Kirjoittaja Aihe: Tehoputki Gilera Runer sp skodeen?  (Luettu 198 kertaa)

Poissa Eki

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1284
  • Hyvinkää
Vs: Tehoputki Gilera Runer sp skodeen?
« Vastaus #15 : 12.08.19 - klo:13:05 »
"virtauslevy"on oikeampi nimitys, laskepa levyssä olevien reikien yhteispintala.
Juuri pistin moisen levyn taskuun, en viitsi ruveta laskuhommiin, vaan käyn mopokellarin  (omistaja entinen crossikuski) kysymässä sen viimeisen mielipiteen, onko se hyvä pitää paikallaan vai saako siitä hyötyä postamalla sekä suurentamalla kaasaria? ...
Gilera Runner sp, "näillä mennään". :)

Paikalla konenikkari

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5791
  • Professional mechanic 50V NITROX
Vs: Tehoputki Gilera Runer sp skodeen?
« Vastaus #16 : 12.08.19 - klo:13:14 »
Ok, aina kannattaa kysyä myös asiantuntijan mielipidettä  :)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Poissa Eki

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1284
  • Hyvinkää
Vs: Tehoputki Gilera Runer sp skodeen?
« Vastaus #17 : 12.08.19 - klo:14:48 »
Ok, aina kannattaa kysyä myös asiantuntijan mielipidettä  :)
Tuli ostettua myös tulevalle teharille suutin, suositteli kun alkuperäinen on 53 ja tuon imukaulan rajoitinlevyn poiston jälkeen se suutin on 60, niin koko 70>, elikä kylmällä isompaa kuten syksyllä ja talvella, nyt noin 70. Sanoi tuosta reikälevystä, että kyllähän se selkeä rajoitin on, totesi, että eiköhän se liki kaikilla ole pois otettu? Luotan kaverin sanaan, myy ja myynyt mm Gileraa, Piaggio Typhonia, Vespaa ym skootteripuolella ja kaikkea muuta Riejusta lähtien jo vuosikymmenet, huoltaa ihan itse nämä ja motocross tausta tällä Mopo Kellarin omistajalla vuosikaudet, tietoa varmasti löytyy, kysyjiä riittää näistä asioista pävittäin, siis kaikesta mopoihin liittyvistä, AMEN. :)
Gilera Runner sp, "näillä mennään". :)

Poissa Eki

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1284
  • Hyvinkää
Vs: Tehoputki Gilera Runer sp skodeen?
« Vastaus #18 : 12.08.19 - klo:21:58 »
"virtauslevy"on oikeampi nimitys, laskepa levyssä olevien reikien yhteispintala.
Mistä lainasit edellä olleen tekstin, vai oliko omien kokemustasi mukainen.
http://www.motot.net/wiki/Piaggio_Typhoon
Gilera Runner sp, "näillä mennään". :)

Poissa joni_k

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2815
Vs: Tehoputki Gilera Runer sp skodeen?
« Vastaus #19 : 13.08.19 - klo:06:41 »
eiköhä se käytäntö sitten kerro mikä toimii mikä ei. mutta tarvii sitten se pääsuutin vaihtaa suuremmaksi.
En jaksa enempää näistä jauhaa, itsellä poistettu tuo reikälevy ja isonnettu vakiosuuttimesta (53), kokoon 60, hyvin toimii kun löysäsin liian kireällä olleen kaasarin vaijerin.

Derbi Senda X-Tremessä on nopeutta kuristamassa hukkaputki, rajoitettu CDI boksi, kaasarin imupuolella reikälevy, liian pieni suutin (63) sekä erittäin lyhyet välitykset (11-65). Tässä pyörässä on myös 14mm Dellorton kaasutin, joten suutinkoot ovat yleensä pienempiä kuin uudemmissa malleissa, joissa on vakiona 17,5mm kaasutin. (Miksi ihmeessä näihin laitetaan kaasutin, joitten ilmapuolen aukkoa tarvitsee rajoittaa noin 50%:lla, eikö olisi viisaampaa laittaa kaasari minkä ilmanotto on sen 50% suppeampi ilman mitään levynpalasia)??? Kuristukset ja Osien saanti
Typhooniin ja muihin Piaggio-skoottereihin saa Suomesta melko hyvin tarvikeosia. Kuitenkin joitakin osia joutuu tilamaan alkuperäisenä, jolloin niiden hinta on melko suolainen tarvikeosiin verrattuna.

