Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Akkulaturit ja akkujen lataaminen nyt myös yleinen akkukeskustelu

Aloittaja keijopel, 11.11.07 - klo:07:19

« edellinen - seuraava »

jalat

Lainaus käyttäjältä: Juha - 31.03.08 - klo:21:52
Ilmiselvä merkki vajaasta latauksesta.

Toisaalta minkätakia skootteri ei käynnistynyt sitten starttiboosterilla?
Vaikka voihan olla että se boosteri on rikki. Sitä ei oo koskaan vielä käytetty.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Juha

Empäs muuten lukenut tuota kohtaa =Q
Onko sinulla yleismittaria, millä voisit koittaa jännitevaihteluja starttaamisen aikana starttiboosterilla. Silti skootterin ollessa kyseessä, starttiboosteri olisi varmaan rikkonut johdot, jos laitteessa olisi oikosulku.

jalat

Lainaus käyttäjältä: Juha - 01.04.08 - klo:09:50
Onko sinulla yleismittaria, millä voisit koittaa jännitevaihteluja starttaamisen aikana starttiboosterilla. Silti skootterin ollessa kyseessä, starttiboosteri olisi varmaan rikkonut johdot, jos laitteessa olisi oikosulku.

Starttiboosterin avulla ei pihaustakaan kuulunut mistään. Mistä tuli mieleen nyt sellainenkin, että voisiko starttimoottori olla rikki. Sitähän ei tarvita kun polkaistaan skopo käyntiin. Yleismittari löytyy kyllä, mutta sen käyttö on vähän niin ja näin omalta osalta :-\
Sikäli kiinnostaa selvittää tämä, kun vuositakuu loppuu noin 2 viikon kuluttua.
Olenkin tässä kahden vaiheilla, että lähdenkö töiden jälkeen biltemasta ostamaan uutta akkua, vai ajelenko ensin pirkkalaan takuuhuoltamoon jos ne keksisi samantien jotain.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Samppa

Bilteman akkua pitää ladata ennen käyttöönottoa (akussa on ohje mukana jossa sanotaan näin). Starttimoottorin toiminnan voit testata iskemällä piuhat suoraan siihen kiinni (varovasti). Toki olisi parempi jos se olisi irrotettu ja vaikka ruuvipenkissä kiinni (mukavampaa hommaa). Järjestelmän toimivuuden starttinapilta starttimoottorille voit tarkistaa vaikkapa lyömällä yleismittarin kiinni starttimoottorin juureen ja mittaat tuleeko sinne jännite startatessa.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 01.04.08 - klo:10:25
Järjestelmän toimivuuden starttinapilta starttimoottorille voit tarkistaa vaikkapa lyömällä yleismittarin kiinni starttimoottorin juureen ja mittaat tuleeko sinne jännite startatessa.
Jännite ei välttämättä kerro virransaantia, koska jossain voi vaikka kytkinvian tai hapettuman vuoksi olla huono kontakti, joka estää startin tarvitseman virtamäärän kulun, vaikka jännitettä olisikin.
Startin virtapiirissä taitaa olla rele, josta johtuen mittailu ei ole yksioikoista, mutta vastaavasti se on starttia edullisempi vaihtaa ja yhtä hyvin syynä toimimattomuuteen. Releen vedon voi kuulla jolla sen toiminnan voi saada selville.

Akkuun kytketyllä jännitemittarilla voi startatessa katsoa tippuuko jännite. Jos ei, niin virtapiiriä ei muodostu. Jos laskee niin virta kulkee, mutta startti ei toimi. Sehän voi olla vaikka jumissakin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

jalat

#80
Pistin tänään akun napoihin jännitemittarin kiinni kun skode oli sammuksissa. Voltit oli  jotain luokkaa karvan yli 12V. Kun pistin parkkivalot päälle, voltit oli karvan alle 7V. Ja kun painon jarrukahvaa, niin voltit putosi 5-6V välille.

Kävin tänään ostamassa biltemasta akun ja latailen sitä tuossa nyt parisen tuntia. Kuulemma siinä on valmiina jo aika hyvä varaus, mutta kannattaa kuulemma ladata silti pari tuntia vielä.
Akku oli sellainen huoltovapaa, johon ei itse tarvinnut sekotella mitään happoja. Korkiton umpinainen malli ja maksoi jotain 18e.

