Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Akkulaturit ja akkujen lataaminen nyt myös yleinen akkukeskustelu

Aloittaja keijopel, 11.11.07 - klo:07:19

« edellinen - seuraava »

Walle

Eipä tolla laturia kytkiessä ole mitään väliä missä järjestyksessä + ja - kytketään, kunhan laturi on kytkemättä tossa akun kanssa sohratessa. Ja jos ei joku tiedä niin akun korkit estää räjähdyksen. Se korkit auki lataus on jotain hmm.. vanhankansan vaikeuksien hakemista. Yleensä happoja roiskuu joka paikkaan mihin ei pitäis.
Pienikin tuuletus poistaa ne vedyt akun navoilta. A4 kokosella levyllä tai vastaavalla kun huiskii pari kertaa niin vedyt lähtee. Sellanen poriseva yliladattu akku on tietty oma juttu. Eihän kukaan silleen lataa kun vahingossa jos on yksi kenno oikosulussa.
Apuvirrassa kytketään viimeiseksi sen virtaa tarvitsevan -  moottorin runkoon.

Pyrres

Vaan eipä kaikissa akuissa ole noita korkkeja. Mutta pirun varovainen saa kyllä olla noiden kanssa. Kaverin faijalla jysähti yksi akku silmille, oli muuten hurjan näköiset haalarit pesun jälkeen. Varsin täynnä reikää. Onneksi miehelle ei itselle käynyt pahemmin, ehti pään kääntää ja suojata.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

Coastside

#212
Erittäin herkäksi asian tekee että se tuottaa vetyä ja happea oikeassa suhteessa palamiseen, joka ei ole muutenkaan niin kranttu rajojen toleranssin ollessa kymmeniä prosentteja ja kun kipinä tai katalyytti sattuu kohdalle niin räjähdys etenee sitä kaasuvanaa akun sisälle. http://www.youtube.com/watch?v=e6ejjNsJegk&feature=related (skidi testaa pallolla). Se ei ole kuin bensatankki jossa palaa vain ulos vuotanut.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

ilborg

Skoottereissa taitaa harvemmin olla maata näkyvissä, jolloin sinänsä ihan sama mitenpäin noita ruuvailee.

Autossa siis sen takia ensin irroitetaan tuo miinusjohto koska se on rungossa kiinni, eli jos osut sitä ruuvatessa johonkin metalliosaan niin mitään ei tapahdu. Jos taas väännät sen plussan ensin irti ja avain osuu johonkin paljaaseen metalliosaan, niin jakoavaimen muoto saattaa olla kovasti erilainen hetkisen kuluttua ja kädessä pottomerkittynä jakoavaimen merkki ja koko. Auton akussa ainakin on ihan riittävästi ytyä että sillä saa jo vahinkoa aikaan ilman että akku ehtii edes räjähtää. Mopon akussa voisin uskoa että koko on sen verran pienempi että se akun räjähdys alkaa olemaan suurempi vaara kuin oikosulkuvirran aiheuttama palovamma.

Tätä logiikkaa kannattaa käyttää ihan sen takia että kun menee autoakin roplaamaan niin on jo sitten selkärangassa tämä homma. Tosin kuulemma jossain oikein vanhoissa autoissa(siis taitaapi tarkoittaa ennen 70-80-lukua) on ollut myös plusnapa rungossa kiinni jolloin logiikka pitääkin kääntää toisin päin.

Samppa

#214
Lainaus käyttäjältä: Walle - 11.07.10 - klo:00:48
Eipä tolla laturia kytkiessä ole mitään väliä missä järjestyksessä + ja - kytketään, kunhan laturi on kytkemättä tossa akun kanssa sohratessa.
Juu ei. Mutta kannattaa opetella mielestäni sellainen tietty kaava, missä järjestyksessä asiat aina tekee, niin sitten ne muistaa ja esim. auton akkuakin irroitettaessa tulee tehtyä oikein ilman turhia riskejä. Olen minäkin irrottanut auton akkua siten, että lähdin plussasta liikenteeseen ja löin avaimen vahingossa runkoon. No ei siinä mitään ihmeempää käynyt, mutta kyllähän sitä vähän pelästy. On mulla joskus tippunnut jakarin akun napojen päälle autossa.

Vanhemmissa skoottereissa myös mahdollisuus vastaavaan on olemassa, sillä kaikissa ei ole akut muovikoteloiden sisällä.

Itse latailen usein mönkkärin ja skotterien akkuja siten, että akut ovat irroittamatta itse vehkeestä ja lyön vaan laturin piuhat sinne kiinni. En tiedä onko tapa oikea ja saako näin "periaatteessa" tehdä, mutta olen tehnyt ja ainakin toistaiseksi homma on toiminut.  ::)
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

JaakkoFagerlund

Nuo akkulaturit saattaa tuupata aika reippaastikin joskus sitä jännitettä, että en ainakaan itse menisi sitä kytkemään suoraan skootterissa olevaan akkuun vaan ensin akku irti skootterin virtapiiristä :)
Älä aja kuin taksikuskit - noudata liikennesääntöjä

Coastside

Onnistuin kerran kytkemään täyden akun väärinpäin tuohon skodeen. Ihmettelin pientä kipunointia kytkiessä ilman että virta oli päällä. Koetin käyntiinkin ja ei tapahtunut mitään. Sitten tajusin syyn ja kytkin napaisuuden oikein. Ei mitään damagea siitä kuitenkaan seurannut.
Siitä että olen ladannut ja startannut samaan aikaan, ei seurannut mitään.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tohveli

viime kesänä ostin biltemasta akun fudeen ja kulkupeli vietti talvensa lämpimässä tallissa. tänään oli se oäivä että aattelin herätellä akkua ja hain akkulaturin kaupan hyllyltä, iskin hauenleuat akkun ja vot!
kaks kertaa on jo sulakkeet palannu laturista 10min lataamisen jälkeen, taitaa akku olla täys pas*a. 6.5v näytti volttimittari.

