletus. VirijaVarasta ostin omani.

http://gy6-motor.de/images/product_images/popup_images/3410_0.JPG

Timo

Itsellä kanssa tuo tuuletin ja eron huomaa.Imee tehokkaammin ilmaa.Viime kesänä tein kanssa jostain laatikon kannesta pyöreähkön kolmion jonka laitoin magneeton kopan ulkokehälle kiinni,kerää ilmaa vielä enemmän,ohjaa sen tuulettimelle.
(kuvia kun en osaa linkittää)

latromster

Kuinka tavallista on se, että koneesta saa lämpimänä (takana n. 10 km) enemmän tehoja kuin kylmänä. Mistähän tuo voisi johtua? Öljyinä olen käyttänyt AD:n 5w-40 öljyä ja perässä 85w-90 (muistaakseni) motonetin vaihteistoöljyt. Skootteri on Solifer XTR 50, ajettu n. 9000 km ja öljyt on vaihdettu säännöllisesti.

VariJari

Voihan se olla että seokset ja sytkäennakot sattuu siulla juuri paremmin kohdalleen silloin kun kone on lämmin/kuuma? Öljytkin notkeana toki..
Harrastelussa: bt49qt-12

ilborg

Kymcon vastaavalla koneella tekee ihan samaa, eli pihasta lähtiessä täysillä kierroksilla on laiskempi liikkumaan kuin täysin lämmenneenä. Puolilämpimänä myöskin saattaa olla ettei kone käy tyhjäkäyntiä ilman pientä avustusta. Tosin omalla kohdalla veikkaus olisi lähemmäs viittä kilometriä tuolle ettei enää ole havaittavissa olevaa eroa kylmälle ja lämpimälle koneelle.

Käsittääkseni suhteellisen normaalia, nämä koneet kuitenkin kun ovat mitä ovat (aika 80-luvun tekniikkaa). Jos laiskistuminen on alkanut vasta nyt, ilmojen viiletessä, niin täysin normaali ilmiö kyseessä eli yksinkertaisesti kone saa happea enemmän kuin lämpimällä kelillä ja vetää hieman laihaksi. Siitä selviää esimerkiksi sillä että laittaa pykälää isomman pääsuuttimen kaasariin.

Coastside

Ideaalin mielikuvan mukaan nämä toimisivat hyvin kaikissa olosuhteissa, mutta nämä ovat koneita jotka toimii oman mekaniikan ja olosuhteiden tahtiin, niin kuin ne on säädetty toimimaan ja säätö onnistuu vain tiettyyn olosuhteeseen (lämpötila, kosteus, ilmanpaine, kuormitus), jonka muuttuessa säädöt ei päde. Tehoreservin ollessa pieni, huomaa vaihtelun selvästi verraten koneisiin jossa reserviä on ylenmäärin ja moottorissa voi olla automaattisia hienosäätöjä. Vanhat autotkin kakattelee selvästi kylmänä, jota noissa uudemmissa ei huomaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

PappaSkootteri

Itse jäin miettimään sitä mahdollisuutta että josko "väljä" kone lämmetessään hieman lämpölaajenee ja sitä kautta olisi hieman enemmän "alkuperäisissä mitoissaan".... siis villi arvaus vain
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

Coastside

Ohivirtausmittauksella kylmänä ja kuumana, se selviäisi. Sitä vain on työläs järjestää näihin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tommi

#27
Eiköhän tuo johdu yksinkertaisesti siitä että koneen pitää lämmetä tiettyyn pisteeseen ennenkuin tehot saadaan maksimaalisesti käyttöön, seokset natsaa jne. ryyppykin lähtee aika äkkiä päältä vaikka kone ei välttämättä ole vielä lämmennyt tarpeeksi. Tästä asiasta on jo valmis ketjukin, joillakin tuntuu tehot jopa laskevan kun kone lämpenee tarpeeksi..

Ketjut yhdistetty.

Partanen

Moottorin välykset, esim. mäntä suhteessa sylinteriin, on valittu niin, että ne ovat parhaimmillaan lämpimänä. Samasta syystä sitä viileää moottoria ei saisi riivata. Viileässä koneessa välykset isompia ja voitelu heikompaa, josta seuraa nopeaa moottorin kulumista.

5w-40 öljykin on jäykempää kylmänä, kuin kuumana. Jäykkä öljy lisää kitkaa moottorin sisällä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

Kun löydätte saman aiheen ketjun, kertokaa missä se on (sivunumero) tai nostakaa se ylös jotta on helpompi yhdistää siihen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04