Panostin samalla 7e akun ja laturin testauslaitteeseen
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?tuote=15143&sivu=15143.htm&ryhmaid=141&SID=314544677719511415749
Katsoin silläkin vanhaa akkua, niin se näytti heti että "poor" :D
Ja vanha akku skootterissa kiinni ja koneen käydessä veti täydet ledit. Joten laturi ainakin on kunnossa. Voltit näytti laturin antamana tyhjäkäynnillä yli 14V.

Isken iltasella vielä uuden akun kiinni (jos jaksan) ja informoin miten kävi.

Sitten moderaattoreilta kysyn sellaista, että saanko haukkua pystyyn täällä tampereen fuden huoltoliikkeen, joka oli merkitty omaan skobooni takuuhuoltopaikaksi?
Ei hitto mitä palvelua. Käytännössä heti ekan minuutin aikana mut naurettiin ja haukuttiin pystyyn. Mitään ei suostuttu tekemään. Edes toista akkua  ei voitu koittaa että olisiko vika siitä kiinni. Ei heillä kuulemma oo mitään akkutestereitä eikä vara-akkuja. (ympärillä oli korjattavia skoottereita joista olisi voinut ottaa ja testata) Ja hänen mukaansa skobon takuu raukesi siinä vaiheessa kun ensiomistaja myi skobon pois. Viitisen minuuttia siinä sitten tapeltiin että annetaanko se takuu henkilölle vai sille skootterille. Ei se takuu hemmetti autossakaan katkea kun omistaja vaihtuu. Tuskin kai skootterissakaan :D
Lopuksi se äijä suurinpiirtein käänsi mulle selkänsä ja käski mennä kysymään viereisestä skodehuoltamosta.
Uskomaton asiakaspalvelu ei hitto. Julkaisen kyllä tuon huoltofirman nimen jos moderaattorit sen sallivat.
Sanottakoon vielä näin että en ole 28 vuotisen elämäni aikana missään saanut niin surkeaa palvelua. En mistään!!!

Se on ainakin varma että siihen lafkaan en vie mitään enää koskaan korjattavaksi.

Kerrotaan nyt sen firman nimi. Se on Tampereen Konekolmikko Oy, joka on Myllymäki sivuston kinukki-skootterien AINOA takuuhuoltopaikka Tampereella.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Coastside

Huollon edesottamuksista kannattaa tehdä hyvä kirjallinen selvitys ja toimittaa maahantuojalle, jota varmasti kiinnostaa miten asiakkaita kohdellaan. Kiinatuotteet ovat huolloille kultakaivos verraten miten hiljaista sillä alalla ennen oli.

Takuussa voi olla rajoitus mm. akun takuun vuoksi koska se on niin käyttäjän otteista riippuvaa, kestääkö se. Mutta se ei oikeuta huonoon palveluun.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

jalat

Juu ajattelin kirjoitella tuosta asiakaspalvelusta selostuksen ainakin Myllymäelle. Jos ei Konekolmikolla työt kiinnosta, niin toivottavasti työt otetaan pois ja annetaan jollekin firmalle jota kiinnostaa. Mielestäni palaute heistä on vähintäänkin ansaittua. Enkä nyt tosiaan mollaa suotta. Mutta jos aidosti haukutaan pystyyn ensimmäisen minuutin aikana, niin johan on asiakkaat tyytyväisiä.

Takaisin asiaan.
Illalla parin tunnin latauksen jälkeen (lidlin laturilla) iskin uuden akun skootterin kiinni.
WRATAM!!!! Rävähti kerrasta käyntiin. Eli akku se vaan oli sontana  :D
Laturikin toimi ihan erilailla yleismittarin mukaan, siis oikein, kun välillä mittailin kesken latauksen.

