Kirjoittaja Aihe: Niu  (Luettu 808 kertaa)

Poissa pahvenainen

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 10
Niu
« : 25.03.20 - klo:16:54 »

Tässä se nyt on, minun uusi kulkine Niu M+ Sport. Kokemusta laitoksesta minulla on kirjoitushetkellä n. 35 kilometrin ajosta joten toistaiseksi vielä aika vähän sanottavaa mutta täällä lienee hyvä paikka höpistä aiheesta jos jollakulla on höpinää :)

Kiva sillä on ajella, ekomoodilla päästellessä (max 25kmh) ei vauhdin hurmaa kyllä ole yhtään, mutta oma tarve ei ole päästä lujaa vaan päästä turvallisesti. Sporttimoodi (max 45kmh) tuntuu jo varsin pirteältä ja ensimmäisellä ajolla jänskätti mennä niin lujaa. Eka ajo 35km ja akku on nyt 64% kun lähtiessä se oli täynnä. Pyrin käyttämään sallittuja kevyen liikenteen väyliä aina kun mahdollista.

Facebookissa on kansainvälinen ryhmä Niu Crew jos jotakuta kiinnostaa, siellä on lähinnä hankittujen skootterien sekä niiden tuunausten esittelyjä ja pohdintoja kuinka skootterinsa voisi virittää kulkemaan lujempaa.








Poissa Coastside

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 18886
Vs: Niu
« Vastaus #1 : 25.03.20 - klo:17:17 »
NIU on hyvä perusmopo. Vetonaulana on Bosch moottori. Tarakka on nimellinen josta antaisin ison miinuksen.

Itse en sähköllä muuten aja kuin sähköavusteisella jo viidettä vuotta. Mopo saa olla bensaa juova jo kustannusten vuoksi.
Qingqi Zoner, Baotian, Kymco Filly
Ihmisen elämä on täynnä muiden valintoja.
Eikä se vapaa tahtokaan niin vapaa ole (-;

Poissa Palosella

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1184
  • Kyllä se käy komiasti
Vs: Niu
« Vastaus #2 : 25.03.20 - klo:18:57 »
Jos pystyisin 2-pyöräisillä vielä ajamaan, olisin varmasti ostanut tuollaisen jo. Vakkari on tosi kiva lisä noissa.
Vespa GTS 250ie -06
Peugeot Rapido    50 -93

Poissa viisnelonen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1994
  • jos kiristäs vielä vähän .. naks !
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman400&Satelis 250

Poissa tapiovuorent

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 434
Vs: Niu
« Vastaus #4 : 26.03.20 - klo:07:52 »
Tämä punainen N-sport , On se isompi Niu. Valkoinen on Niu M+Sport. En ole niitä kuitenkaan rinnakkain nähnyt. Onko esim. polvitiloissa eroa ?.

Poissa pahvenainen

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: Niu
« Vastaus #5 : 26.03.20 - klo:09:56 »

Juu aika pieni peffa pitää olla kyytiläisellä, välillä itse ajaessa tuo penkin sauma tuntuu persauksessa. Itse ajaessa en pidä tosin skootteria ahtaana, se tuntuu sopivalta ajaa. Itse tosin olen 160-senttinen hukkapätkä.

Veikkaan että sisämitat ovat N ja M sarjoissa pitkälti samat, olettaisin että runko valmistetaan mahdollisimman pitkälti samoista osista. Facebookin ryhmässä oli juuri hiljattain kuva noista vierekkäin, saman mittaisilta näyttivät. Spekseistä katsomalla N-sarjalainen on muutaman millin pidempi, tämä on 1728mm pitkä ja N-sarjalainen 1800mm.

Täytyy todeta että tämä malli ei ollut ensimmänen valintani, olisin halunnut uudemman mallin, joka on jo esillä Niun kansainvälisellä sivulla, mutta niitä ei ollut saatavilla Suomessa: https://www.niu.com/en/m-series/specs/
Uudet mallit MQi-sarjalaisista (nimet on uudistettu Qi-päätteisiksi, ilmeisesti saadakseen kansainvälisen tuotenimen) sisältävät erikseen yhden ja kahden hengen laitokset, joista oma tarve olisi ollut tuolle yhden hengen härvelille, tarvetta ei ole toisen ihmisen kuskaamiselle, mutta eipä tuosta haittaakaan ole.


Ensimmäisenä ajokokemuksena, ekomoodi vastaa lähinnä polkupyöräilyä. Itse käytän sitä kevyen liikenteen väylillä, silloin kiihtyvyys ja vauhti jää juuri sopivaksi. Sporttimoodi on selvästi vahvempi hitaillakin nopeuksilla ja kiihdyttää ärhäkästi, jopa vähän turhankin nopeasti näin tottumattomalle mutta eiköhän siihenkin totu :)


Poissa viisnelonen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1994
  • jos kiristäs vielä vähän .. naks !
Vs: Niu
« Vastaus #6 : 26.03.20 - klo:10:16 »
Tuossa N-sportissa on tietääkseni 12 tuuman pyörät.. (vs 10 inch) tämä selittänee pienen eron suurimmassa pituudessa. Lisäksi eroja akussa ja moottorissa. Hintaa Suomessa n 300e enemmän MUTTA näyttäs kyllä nuo rungon mitat ja kuskin tilat aika identtisiltä.
 Tuon linkittämäni punaisen skoden kuski on mielestni max 170 cm ja näkyy hänelläkin olevan reidet jo yläviistossa ja polvikulmaakin jonniinverran , tosin eipä näitten päällä ole tarkoitus tuntitolkulla istuakaan yhteenmenoon.
Olis kiva nähdä pitkähkö (min 180 cm) kuski ko skodun päällä vastaavasti kuvattuna. Kiinnostava laite kyllä kaikinpuolin.

Edit: Tässä jonkunlainen N sportin esittelypätkä:   https://www.youtube.com/watch?v=dUuTGdZpX_A
« Viimeksi muokattu: 26.03.20 - klo:12:51 kirjoittanut viisnelonen »
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman400&Satelis 250

Poissa Coastside

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 18886
Vs: Niu
« Vastaus #7 : 26.03.20 - klo:10:33 »
NIU on suunniteltu euroopan markkinoille joten mitat on otettu huomioon. Akseliväli on sama kuin baotianissa ja korkeutta 10 cm enemmän. Vartalon mittasuhteet vaihtelevat ja tuo punaisen kuski on ilmeisesti pitkäjalkainen.
Linkitin kerran videon missä liki 190 pitkä koeistui messuilla skodeja ja mahtui niistä jokaiseen.

https://youtu.be/XIhgbSiShUk

Hyvä esittely jossa lattian korkeuskin mainitaan. Siellä on akun paikka.
« Viimeksi muokattu: 26.03.20 - klo:16:47 kirjoittanut Coastside »
Qingqi Zoner, Baotian, Kymco Filly
Ihmisen elämä on täynnä muiden valintoja.
Eikä se vapaa tahtokaan niin vapaa ole (-;

Poissa jarez

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 15
Vs: Niu
« Vastaus #8 : 24.04.20 - klo:15:08 »
Talven yli tuollaisella M+ litellä tuli Kitkoilla (Anlas wintergrip) ajettua + ison pleksin kera (2500km) pääkaupunkiseudulla. Oikein näppärä työmatkakulkine ja tuo vakionopeudensäädin oli suht koukuttava kokemus.

Kuski 72kg / 183cm ja mitään moitittavaa ei pelistä jäänyt mieleen. Takajarrupalat tosin kurakelien johdosta meni vaihtoon jo 2800km kohdalla, eli takasatulaa kannattaa keleistä riippuen putsailla.

Toimintasäde mukavalla suorituskyvyllä 40km, alle 50% varaustasolla 45km/h mittarinopeuden saavuttaminen pienen työn takana (:

Irroitettava akku erittäin iso plussa ja tuo isompiakkuinen M+ sport kykenee yli 50km siivuihin yhtäsoittoa helposti.

Rengaspaineita kannattaa myös seurailla aktiivisesti käytössä. Omassa pidin 3.0 bar edessä ja takana, ohjearvo siis 2.5 bar eteen ja taakse.

Puhelinäppi suhteellisen hyvin toimiva, oli hauska seurata ajosuoritteita ja tuossa laitteen ecussahan on oma pieni lithium paristo, eli pitää paikkatiedon suhteellisen hyvin ajantasalla vaikka ajoakku olikin laitteesta aina irti kun ei ollut ajossa.

Poissa pahvenainen

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: Niu
« Vastaus #9 : 26.04.20 - klo:15:36 »

Hyvä pointti seurata rengaspaineita ja jarrupalojen kuntoa. Ehkä se oli juuri sinä jonka kanssa juttelinkin hiljattain asiasta vantaan bikeworldilla, kuullostaa aika samalta.

Nyt reilun 500km ajon jälkeen tuntuu jo pikkuhiljaa varmemmalta ajo nollakokemuksen jälkeen :)

Mielestäni avaimen kanssa puljaaminen on hiukan työlästä, liikkeelle lähdössä on melko monta vaihetta. Ensin pitää ottaa keskuslukitus pois, muutoin härpäke kilkuttaa hälytintä. Sitten pitää laittaa toki virta päälle avaimella, ja näiden lisäksi laitos ei liiku ennen kuin painetaan nappulasta virta aikuisten-oikeesti päälle. Minusta tuo viimeinen vaihe on aika turhake.

Yksi hieman ärsyttävä ominaisuus on että koska sivujalan on oltava ylhäällä jotta härveli menee aikuisten-oikeesti päälle ja siten suostuu liikkumaan, omassa skootterissani tuota jalkaa joutuu omalla kengänkannalla usein koputtelemaan niin että se on kunnolla ylhäällä. Jalka on kai jotenkin kosketushäiriöinen/löysä tms. eikä laite kunnolla tunnista sen olevan ylhäällä.

Kerran ajon aikana meni virrat pois päältä, en tiedä miksi, mutta on mahdollista että kaasukahvaa kääntäessä oma peukalo osui virtanappiin. Jouduin pysäyttämään härvelin ajoradan reunaan ja koputtelemaan sivujalkaa hetken ennen kuin virta meni taas aikuisten-oikeasti päälle.

Vaikka pientä päänvaivaa onkin ollut, muilta osin itse skootteri on kyllä mieluinen kulkine ja on varmasti kovassa käytössä kesän yli.


Puhelinsovellus tuntuu hieman keskeneräiseltä, mutta mikäpä softa ikinä valmis olisi ;) (teen softaa työkseni) Sijainti päivittyy vähän milloin sattuu, nytkin kun vilkaisin sijaintitieto oli 24 minuutin takaa. Joskus se on jopa tunnin luokkaa. Siinä on kyllä refresh-nappi, mutta siitä ei tapahdu mitään :D

Jonkin verran on ollut sellaista että vaikka akku on sisällä ja siinä on virtaa, sovellus ilmoittaa akun varaukseksi 0%. Tuolla facebook-ryhmässä vastaavaa kysellään usein ja monet vastaavat että liikkeeseen viemällä voidaan itse pyörän ohjelmisto päivittää ja tämä korjaisi ongelman, mutta liikkeessä sanottiin että ongelma on puhelinsovelluksessa ja pitää vaan odottaa päivitystä. Odottelen siis päivitystä.




Poissa Coastside

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 18886
Vs: Niu
« Vastaus #10 : 26.04.20 - klo:15:54 »
Sähköt tuntuu olevan kiinanlaatua. Liittimet ja johtosarja voi olla samaa kuraa kuin kiinalaisissa mopoissa on ollut. Voi olla että ajan myötä viat lisääntyvät.
Sivujalan pultti kannattaa tarkistaa. Sen kytkimessä voi olla irto-osia, joten avatessa on hyvä varoa.
« Viimeksi muokattu: 26.04.20 - klo:17:15 kirjoittanut Coastside »
Qingqi Zoner, Baotian, Kymco Filly
Ihmisen elämä on täynnä muiden valintoja.
Eikä se vapaa tahtokaan niin vapaa ole (-;

Poissa jarez

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 15
Vs: Niu
« Vastaus #11 : 29.04.20 - klo:10:57 »
Sähköt tuntuu olevan kiinanlaatua. Liittimet ja johtosarja voi olla samaa kuraa kuin kiinalaisissa mopoissa on ollut. Voi olla että ajan myötä viat lisääntyvät.
Sivujalan pultti kannattaa tarkistaa. Sen kytkimessä voi olla irto-osia, joten avatessa on hyvä varoa.

Kun tuohon omaan eksään vaihdoin renkaita, niin takanapamoottorin johtoja irrotellessa penkinalta kontrollerista katselin noita sähköliitoksia ja eihän ne ihan Eurooppalaista / Autostandardikamaa ole vieläkään. Jonkinsorttista vaseliinia oli liitoksiin laitettu, eli ainakin yrittävät ajatustasolla tuota vesitiiveyttä ylläpitää. Vaikka painepesuria laitteelle tuli näytettyä useaan otteeseen, niin järkeä pitää käyttää mihin osiin painesuihkua osoittelee ja kuinka pitkäaikaisesti niin kuin polttomoottorivehkeissä.

Etelä-Suomen vesipainotteisessa talvessa huomasin omassa laitteessa hetkellisesti kaasukahvan hävittävän ajossa asentonsa muutamaan otteesee rankemman vesisateen jälkeen. Tosin tokeni ajossa tästä "bugista" ja luultavasti vettä tuolla kahvan ja asentotunnisimen välissä. Muuten ei minkäänlaisia ongelmia käytön tiimoilta mikä sinäänsä yllätti positiivisesti.

