Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Akkulaturit ja akkujen lataaminen nyt myös yleinen akkukeskustelu

Aloittaja keijopel, 11.11.07 - klo:07:19

« edellinen - seuraava »

Coastside

Ostin uuden akun joka on kookkaampi kuin saman ampeerituntimäärän biltema. Hapotin ja heti jännite 13,5 V. Yuasa ytx5l-bs mahtuu koteloon.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1451959748242.html

Pakkasilla akku ei lataudu lainkaan. Siksi skodustakin kannattaa ottaa sisälle jolla saa hyvät käynnistysvirratkin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

viisnelonen

Jep. Tarkennuksena sanottakoon että ei lataudu ajoneuvon omalla latausjärjestelmällä koska 14-14,3 jännite on on sopiva n +20 +25 asteisen akun lataamiseen tehokkaasti ja ymmärrettävistä syistä ei auton latausjännitettä voi nostaa pakkasissa(akun lämpötila) tarvittavaan 15-16 voltin jännitteisiin.
Irrallisen,ehjän, akun saa kyllä ladattua vielä -20 asteisena irtolaturilla joka nostaa jännitteen riittävän ylös(tunnistaa akun tai ympäristön lämpötilan).

Tällöinkin saa kyllä varata aikaa lataamiseen huomattavasti normaalia pidempään, akun virran vastaanottokyky saattaa pudota 1-2 ampeeriin ja siinä ei auta vaikka laturin kyljessä olisi mitä tahansa ampeerilukuja.
Jo noin -5ssä oleva akku tarttee noin 15 voltin jännitteen jotta virta kulkee kunnolla akkuun päin..
Tosin akku myös lämpenee ladattaessa mutta ulkona, pakkasessa, olevaa akkua kun lataa niin tämän lämpenemisen merkityksen voi unohtaa sillä muodostuva lämpö karkaa akusta saman tien. Lämpöeristetty,umpinainen akkukotelo saattaa vaatia asian huomioimista..

mm tässä yksi laturi joka lataa kylmänkin akun http://www.thermosun.fi/epages/Kaupat.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Kuvaus/Products/30500  , tosin tuonkaan laturin kaapelit ei ole sieltä notkeimmasta päästä, käsittämätöntä että säästetään piuhan hinnasta.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 28.03.15 - klo:13:27
Millähän konstilla se laturi tunnistaa sen johdon nokassa olevan akun kapasiteetin  ;D

Ei se suoraan sitä kapasiteettia tunnista mutta akun kyvyn vastaanottaa virtaa se tunnistaa ja osaa sen perusteella pudottaa tehoa
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Coastside

Tuo pakkasessa lataus vaatisi termostaattisäätöisen latauksen. Miksi niitä ei ole? Tai siis virran määrää mittaavan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

viisnelonen

mm tuossa Exiden laturissa on miinus   kaapelin leuassa anturi joka mittaa -navan ( ilman?   ::) ) lämpötilaa ja säätää latausjännitettä sen mukaan.
Mulla on reilun  vuoden kokemus ko mallista ja NYT voin sanoa että kyllä pukkaa täyteen pakkasessakin akun kunhan akku on ehjä,riittävästi nestettä eikä ole jäässä.
Voi ladata pikkuakkujakin+++ ja lataa myös syväpurkautuneen akun (pitiköhän olla joku 5-6 V pohjia.. niitä varten mulla kyllä on tuunattu 4A "Matti")
Olen tuolla ladannut 2-pyöräisten, autojen ja suurehkoa (130 Ah ??) traktorin akkua sekä kesällä että nyt pakkasessa.
Tosin tuo 7A malli taitaa olla monipuolisempi ja sopinee paremmin nykyaikaisille mm geeli- tms erikoisakuille. Mutta kyllä tuo 5.5 A mallikin lataa täydempään ja nopeammin mm AGM akun ( vanha 55 Ah AGM bosch ) kuin mun neliampeerinen Ctek ,ja tuo em erityisesti pakkasessa.

