Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Akkulaturit ja akkujen lataaminen nyt myös yleinen akkukeskustelu

Aloittaja keijopel, 11.11.07 - klo:07:19

« edellinen - seuraava »

A_sentaja

mulla on pilipaliteeman akkulaturi mopille,,hyvin hoitaa homansa...;)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Samppa

Mulla on kanssa bilteman perusmopolaturi ja se on toistaiseksi ollut ainoa laturi, jolla on saanut täysin tyhjentyneenkin akun lataantumaan.  Lähinnä ostin tämän uuden laturin, kun mainostetaan näitä erilaisia latausohjelmia.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

#512
Minun yuasa 4,2 Ah MF akussa on kyljessä kaksi latausvirtaa: 5 A 0.5 h  ja 0.5 A.10 h Ekan kerran näen pikalatauksen lyijyakussa. Älylaturien latausajat ovat usein yllättävän lyhyitä. Painaakohan ne isommilla virroilla?

Linden also discusses quick-charging in which he sets a constant voltage and lets the battery accept what charge it will. His conclusion is "These data show that the thin-plate VRLA battery can be fast-charged to 100% of the rated capacity in less than 1 hour."
So the bottom line is that it is OK to charge a sealed lead acid battery fast as long as you don't overcharge it. Modern CC-CV (constant current-constant-voltage) and multi-stage chargers can perform this function very well. They ensure that when the battery is full the applied voltage is less than the gassing voltage, and no damage can occur. Fast charging is important to the electric vehicle industry, and long battery life is essential, so a lot of the quick-charging research has been done for this application. Here is a link to a fast-charge algorithm that achieves both http://www.sciencedirect.com . Using this algorithm for sealed lead acid batteries they showed that they can safely restore 50% of the charge in 20 minutes, or an average rate at 1.5C, or at a 4.5x rate over the rate that the battery companies suggest.

http://www.powerstream.com/SLA-fast-charge.htm

Tuosta päätellen minun akku on VRLA
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Tonik

Ostin jet force c-tecin ja tutkiskellut tässä sitä,ohjekirjassa mainitaan että olisi akku 12V8AH

Mutta irroitin sen penkin alta olevan ja se on 12V4aH,edellinen omistaja kait vaihtanut?


Onko mopolle vaaraa jos käytän tuota?kiitos vastauksista etukäteen????

Coastside

#514
Merkintä Ah on ampeerituntia siis yhden ampeerin virralla se riittää x tuntia joka mopoissa on yleensä 4. Se riittää useimpiin mutta suuremmasta ei ole haittaa jos se mahtuu koteloon. Ruiskulaitteiden virran kulutus on suurempi joten se 8Ah voi olla tarpeen. Jännitteen lasku virran hiipuessa vain häiritsee toimintaa, ei riko jos akku ei riitä. Tavallisesti se loppuu startatessa koska sen kulutus on suuri.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

kani

Tasaisen huonoja nämä honkkarin akut, kestää kesän ehkä kaksi. Nyt ei tahdo kylmillä kevätkeleillä enää pyörittää. No taisi tulla sama vähän orastavana jo viilenevillä syyskeleillä. Piti laturilla avittaa vähän väliä. Kaverin mopossa oli ihme akku joka vaan kesti ja kesti. Vaikka sillä ei mitäään akkulaturia koskaan ollutkaan ja talvisin seisoi milloin autokatoksessa ja milloin kylmässä varastossa. Bilteman agm ei ollut juuri parempi mitä välissä kokeilin myös.

Bongailuja tarjoushintaisista älylatureistakin otetaan vastaan :). Yksi ctek löytyy ja toinen tokmannin auto +. Jälkimmäinen toimii mutta käyttölogiikka/toimivuus on vähän kiinalaista.. Eikä tahdo huonompikuntoista akkua ladata ollenkaan/heikosti. Ctek osaa elvyttää ja herätellä huonompaakin akkua.

joni_k

biltema kestää vuoden hyvällä huolenpidolla..eli viikottain laturin päähän.

Skegge

Mites esim. tuo Yuasa? Noita on ihan japanialaisissa vehkeissäkin ensiasennusakkuina eikä tuo hinta minusta paha ole.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/900300/Yuasa-MP-akku-12V-4Ah-YB4L-B

Samppa

Lainaus käyttäjältä: Skegge - 17.04.17 - klo:22:50
Mites esim. tuo Yuasa? Noita on ihan japanialaisissa vehkeissäkin ensiasennusakkuina eikä tuo hinta minusta paha ole.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/900300/Yuasa-MP-akku-12V-4Ah-YB4L-B
Hain juuri näitä viime viikolla Motonestista kaksi.

