Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Vespa 250 GTS ”woblaa” (ohjaus ravistaa)

Aloittaja Primavera125, 26.04.22 - klo:10:36

« edellinen - seuraava »

Primavera125

Moi asiantuntijat!

Kävin koeajolla Vespa GTS 250:llä ja skoban ohjaustanko woblasi tosi pahasti vähän yli 40km/h:n vauhdissa. Samoin ei tuntunut menevän suoraan ilman käsiä yhtään. Juuri myin Piaggio Hexagonin, jolla pystyi liukumaan risteykseen vaikka kädet sylissä... Onko yllä mainittu GTS:n käytös normaalia? Tangon päissä oli ison näköiset painot, pyörässä oli takalaukku. Tangon ravistelu oli epämiellyttävän kovaa.

Palosella

Voi johtua renkaista, renkaiden tasapainotuksesta tai liian kevyistä tankopainoista. Orkkis takaboksin mukana tulee isommat tankopainot, en tiedä oliko tuohon jo laitettu ne.

Primavera125

Tankopainot olivat ison näköiset silmään, vanteissa ei näkynyt ainakaan jälkiä irronneista painoista... todella voimakas kampeaminen ojan suuntaan oli myös merkillinen juttu tässä yksilössä, jota ajoin.

konenikkari

Oliko renkaissa riittävästi ilmaa
oliko renkaat kuluneet ihan persiilleen
2pyöräisessä puoltaminen kuullostaa , vakavalta.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Primavera125

Rengaspaineet laitoin kohdilleen, woblaus jatkui. Renkaat näytti ihan hyvitä.

konenikkari

#5
Jos renkaat ja paineet on ok, skotun runkorakenteessa on vikaa.
Tosin kaikkia renkaan virheitä ei voi arvioida silmämääräisesti.
Uudessakin, tai väärin asennetussa renkaassa voi olla vikaa.
Oliko takalaukku paikoillaan ja siinä painoa anopin verran  ;D
Puoltamien viittais takarenkaan virheelliseen kulumaan.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

viisnelonen

#6
Lainaus käyttäjältä: Primavera125 - 26.04.22 - klo:14:56
Rengaspaineet laitoin kohdilleen, woblaus jatkui. Renkaat näytti ihan hyvitä.

Millä mittarilla ne paineet tsekkasit ? Kannattaa olla oma mittari jonka käy "kalibroimassa" rengasliikkeen laatumittarin kanssa.
Jos on kevyt kuski niin takaboxin vaikutus kasvaa.
Tarkista etupyörän laakerit ja sitten vielä ne renkaat.. katsoppa merkki&malli ja valmistus ajankohta. Kudosvikainen rengas voi olla päällepäin ihan ok mutta woblaa kyllä.
Kulkeeko muuten tasaisesti 80-100 kmh nopeuksilla?

Edit: Ai jaa että koeajoskodu.. no ehkä sitten jää tutkimatta..
         Woblaus on täällä tuttu ilmiö, esim:     https://skootterini.com/foorumi/index.php?topic=8862.0
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

mopotinx3

Vaikuttaa siltä, että skootteri on kolaroitu tai ajettu pahasti ojaan.  Kannattaa tsekata suoralla linjalaudalla tai harjanvarrella painamalla se takapyörän kylkeä vasten. Etupyörän molemmilla puolilla pitäisi olla saman verran tilaa mittavälineen ja renkaan välissä.  Vanne on voinut myös vioittua, siitä woblaus. Yhdessä Keewayssani etupyörän heitto pakotti vaihtamaan vanteen toiseen ja heti alkoi pyörä pyöriä normaalisti.
Aprilia Sportcity One 50 4t

Coastside

Pyörä voi olla vinossa joka selittäisi kampeamisen? Pieni linjausheitto ei kampea. Fillyn talvipyörissä se on 15 mm, eikä se tunnu.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

250 kuutioisissa oli pitkään Sawan renkaita, jotka ei kovin hyvä olleen uutenakaan, niin tuskin paranevat ajan myötä. Ja varsinkin jos ajettu väärillä paineilla niin, että rengas kulunut huonosti, niin ajettavuus paranee kyllä kunnon renkailla. Vaikkapa Misukan City Gripeillä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

viisnelonen

Onko sulla Partanen ollut alla sitä City Grip 2:sta ?
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Partanen

Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003