Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Pohdintaa kiinalaisiin skootterimopoihin sopivista öljyistä

Aloittaja Partanen, 15.06.07 - klo:13:41

« edellinen - seuraava »

kippari68

Itse ajelin sen osan talvea minkä ukko kesti Motonetin 5W40 punaisella öljyllä. -11 pakkasta Narakun 90cc lähti vielä vaivoin käyntiin.
Lithium akku auttoi vähän pyörimiseen mutta ei kroppaan  ;D oli vaan liian kylmää kyytiä lopetin siihen  :o Vieläkin on nuo samat viskositeetit koneessa ja tulpan alta mittaava lämpömittari näyttää 125C ja hyvin pelittää. Öljyn lämpöähän en tiedä mutta kait tuo sylinterinpään lämpökin kertoo sitä olevan aika paljon. Viimeksi venavälykset oli mennyt imu löysä 0,15 ja pako jo lähempänä 0,20 eikä silti ollut mitään merkittävää rapinaa. Kaippa kesäksi laitan kuitenkin 10W40 mutta en kyllä tämän kokemuksen perusteella tiedä miksei menisi noillakin hyvin. Eli öljyä ei kulu eikä vuoda, ainoastaan epähuomiossa tuli kaadettua vähän liikaa niin sitä työntää vähän mittatikun reikään asennetusta huohottimesta kun ajaa
pitkään kovempaa.

joni_k

nyt kun kone oli auki ja kaikki on uutta. aloitin teboilin moniaste 15w40 öljyn testin, tämä on suositeltu vain kesäkäyttöön. mittarissa on nyt 22900km ja reilun tonnin päästä aukaistaan ja katsotaan miltä näyttää.

Rific

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 14.05.19 - klo:10:30
nyt kun kone oli auki ja kaikki on uutta. aloitin teboilin moniaste 15w40 öljyn testin, tämä on suositeltu vain kesäkäyttöön. mittarissa on nyt 22900km ja reilun tonnin päästä aukaistaan ja katsotaan miltä näyttää.

Mielenkiinnolla odotetaan  8) Mulla delvacit pyörinyt jouheesti, sisäänajoa 100km -> öljyt astiaan. silminnäkyvää purua ei öljyjen seassa, sekä kirkkaat. Tiedä sitten onko hyvä vai huono asia.

pera8x

sanoisin, että hyvä asia. tai hyvä ja huono.. huonoa on se, että jos voitelee "liiankin hyvin", niin ei oikein sisäänajaudu. hyvää on se, että tosiaan voitelee kunnolla.

tuosta sisäänajoöljyn liiallisesta voitelusta voi olla montaa mieltä. itte näkisin, että parempi vaan, jos ei näy mitään metalli silppua. eli öljyt tekee tehtävänsä.

mun sisään ajot on suoritettu aina sillain pikana. eli kone nippuun ja heti vaan kaasu pohjassa eteenpäin! eikä niissäkään mitään sen kummosempaa kulumista ole havaittavissa. ei ole ollut mitään metallihohtoo öljyissä. aina oon käyttänyt täys-synteettistä. viskositeetilla ei niin väliä. kunhan on edes sinneppäin, mitä kuuluukin. jotain vaikka 5, tai 10 w40 on ihan käypästä tälläseen mopottimeen, vaikka on "viriviriä" koko mopo täynnä.

joni_k

oon kans käyttäny samantapaisia öljyjä ennen mitä pera8x. noo, tää on testi josko männänhelmat pysyis vähän kauemmin kauniimpana yleensä ne hinkkaantuu.

joni_k

kovin hyvää arvosanaa en kyllä ainakaan ruohonleikkurikäytössä anna tosta teboilin öljystä.. ;D vanha öljyä polttava briggs sylki huohotinputkesta ton pihalle ja poltti normaalia enemmän mitä esin jotaki 5w40 ja 10w40 öljyjä.. ;D

Sprite

Saa nähä miten käy. Tööttäsin työpaikan hanasta ka tb:n 15w40 mottiin ja 80w140 perään...
Aika näyttää.
Itsellä eka kerta kiinaihmeen kans lutrattu öljyä.
Piän vaihtovälin 400-500km.

konenikkari

#622
Lainaus käyttäjältä: joni_k - 18.05.19 - klo:08:05
kovin hyvää arvosanaa en kyllä ainakaan ruohonleikkurikäytössä anna tosta teboilin öljystä.. ;D vanha öljyä polttava briggs sylki huohotinputkesta ton pihalle ja poltti normaalia enemmän mitä esin jotaki 5w40 ja 10w40 öljyjä.. ;D

Ruohonleikkureissa käytetään yksiaste ruohonleikkuriöljyä,
ja kun ajattelee tuon qmb moottorin kehityshistoriaa, taisi tuolloinkin olla vain, vastaavia öljyjä.
Eikä ne taida vieläkään noissa maissa josta moottorit on kotoisin, käyttää öljyjä jotka maksaa 10€/litra.
Ja siellä taidetaan ajaa paljon, oma ja anopin perhe ja heinäkuorma kyydissä
Virkistävää olisi lukea täällä netissä kiinalaisten mopoilijoiden öljykeskusteluja  ;)
Kielimuuri vain on hankala, ja siellä kiinan päässä, muukin muuri
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

joni_k

#623
ite oon aina käyttäny vähintään 10w40 ruohonleikkureissa eikä ne miksikään ole mennyt. ajettavalla kun tulee talvellakin ajettua ei oikein yksiasteiset toimi. kai siellä "pääkallopaikallakin" löytyy skootteri hifistelijöitä.. ;D vai onko sitten että kunhan vaan käy ja sama se mitä öljyä tungetaan. öljynvaihtovälikin on 3000km, ainakin mun skootterissa oli sellanen tarra muinoin ilmanputsarin kopassa.

