Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Akkuasiaa?

Aloittaja Eki, 01.12.21 - klo:20:11

« edellinen - seuraava »

Eki

Tarvis uusi akku tai kennon kierrekorkki, tuskin niitä korkkeja saa Yasa merkkisiin, kysymys kuuluukin näistä tietäville, kumpi parempi kuvanmukainen vaiko bilteman samoilla spekseillä oleva hyytelöakku? https://www.puuilo.fi/pienakku-yb9-b-9ah?gclid=Cj0KCQiA15yNBhDTARIsAGnwe0XL_9qM9vbfcOG8fut7s71eHRvjStQnds9qv6QbXHplqovXv-M2dXcaAqp5EALw_wcB Tässä ihan samoilla mitoilla kuin piaggion yasa yb9-b, elikä mallinumerokin sama?
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

PappaSkootteri

Kävele motonetin tiskille vanhan korkin kanssa ja pyydä saako vaihtaa uuuten kun vanhalle kävi huonosti... siellä perätilassa on useita vanhoja akkuja joista luulisi saavan uuden(käytetyn) vanhan tilalle... siis jos pelkällä korkilla selviät
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

viisnelonen


Tommonen Bilteeman hyytelöakku (9Ah) mulla oli  pari vuotta 400 Burgmanissa ja hyvin toimi vielä kun ko skodun möin.

Noista Puuilon NUMAXeistakin on kokemusta, AGM versio, jotka on mustia, on parhaillaan tuossa Sateliksessa. Suosittelen.
Itsepurkautuminen erittäin vähäistä ja latautuu erittäin hyvin, em asiat todettu mittaamalla eikä siis mitään mutua..(takana 1 talviseisokki)

Sulle saattais sopia tämä:    https://www.puuilo.fi/pienakku-ytx7l-bs-6ah     MIKÄLI NAPOJEN VASTAKKAINEN SIJAINTI ei ole esteenä.
Älä säikähdä pienempää Ah määrää, mulla on tossa 250 Sateliksessa 8 Ah vastaava akku ja virta riittää hyvin.
Olen ollut todella tyytyväinen tuohon Numaxiin, hinta/laatu suhde lyömätön kun tuo maksaa vain 23 euroa.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Eki

Kiitti vastauksista, minulla on bilteman juurikin vastaava mutta siinä on kiinnike revennyt liki irti (lyijyä tai mitä lienee), uudenveroinen. Eikä vakiakussakaan ole muuta vikaa kun piti ruveta lisäämään akkuvettä, niin edellisessä vastaavassa oli ilman kierteitä olevat kennojen tulpat, yhtä ritin vetää pihdeillä auki, niin katkesi se hattu, kierreosa jäi reikään, mistä poistin pihdeillä, nyt huutaisi yhtä tulppaa siihen. Kun ilmat leutonee ja ei ole liukasta, käyn ihmettelemässä motonetissa, joskos löytyisi tilalle uusi käytetty tulppa.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Eki

Korjasin tuon kaksikomponenttiliimalla, tuli ihan hyvä ja nyt Hyvinkään ilmoitustaululla kyselyyn vastasi yksi kaveri että häneltä löytyy moinen korkki kennoon.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Kvaere

Mtx Mb9b. on Libertyssä ja pari viikkoa  sitten startilla ei jaksanut /mennyt käynttiin, onko ne huonoja vai ? Pari vuotta vanha.

viisnelonen

#6
Onko akku huono.. hmm, paha sanoa.

Valmiiksi hapotettua akkua ostaessa on aina mahdollisuus että akku onkin ollut jo pitkään maahantuojan ja/tai jälleenmyyjän varastossa tai hyllyssä.. jos lepojännite on ostohetkellä 12v kieppeissä niin akun varastointilataus on laiminlyöty ja akku saattaa olla jo jossain määrin sulfatoitunut mikä lyhentää ikää ja heikentää kapasiteettia ( =varauskapasiteetti&virranantokyky)
Varsinkin perinteinen ns märkäakku, jossa avattavat korkit, purkaa itseään huoneenlämmössä aika reipasta vauhtia verrattuna AGM akkuihin.

