Kirjoittaja Aihe: Kisbeen takavariaattorista kysymyksiä  (Luettu 638 kertaa)

Poissa Sepi6

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 271
Vs: Kisbeen takavariaattorista kysymyksiä
« Vastaus #30 : 13.09.19 - klo:08:02 »
Hyvät kuvat  :o kyllä tuo materiaali on antautunut. Molykote 1000 merkkistä rasvaa on käyttänyt noissa voiteluissa, P-74 olis sopivampaa mutta kun tommonen purkki on joskus jäänyt hyllyyn.
« Viimeksi muokattu: 13.09.19 - klo:08:06 kirjoittanut Sepi6 »
****************************************
Derbi DRD -03
Piaggio Fly 50 4Tempi -07
Harley 1000 XL -78
Suzuki VX800 -93
=====================
EX Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

Poissa viisnelonen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1851
  • jos kiristäs vielä vähän .. naks !
Vs: Kisbeen takavariaattorista kysymyksiä
« Vastaus #31 : 13.09.19 - klo:08:25 »
Joo.. joskus näitä skoottereita markkinoitiin mm käsitteellä "huoltovapaa variaattoriveto"   ;D ;D
Elikäs tuonkin osakokokonaisuuden  huoltoväli on ainakin ns merkkiskodujen huoltotaulukoissa määritelty ja toimenpiteenä yleensä: "puretaan, puhdistetaan,voidellaan ja uusitaan tarvittaessa O-renkaat,stefa(t)" sekä laakeritkin jos aihetta on.
Ymmärrän kyllä jos huolto jää tekemättä, uuden saa halvalla ja taas mennään lujaa  :D
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman400 ja Satelis250 ajokkina, x9 125 jouten..

Poissa Coastside

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 18273
Vs: Kisbeen takavariaattorista kysymyksiä
« Vastaus #32 : 13.09.19 - klo:08:53 »
Puhdistelu on hyvä rutiini. Jos alkaa tulla uraa varikuppiin tai nokea koteloon, se on merkki variaattorin viasta. Kun hihnan kääntää nurinpäin näkyy sen kudosviat epätasaisena pyöreytenä.
Ihmisen elämä on täynnä muiden valintoja.
Use fat to loose fat  (;

Poissa Skegge

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 240
Vs: Kisbeen takavariaattorista kysymyksiä
« Vastaus #33 : 13.09.19 - klo:11:03 »
Joo.. joskus näitä skoottereita markkinoitiin mm käsitteellä "huoltovapaa variaattoriveto"   ;D ;D
Elikäs tuonkin osakokokonaisuuden  huoltoväli on ainakin ns merkkiskodujen huoltotaulukoissa määritelty ja toimenpiteenä yleensä: "puretaan, puhdistetaan,voidellaan ja uusitaan tarvittaessa O-renkaat,stefa(t)" sekä laakeritkin jos aihetta on.
Ymmärrän kyllä jos huolto jää tekemättä, uuden saa halvalla ja taas mennään lujaa  :D

Se toki vaikuttaa asiaan minun osaltani, etten ole koskaan ns. neitseellistä variaattoria päässyt käpistelemään. Ensimmäisen omistajan jäljiltä skobaa oli käytetty merkkihuollossa ainakin kolme kertaa 4700 km:n aikana ja kun ekan kerran avasin variaattorin kotelon ja purin paketin n. 2500 km myöhemmin, niin ei se näkymä kovin paljoa noista lähettämistä kuvista poikennut sitä hajonnutta holkkia lukuun ottamatta.

Poissa konenikkari

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5861
  • Professional mechanic 50V NITROX
Vs: Kisbeen takavariaattorista kysymyksiä
« Vastaus #34 : 13.09.19 - klo:16:07 »
Tuo taitaa olla hyvinkin tavanomainen tapaus,
kevlar tai muutenvaan liian lyhyt hihna syö poikki,
vomansiirtolevyn hitsaukset, jolloin napa irtoaa levystä.
Jos hihna on oikeanmittainen, eikä rajoituksia ole poistettu,
hihna ei missään olosuhteissa syö eikä ylety tuohon  hitsisaumaan
Mitä me tästä opimme, emme ehkä yhtään mitään  ::)
« Viimeksi muokattu: 13.09.19 - klo:16:10 kirjoittanut konenikkari »
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Poissa joni_k

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2913
Vs: Kisbeen takavariaattorista kysymyksiä
« Vastaus #35 : 13.09.19 - klo:16:12 »
mitäs eikös hihnat suorastaan rakastaneet kovia lämpötiloja vai muistanko väärin oli juttua toisaalla.. ;D

Poissa Skegge

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 240
Vs: Kisbeen takavariaattorista kysymyksiä
« Vastaus #36 : 13.09.19 - klo:17:19 »
Tuo taitaa olla hyvinkin tavanomainen tapaus,
kevlar tai muutenvaan liian lyhyt hihna syö poikki,
vomansiirtolevyn hitsaukset, jolloin napa irtoaa levystä.
Jos hihna on oikeanmittainen, eikä rajoituksia ole poistettu,
hihna ei missään olosuhteissa syö eikä ylety tuohon  hitsisaumaan
Mitä me tästä opimme, emme ehkä yhtään mitään  ::)

Hihnan pituus oli speksien mukaan oikea, eikä ko. mallissa ole mekaanisia rajoituksia vaan sähköinen, CDI-boxin kautta sytytystä pätkivä rajoitus. Se siis mahdollistaa, että sopivassa alamäessä skootteri kulkee vaikka 80 km/h. Toki tällaisia nopeuksia ei käytännössä juuri koskaan saavuteta, mutta muistan joskus saaneeni mittarinopeutta 80 km/h tauluun.