Aikaisemmat kokemukseni Yuasan akuista ovat olleet erittäin positiivisia, tosin siitä on nyt aikaa jo muutama vuosi. En osaa sanoa, onko jotain muutosta laadussa tapahtunut.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

pekpel

En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Coastside

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

kani

Joo ei oo paha hintakaan. Hyvä vinkki. "Halvat" on ollut kalliimpiakin.. motonettiin siis. Se on lähinnäkin.

kani

Kestääköhän märkäkennoakut paremmin kuin kuivakennoakut? Lueskelin jonkun jutun eroista ja märkäkennot kestäisi muka paremmin ylilatausta. Näiden kiinalaisten jännitteensäätimetkin on mitä on..

Tuo yuasa on puolet vanhasta mikä on dtx9-bs kooltaan. Vastaava yuasa:
http://m.motonet.fi/fi/tuote/900336/Yuasa-MP-akku-12V-8Ah-YTX9-BS

Tuo taitaa olla kuivakenno.

Tuosta isommasta kapasiteetista ei tuntunut käytännössä olevan iloa.

viisnelonen

Vähän uppia tällekin topiikille..

Onko jollakulla kokemusta näistä Puuilon myymistä "agm" akuista:  https://www.puuilo.fi/Akku-YTX12-BS

Noita halpahallien akkujahan ei yleensä paljoa arvosteta mutta ehkä niittenkin joukossa iloisia poikkeuksia lienee ?
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

viisnelonen

#524
Kolme tärkeää asiaa mitkä vaikuttavat käynnistysakun käyttöikään. Lainaus on Exide.fi saitilta.     
https://exide.fi/wp-content/uploads/sites/15/2014/11/Exide_FAQ.pdf

"1.  Miksi suositellaan akun varastoimista viileässä?

Siksi, että itsepurkaus vähenee lämpötilan laskiessa.
Nyrkkisääntö on, että se puolittuu jokaista 10 astetta
kohden lämpötilan laskiessa. Esim. jos akkua voidaan
varastoida 4 kuukautta 20 °C:ssa, sitä voidaan varastoida
noin 8 kuukautta 10 °C:ssa ja 16 kuukautta 0°:ssa.

2.     Mitä tarkoittaa, että akku on sulfatoitunut?

Sulfatoitumista tapahtuu, jos akut jäävät seisomaan joko
kokonaan tai osin varaamattomina pidemmäksi aikaa.
Sulfatoituminen johtuu siitä, että purkauksen aikana syntyvä
lyijysulfaatti kiteytyy uudelleen. Uudelleen kiteytyminen tekee
akun varaamisen vaikeammaksi ja johtaa akun kapasiteetin
vähenemiseen. Jos sulfatoituminen saa kehittyä muutaman
kuukauden ajan, akku menee piloille.
Siksi on tärkeää pitää akut täyteen varattuina   !!!!!!!!!  HUOM  (varsinkin kun on ns kausiseisokki ) 

3.    Mitä on kerrostuminen (hapon kerrostuminen)?

Hapon kerrostuminen eli ositus tarkoittaa, että elektrolyytin
tiheys on suurempi akun pohjalla kuin pinnassa, ja näkyy
siinä, että akulla on korkea lepojännite, usein yli 13 V. Ilmiö
johtuu siitä, että varauksen yhteydessä syntyvällä rikkihapolla
on suuri tiheys ja se vajoaa elektrolyytissä alaspäin. Ositus
katoaa, jos akku varataan korkeammalla jännitteellä
(15,5–16 V). Tämä tuottaa kaasua, joka pyörteilee
elektrolyytissä ja sekoittaa happoa. Osittuminen pitää estää,
ettei se johda sulfatoitumiseen ja pysyviin vaurioihin. Siksi
moderneissa varaajissa on varauskäyrä, jossa on nostettu
jännite varauksen loppujaksossa. Venttiiliohjatuissa akuissa
elektrolyytti on sidottu geeliin tai lasivillaerottimiin. Näissä
akkutyypeissä ei ilmene merkittävää ositusta."

Ajoneuvon käynnistysakku on yleensä ns lyijyakku joita myös happoakuiksi kutsutaan.




taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250