Merkkikohtainen moposkootterikeskustelu > Aprilia / Derbi / Gilera / Piaggio / Vespa

Aprilia Sportcity 4t moottorin kesto

(1/4) > >>

mopotinx3:
Ostin aika lailla loppuunajetun Aprilia Sportcityn  nelitahtikoneella, kun sain halvalla.   Kampiakselin päästä retuuttamalla ei tuntunut välystä , mutta koneessa ei ainakaan öljytikku kastunut lainkaan. Myyjän mukaan se kulkee vain 20 km/t.  Tuli mieleen, jos on kampiakselin päästä spoorit menny.
Toivoisin rohkeasti arvauksia, mistä tämä tehon puute johtuu. Kansivika vai väljä pytty vai molemmat?
Jos arvaat oikein, annan Skootterin kaukoparantaja -arvonimen. ;)
Hyvänä puolena mainittakoon, että tämä on kaasutinmallinen ja ilman ajonestoavainta. Mittarissa vähintään 28000km. Tietenkin alan ensi viikolla tutkimaan ostostani, pitää hakea akku, jotta pääsee pyörittämään konetta. Tässä on sama moottori kuin Vespa ja Piaggio skoottereissa, siis 2-ventiilinen malli, jossa jännästi viisto venttiilinkoppa. Vespa-keskusteluissa veikattiin kaasuttimen luistin jumittumista tai kalvon reikiintymistä.  Nuo kilometrit vaan viittaa pahempaan vikaan. Puristukset kertoo paljon, kun pääsen mittaamaan. Ainakin vähemmän ajetussa SYM-skootterissa oli venttiilit ja renkaat aivan loppu.

mopotinx3:
Koska kukaan ei rohjennut arvata mopon vikaa, kerron aamupäivän tutkimustulokset.  Vettä oli mennyt imukanavasta sisään ja se oli muodostanut ruostetöhnää, joka estää moottorin pyörittämisen. Mäntä ei kuitenkaan onneksi ollut ruostunut umpijumiin, se vaan tökkäsi ruosteportaaseen.  Tilasin Scatterista pytyn mäntineen, noin pahasti syöpynyttä pintaa ei voi hoonata.
Toinen ikävä vika oli variaattorin pään boorien tuhoaminen noin 3mm matkalta, siis kickstartin vastakappaleen leveydeltä. Voi olla, että uria on sen verran , että uusimalla tuon osan, spoorit saa tarpeeksi hyvän otteen. Jengat kampiakselin päässä kuitenkin kunnossa.
Varsinainen vika, miksi moottoria oli purettu, löytyi kaasuttimesta. CVK-kaasuttimen vieteri oli venytetty muodottomaksi ja ryyppy vinksallaan, siis vuoti varmasti, kalvo oli kovettunut ja huonosti paikoillaan, alipaineluistin kannen kiinnytysruuvit tuhottu. Wheeler Dealers -sarjassa sanotaan:This goes to bin, ja näyttävästi kaasari heitetään metallikeräykseen. Kokeillaan nyt ensiksi vaihtaa pytty ja hioa venttiilit, jos se riiittäisi toimenpiteeksi. Öljyä oli kuitenkin koneessa jonkin verran eikä vettä ollenkaan seassa.
Karkeasuodattimen  O-rengas oli huonosti urassaan, niin moottori oli saanut rasvatöhnäpinnoituksen.
Aika tavallinen tapa on lykätä mopo nurkan taakse sateeseen ja kun imukaulaa ei ole, meneehän se vesi sisään. Etujarrukin oli täysin ruostejumissa, ei meinannut satula lähteä millään irti teleskoopista.

Coastside:
Räystään alla tai usempi metriä seinästä voi kattolumet vaania kuten minun baotianille kävi. 1. talvi meni baotian ja 2. pihakalusteet viisi metriä seinästä. Edellisessä paikassa lennätti lumet zoneria, kun lumilaatta liukui pihaa pitkin.

mopotinx3:
Juu, talon seinusta on vaaroja täynnä. Varsinkin nuo telarien putket ottaa heti nokkiinsa talviajosta ja vesisateesta. Laitan kuitenkin ensin koneen käymään. Valkoiset katteet on yllättävän siistit ja renkaissa jotain 3mm pintaakin.  Laitan tähänkin jotain vihreitä somistuksia, kun kahta väriä tarramuovia jäi varastoon Matador-rojektista.
Moderni ulkonäkö  tässä on ja jopa takalokari on tallessa, vain oikea musta sivumuovi moottorin ympäriltä pitää hommata, Scatterissa oli vain vasen myynnissä.
Mittarikin on vanhalla vaijerisysteemillä.

mopotinx3:
Kävin hakemassa uuden akun ja kotona aloin laittaa happoja sisään. Ei siellä mitään happopatruunoita ollut. Vein takaisin Puuiloon ja maksoin 26 euron päälle 8 euroa, niin sain toisen merkkisen, jossa hapot mukana. Voihan olla, että siinä halvemmassa oli hapot valmiiksi sisällä, mutta kukaan ei tiennyt mitään näistä akkuasioista. Geeliakuissa ei ilmeisesti tarvita mitään hapotusta.  Normiakku menee kuitenkin liikkeen hyllyssä pilalle, jos se makaa hapot sisällä käyttämättömänä.
Huomenna tai ylihuomenna tulee pytty, variaattorinkotelo ym. Starttinappulaa ei löytynyt mistään. Sen pitäisi olla ohjaustangon katteessa kiinni.. En kyllä ala sitä tilaamaan. Taidan lainata töötin kytkimen starttinappulaksi ja kehitän jonkun halpisnappulan tööttiä varten.  Tuli pirun kalliiksi tilata Nakkilasta moottorin suoja muovi ja ruuveja katteisiin.  No reilu satasen mopoa voi parilla sadalla somistaa, ei se vielä kallis ole.  Alkuperäinen mäntä oli renkaiden katkosvälien mukaan kuin uusi. Jotain outoa tässä mopossa on, olisko saatu uusi pytty joskus takuuseen, muuten tätä ei ymmärrä.  Pytyn ruuvit näyttivät kuitenkin aivan ropaamattomilta, aivan kuin ei olisi koskaan avattu.  Onhan niitä juttuja, että Piaggion nelitahtimopolla voi ajaa 50000 km ilman koneremonttia.  Venttiilit ei ollut paljoakaan kuopalla, sain kuntoon hiomalla.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta