Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Akkulaturit ja akkujen lataaminen nyt myös yleinen akkukeskustelu

Aloittaja keijopel, 11.11.07 - klo:07:19

« edellinen - seuraava »

Partanen

En tarkoittanut että piuhat on väärin kytketty, vaan että väärässä järjestyksessä. Väärä järjestys olisi kytkeä laturi ensin verkkovirtaan, ja vasta sitten akkuun. Vaan ei se todennäköistä ole, että väärä kytkemisjärjestyskään särkisi säädintä, mutta parempi silti kytkeä järkevämmässä järjestyksessä, eli ensin akkuun, ja vasta sitten verkkovirtaan.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

viisnelonen

taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

helkama sc-r

Jännitepiikki syntyy kun virtapiiri katkeaa, akku tasaa piikkiä, en kokeilis tasaako riittävästi.

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: helkama sc-r - 21.12.14 - klo:18:38
Jännitepiikki syntyy kun virtapiiri katkeaa, akku tasaa piikkiä, en kokeilis tasaako riittävästi.

Niin, joka kerta kun se lataus lopetetaan niin virtapiiri katkeaa.. joko töpseli kiskaistaan pois, painetaan laturin virtakytkin off-asentoon tai yksinkertaisesti irroitetaan latausjohdot. Kuvittelen että se hauenleukojen/johtojen irroittaminen olis huonoin vaihtoehto.   Kipinöinti=jännitepiikki ??  Vai olenko väärässä
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Eki

Mahtaako syntyä mitään mainittavaa virtapiikkiä kun laturin virtajohto otetaan seinästä minkä jälkeen hauenleuat akusta, onhan laturiin rakennettu tekniikka mikä estää sen kummempia virtapiikkejä tulemasta, mm elkot mitkä varaavat tietyn kokoisina määrätyn määrän virtaskaa. Eki
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 20.12.14 - klo:21:54
Olin lisätä että muuntajalaturit on oma lukunsa Mutta säädin kestää sen minkä magneetto tuuppaa normaalisti eli 50 V+. Vaatteistaan voi antaa kovat räpsyt joissa jännite riittää.

Säätimille ilmoitetaan näköjään "Withstand voltage 600v"
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

#411
Puolijohdesäätimiä on ollut autoissa 40 v ja kotilaturit pelkkiä puolitasasuunnattuja muuntajia suurimman osan aikaa. Siis se pahin yhdistelmä tehdä virhekytkentöjä. Joka ikinen on räpsinyt hauenleuoilla akun navoissa koska kosketusta on pitänyt varmistaa eikä puolijohteista oltu kuultukaan. Jotkut jopa vaihtoi akun auton käydessä. Eipä kasvanut säätimien kulutus ei. Kipinöinnistä varoiteltiin akun vetykaasun vuoksi. Vaihtovirtalaturit ja puolijohdesäätimet tappoivat autosähkökorjaamot kun niitä iki-epäluotettavia tasavirtalatureita ja niiden säätimiä ei enää ollut raplata. "Lucas oli hyvä apostoli mutta onneton sähkömies". Viat löytyy nyt vaikka yleismittarilla ja säädin on hyllytavaraa.

https://www.youtube.com/watch?v=c9eMUegg5QM
Vanha mekaaninen säädin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Mulla on Typhoonissa ollut viime kesästä asti Bilteman geeliakku. Jonkun kuukauden se ehti olla mopossa kiinni, ja mopo käyttämättömänä, syksyn ajan. Äsken kävin kytkemässä akkuun Liiterin älylaturin, ja parin sekunnin jälkeen laturi jo näytti akun olevan täynnä. Tarkkailkoon varaustilaa yön yli kuitenkin. Sillä kerron, että voisin jatkossakin hankkia geeliakun Biltemasta. Vai oisko tämä merkki siitä, ettei mopo ainakaan pura akkua käyttämättömänä ollessaan.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

viisnelonen

#413
Arvelen että Partasen akku on oksidoitunut jonniinverran..  Tuolla aikaisemmin pähkäilin lataamista ja kun kytkin akkuun juurikin tämän Lidlin,viimeisimmän, älylaturin. Kävi just samallalailla, jännite sekunneissa ylös ja homma seis..
Koska tiesin että akku ei voi olla täysi, ajonestosta johtuen, kytkin siihen Lidlin pienen 600mA laturin, missä on se vihr. ledi merkkinä latauksesta. Puski ledi kirkkaana 5-6 h ja semmosta alle 100 mA vielä 10 tuntia päälle. Seur päivänä jännite nousi niin ylös että ledi sammui. Aikaisemmista mittauksista tiedän että jännite on yli 15v kun ledi sammuu ja lataus loppuu.

