Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Akkulaturit ja akkujen lataaminen nyt myös yleinen akkukeskustelu

Aloittaja keijopel, 11.11.07 - klo:07:19

« edellinen - seuraava »

tommi

Hyvin on joka tapauksessa jaksanut ladata 9ah akkua sillä 1-1.5A latausvirrallakin. Vaikka joskus on joutunut pitkäänkin starttaamaan. Pikkasen riskimpi saisi tosiaan olla tuo starttimoottori niin ei tarvisi niin pitkään jurnuttaa ennekuin saa mopon käyntiin.

Vili

Huomasin äsken, että akkunesteet on umpijäässä. Pitäisköhän vaihtaa ennen latausta? ;D

Coastside

Lidlissä oli juuri yleisautomaattilaturi 3,8 A saakka.

Akun ja laturin kapasiteettia ei kannata sekoittaa. Akku voi olla kuinka suuri tahansa kunhan laruri lataa kulutetun virtamäärän siihen.

Ongelmana on lähinnä akun pienuus josta johtuen se kyykkää helposti.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

hannu8619

Taisi tulla retron akku tiensä päähän  :(

Olisikohan tuo passeli akku, ainakin mitoiltaan sopisi hyvin

http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm
Baotian bt49qt-11

tommi

Lainaus käyttäjältä: hannu8619 - 14.03.10 - klo:18:28
Taisi tulla retron akku tiensä päähän  :(

Olisikohan tuo passeli akku, ainakin mitoiltaan sopisi hyvin

http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm

Ei näy mitään akkua tuossa linkissäsi mutta Myllymäellä olisi myytävänä 8ah akku edullisesti, sitä voisit harkita jos suinkin mahtuu koteloon. Kun ostaa uuden akun niin kannattaa ostaa mahdollisimman iso.

http://www.myllymaki.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=VA00681

hannu8619

oho, kiitti tuosta toi biltema ois ollu 4ah...pitänee laittaa tilaukseen jos mahtuu, lähteekki mittailemaan  :) onkohan toi ihan normi nesteakku lyijyakku vai mikä kun ei lue tuossa?
Baotian bt49qt-11


Coastside

http://www.topintori.com/akku-ytz7s-hinta-3700-p-132.html

Sattui hakiessa tuo 6 Ah normaalimitoilla, joka pitäisi antaa hyvin startille. Vapaa asennus-suuntakin on.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tommi

#188
Akuissa pätee sama sääntö kuin muissakin tuotteissa, nimi myy. Tuolla myydään samaa 8ah YTX9-BS akkua kuin Myllymäelläkin mutta kun kyljessä lukee "Yuasa" niin hintaan voidaan lisätä 300% -->

http://www.motoplaza.org/mp-tuotteet/saehkoeosat/akut/yuasa/3323/291-209

http://www.mc-scatter.com/yuasa-ytx9bs-p-9678.html

:P

hannu8619

#189
kokeilin vielä ladata tuota entistä akkua, oli eilen varmaankin 7h latauksessa. Tänään sit laitoin sen paikalleen ni mikään muu ei toiminut kuin töötti hyvin vaimeasti narahtaen. Mikä lie tuhonnut tuon akun noin yhtäkkiä? Huomenna pitää kaupungissa käydä varmaankin joku akku ostamassa tai tilata jos ei löydy...

Tuo myllymäen akku ei valitettavasti mahdu, soittelin Jokikoneelle niin sieltä saapi huoltovapaan akun 24â,¬ , pitää huomenna käydä hakee, ei tarvihe odotella :)
Baotian bt49qt-11

hannu8619

ja paskat tuosta sitten akku ollukkaan rikki, tänään kävin ostaa uuden akun ja iskin paikalleen ni eipä hän sanonut vieläkään mitään. Rupesin sitten liitoksia ja johtoja tutkailemaan ja huomasin et kun sulakkeen koteloa liikutteli niin välillä tuli virtaa, otin sitten sulakkee (täysin ehjän näköinen) irti ja yhistin johdot niin johan tuli virtaa - laitoin siihen uuden sulakkeen ja nyt sitten toimii taas  ;D Tulipahan ostettua nyt sitten uusi akku...
Baotian bt49qt-11

tommi

Laittelin tänään toisenkin akun jalkatilan alle, siihen alkuperäisen viereen. Sahasin aukon kuviosahalla ja sinne upposi ihan kivutta. Mahtuisi muuten kolmaskin akku, tyhjää tilaa on yllättävän paljon. Nyt on siis kaksi akkua rinnan elikkä poweria yhteensä 20ah. Toisessa akussa 9ah ja toisessa 11ah. Kolmannella akulla saisi jo ~30ah.