Tuo Kvaere;n agm akkukin on saattanut olla pitkään jo hyllyssä ennen myyntiä. Mielestäni hyvä myyntitapa edellyttäisi että akun lepojännite mitataan myyntitapahtuman yhteydessä ja jos se on lähempänä 12 kuin 12,7 volttia niin olis harkinnan paikka ostaako vai ei.. Tosin käytettävän mittarin tarkkuus on merkittävä asia .
Itse ostin vuosi sitten uuden Exiden AGM akun ja akkuun (pakkaukseen) oli valmistaja leimannut pvm mihin mennessä akku on ladattava mikäli akku on vielä myyntivarastossa ts ei ole vielä myyty !

Myyntivarastossa oleva akku pitäisi varata kun lepojännite laskee alle 12,5 volttia, viimeistään 12,4 voltin kohdalla jotta akku säilyisi uudenveroisena.
Taitaa em asia toteutua aika harvassa akkuja myyvässä liikkeessä kuitenkin pl varsinaiset akkuliikkeet!
Motonetin akkulaatikoissa on usein pvm milloin akku on hyllytetty (saapunut myymälään ?) Siitäkin saa vähän osviittaa asiaan.. mutta kuten jo sanoin se lepojännitteen mittaaminen on must varsinkin jos ostaa jotain isompaa/arvokkaampaa akkua.

Elinikään vaikuttaa suuresti käyttöajan tapahtumat, syväpurkaukset ja erityisesti jatkuva vajaavaraus sekä kausisäilytys ym..
http://www.batteryfaq.org/

Edit: lisäsin linkin ja korjasin typoa. Varma tapa saada tuore akku, on ostaa ns kuivavarattu akku jolloin asiakas itse hapottaa akun happo-ampulleilla. Myös AGM akkuja on myynnissä kuivavarattuja malleja. (mm AGM Exideä löytyy kumpaakin versiota )
   
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

konenikkari

#7
Akku ja sahti  :) kannattaa aina ostaa tiskiltä, jossa niitä myydään paljon.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

Ostin lifepo4 akun ja pitkällä 3 v takuulla. Ottaa 4x enemmän syklejä kuin lyijyinen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

Katsoitko takuuehdot, 3vuotta on rohkeasti luvattu.
Jos skootterin akku on hyvin toiminut 2 vuotta, on se ollut hintansa väärti.
Epätoivoisimmat korjaustoiminnot kun usein johtuu kehnosta akusta.
Muistelemme ehkä tätä lifepo4 juttua V.2024  ;)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

Tuo on kaikkein vahvin litium pohjainen akkukemia, joten uskon yhtä paljon kuin kännyä ostaessakin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 03.12.21 - klo:15:16
Ostin lifepo4 akun ja pitkällä 3 v takuulla. Ottaa 4x enemmän syklejä kuin lyijyinen.
Varmasti antaa hyvin käynnistysvirtaa kun vaan on hyvässä varauksessa.
Tämmösellä:  https://www.motonet.fi/fi/tuote/901068/MTX-Energy-Litium-akku-12V-64Wh-MLTZ14S   tiedän käynnistetyn isomoottorisen bensa-auton useampaan kertaan kun auton oma akku vain naksautti solenoidia..

Mutta sitä ihmettelen että miten tuo litium-akku voi sietää sitä simppeliä ajoneuvon latausjännitettä joka ei näissä 2-pyöräisissä edes kompensoi mitenkään akun lämpötila eroja ? Kun taas irtolaturikin pitäisi olla erityinen litium-sopiva ??
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