Tuo on varmaan jo 7-8s irtolaturi mulla ja ehdottomasti paras. Mutta nuo koppuroituvat kaapelit..  >:(  lähinnä se 12V piuha, tuntuvat olevan eri eristeellä nuo 230V ja 12V piuhat.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Coastside

Minunkin lidlin laturissa on pakkastoiminto ja kumikaapeli. Tarkoitin miksei autoissa ole älylaturia.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

viisnelonen

Mullakin on liiterin jännitenäytöllinen laturi , sen talviasento antaa muistaakseni 14,7 V ja se ei riitä pakkaslukemille puhumattakaan -20 lukemista. Varsinkaan kun "äly" lopettaa lataamisen kun tuo 14,7 saavutetaan.

Olen ladannut pari kertaa akkua 2sti peräkkäin. ensin ctekillä tai lidlin laturilla ja sitten vielä perään tuolla exidellä ja aina on virtaa mennyt muutamasta tunnista jopa yön ylikin jatkuen.
Tosin tuo exide lataa viime vaiheessa isompaakin akkua vain 1 A virralla eli mitään isoja Ah määriä sinne ei mene mutta pakkaskylmässä akussa tämä asia korostuu sillä akut ei juurikaan tuota suurempia virtoja kykene ottamaan vastaan kun varaustaso kasvaa. Tämä on tietysti suuresti riipuvaista akun ominaisuuksista (uutena) sekä iästä ja kunnosta.
Mulla on pihtivirtamittari millä olen noita virtoja seurannut kun olen noita latureita tutkaillut.

Tuo auton latausjärjestelmän yksinkertaisuus johtuu lyhyesti siitä että 99% autoista, maailmassa, pärjää nykyisellä systeemillä ja että akun varaaminen korkeammalla jännitteellä kuin mitä auton muu sähköjärjestelmä kestää vaatisi paljon kalliimman  sähköjärjestelmän.
Meitä pakkasessa, osan vuotta , ajelevia on häviävän vähän.
Kunhan auton valmistajat oppisivat edes laittamaan auton ajovalojen virrat kulkemaan releiden kautta ettei jännitehäviöt söis tehoja matkalla. Tuokaan asia ei ole kaikissa autoissa kunnossa vaikka ei ole kustannuskysymys, kait?
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Coastside

Sähkösysteemille riittää että jänniten on reguloitu, siis akun ja systeemin väliin regu ja laturin ja akun väliin älylaturi. Lehtijutussa oli pieni tutkimus ja toteamus ettei paukkupakkasilla lataa yhtään. Se ei siis lataa kuormitushuipun aikaan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

viisnelonen

Heti kun moottori on käynnissä niin kaikki kulutus pitäisi tulla laturin osaksi. Tyhjäkäynnillä tahtoo kyllä jännite pudota jos kaikki mahdolliset sähköhärpäkkeet on päällä niinkuin monilla autoilijoilla taitaa olla. Ajon aikana jännitteet riittävät mutta se pakkaskylmä akku ei vaan halua ottaa virtaa vastaan kuin ihan pikkusen vaan.. siis vaikka jännitteet olis akun lämpötilan edellyttämät 15-16 volttia puhumattakaan tuosta ajoneuvojen normijännitteestä, 14,2-14.5V, mikä on jo sekin ylin jännite minkä systeemi sallii.
Itsekin olen vaihtanut joidenkin  ajoneuvojen latureihin 14,5V säätimen orggiksen, 13,8-14,2 tilalle.
Pätkäajossa jo tuolla on selvä merkitys akun varaustasoon. mm pihan lumitraktoriin tein tuon ja sen jälkeen akku on pysynyt paremmin talvella varauksessa.
Ainakin vanhempiin boschin latureihin sai erilaisilla max jännitteillä olevia säätimiä.