Nooh, ei jaksa vieläkään pyörittää 82cc konetta jos antaa vähänkään kaasua. Sen verran tehoton on tuo starttimoottori. Paksuilla kaapeleilla yhdistin akut toisiinsa, paksumman maakaapelinkin vedin, ei auttanut. No, onpahan ainakin virtaa pulttipyssylle..

Lueskelin erästä ruotsalaista skodefoorumia ja siellä joku valitteli ihan samaa asiaa, oli laittanut 82cc sylkän ja kovasti valitteli startin tehottomuutta..

-Zone-

#192
Lainaus käyttäjältä: tommi - 31.03.10 - klo:19:12
Nooh, ei jaksa vieläkään pyörittää 82cc konetta jos antaa vähänkään kaasua...
Oletko mitannut startinsolenoidin resistanssin? Meneekö molempien akkujen virta läpi yhdestä? Jos menee, niin heitä ehdottomasti toinen starttisolenoidi rinnalle. Kummallekin akulle siis omansa. Tätä virran saantia voit testata antamalla suoraan akulta starttimoottorin perään virtaa auton starttikaapelilla. Heitä miinuskaapeli varoiksi vielä myös akulta koneeseen kiinni. Kunnossa oleva starttimoottori omissa testeissäni kyllä pyörittää konetta riittävän iloseen.

Mulla oli nimenomaan tismalleen sama juttu, että kun kone meinasi sytyttää, loppui startin teho kesken, joka ilmiönä kylläkin kielii liian aikaisesta ennakosta starttauskierroksilla (sytyttää ylös nousevaa mäntää vastaan), ei sinällään pelkästään siitä mulla olleesta maadotusongelmasta. Sytytystä myöhäistämällä ongelmasta pääsi, mutta ei vaan tahtonut olla koneessa entisen malliin vetoja, vaan tarvi sen liian aikaisen ennakon. Kiersi kylläkin pidemmälle myöhäisemmällä ennakolla, mutta laiskasti vaan kelasi vauhtia. Nykyisellä vakiolla ennakolla ajettaessa 95:llä hieman detoo pahimmassa rasituksessa, mutta 98:lla ei enää, joten sitä tulee tankkiin tungettua.

Ne ns."viri-cdi boksit" ei sovellu musta alkuunkaan noille isommille pytyille. Toistaiseksi jokainen vastaan tullut on lyönyt strobolla mitattaessa sitä ennakkoa vakioon verrattuna aika reilusti lisää, kun nämä isommat pytyt kaipaisi pääosin pikemminkin vähemmän ennakkoa. Varsinkin, jos puristussuhdetta on vielä nostettu.

Starttimoottorista sen verran vielä, että jos se kaipaa putsausta ja auki otat, niin merkkaa se kannen asento. Se voidaan kiinnittää 2:ssa asennossa ja jos vääinpäin pistää kiinni, pyörii startti väärään suuntaan.

Coastside

Minun skodessa on sama takaisinpotkutaipumus. Se potkaisee startin solenoidin pois päältä kun avaa hieman kaasua. Polkiessakin tuon tuntee välillä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tommi

Joo, pitää yrittää tutkia vielä tarkemmin tuota tapausta. Kaasuläppä kiinni se kyllä pyörittää starttia todella vinhasti mutta kun vähänkään antaa kaasua niin hyytyy täysin. Tuntuu oudolta että tuo 10 lisäkuutiota tekisi noin suuren eron kun 72cc pyttyä kyllä jaksaa pyörittää ihan hyvin täyskaasullakin. Outo juttu.

Pitää kokeilla noita Zonen vinkkejä, kiitoksia vaan neuvoista.