Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kisbeen takavariaattorista kysymyksiä

Aloittaja Skegge, 08.09.19 - klo:16:13

« edellinen - seuraava »

Sepi6

#30
Hyvät kuvat  :o kyllä tuo materiaali on antautunut. Molykote 1000 merkkistä rasvaa on käyttänyt noissa voiteluissa, P-74 olis sopivampaa mutta kun tommonen purkki on joskus jäänyt hyllyyn.
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

viisnelonen

Joo.. joskus näitä skoottereita markkinoitiin mm käsitteellä "huoltovapaa variaattoriveto"   ;D ;D
Elikäs tuonkin osakokokonaisuuden  huoltoväli on ainakin ns merkkiskodujen huoltotaulukoissa määritelty ja toimenpiteenä yleensä: "puretaan, puhdistetaan,voidellaan ja uusitaan tarvittaessa O-renkaat,stefa(t)" sekä laakeritkin jos aihetta on.
Ymmärrän kyllä jos huolto jää tekemättä, uuden saa halvalla ja taas mennään lujaa  :D
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Coastside

Puhdistelu on hyvä rutiini. Jos alkaa tulla uraa varikuppiin tai nokea koteloon, se on merkki variaattorin viasta. Kun hihnan kääntää nurinpäin näkyy sen kudosviat epätasaisena pyöreytenä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Skegge

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 13.09.19 - klo:08:25
Joo.. joskus näitä skoottereita markkinoitiin mm käsitteellä "huoltovapaa variaattoriveto"   ;D ;D
Elikäs tuonkin osakokokonaisuuden  huoltoväli on ainakin ns merkkiskodujen huoltotaulukoissa määritelty ja toimenpiteenä yleensä: "puretaan, puhdistetaan,voidellaan ja uusitaan tarvittaessa O-renkaat,stefa(t)" sekä laakeritkin jos aihetta on.
Ymmärrän kyllä jos huolto jää tekemättä, uuden saa halvalla ja taas mennään lujaa  :D

Se toki vaikuttaa asiaan minun osaltani, etten ole koskaan ns. neitseellistä variaattoria päässyt käpistelemään. Ensimmäisen omistajan jäljiltä skobaa oli käytetty merkkihuollossa ainakin kolme kertaa 4700 km:n aikana ja kun ekan kerran avasin variaattorin kotelon ja purin paketin n. 2500 km myöhemmin, niin ei se näkymä kovin paljoa noista lähettämistä kuvista poikennut sitä hajonnutta holkkia lukuun ottamatta.

konenikkari

#34
Tuo taitaa olla hyvinkin tavanomainen tapaus,
kevlar tai muutenvaan liian lyhyt hihna syö poikki,
vomansiirtolevyn hitsaukset, jolloin napa irtoaa levystä.
Jos hihna on oikeanmittainen, eikä rajoituksia ole poistettu,
hihna ei missään olosuhteissa syö eikä ylety tuohon  hitsisaumaan
Mitä me tästä opimme, emme ehkä yhtään mitään  ::)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

joni_k

mitäs eikös hihnat suorastaan rakastaneet kovia lämpötiloja vai muistanko väärin oli juttua toisaalla.. ;D

Skegge

#36
Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 13.09.19 - klo:16:07
Tuo taitaa olla hyvinkin tavanomainen tapaus,
kevlar tai muutenvaan liian lyhyt hihna syö poikki,
vomansiirtolevyn hitsaukset, jolloin napa irtoaa levystä.
Jos hihna on oikeanmittainen, eikä rajoituksia ole poistettu,
hihna ei missään olosuhteissa syö eikä ylety tuohon  hitsisaumaan
Mitä me tästä opimme, emme ehkä yhtään mitään  ::)

Hihnan pituus oli speksien mukaan oikea, eikä ko. mallissa ole mekaanisia rajoituksia vaan sähköinen, CDI-boxin kautta sytytystä pätkivä rajoitus. Se siis mahdollistaa, että sopivassa alamäessä skootteri kulkee vaikka 80 km/h. Toki tällaisia nopeuksia ei käytännössä juuri koskaan saavuteta, mutta muistan joskus saaneeni mittarinopeutta 80 km/h tauluun.

Rasvanpuutteesta tms. on voinut aiheutua se, ettei variaattori ole toiminut optimaalisesti, sillä myöskin merkkihuollon vaihtaman "alkuperäishihnan" kanssa noissa voimansiirtolevyissä on aina ollut tuollaista kuvissa näkyvää mustaa karstaa. "Nokea sekä hihnamujua" on kotelossa joka tapauksessa ollut aina reilusti kun olen kopan avannut.

Nyt on joka tapauksessa tilaus tulossa postissa kotiin ja ensi viikolla pääsee vaihtotoimenpiteisiin. Haen vielä uuden alkuperäishihnan sen vähän käytetyn varahihnan tilalle, jonka alun perin ajatelin laittaa kevlar-hihnan tilalle. Katsotaan sitten onko uusilla osilla mitään havaittavaa vaikutusta esim. siihen aiemmin mainitsemaani variaattorin kuumenemiseen. Kulkupuolessa ei mielestäni ole ollut mitään vikaa tähänkään mennessä.

Kiitokset vielä kaikille hyvistä vinkeistä ja kommenteista!

joni_k

itellä loppu kuin seinään toi  mujun kerääntyminen kun raakasti lisäsin tuuletusreikiä variaattorinkoppaan. tuulettimen siivetkin ihan kuin vasta ois vaihdettu täysin valkoinen.

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 13.09.19 - klo:17:26
itellä loppu kuin seinään toi  mujun kerääntyminen kun raakasti lisäsin tuuletusreikiä variaattorinkoppaan. tuulettimen siivetkin ihan kuin vasta ois vaihdettu täysin valkoinen.

Minkä vuoden kisbee sulla on.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

joni_k

eli eipä oo kisbeessä variaattorin tuuletus hoidettu yhtään sen paremmin mitä 139qma/b moottoreissakaan. tosin ilmeisesti se kevlar hihna ei oo mistään kotoisin..ei oo kokemuksia.

viisnelonen

Taitaa tuo kisbeen kone olla 139QMB-E..
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Skegge

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 13.09.19 - klo:18:44
eli eipä oo kisbeessä variaattorin tuuletus hoidettu yhtään sen paremmin mitä 139qma/b moottoreissakaan. tosin ilmeisesti se kevlar hihna ei oo mistään kotoisin..ei oo kokemuksia.

Siinä varin etupäässä olevassa tuuletustötsässä on neljä n. 6 mm reikää ja niiden takana ohut vaahtomuovin palanen "suodattimena". Irrotin ja pesin sen vaahtomuovin, mutta ehkä sen voisi jättää kokonaan pois.

Coastside

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Skegge

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 14.09.19 - klo:11:35
Se taitaa puhaltaa ulos päin.

No imeekö se sitten ilmaa sisään sieltä takapäässä? Jos olisi kuten minä ajattelin, niin ajoviima hoitaisi varikopan tuuletusta.

jwalk

Lainaus käyttäjältä: Skegge - 14.09.19 - klo:11:49
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 14.09.19 - klo:11:35
Se taitaa puhaltaa ulos päin.

No imeekö se sitten ilmaa sisään sieltä takapäässä? Jos olisi kuten minä ajattelin, niin ajoviima hoitaisi varikopan tuuletusta.
Kaikki mun näkemät mopon varit ainakin yrittää imeä etupäästä ja puhaltaa takaa.