Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Baotian 49qt-12 männänrenkaista?

Aloittaja hannu, 07.10.23 - klo:16:11

« edellinen - seuraava »

hannu

Yritetään parannella mopoa ja oppi uutta, joten ostin sylinterisarjan. Ohjepaperissa ei sanota oikeastaan mitään renkaiden järjestyksestä, joten varmistelen hiukan viisaammilta: uria on 3 ja renkaita 5. Tuleeko alimpaan uraan keskelle haitarirengas ja molemmille puolille pari muuta. Oletan, että ne ovat tasan samanlaisia - onko noin?
Haitari näyttää symmetriseltä, joten sen voinee työntää miten päin tahansa. Vai pitääkö sieltä jostain löytyä mikroskooppinen merkki yläpuolesta?
kiitos tiedoista..

Coastside

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

#2
Samaan asiaan liittyvä pelkkiin renkaisiin keskittyvä,
juttu eksoottisemmalla kielellä.
Tässä jutussa oleellista on varoitus,
ettei haitarirenkaan päät saa mennä päälisin
sen ne tekevät todella helposti.
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=lsyNLzIPzuc
PS. tuolla kaverilla on käytettävissä karehdittavan hyvälaatuiset mäntä ja sen renkaat  :-)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Kari69

Viimeksi kun asensin männänrenkaat, niin puristusrenkaat olivat samanväriset. Toisessa oli merkki A ja toisessa muistaakseni H. Kumpi tulee ylös ja mistä noi kirjaimet tulee.

hannu

Kiitos neuvoista. Tosin tuota haitarin päällekkäisyyttä en osannut vahtia - ehkä joudun vielä avaamaan putken.
Vaihdettiin siis sylinterisarja uuteen ja tänään yritettiin käyntiin. Ensin kone paukahteli silloin tällöin, mutta bensahanan läpinäkyvästä imuletkussa näkyi välillä pieniä lieskoja ja vaikutti muutenkin ampuvan kaasuttimeen toisinaan (savua ulos). Mutta ei siis käynnisty.
Mietittiin, että ehkä kampiakseli kääntyi hiukan rassatessa niin, että nyt venttiilit avautuvat ihka väärään aikaan. Käsittääkseni hammaspyörän pikkureikien pitää olla samalla etäisyydellä sylinteri seinämistä ja iso reikä kohtisuoraan poispäin, kun magneeton T-merkki on väkäsen kohdalla. Onko oikein?

Näyttikin siltä että hammaspyörä olisi yhden hampaan pielessä, joten käännettiin sitä hiukan niin, että venttiilit seuraavat hiukan myöhemmin. Ei vieläkään käynnisty - mutta se voi johtua siitäkin, etten uskalla kiristää muttereita riittävästi.

Pari hyvää kysymystä: voiko venttiilien pieni ajoitusvirhe saada tuon pamahduksen kaasuttimeen? Esim. niin, että imu aukeaa liian aikaisin tms.
Ja miten kireälle uskallan vetää sylinterin mutterit? Nehän jos ovat löysällä, koko hoito taitaa vuotaa joka paikasta.

Oikeastaan tuntu on sama kuin sytyttäisi liian aikaisin, mutta kun ei koskettu sytytykseen vaan ainoastaan sylinteriin, pitää hakea vikaa venttiileistä. Ajatukset otetaan kiitollisuudella vastaan.

tapiovuorent

Onko kansi kunnossa. Venttiilit tiiviit ja välykset kunnossa. Imu 0,05 , pako 0,08. Nämä tehtaan arvoja .
Välykset ei niin kriittiset , vaikka pari sadasosaa heittääkin.
Ajoitusmerkit , on niin kuin sinulla tieto olikin.
Onko kone toiminut "normaalisti" ennen sylinterisarjan vaihtoa ?

hannu

Aikaisemmin kone toimi oikein hyvin, kun sen sai käyntiin. Mutta käynnistys oli aika temppuilua, joka luultavasti johtui väljyydestä. Sen vuoksi vaihdettiinkin sarja.
Eilinen laiskuus johtui selvästi vuodoista, sillä tänään kiristin reippaasti muttereita ja nyt sytyttelee jo ihan selvästi startilla. Sen sijaan polkimesta ei reagoi mitenkään.

Välillä tekee alle sekunnin pyräyksiä, mutta vaikuttaa sytyttävän liian aikaisin. Jos käännän kaasun täysille, iskee niin kovaa takaisin että tuuletin pysähtyy hetkeksi. Voisin kuvitella, että kovilla kierroksilla pitääkin sytyttää noin aikaisin ja nyt ei vain osaa myöhentää kipinöitä starttiin. Voiko cdi toimia tuolla tavalla väärin, jos joku liitos on väljä tms?

Lähinnä tyhjänkäyntiasennossa innostuu toisinaan pyrähdyksiinkin ja tuntuu kuin haluaisi jo jäädä käyntiin.
En oikein ymmärrä, että sylinterin vaihto voisi vaikuttaa sytytyksen ajoitukseen eli tuohon takaisin potkuun - ei kai venttiilivirhe voisi sellaista tehdä??