Henkilöautossa on nykyään kulutushuippua koko talvi. 
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

konenikkari

Pohjolan oloissa saisi auton tyhjäkäynti olla reipas, toimisi paremmin lataus ja öljynpainekin olisi korkeampi.
Myös alkulämmittely sujuisi nopeammin.
Jo 200rpm nosto vaikuttaa ratkaisevasti, laturin tehoon.
Näissä nykyisissä tikutaku vehkeissä ei vaan ole ko toimi välttämättä yksinkertainen.
Etelän vetelien autojen akuissa on jäähdytys, Suomessa pitäisi olla lämmitys.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

konenikkari

#491
" Ajon aikana jännitteet riittävät mutta se pakkaskylmä akku ei vaan halua ottaa virtaa vastaan kuin ihan pikkusen vaan.. siis vaikka jännitteet olis akun lämpötilan edellyttämät 15-16 volttia puhumattakaan tuosta ajoneuvojen normijännitteestä, 14,2-14.5V, mikä on jo sekin ylin jännite minkä systeemi sallii.
Itsekin olen vaihtanut joidenkin  ajoneuvojen latureihin 14,5V säätimen orggiksen, 13,8-14,2 tilalle."

http://s29.photobucket.com/user/dandydanny/media/CabbyNumber2/IMG_3405.jpg.html
Tuossa yksi alkuperäissäätimen modaus, tosin olen nähnyt, mekaanisesti järkevämpiäkin modauksia.
Ideana on että säätimen jännitetunnistukselle "valehdellaan" 0,6V väärä jännite.
Tuon rinnalle voi pistää kytkimen jolla jännite lasketaan kesällä.
Itsellä on roxin säätimessä miinuksen puolella 10A diodi, kesät, talvet.
Ja myös valot on kirkkaammat, kesät ja talvet ;-)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

viisnelonen

Knikkarille: kiitos linkistä. Tartttee varmaan traktorin ylimääräiseen laturiin rakennella tuo diodi, juju on sinällään tuttu kun tuunasin vanhasta Matista tehokkaan talvilaturin.
Eilen kun lauhtui, laitoin naisen auton(kylmässä tallissa) akun lataukseen. Ensin lidlin äly kiinni; jännite nousi alle vartissa siihen 14,7 ja homma seis ikäänkuin akku olis täynnä, koska tallissa oli selvästi kylmempi kuin ulkona( -5) pistin kiinni tuon exiden ja se alkoi pukkaan 15,1 V jännitteellä virtaa ja illalla kun sinne vilkaisin niin yhä näytti oranssia eli latausmoodi vielä päällä.
Ei ollut mukana pihtivirtamittaria  että olis voinut todeta virran määrää mutta laturin kuoret pysyi kyllä viileänä siinä jäisellä betonilattialla. Akku on 5 v ikäinen 51 Ah Varta, jos nyt merkin oikein muistan, ja ko vaggineen orggisakku. Akun annessa on silmä mutta yllätyksekseni se ei ollutkaan varaustason indikaattori vaan ainoastaan nestemäärän tarkistukseen, musta=ok, kirkas=liian vähän nestettä.
Itse akun lämpötila oli latauksen alkaessa n -10 tai alhaisempi.
Tuo 0,4 voltin ero ei sinällään ole merkittävä mutta se on että toinen laturi jää lataan ja toinen ei..
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

kaunimik

Onko kukaan hankkinut tällaista Tusk Jump Starteria http://m.ebay.com/itm/261838364706?_mwBanner=1
Oma scootteri lähtee kylmillä keleillä heikosti käyntiin. Tuollainen laite kulkee helposti mukana. Näyttäisi että sitä voi ladata myös sytkäripistokkeesta. Sillä voi antaa kaikkiin älylaitteisiin ja startata myös autoa(ei varmaankaan auta talvikeleillä). En ole nähnyt vielä Suomessa myynnissä. Pari vastaavaa on myynnissä mutta kehtaavat pyytää 140e paikkeilla. Tämän hinta on 75e.

Coastside

#494
http://www.ebay.com/itm/15000mAh-Mini-Portable-Jump-Starter-Car-Battery-Charger-Power-Bank-LED-Light-12V-/301578730491

Kyllä se joku youtubessa vääntää autoa käyntiin.

Tuon linkin specsejä suu auki luin 400 A. Purkuvirta on hurja. Akkukaupoissa kennon 30 A on jo myyntivaltti. Kun ostaa kunnon kennoja ja niille laturin niin tietää mitä on ostanut.

Keino millä onnistuin oli ostaa yuasa YTX5L lyijyakku. Vääntää hyvin järkevissä pakkasissa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04