konenikkari

#12
Erään lifepo4 tarinaa
"Käytä aina sulaketta, joka on suoraan akun toisessa navassa. Sulakekoko niin, että johdot varmasti kestävät sen virran.
Vaikka LiFePO4 akut ovat erittäin stabiileja, tulee latausta aina pitää silmällä. Esim. laturin vikaantuessa akkukenno voi joutua rajuun ylilataukseen.
Akkukennon ehdoton minimijännite on 2.7V, sen alapuolella kennoon alkaa tulla vaurioita ja kapasiteetti laskee pysyvästi. Mikäli käyttösovelluksessa matala jännite on vaarana, kannattaa käyttää alijännitesuojaa. Esim. Victron Energy Smart BatteryProtect, soveltuu kahdesta LiFePO4 kennosta ylöspäin oleville jännitteille. Esim. neljän kennon akkua ei kannata koskaan ajaa alle 11.5V, käytännössä kaikki kapasiteetti on jo käytetty. Pidempää käyttöikää silmällä pitäen 12.0V on hyvä alaraja.
Lopeta lataus kun yksittäisen kennon jännite on max. 3.65V (neljä kennoa 14.6V), kenno on yleensä käytännössä täynnä jo 3.5V kohdalla, maksimi kestoikää haettaessa 3.5V on siten hyvä jännite lopettaa lataus.
LiFePO4-akun varaustilaa on hiukan hankala arvoida jännitteen perusteella, n. 80% kennon kapasiteetista on välillä 3.25 - 3.4V.
Suositus on tietenkin käyttää LiFePO4-laturia, mutta akkua (4 kennoa = 12V tai 8 kennoa = 24V) voi yleensä ladata myös tavallisella akkulaturilla, mutta tulee seurata ettei lopussa maksimijännite ylity. Laturi tulee irroittaa heti kun akku on täysi, ylläpitoon lyijyakun laturi ei sovellu.
LiFePO4 akkua ei saa ladata pakkasessa.
Ennen kuin useampi kenno kytketään sarjaan, tulee tarkistaa, että kennojännitteet ovat n. 0.05V sisällä toisistaan. Näin kennot ovat aina samassa kapasiteetissa, eikä esim. yksi kenno pääse laskemaan liian alas. Kennot voi kytkeä rinnan tasaantumaan (jos jännite-ero on pieni). Pienistä yksilöeroista johtuen, esim. täydessä lautauksessa tasatut kennot voivat olla hiukan eri jännitteessä (~0.1V) tyhjänä. Tasaaminen on siksi suositeltavampaa suorittaa varaustason alapäässä, koska alijännitteeltä suojaaminen on tärkeämpää. Tarkista käytöstä riippuen, esim. pari kertaa vuodessa kennojännitteet.
Eristä ja suojaa aina kennojen navat ja liittimet. Älä vedä kennojen napojen/liittimien yli johtoja, jotka voivat nirhautua ja aiheutaa oikosulun.
Älä oikosulje kennoa, seurauksena on sulaa metallia!
Koteloi kennot johonkin suojakoteloon, jos on pienikin vaara kolhuille.
Jos kenno tippuu tai siihen tulee näkyvä kolhu, poista kenno käytöstä.
LiFePO4 soveltuu hiukan huonosti yhteen normaalien ajoneuvojen omien laturien kanssa. Täydelle akulle latausjännite on jatkuvana turhan korkea, toisaalta vajaa LiFePO4 akku imee yleensä kaiken virran mitä laturi pystyy tuottamaan."

Eli lifepo4 akkua voi käyttää vain lifepo4 ympäristössä.
Osa noista akuista myydäänkin vain sille soveltuvan laturin kanssa.

Ollenkaan en ymmärrä, mitä etua on 350A starttivirrasta
laitteissa joissa maksimi startin virta on alle 100A
Ehkä saa starttimoottorin palamaan.
Se etten oikein ymmärrä, olkoon minun häpeäni  ;D
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

Minun käytössä akku on kiinni vain ajaessa, se ei voi purkautua liikaa skodessa. Akun varausindikaattori kertoo koska ladata, johon käytän puolityhmää 500 mA lyijyakun laturia, vaikka se kestää 4 A.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Eki

Reissut on kesäisin yleensä tuntien ajoa samaan syssyy, joten akku kyllä latautuu, nyt kun otin irti, oli ns älylaturissa akkuveden lisäyksen jälkeen n 2 minuuttia niin syttyi täynnä valo.  Kennojen korkkeja sain yhden akullisen verran, kaveri toi ihan kotipihaan kun oli imoitus Hyvinkään ilmoitustaululla, että löytyisikö keneltäkään? Saman merkin romuakusta, mutta niissä oli se ero että kierreosa oli liian harva, omassa tiheämmät kierteet, väänsin sen kyllä paikalleen tiivistettä myöten.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.