Typhoonin kuristukset löytyvät variaattorista, pakoputkesta ja kaasuttimesta. Variaattorissa on kuristinprikka ja pakoputkessa hukkaputki sekä erillinen katalysaattori. 17,5mm Dell'Orto PHVA-kaasuttimessa on todella pieni - kokoa 54 oleva - pääsuutin sekä messinkinen kuristuslevy imupuolella. Kurittomana Typhoon kulkee jo melko rivakasti. Katalysaattoria poistaminen ei kuitenkaan hyödytä käytännössä yhtään mitään, eikä vakioputken raiskaaminen ole muutenkaan suositeltavaa. Ennemmin kannattaa ostaa tarvikeputki, jos nopeutta haluaa.

mutta jos homma pelaa reikälevy pois ja isompi suutin niin eihän siitä ole tarve enää jauhaa  ;D

Poissa Sepi6

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 256
Vs: Tehoputki Gilera Runer sp skodeen?
« Vastaus #20 : 13.08.19 - klo:11:45 »


Derbi Senda X-Tremessä on nopeutta kuristamassa hukkaputki, rajoitettu CDI boksi, kaasarin imupuolella reikälevy, liian pieni suutin (63) sekä erittäin lyhyet välitykset (11-65). Tässä pyörässä on myös 14mm Dellorton kaasutin, joten suutinkoot ovat yleensä pienempiä kuin uudemmissa malleissa, joissa on vakiona 17,5mm kaasutin. (Miksi ihmeessä näihin laitetaan kaasutin, joitten ilmapuolen aukkoa tarvitsee rajoittaa noin 50%:lla, eikö olisi viisaampaa laittaa kaasari minkä ilmanotto on sen 50% suppeampi ilman mitään levynpalasia)??? Kuristukset ja Osien saanti
Typhooniin ja muihin Piaggio-skoottereihin saa Suomesta melko hyvin tarvikeosia. Kuitenkin joitakin osia joutuu tilamaan alkuperäisenä, jolloin niiden hinta on melko suolainen tarvikeosiin verrattuna.

Typhoonin kuristukset löytyvät variaattorista, pakoputkesta ja kaasuttimesta. Variaattorissa on kuristinprikka ja pakoputkessa hukkaputki sekä erillinen katalysaattori. 17,5mm Dell'Orto PHVA-kaasuttimessa on todella pieni - kokoa 54 oleva - pääsuutin sekä messinkinen kuristuslevy imupuolella. Kurittomana Typhoon kulkee jo melko rivakasti. Katalysaattoria poistaminen ei kuitenkaan hyödytä käytännössä yhtään mitään, eikä vakioputken raiskaaminen ole muutenkaan suositeltavaa. Ennemmin kannattaa ostaa tarvikeputki, jos nopeutta haluaa.
Huomioitavaa on vaikka Sendan ja Typhoonin kaasarit olis samaa merkkiä ja mallia, ei se tarkoita että ne toimisivat ristiin. Sendassa neula ja seosputki on niin erillainen että kaasari ei toimi "skootterissa"
****************************************
Derbi DRD -03
Piaggio Fly 50 4Tempi -07
Harley 1000 XL -78
Suzuki VX800 -93
=====================
EX Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

Poissa Eki

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1284
  • Hyvinkää
Vs: Tehoputki Gilera Runer sp skodeen?
« Vastaus #21 : 14.08.19 - klo:11:05 »
Tässä on nyt huomattu se tosiasia, että kun kaasarista ottaa ilmarajoittajalevyn pois ja isontaa suuttimen (gilera runner sp50) tapauksessa kokoon 70, vakio 53. Nyt lähtee typistetyllä vakiputkella sen verran ärhäkkään liikenteeseen, että joutunee ostamaan jäykemmän variaattorin jousen, kun hihna ulahtaa lähtiessä (lyö tyhjää vaikka vasta 8000km ajettu vakiojousi). Olen tilannut Gianelli Regord tehoputken, mutta menee postissa käännytykseen, en tee sillä enää mitään, joskus voisi vakiputkeen ostaa uuden alkuäyrän, niin saisi nuo hukka ym ilman kierrätysputket pois, enempää en itse tarvitse mitään lisiä tuohon menoon, mikä on rajoitettu 60kmh prikalla. Hieman ihmeissäni luin keskustelua missä mainittiin ettei sillä ole mitään vaikutusta kun sen poistaa, jopa päinvastoin, olenko todella väärässä, jos ymmärsin, että kun seos saa enempi ilmaa sekä bensaa, niin tottakai se lisää "potkua". :)
« Viimeksi muokattu: eilen kello 15:23 kirjoittanut Eki »
Gilera Runner sp, "näillä mennään". :)