Tuohon sivujalkaan vielä littyen niin en muista onko tuo jalan tappokatkaisija erillisellä kiinnikkeellä kiinni tuossa sivujalan rungossa. Kannattaa pyytää 1000km huollossa katsomaan tuon tilanteen, palautusjousien asennon, liikkuvien osien rasvauksen ja kiinnityspultin kireyden.
« Viimeksi muokattu: 29.04.20 - klo:11:22 kirjoittanut jarez »

Poissa jarez

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 15
Vs: Niu
« Vastaus #12 : 29.04.20 - klo:11:17 »

Hyvä pointti seurata rengaspaineita ja jarrupalojen kuntoa. Ehkä se oli juuri sinä jonka kanssa juttelinkin hiljattain asiasta vantaan bikeworldilla, kuullostaa aika samalta.

Nyt reilun 500km ajon jälkeen tuntuu jo pikkuhiljaa varmemmalta ajo nollakokemuksen jälkeen :)

Mielestäni avaimen kanssa puljaaminen on hiukan työlästä, liikkeelle lähdössä on melko monta vaihetta. Ensin pitää ottaa keskuslukitus pois, muutoin härpäke kilkuttaa hälytintä. Sitten pitää laittaa toki virta päälle avaimella, ja näiden lisäksi laitos ei liiku ennen kuin painetaan nappulasta virta aikuisten-oikeesti päälle. Minusta tuo viimeinen vaihe on aika turhake.

Puhelinsovellus tuntuu hieman keskeneräiseltä, mutta mikäpä softa ikinä valmis olisi ;) (teen softaa työkseni) Sijainti päivittyy vähän milloin sattuu, nytkin kun vilkaisin sijaintitieto oli 24 minuutin takaa. Joskus se on jopa tunnin luokkaa. Siinä on kyllä refresh-nappi, mutta siitä ei tapahdu mitään :D

Jonkin verran on ollut sellaista että vaikka akku on sisällä ja siinä on virtaa, sovellus ilmoittaa akun varaukseksi 0%. Tuolla facebook-ryhmässä vastaavaa kysellään usein ja monet vastaavat että liikkeeseen viemällä voidaan itse pyörän ohjelmisto päivittää ja tämä korjaisi ongelman, mutta liikkeessä sanottiin että ongelma on puhelinsovelluksessa ja pitää vaan odottaa päivitystä. Odottelen siis päivitystä.

Sama herra kyseessä kenen kanssa BW:llä höpisit limuautomaatin kulmalla hetken (:

Takajarrupalojen tiimoilta kannattaa sitä muovista kantta joskus pesujen yhteydessä irroitella ja katsoa kerääntyykö jarrupalan liukutappiin ruostetta tai likaa. Jos näin on käynyt niin voi paineilmalla ja hammasharjalla isoimmat hiekat + kurat  rapsutella pois. Jos lähtee hifistelemään niin pienen tilkan yleisvoiteluspreitä (wd40 / crc) ruikata varovasti liikkuvien osien väliin, pyrkien välttämään tietty paloille ja levylle roiskimista. Kun palat lähenevät loppuaan (riippuen ajotyylistä jarruttaako etu vai takajarrulla enemmän + keliolosuhteet) niin kahva saattaa alkaa tuntumaan hölmöltä / pehmeältä ajossa. Kun omassa laitteessa palaa oli noin 2mm jäljellä oli takajarrukahvassa paljon tyhjää ennenkuin alkoi jarruttamaan. Tämä siis suht normaali ilmiö joka korjaantuu palojen vaihdolla (10 min homma), jolloin jarrunestepinta nousee säiliössä = jolloin tuo jarrutuntuma myös paranee / välys poistuu kahvasta).

Etulokasuojan tiimoilta vielä yksi vinkki jos meinaat laitetta pitkään pitää :

Etulokasuoja on suhteellisen lyhyt takaosastaan, eli renkaan takaa märemmillä keleillä lähtevä "suihku" nousee yllättävän korkealle ja se osittain kastelee tuota ohjauslaakeria aika runsaasti ala t - palan luota jonne etuiskunvaimentimet kiinnittyy. Omaan työpulkkaan askartelin ihan öljypurkin kyljestä kuraläpän jonka ruuvailin paikoileen kahdella 4mm pultilla ja mutterilla jollin tuo lokasuojasta tuleva vesisuihku ohjautui paremmin skootterin alle ja pois tuon ohjauslaakerin luota. Tämä siis neuroottisen mekaanikon näkökulma, ei siis välttämätön toimenpide :D