Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Akkulaturit ja akkujen lataaminen nyt myös yleinen akkukeskustelu

Aloittaja keijopel, 11.11.07 - klo:07:19

« edellinen - seuraava »

Coastside

#165
Kelkkaan tarkoitettuja 14 Ah akkuja saa 35 ekellä ja se on kolmasosa auton akusta. Kun siihen tekee helpon kiinnityksen ja kantokahvan, niin saa startata sisälämpimällä ja ladatulla akulla.

Sitten kun se on satulakotelossa niin joko sille hyvä kotelo tai aina arka tavara muoviin ettei kaaduttua syö happo niitä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Siis kyllähän nuo patentit ovat mahdollisia, mutta onhan sen nyt mukavaa että satulakotelossa saa kuljettaa tavaraa. Juuri siihenhän skootteri on erinomainen kapine. Ne huonot starttaamiset pitäisi selvittää muuta kautta.. Poljin on pirun hyvä apu eurooppalaisissa, mutta ilmeisesti kiinalaisissa rikkoutuvaa mallia. Eikö Coastilla ole jotakin ideaa tuon polkimen toiminnan turvaamiseksi myös kovassa käytössä.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

#167
Voihan sen mekanismin poistaa ja porata koppaan reikä mistä kammella käynnistää, mutta se vaatii sen puolikkan rattaan poistamista (pikkurattaasta voi työstää hampaat pois, josta se etu että muunnos syysteemeissä vaatii vain sen vaihdon) ja hahlon sahaamista pikkurattaan akseliin ja jousen asennusta joka vetää sen rattaan irti akselilta. Veiville tulee pituutta niin että voi vaatia tuen asnnuksenkin.

Itse olen vääntänyt 2 litraisen auton koneen kylmänä käyntiin, joten mopon kyllä pyörittää myös.

Parkkiksella voi tulla joku kysymään että "vieteriäkö tiukalle väännät?" ;D
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 05.03.10 - klo:11:58
Itse olen vääntänyt 2 litraisen auton koneen kylmänä käyntiin, joten mopn kyllä pyörittää myös.
Minäkin veivasin aikoinaa armeijan Ziliä kammella käyntiin. Helpotusta veivaukseen sai pakkasilla kun toinen starttasi samaan aikaan..
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

karkulainen

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 05.03.10 - klo:11:22
Kelkkaan tarkoitettuja 14 Ah akkuja saa 35 ekellä ja se on kolmasosa auton akusta. Kun siihen tekee helpon kiinnityksen ja kantokahvan, niin saa startata sisälämpimällä ja ladatulla akulla.
Tuo kannettava akku ja pikakiinnitys olisi se järkevin tapa, kylmänä siinä on paljon vähemmän virtaa käytettävissä vrt. huoneenlämpö. Toinen puoltava asia olisi tuo Sampan mainitsema hyötytila penkin alla, nyttenkin se on täynnä erilaisia pieniä työkaluja, mutta se saisi mielellään olla käytettävissä.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

Coastside

"Talvella ajellaan talven ehdoilla" totesin minä kontattuani skoden kimpussa tuiskussa ja asensin akun satulan alle. Reppu korvaa satulakoteloa johon jää vielä tilaa sinnekkin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tommi

Ainakin joissain Baotin malleissa on tilaa jalkatilassa vaikka toisellekin akulle. Kuviosahalla vetelee akunmentävän reiän vakioakun viereen ja kytkee rinnan. Mahtaneeko onnistua Soliferissa?

karkulainen

Akku on aikalailla keskellä jalkatilaa ja akun molemmille puolille jää tilaa aivan liian vähän toiselle akulle.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

tommi

Mulla itselläni on kyllä reilusti tilaa toisellekin akulle lattiatilassa. Akku on sijoitettu vasemmalle puolelle ja oikealle puolelle jää suuri tyhjä tila. Ei tarvitse kuin sahata aukko ja sijoittaa lisäakku sinne. Saranat kanteen niin on kätevä availla luukkua.

Keskelle tässä mallissa ei akkua olisi saanutkaan koska paksu runkoputki menee aivan keskellä lattiaa, akku on ollut pakko sijoittaa joko vasemmalle tai oikealle puolelle. Tuossa toisessa skodessa on akku oikealla puolella. Siihenkin mahtuu lisäakku vasemmalle puolelle.

