Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Sisäänajon tarpeellisuus

Aloittaja Kiireetön, 05.05.08 - klo:07:29

« edellinen - seuraava »

Partanen

#60
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 21.03.11 - klo:20:55
Jutun idea on se ettei männänrekaiden jännitys sylinterissä tiivistä vaan palopaine...

Juuri noin. Tuon voi joskus jopa todeta moottoria pyörittämällä. Jos moottoria pyörittää hitaasti, voi kuulla kuinka paineet suhisee männän ohi. Kun pyöräyttää nopeammin, onkin vastus, eli puristuspaine jo paljon suurempi.

Muttaa vaatii kylmiä hermoja, tai paksua lompakkoa, jos uudesta (moottoripyörän) moottorista laskee synteettiset tehdasöljyt pois, ja pistää mineraaliöljyt tilalle. Eipä ole kumpaakaan ominaisuutta mulla, mutta tekisi mieli kokeilla.

Pari tv-ohjelmaa olen nähnyt, jossa tehtaalla uusi kaksipyöräinen ajetaan heti rullille, ja koneen toiminta testataan. Taisi olla joku vanha pätkä Piaggion tehtaalta, ja uudempi filmi Hondan tehtaalta. Jospa tuommoinen tehtaalla tehty testi on sama asia kuin tuo nettisivuston ohje kertoo? Eli jos itse asentelee uuden pytyn ja männän, niin voisi suorittaa rajun pyrähdyksen mineraaliöljyillä. Mutta jos ostaa uuden ajokin kaupasta, niin voisi luulla, että pieni sisäänajo on tehty jo tehtaalla. Tai sitten ei, mistäs sen tietää.

Varminta on varmasti toimia ohjekirjan mukaan, kuten on jo tässä ketjussa aiemmin kerrottu. Varmasti riskit pienempiä. Parempi pieni ohivirtaus, kuin kiinnileikannut sylinteri. Tässä vielä ote eräästä netistä löytämästäni ohjekirjasta, koska eihän niitä ajokin mukana tulevia ohjekirjoja monet yleensä lue  ;):

"SISÄÄNAJOVAIHE, JOLLOIN
MOOTTORIN OSAT HIOUTUVAT
TOISIINSA SOPIVIKSI, ON
TÄRKEIN MOOTTORIN TULEVAN
TOIMIVUUDEN JA KÄYTTÖIÄN
RATKAISEVISTA KÄYNTIJAKSOISTA.
PARHAAN MAHDOLLISEN
TULOKSEN TAKAAMISEKSI
EI ENSIMMÄISTEN 1000 AJOKILOMETRIN
AIKANA SAA AJAA
NOPEAMMIN KUIN 80 % HUIPPUNOPEUDESTA.
Älä aja aivan pienellä moottorin
käyntinopeudella, mutta älä myöskään
käytä täyskaasua. Aja vaihtelevalla
nopeudella, vältä pitkiä
ajojaksoja samalla moottorin käyntinopeudella.
Vältä moottorin raskasta
kuormitusta ja korkeita kierroksia."


Ylläoleva siis vain esimerkkinä. Tarkasta oikeat sisäänajo-ohjeet laitteen mukana tulleesta ohjekirjasta. Sillä vältät ongelmat takuun suhteen, jos ongelmia ilmenee.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

#61
Siitä en ole varma kyttääkö maahantuojan tyyppi sisäänajot, mutta capslockin päälleunohtaminen on rumaa. Se että houkutellaan ensin keskusteluun ja aletaan huutamaan on nettiketin vastaista.

Kun vaihdoin pytyn ja männän, oli sisäänajoni 30 km matka jonka aluksi oli neljän jyrkän mäen sarja, joissa on pakko vetää kaasu auki. Nyt kolme tonnia myöhemmin kone kukkuu kuin uusi.

Edellinen pytty oli sohlo ja ajettu sisään ohjekirjan mukaan. Edell. omistajan toimesta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

#62
Juu lainaukseni on tehty kopioi/liitä-toiminnolla. Yritän muokata tekstiä vaikkapa vähän pienemmäksi, niin ei näytä niin julmalta.  :-[

Ja hyvä että lähdit keskusteluun. En aio körötellä sisäänajoa, mutta en uskalla vaihtaa mineraaliöljyjäkään. Tällä kertaa luotan valmistajan ohjeisiin, takuun takia.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

A_sentaja

mopoissa ainakaan minä en ole noudattanut ohjeita,erityisesti siksi että esim nykyaikainen skootteri on tehoiltaa eri kuin mitä suomen laki sallii ja siksi menoa haittaavia ikäviä kuristimia löytyy. Väitän, että on moottorin kannalta tuhoisampaa ajella kuristetulla moottorilla edes jotain sisäänajoa, kuin ottaa kuristimet ja antaa posottaa. Jokaisella mopolla, jolla olen uudesta asti ajanut on vedetty yli 30,000 km muuta kuin mäntää ja neulalaakeria välillä vaihtaen. Joskus on kone leikannut vesihelmen tai veden vähyyden takia, ei koskaan väärään sisäänajoon.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Partanen

Tästä juteltiin tänään kahvipöydässä. Harrastetason kiihdyttelyprätkä oli ajettu sisään tuppi nurin. Tehopenkissä ko. yksilö on sittemmin aina paukutellut parhaita teholukemia muihin samanlaisiin verrattuna. Onhan noita yksilöitäkin olemassa, mutta ei se ainakaan huonoksi ole tuossa yksilössä ollut, se raju sisäänajo.

