Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

MIKÄ ON RAJOITTAVAN HOLKIN TARKOITUS

Aloittaja Kari69, 01.07.24 - klo:11:28

« edellinen - seuraava »

Kari69

Skootterin variaattorissa voi olla suora tai rajoittava holkki. Siinä holkin toisessa päässä on levennystä esim. 4,5 tai 6,5 mm. Olen ollut siinä uskossa, että sen tarkoitus on rajoittaa huippunopeutta estämällä välityssuhteen kasvua. Kun asiaa pohdiskelee, niin eihän se levennys estä välityssuhteen kasvua vaan pienenemistä. Kun lautaset ovat yhdessä, niin välitys on suuri. Holkki ei estä lautasten yhteen painumista vaan niiden loittonemista toisistaan.

Olenko oikeassa? Mikä siis on rajoittavan holkin tarkoitus?

konenikkari

Miksi HUUDAT onko uskosi vähissä :o
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Palosella

Kaikissa rajoitetuissa variaattoreissa mitä olen purkanut, se holkki tai prikka on ollut siellä lautasten välissä estämässä välitysten kasvua.

tapiovuorent

Nythän on niin ,että:
Jos on ns. rajoitettu holkki , niin nopeus on yleensä rajoitettu n.45-50 km./h.
Nopeuttahan saadaan lisää vain vaihtamalla rajoittamaton holkki, jossa tuota holkin paksunnosta ei ole .
Tämä koskee siis variaattoriin tehtäviä muutoksia,
Jos on rajoittamaton holkki , niin eri paksuisilla prikoilla saadaan paljonkin muutoksia,
Yhdessä skootterissa ,Kymco Agility 4-Tahti.Testasin eri prikoilla .
Tulokset tässä oli GPS:ään. mitattuna .  Rajoittamaton holkki: Prikan paksuus 6,5 mm. 40 km/h. 4 mm. 46 km/h
2 mm.53 km/h. ilman prikkaa 60 km/h.
Karkeasti arvioituna toimii todennäköisesti Ainakin kiinalaisissa 4-Tahtiskoottereissa 10 ja 12" pyörillä.
Olikohan tästä apua

Coastside

 Minulla on 40 kmh kulkeva Kymco jossa tuo 6,5 mm rajoitin. Vaatisi rälläkän hioa sitä pois. 2 mm voisi ottaa kupistakin paljon helpommin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Kari69

Mulla tuli tosiaan ajatusvirhe. Asennusvaiheessa se levennys näkyy alumiinilautasen ulkopuolella, mutta siihenhän tulee päälle se peltilautanen. Laajennus jää siis lautasten väliin ja estää niiden yhteen menemistä, mikä estää välityksen kasvua. Hyvä, kun selvisi tämäkin väärinkäsitys.

Holkkejakin näkyy olevan ainakin kahta pituutta. Yleensä 38 mm, mutta mulla on 1 kpl 37 mm.

Myös alumiinilautasia on eri kokoja. Kymcossa on yleensä 88 mm. Varastossani on myös 92 mm, joka on otettu Kymcosta. En tiedä, onko se ollut alkuperäinen.

tapiovuorent

Vielä asiaan liittyvä huomio.
Tuossa agilityssä vakioholkki on 38 mm. Jos holkki on liian lyhyt esim. tässä 37 mm , niin se on sovitettava 1mm: prikalla oikeaan pituuteen.
Holkin pituus on tärkeä , että ulommainen lautanen , tuuletinsiipi ja poljinkäynnistyksen ratas saadaan mutterilla oikeaan kohtaan ja kunnolla kiristettyä.
Ja tietysti hihna ei saa puristua lautasten väliin , kun osat kootaan . ( sellaisiakin lapsuksia on sattunut)

tapiovuorent

Vielä rajoitinprikkojen käytöstä . Jos vähänkin on tarvetta , niin kokoja eri merkkeihin löytyy runsaasti esim. 1-----8 mm. Maksaa esim. Moponosat24.  liikkeessä 3 € kpl.
En katsoisi järkeväksi alkaa "rälläköimään" holkista tai lautasista pois materiaalia.

HiTec

Tuo irtoprikka on silleen vielä helpompi, että sen voi ottaa poiskin ilman sen kummempia ja näin on vartsu tuolta osin rajoittamaton. Esim. Kymcon tapa on käyttää sitä kauluksellista holkkia, jolloin sitä kaulustapahan ei noin vain siitä poistellakaan. Tosin itselläkin kun oli aikanaan Cobra, niin sitä tasan samaa moottoria tehtiin myös 100cc versiona, jonka kaulukseton holkki luonnollisestikin kävi siten myös tähän 50cc moottoriin ja näin oli tuokin rajoitin poistettu siististi.
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08