konenikkari

Ajettavan ruohonleikkurin moottori ei ole mitään sukua GY6 moottoreille.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 18.05.19 - klo:10:54
ite oon aina käyttäny vähintään 10w40 ruohonleikkureissa eikä ne miksikään ole mennyt. ajettavalla kun tulee talvellakin ajettua ei oikein yksiasteiset toimi. kai siellä "pääkallopaikallakin" löytyy skootteri hifistelijöitä.. ;D vai onko sitten että kunhan vaan käy ja sama se mitä öljyä tungetaan. öljynvaihtovälikin on 3000km, ainakin mun skootterissa oli sellanen tarra muinoin ilmanputsarin kopassa.

Se 3000 km onkin oikea öljynvaihtoväli, kunhan kaikki asetukset on kohdillaan.
Tuo ei siis koske Suomessa käytössä olevia, enemmin tai vähemmin "viristeltyjä" moposkotuja,
eikäs varsinkaan talavella.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

joni_k

kyl se 3000km on ihan liikaa vakiomoottorillekin.

MORPA

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 18.05.19 - klo:19:30
kyl se 3000km on ihan liikaa vakiomoottorillekin.

Mä olen tavallaan samaa mieltä, itse pyrkinyt 1000km vaihtoväliin ja jos siitä vähän lipsahtaa yli niin ei haittaa. Itse tehtynä öljynvaihto ei ole kustannuskysymys, eikä se aikaakaan paljoa vie jos on kaikki purnukat ja kapistukset valmiina nurkissa. Mut jos asut tietyntyyppisissä paikoissa niin eipä niitä voi siinä parkkipaikalla vaihdella, heti on joku vinkumassa. Silloin ehkä tulee mieleen venyttää öljynvaihtoväli pitkäksi kuin mahdollista.

Ei nää gy6-koneet varmaan vanhojen öljyjen takia kilahtele, vaan öljyn loppumisen takia, mutta kestoikä vähenee jos vanhoilla rasvoilla ajellaan. Mun saarikinukissa alkaa jo olee kilsoja aika paljon eikä sille mitään remonttia oo tehty, eli ehkä kannattaa vaihdella jos pidempään aikoo pitää. Onhan noita Kymcoja tosi isoilla kilsoilla tälläkin foorumilla, mutta niille(sille) on kai tehty jo koneremppaa tai jotain laakereita vaihdettu.
Liikennesika.

viisnelonen

Kävin tänään motonetissä ja hokasin että teboililta on tullut uusi, edullinen ja myös Jaso MA luokiteltu 20w-50 möljy. 4 litran pänikkä oli 20e ja on nimellä: Silver GT-S 20W-50.. ja on siis mineraaliööli. Toi vois olla ihan ok ilmajäähykoneeseen ainakin kesäkäytössä.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

joni_k

#629
nonniin. eilen tuli tonni täyteen. äsken purin yläkerran ja kuvat tässä. jostain syystä aijaa.com käänteli noita kuvia miten sattuu mutta näkeehä noista oleellisen. Tänään kannen puhdistus ja jos jatkan testiä tällä öljyllä pidemmälle puhdistan myös männän ja sylinterin. Yllättävän vähän karstaa tällä kertaa. yleensä karstaa on ollut aika paljon suhteutettuna kilometreihin ja sehän on luonnollista kun uudet osat hioontuu ja polttaa sen takia öljyä.  Nyt kun nuo paikat puhdistaa niin 4000km päästä odottaa sama näky, eli karstan kertyminen vähenee merkittävästi, siksi oon harrastanu tonnin jälkeen yläkerran puhdistusta. harkinnan alla on jatketaanko tätä testiä näillä palikoilla ja samalla öljyllä..jos ei niin uusi yläkerta ja testiin lähtee motul v300 esteriöljy. Tuo männäntappi on ehkä huolestuttavin tässä kohtaa, mielestäni liikaa saanu lämpöä ja väri violetti. männässä on huomattavissa mielestäni hitusen liikaa hinkkauksen jälkiä. huomasin myös että huohotin putken päät oli märkänä, eli liekkö tämä öljy sopivaa ollenkaan. ruohonleikkurihan sylki nämä öljyt pellolle samantien, muilla öljyillä sitä ei ole tehnyt.












https://aijaa.com/DO1l3K
https://aijaa.com/TQObsx
https://aijaa.com/Zm9xbI
https://aijaa.com/1htmmV
https://aijaa.com/tcaaVc
https://aijaa.com/Gvy0Wh
https://aijaa.com/uM6ZXo
https://aijaa.com/fnCXkW
https://aijaa.com/EdJDwc
https://aijaa.com/wToVrH