Toinen katukäytössä oleva prätkä oli körötelty sisään. Moottori kuluttaa öljyä verrattain paljon. Sekin saattoi olla yksilö, mutta tämä sattui sopivasti tähän aiheeseen tällä kertaa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

A_sentaja

Itsekkin ajan 250 2T enskapelin aina ns karkeella kaasulla, aina kun on ollut männänvaihdon aika, on vetty vaan menemään. 2 männärenkaalla oleva kone kestää kyllä pitkiä käyttötunteja harrastekilpailussa..
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

openflow

Moottoreiden kulumisesta ja sisäänajosta löytyy tutkittua tietoa. http://www.eng.wayne.edu/page.php?id=759
Kun uuden moottorin kuluminen pysähtyy vakiotasolle sen voidaan sanoa olevan sisäänajettu. Auton moottorin sisäänajosta tehdyistä tutkimuksista[Henein?] käy ilmi, että ensimmäisen tunnin aikana moottori kuluu keskimäärin 12x nopeammin kun sitä seuraavan parin tunnin aikana. Tämän jälkeen moottorin kuluminen asettuu lähes vakiotasoon.

Omasta mielestä uudella moottorilla, kunhan sen on ajanut lämpimäksi, voi ajella aivan normaalisti. Sisäänajo tulee siis automaattisesti ilman mitään erikoistoimenpiteitä. Variaattori pitää kierrokset aina riittävän korkealla ja kukapa nyt ei malttaisi olla kokeilematta miten uusi vehje kulkee.

Pienissä ja korkeasti kiertävissä moottoreissa sisäänajo(hioutuminen ) tapahtuu aika nopeasti. esim. R/C kone voi olla sisäänajettu alle 5 min. Mopon moottoreista ei taida mitään virallisia tutkimustuloksia olla, mutta käytännössä voi olettaa että ensimmäisen ajetun bensatankillisen jälkeen se on hioutunut lopulliseen muotoonsa. Tässä kohdassa on hyvä vaihtaa öljyt, jotta saadaan metalliromu pois koneesta.

Coastside

Tuossa koemoottorina oli ollut yksipyttyinen ilmajäähdytetty kone. Tuo lyhyt aika ei ole yllätys, näkyyhän sama muussakin tekniikassa joskus akseleissa yms.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tagatubos

Saas nähdä miten pösön kone kestää, kun tuo sisäänajo tuli aloitettua ohjekirjan vastaisesti...  ::)
Vauhtia pidin 30-45 km/h ja ylämäet kovalla vedätyksellä.

Katsotaan sitten syksyllä, onko vehkeessä vielä menohaluja vai potkitaanko vehkeeseen lisää vauhtia jaloilla?  ;)
Epäilen, että on tiukassa iskussa!
"Ken juo OLUTTA, se nukahtaa helposti, ken nukkuu pitkään, ei syntiä tee, ken ei syntiä tee, hän taivaaseen pääsee!
Juokaamme siis OLUTTA!" -Martin Luther

Testierkki

Minkäs verran öljynsuodatin kerää tuota kulumasta aiheutunutta yms sisäänajo roskaa.
Ei ole ollut tarvetta tutkailla nelitahti moposkootterin suodattimia, paitsi ilmansuodatinta.

Itsellä loppui ohjeen mukainen max 30km/h sisäänajo kun nopeusrajoitus näytti 60km/h kapealla tiellä ja autot meni vaarallisesti ohi. Muuten on tasaista ajoa täydellä kaasulla noin 2x20km päivässä, joten ensihuolto tulee ehkä tällä viikolla. Viime viikolla ostettu moposkootteri on kyseessä.


Petsku131

http://tarjoustalo.fi/valikoima-ja-tarjoukset/item/moottoriajoneuvot-ja-varusteet/monza

Tommosen hommasin. Ekat 40km menin vauhtia 25-30kmh,mutta kun pyörät alkoivat ohitella minua pyörätiellä niin egoni ei sitä kestänyt, vaan kiihdytin vauhdin oitis 45kmh. Samoin autotiellä jos ahdas tie ja autot eivät pääse ohi niin en kyllä kehtaa ajella ohjekirjan mukaista 25kmh max....

BT49QT-20B

Plom

Itse olen ajellut vaihtelevilla kierroksilla 30-40 kmh välillä , muutaman kerran kovempaakin hetken. Eka öljynvaihto tuli tehtyä 30 km:n kohdalla, nyt mittarissa on 150 km.

Petsku131

130km ajettu ja olen saanut tarpeekseni hitaista vauhdeista ja mietiskelin tuossa,että voisi alkaa jo ajamaan sitä 45km tuntivauhtia   ::)

1000 km sisäänajon suorituksee minimi vauhdeilla ei meikäläisen aika riitä..
BT49QT-20B

A_sentaja

Edelleen korostan sitä,että ne moottorit on kuristettu suomeen tullessaan,joten nuo sisäänajo-ohjeet ei päde täällä.. Jos kone on suunniteltu kulkemaan vaikka 80kmh niin ei voi sissäänajoa suositella 35kmh nopeuksille,,ne rajoittimet näes itsessään aiheuttaa sen että sisäänajon voi käytännössä tehdä kaasu pohjassa periaatteella... ;)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Petsku131

Lainaus käyttäjältä: A_sentaja - 30.04.11 - klo:16:51
Edelleen korostan sitä,että ne moottorit on kuristettu suomeen tullessaan,joten nuo sisäänajo-ohjeet ei päde täällä.. Jos kone on suunniteltu kulkemaan vaikka 80kmh niin ei voi sissäänajoa suositella 35kmh nopeuksille,,ne rajoittimet näes itsessään aiheuttaa sen että sisäänajon voi käytännössä tehdä kaasu pohjassa periaatteella... ;)


Tuota juuri kelailin itsekkin,mutta ajattelin hakea palstalaisten hyväksynnän ennenkun alan nauttimaan kaasupohjassa ajamisesta  ;)
BT49QT-20B