Rasvanpuutteesta tms. on voinut aiheutua se, ettei variaattori ole toiminut optimaalisesti, sillä myöskin merkkihuollon vaihtaman "alkuperäishihnan" kanssa noissa voimansiirtolevyissä on aina ollut tuollaista kuvissa näkyvää mustaa karstaa. "Nokea sekä hihnamujua" on kotelossa joka tapauksessa ollut aina reilusti kun olen kopan avannut.

Nyt on joka tapauksessa tilaus tulossa postissa kotiin ja ensi viikolla pääsee vaihtotoimenpiteisiin. Haen vielä uuden alkuperäishihnan sen vähän käytetyn varahihnan tilalle, jonka alun perin ajatelin laittaa kevlar-hihnan tilalle. Katsotaan sitten onko uusilla osilla mitään havaittavaa vaikutusta esim. siihen aiemmin mainitsemaani variaattorin kuumenemiseen. Kulkupuolessa ei mielestäni ole ollut mitään vikaa tähänkään mennessä.

Kiitokset vielä kaikille hyvistä vinkeistä ja kommenteista!
« Viimeksi muokattu: 13.09.19 - klo:17:23 kirjoittanut Skegge »

Poissa joni_k

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2913
Vs: Kisbeen takavariaattorista kysymyksiä
« Vastaus #37 : 13.09.19 - klo:17:26 »
itellä loppu kuin seinään toi  mujun kerääntyminen kun raakasti lisäsin tuuletusreikiä variaattorinkoppaan. tuulettimen siivetkin ihan kuin vasta ois vaihdettu täysin valkoinen.

Poissa konenikkari

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5861
  • Professional mechanic 50V NITROX
Vs: Kisbeen takavariaattorista kysymyksiä
« Vastaus #38 : 13.09.19 - klo:17:32 »
itellä loppu kuin seinään toi  mujun kerääntyminen kun raakasti lisäsin tuuletusreikiä variaattorinkoppaan. tuulettimen siivetkin ihan kuin vasta ois vaihdettu täysin valkoinen.

Minkä vuoden kisbee sulla on.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Poissa joni_k

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2913
Vs: Kisbeen takavariaattorista kysymyksiä
« Vastaus #39 : 13.09.19 - klo:18:44 »
eli eipä oo kisbeessä variaattorin tuuletus hoidettu yhtään sen paremmin mitä 139qma/b moottoreissakaan. tosin ilmeisesti se kevlar hihna ei oo mistään kotoisin..ei oo kokemuksia.

Poissa viisnelonen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1851
  • jos kiristäs vielä vähän .. naks !
Vs: Kisbeen takavariaattorista kysymyksiä
« Vastaus #40 : 13.09.19 - klo:23:16 »
Taitaa tuo kisbeen kone olla 139QMB-E..
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman400 ja Satelis250 ajokkina, x9 125 jouten..

Poissa Skegge

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 240
Vs: Kisbeen takavariaattorista kysymyksiä
« Vastaus #41 : 14.09.19 - klo:10:58 »
eli eipä oo kisbeessä variaattorin tuuletus hoidettu yhtään sen paremmin mitä 139qma/b moottoreissakaan. tosin ilmeisesti se kevlar hihna ei oo mistään kotoisin..ei oo kokemuksia.

Siinä varin etupäässä olevassa tuuletustötsässä on neljä n. 6 mm reikää ja niiden takana ohut vaahtomuovin palanen "suodattimena". Irrotin ja pesin sen vaahtomuovin, mutta ehkä sen voisi jättää kokonaan pois.

Poissa Coastside

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 18273
Vs: Kisbeen takavariaattorista kysymyksiä
« Vastaus #42 : 14.09.19 - klo:11:35 »
Se taitaa puhaltaa ulos päin.
Ihmisen elämä on täynnä muiden valintoja.
Use fat to loose fat  (;

Poissa Skegge

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 240
Vs: Kisbeen takavariaattorista kysymyksiä
« Vastaus #43 : 14.09.19 - klo:11:49 »
Se taitaa puhaltaa ulos päin.

No imeekö se sitten ilmaa sisään sieltä takapäässä? Jos olisi kuten minä ajattelin, niin ajoviima hoitaisi varikopan tuuletusta.

Paikalla jwalk

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1994
  • Kotkan poikii
Vs: Kisbeen takavariaattorista kysymyksiä
« Vastaus #44 : 14.09.19 - klo:14:01 »
Se taitaa puhaltaa ulos päin.

No imeekö se sitten ilmaa sisään sieltä takapäässä? Jos olisi kuten minä ajattelin, niin ajoviima hoitaisi varikopan tuuletusta.
Kaikki mun näkemät mopon varit ainakin yrittää imeä etupäästä ja puhaltaa takaa.