Mulla ei tahdo jaksaa pyörittää 82cc konetta yhdellä akulla joten pitänee laittaa lisäakku sinne jalkatilaan. Kahdella rinnan kytketyllä luulisi jaksavan pyörittää. Kunhan saan sen akun jostain niin pitää ryhtyä tuumasta toimeen.




Coastside

Akun koteloinnin voi noihin rakentaa sahaamalla aukon (kuviosahalle on hyvä vinguttaa aloitusreikä laikalla, jos käyttää sitä kantena) lattiaan ja tekemällä akulle kaukalon johon sadevesi ei pääse kertymään. Kannen kehys voi olla vaneriakin ruuvattuna alapintaan. Akun kiinteäksi osaksi tekee kannen josta sen voi nostaa ylös, avattuaan jousisalvan, irti liittimistäänkin joilla se kytkeytyy johtoihin ja viedä yöksi lämpimään.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

#175
Lainaus käyttäjältä: karkulainen - 19.02.10 - klo:20:19
MP akkulaturilla, auton akkulaturi saattaa vahingoittaa. Minä tosin olen omaani ladannut auton laturilla kun ei ole mitään hävittävää.
Ex akkuporakoneen laturista "modasin" skootteriin laturin. Lainausmerkeissä siksi, että modaus kesti noin 5 min, joten ei ehkä ole nyt kummiskaan oikea termi toimenpiteelle.

Lainaus käyttäjältä: tommi - 05.03.10 - klo:16:07
Mulla ei tahdo jaksaa pyörittää 82cc konetta yhdellä akulla joten pitänee laittaa lisäakku sinne jalkatilaan. Kahdella rinnan kytketyllä luulisi jaksavan pyörittää. Kunhan saan sen akun jostain niin pitää ryhtyä tuumasta toimeen.
Muistanethan, että lisäakut on samalla myös lisäkuorma laturille, kuten mikä tahansa muukin sähköverme.

tommi

Lainaus käyttäjältä: -Zone-


Muistanethan, että lisäakut on samalla myös lisäkuorma laturille, kuten mikä tahansa muukin sähköverme.

Joo, mulla on jo nyt 9ah akku joten lisäkuormaa on muutenkin. Vakioakkuhan näissä kiinalaisissa taitaa olla niinkin pieni kuin 4ah ja sitä silmälläpitäen on ilmeisesti laturin tehokin mitoitettu.

Tietääkö kukaan muuten millä teholla kinuskin laturi lataa akkua? Siis amppeereina. Wateissa ilmaistuna tehoja on 144w(5000rpm), sen tiedän.

Edit: Jostain luin että latausvirta olisi 1A (2500rpm) ja 1,5A (5000rpm) elikkä 4 tuntia menisi vakioakun lataukseen tyhjästä --> täysi, tyhjäkäynnillä, ainakin teoriassa. Ajossa vähän nopeammin. Kuulostaa ihan normi tilanteelta, omien kokemuksienkin mukaan. Pitänee siis paikkansa.



Samppa

Kinuskista en tiedä, mutta Piaggiossa latausvirta 1,5-2A / 3000 rpm. Sinänsä tuo siis kuulostaisi ihan järkevältä.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

tommi

Jep, ihan järkeenkäypiä lukuja, molemmat. 144w on tosiaan tehot kinuskin laturissa joka tarkoittaa ~12 ampeerin maksimivirtaa josta otetaan se 1-1,5A akun lataukseen. Onko Sampalla tietoa paljonko watteja Piaggion laturi pukkaa ulos? Jotain 150-200w ilmeisestikin?

Samppa

#179
Wateista ei ole tietoa. Unohtui sanoa, että edellä mainitut luvut olivat  2-tahtiseen. Piaggion / Vespan mopoluokan nelareissa latausvirta on 4,5A / 4000 rpm. Piikkisissä vaihteluvälit ovat mallikohtaisesti vielä hurjempia (1,8 - 8,0A / 3000 rpm). Eroja siis on, kuten akuissakin (3,6 Ah - 12 Ah).
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.