Loppuratkaisu:
Lidlin tronic laturi tosiaan toimii ja on hintansa väärtti. Laturi pudottaa latausvirtaa hiljalleen sitämyöden kun akku alkaa täyttymään. Ja kokemus oli ihan hyvä opetus näin alkuun, jotta totuus tulisi heti selville. Skootterimaailmassa lienee parempi oppia tekemään itse asioita, jos meinaa pärjätä. Käytetyn myynnissä tuskin huoltokirjoilla ja niiden leimoilla on merkitystä :D Ja tulipahan opittua akuistakin samalla paljon niitä ja näitä.


Pahin maku suuhun jäi siitä, että miksei tuo vehes käynnistynyt sillä starttiakullani? No mutta tosiaan kun sillä ei ole startattu vielä yhtään autoa, niin se voi olla rikki. No toimii se ainakin työvalona monta tuntia, kun siinä on lamppu samassa :)
Jos jotakuta kiinnostaa niin biltemasta se löytyy Akut ja laturit osiosta hintaan 39.90e.

ps. tulee tänään muuten 1000km täyteen mittariin. Täytyy tutkia foorumia, että mitä kaikkea kannattaa huoltaa siinä vaiheessa.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Samppa

#83
Takuuhuoltojen yms. toimivuudesta on keskusteltu tuolla:
http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=189.0

Eli sinne kaikki sinne kuuluva keskustelu. Yleisesti omia kokemuksia saa ilman muuta kertoa huoltopaikoista, mutta ne eivät välttämättä edusta millään tavalla ylläpidon kantaa. Kannattaa mainita vaikka teksteissä, että kyse on juuri niistä omista henkilökohtaisista kokemuksista.

Hyvä että akkurumba ratkesi. Sitähän me heti sanottiin, että käy ostamassa se uusi akku  ;D
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

keijopel

Skodeni akusta puuttuu ns.huohotinletku(ylivuotoletku).Edellinen  omistaja hukannut...onko se välttämätön?Jos on niin mistä sitä voisi ostaa?

Coastside

Akun letkulla on tarkoitus ohjata sen kaasut jonnekkin tuuletettuun tilaan ja akun kaatuessa happot pois akkukotelosta. Huonosti tuuletetussa kotelossa akun tuottama vety/happikaasu voi räjähtää. Se on erittäin herkkää syttymään ja jopa vaarallista akkua käsiteltäessä. Hyytelöakku on turvallisempi, koska siitä ei vapaudu kaasuja tai valu happoa. Toisaalta sitä ei voi huoltaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Lainaus käyttäjältä: keijopel - 11.04.08 - klo:04:30
Jos on niin mistä sitä voisi ostaa?
Biltema, Etola, Clas Ohlson yms..
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

nelitahti

millainen toimintaperiaate geeliakulla on?
olisko semmonen hyvä skootteriin?kävin samaisesta paikasta kyseleen kymcooni akkua (tavallista)mistä ajokinkin ostin eikä siellä ollut,
mutta kun oli jo kiirus päästä ajeleen,kävin ostamassa ihan muualta.
nyt äskettäin kuulin juttua geeliakusta ja uteliaisuuttani haluaa tietää millainen kapistus onkaan.. ::)
Ã,,kkiäkös tässä kauan menee kun mopolla ajelen...

Coastside

http://www.vonwentzel.net/Battery/00.Glossary/
http://www.vonwentzel.net/Battery/01.Type/index.html
Hieno selitys akuista englanniksi.

Lyhyesti geeliakussa on elektrolyytti hyytelöity, jottei se vuoda. Siitä seuraa joitain toiminnallisia eroja nesteversioon verraten ja se ei siedä ylilatauksia tai pakkasta yhtä hyvin. Toisaalta se sopii skootteriin hyvinkin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Geeliakun asennuskulma voi olla vaikka kyljellään (se ei vuoda). Geeliakkujen lataaminen on vielä tarkempaa hommaa kuin lyijyakkujen (ladattava matalammalla jännitteellä). MP-foorumeilla on kerrottu kuinka geeliakun saa tavallista akkua herkemmin tuhottua juuri lataamisvaiheessa. Vastaavasti geeliakku ei kestä yhtä korkeita lämpötiloja kuin tavallinen. Ei muistaakseni edes 40 asteen lämpötilaa. Itse pidän geeliakuista näppini toistaiseksi erossa.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.