Akun lievä oksidoituminen ei tarkoita etteikö sillä vielä ajoneuvo vois lähteä käyntiin mutta juurikin tuo latausvirran vastaanotto on jo heikentynyt.
Jos mulla olis semmonen älylaturi millä voi ajaa sen sulfaatinpoisto-ohjelman ilman että akku on syväpurkautunut ( eli manuaalisesti) niin käyttäisin sitä. Tuo liiterin älylaturihan desulfatoi (tms?) vain alijännitteellä olevan (syväpurkautuneen) akun. Muuten loistopeli, ja lataa EHJÄN akun todella täyteen.

Ed: Hiukan tarkennusta edelliseen.. se lataa siis sillä auto ja kylmäasennolla ison akun todella täyteen kun taas se mp asennon latausvirta vois olla hiukka pienempi niin tosi pienet, 3-5 Ah akutkin sais sillä ladattua kunnolla täyteen. On nääs  se yhden ampeerin virta niin iso että helposti käy juuri siten että jännite kiipee sinne yli katkaisurajan vaikka akku ei ole vielä täynnä. Manuaalilaturi on sitten asia erikseen.
Tuo isojen akkujen lataus on tuossa kaksiportainen.Ensin täydellä virralla katkaisujännitteelle asti ja sitten homma menee automaattisest uusiksi 1A virralla kunnes jännite nousee taas sinne katkaisutasolle. Tuommonen tavis autonakku tulee tuon avulla ladattua kunnolla. Vastaava latauskäyrä on Exiden  4A latureissa mutta kolmiportaisena (4-2-1A)


taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Partanen

Tai sitten se akku oli vaan täynnä. Ei ole Typhoonissa ainakaan hälytintä, eikä muitakaan virrankuluttajia.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

oskuk

Lidlin laturi teki saman omalle Vespan vakioYasalleni. Ajattelinkin kokeeksi ladata sitä rc-akkulaturillani. Onhan siinäkin lyijyakku-tila.

viisnelonen

#416
Lainaus käyttäjältä: Partanen - 25.12.14 - klo:20:52
Tai sitten se akku oli vaan täynnä. Ei ole Typhoonissa ainakaan hälytintä, eikä muitakaan virrankuluttajia.

Niinpä, joteski ajattelin sun isompaa skootteria..  mutta toisaalta omien kokemusten mukaan ei moposkodunkaan akku ole ollut koskaan niin täys etteikö manulaturi sinne pari tuntia tuuppais virtaa  :D ja voihan se ollakin täynnä, silloin on kyllä todella hyvä akku ja tehokas latausjärjestelmä.

Ed: Täällä: http://exide.fi.loopiadns.com/?page_id=2615  on niitä latauskäyriä mutta huomioikaa että siellä on joitakin karkeita virheitä.. mm ladattu ns kylmäasennolla vaikka on kyseessä +20C koe jne.  (on kait exiden maksama testi) 
Yksi asia tulee selvästi esille kaikkien latureiden osalta, on aivan eri asia ladata +20 asteessa vs -5c vaikka käytössä olis ns kylmäasetuskin. No, sehän kyllä tiedetään kokemuksestakin mutta onpahan käppyrääkin katsottavaksi.

Noita käyriä kun kattelee niin on helppo ymmärtää että tunnin ajelu skodulla ei paljoo akkua lataa. Varsinkaan kylmillä keleillä.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Partanen

Jännitettähän nuo älylaturit vahtaa. Tarjoavat akulle virtaa, ja jos jännite nousee raja-arvoon, niin tulkitsee akun olevan täysi; lopettaa latauksen. Siksi jätin sen laturin akkuun kiinni, että saa aikansa tutkailla jännitettä, ja tarjoilla virtaa jos tarvetta ilmenee.

Noissa geeliakuissa tuntuu olevan aika kovat lepojännitteet. Siksi kai se laturikin tarvitsee aikansa selvittääkseen akun varaustilan.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

Jostain syystä Matti-latureissa ei ole jännitemittaria eikä relettä katkaisemaan jännitteen perusteella latausta. Eikä kellokytkintäkään. On vain ampeerimittari, jonka lukeman lasku kertoo latauksen hiipuvan ajan kuluessa ja akku alkoli tuottaa vetyä kun lataus loppui. Se ei korkkiakuissa niin haitannut kun vettä saattoi lisätä. Laturi ei auton omaan varraten ollut kovin huono oikein käytettynä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Siksi justiin Mattia ei nimitetä älylaturiksi, eikä sitä pidä "unohtaa" lataamaan, kuten voi älylaturin unohtaa.

Se varmaan tuo Liiterin laturi katkaisi latauksen heti alkuunsa siksi, että oli n. 14.3 astetta pakkasta. Tunnetusti lyijyakku ei ota virtaa vastaan kovin hyvin kylmänä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003