Tuota romua en taija laittaa kiinni skodeen vaan ajelen ilman akkua jos sen nyt käyntikuntoon ensin saisin.

OH2KV

#218
Akkujen kanssa pelatessa kannattaa ottaa kaikki turvallisuuseikat huomioon, heti alusta pitäen. Siitä syntyy rutiini, joka pitää laitteet ja korjaajat ehjempinä pidemmän päälle.

Seuraavassa ohjeita, joilla pärjää pitkälle:

1. Ladatessasi akkua, voivat akkukengät olla kiinni, jossei laitteen virtapiirissä ole liikaa vuotovirtaa, ts viasta johtuvaa ylimääräistä kapasiteetin hävikkiä. Ladatessasi kytke aina ensin laturin akkuun menevät johtimet, vasta sitten verkkovirta. Latauksen jälkeen, kytke ensin verkkovirta pois, vasta sen jälkeen irroita latausjohtimet akusta. (Tässä varsinkin räjähdysvaara)

2. Irrota aina ensin akun miinusakkukenkä, kun irrotat akkua, tai muuten huollat/korjaat sähköjärjestelmää. Koskee autojakin, paitsi joitakin brittiautoja, joissa runko on akun positiiviseen kohtioon kytketty.

3. Älä koskaan laita työkalua akun päälle, edes väliaikaisesti !

4. Apuvirtaa käynnistykseen kytkiessä noudata seuraavaa kytkentäjärjestystä:
Punainen käynnistyskaapeli ensin kiinni auttavan ajoneuvon plus- napaan, toinen pää autettavan ajoneuvon akun +-napaan.
Musta johdin auttavan ajoneuvon - kenkään, ja lopuksi mustan kaapelin toinen pää autettavan ajoneuvon runkoon, tukevaan paikkaan, ja mielellään kauas akusta..
Ja irroitus päinvastaisessa järjestyksessä.

Näillä pitäisi onnistua.
Solifer SM rossimopo, Tunturi ajomopo, muut mopot Datsun 100A ja käyttis Datsun Violet 160J

solifermopo

#219
Lainasin laturin (siinä oli moottoripyörän kuva + auto + vene joten kai se sitten on sopiva laturi.)  ja laitoin sen 2 tuntia sitten lataamaan skootterin akkua.

Laturissa on high ja low valinta ja 6v tai 12v.

Laitoin low ja 12v asetukset ja mittasin latausjännitteen yleismittarilla, hieman yli 13v oli latausjännite.

Voinko jättää latauksen yön yli vai pitäiskö vahtia latausta? En tiedä jos laturissa on minkäänlaista automatiikkaa.

Akussa oli 7.2V ennen latauksen aloittamista... Riittääköhän 4 tunnin lataus jos käyn sammuttamassa laturin 2h päästä?
HELKAMA SC1

JaakkoFagerlund

solifermopo, kyllä sen uskaltaa jättää, mutta tuo 7.2 V:ia napojen yli kuulostaa entiseltä akulta, eli saattaa olla muutaman kilon paperipaino sulla siinä.
Älä aja kuin taksikuskit - noudata liikennesääntöjä

solifermopo

Lataus onnistui, nyt skootteri käynnistyy taas sähköstartilla. Toivonmukaan sähkö pysyy akussa.
HELKAMA SC1

saitek

Latasin talven jäljiltä akun toukokuun alkupuolella ja nyt heinäkuun viimeisellä viikolla. Ihmettelen hieman, että eikö noin 10 km yhdensuuntainen työmatka saa akkua latautumaan vai purkautuuko se vähitellen niinä päivinä jolloin en aja. Mopossa on alkuperäinen akku, mutta johtuuko moinen ilmiö akusta vaiko muusta. Tai onko tämä itse asiassa ihan normaalia. Eihän tuo sinänsä suuremmin haittaisi, mutta kun akun hyytymistä ei pysty mitenkään ennakoimaan ja ei oikein viitsisi jäädä tienpäälle jossain vaiheessa.
Miten muut toimivat akkujen kanssa? Pitääkö sitä ladata esim. kuukauden välein tai onko olemassa laadukkaampia akkuja, joissa ei tapahdu näin suurta itsepurkautumista.

JaakkoFagerlund

Sitä olisi syytä ladata kerran kuussa tai se hajoaa purkautumisestaan. Kuulostaa siltä, että sun akkusi on kuollut juurikin näin, eli kennojännite käynyt hyvin alhaalla ja nyt hädin tuskin jaksaa varausta pitää jos sitäkään.

Uus akku vain kaupasta, niin loppuu ihmettely :)
Älä aja kuin taksikuskit - noudata liikennesääntöjä

pena

ilmeisesti on laadukkaampia akkuja,koska itselläni on ajoa n 7km/pv ja 2pv viikossa ei ajoa ollenkaan.ei ole tarvinnut ladata erikseen akkua.talvella latasin 2 kertaa eli 2kk päästä ajojen loputtua ja ottaessani skootterin käyttöön keväällä.akun ikä 1v ,edellinen akku kesti 3 vuotta.