Yritän huomenna tutkia yläkuolokohtaa tulpanreiän kautta ja verrata siihen t-merkkiin. Samoin yritän selvittää venttiilien avautumiset ja sulkeutumiset tuulettimeen nähden. Ehkä kulmia voi verrata ohjekirjan arvoihin.
Voiko sytytyshetkeä muuttaa tuon anturin avulla eli voiko sitä siirtää yhtään? Olisi mielenkiintoista nähdä, toimisiko kone, jos kipinän saa vähän myöhemmäksi.
Kaikki ideat edelleen tervetulleita.

mopotinx3

#7
Jos asensit 47mm sylinterisarjan ja vakiokannen, se potkii aina takaisin rajusti. Vain sähköstartti pelaa, ne takaisinpotkut rikkoo heti polkimen rattaat. Sytytyshetkeä on vaikea siirtää, 50cc ja 60cc sylinterisarja ei potki takaisin. Voihan se nokkaratas olla hampaan pielessä, kannattaa tarkistaa.
Kerran yhdessä projektimopossa edellinen omistaja oli asentanut kannen ohjausholkit vääriin reikiin, silloin kansi ei kiristy kunnolla. Kansi irtosi vain sorkkaraudalla. Oikea momentti olisi hyvä laittaa momenttiavaimella.
Gilera Runner Black Soul

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: hannu - 07.10.23 - klo:16:11Yritetään parannella mopoa ja oppi uutta, joten ostin sylinterisarjan"

Minkä sylinterisarjan ostit, pistä linkki.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

hannu

sarja lienee
https://moposport.fi/sylinterisarja-50cc-kymco-gy6-baotian-50cc-4t-kiinalaiset-skootterit-rms/?gad=1&gclid=Cj0KCQjwmvSoBhDOARIsAK6aV7ipJDQf4WweSHyPEbvKsH3CccSc_Iv_N5hgKVZjf61cHH0fRbnxUJkaAu05EALw_wcB
koska oletettavasti hyllyssä ei ole useampia erilaisia. Mukana tulleessa paperissa ei ole mitään numerotietoja, vain hiukan asennuksesta.
Sarjassa on siis sylinteri sisuksineen, mutta kansiosat ovat alkuperäiset.

konenikkari

Jos sarja tosiaan on tuo, ei sen kanssa pitäisi
oikein asennettuna olla mitään ongelmaa.
Onko pinnapultteihin kuuluvat holkit varmasti paikoillaan.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

hannu

Jotain hämärää holkeissa oli muistaakseni. Taisi olla niin, että uudessa sylinterissä ei ollut tilaa yhdelle holkille eli reikä pienempi kuin muut, vaikka siinä piti olla holkki.
Niinpä tönäisin sen holkin viereiseen reikään, jonne näytti mahtuvan. Mutta alunperin siinä ei ollut holkkia. Ilmeisesti nämä halvat sarjat ovat halpaa laatua.
Samoin tuosta puuttui kokonaan sellainen kiristysruuvi,joka alkuperäisessä menee sivulta yhteen vaarnaan. Vika voi ehkä johtua tuostakin laadusta.

Vielä varmistuksena pari asiaa: kyllä kai magneeton T-merkki tarkoittaa sitä, että sivuväkäsen pitäisi olla t:n vieressä olevan viivan kohdalla eikä suinkaan kirjaimen?
Kun ollaan viivan kohdalla, kuten sen käänsin, hammaspyörän pienet reiät eivät ole aivan tasan samalla etäisyydellä reunaraudasta. Ylempi on aika jetsulleen reunan tasalla ja alempana oleva reikä ehkä oma leveytensä verran ulompana. Ehkä niin pitääkin olla, sillä kokeilin kääntää yhden hampaan verran ja menee jo reilusti toiseen suuntaan vinoon.

Toki on aina mahdollista, että sattumalta samaan aikaan on cdi vikaantunut. Yritän keksiä jonkun toisen mopon, jossa sen voisi tarkistaa.
Onkos niin, että pienillä kierroksilla (käynnistyksessä) cdi viivyttää sytytystä ja isommilla kierroksilla aikaistaa? Jos se nyt ei osaa viivyttää, se voisi selittää tuon takaisin potkimisen, joka vaikuttaa estävän käynnistymisen.

konenikkari

Joissain noista moottoreista on moottorin maadoitusjohtoja
tuossa venttiilikannen seutuvilla, ne kun jää vahingossa irti
kipinää tulee miten sattuu, eli vääräaikaisesti
eikä aina silloinkaan  ;D
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Kari69

Pikku vihje ohjainholkeista. Ostin Kymcon S8:n, jonka moottori oli purettu eli myös kampikammion lohkot olivat erillään. Näiden alumiinilohkojen välissä on "samanlaiset" holkit kuin sylinterissäkin. 8mm paksut ja yhtä pitkät. Kun aloin asentamaan sylinteriä, niin osa holkeista ei mennytkään sylinteripulttiin, koska reikä oli liike pieni. Holkit eivät olekaan samanlaisia. Alumiinilohkojen holkissa seinämä on 0,65 mm ja sylinterin holkissa 0,45 mm. Reikä on siis 0,4 mm suurempi. Tuollaista eroa ei helpolla huomaa etukäteen. Joudin purkamaan ja kasaamaan lohkot uudelleen.