Kirjoittaja Aihe: CDI 8 vai 6 pinniä?  (Luettu 1057 kertaa)

Poissa Lotvonen

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 40
Vs: CDI 8 vai 6 pinniä?
« Vastaus #15 : 13.08.19 - klo:12:59 »
Katso skootterisi jalkatilan etuseinästä, ehkä, löytyvän luukun alta moposi tarkka tyyppi,
saattaa löytyä myös rekisteripapereista, noita agilityjä kun on hämmästyttävän monta ;D
Ja mainitse ensikerralla jo aloitusviestissäsi, mahdollisemman tarkasti, laite josta keskustellaan.
Latausvian etsimisen vois aloittaa, löytämällä lataussäätimen, ja mittailemalla sille tulevia AC ja DC jännitteitä.

Ok, pitäiskö tehdä siis oma topic tälle ongelmalle? Olen jo löytänyt lataussäätimen ja mittailut jännitteitä mutta minkälaisia lukemia sieltä pitäs tulla? Skootterin tarkka malli rekisteriotteen mukaan on Kymco Acgility 50 CK50QT-5

Poissa konenikkari

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5857
  • Professional mechanic 50V NITROX
Vs: CDI 8 vai 6 pinniä?
« Vastaus #16 : 13.08.19 - klo:13:40 »
Tuo aiempi kipinän puuttumisvika saattoi johtua maadoituksen puuttumisesta,
samainen maadoituksen puuttuminen on voinut särkeä myös lataussäätimen.
Mittaile säätimelle tulevia ja siitä lähteviä jännitteitä.
Pistä hyvä kuva säätimestäsi, jossa näkyy myös sille tulevien johtimien värit.
En löydä netistä skotuusi soveltuvaa kytkentäkaaviota, joten kuva on tärkeä.
« Viimeksi muokattu: 13.08.19 - klo:13:51 kirjoittanut konenikkari »
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Poissa Lotvonen

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 40
Vs: CDI 8 vai 6 pinniä?
« Vastaus #17 : 13.08.19 - klo:15:42 »
Tuo aiempi kipinän puuttumisvika saattoi johtua maadoituksen puuttumisesta,
samainen maadoituksen puuttuminen on voinut särkeä myös lataussäätimen.
Mittaile säätimelle tulevia ja siitä lähteviä jännitteitä.
Pistä hyvä kuva säätimestäsi, jossa näkyy myös sille tulevien johtimien värit.
En löydä netistä skotuusi soveltuvaa kytkentäkaaviota, joten kuva on tärkeä.

Tässä kuva

« Viimeksi muokattu: 13.08.19 - klo:16:47 kirjoittanut Lotvonen »

Poissa konenikkari

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5857
  • Professional mechanic 50V NITROX
Vs: CDI 8 vai 6 pinniä?
« Vastaus #18 : 13.08.19 - klo:17:50 »
Pinkin ja keltaisen välistä pitäis löytyä vaihtojännitettä käydessä,
punainen on akun +
vihreä on akun miinus ja maa
musta kytkeytyy akkuun kun virta on päällä.
Satavarma en voi noista olla, kun en löydä netin syövereistä laitteesi sähkökuvaa,
minkä värisiä johtimia tulee staattorilta, pistä kuvaa senkin liittimistä.
« Viimeksi muokattu: 13.08.19 - klo:18:05 kirjoittanut konenikkari »
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Poissa Lotvonen

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 40
Vs: CDI 8 vai 6 pinniä?
« Vastaus #19 : 13.08.19 - klo:18:40 »
Pinkin ja keltaisen välistä pitäis löytyä vaihtojännitettä käydessä,
punainen on akun +
vihreä on akun miinus ja maa
musta kytkeytyy akkuun kun virta on päällä.
Satavarma en voi noista olla, kun en löydä netin syövereistä laitteesi sähkökuvaa,
minkä värisiä johtimia tulee staattorilta, pistä kuvaa senkin liittimistä.

3 johtioa, pinkki, keltainen ja sinikeltainen.


Poissa konenikkari

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5857
  • Professional mechanic 50V NITROX
Vs: CDI 8 vai 6 pinniä?
« Vastaus #20 : 13.08.19 - klo:18:56 »
Ok siispä nyt olenkin varma noista säätimen väreistä  :)
Pistä tuo sinikeltainen kiinni, niin käydessä pitäisi,
noista avoinna olevista
pinkin ja keltaisen väristen välistä löytyä vaihtojännitettä n30V.
ps. aukaisithan sinä nuo liittimet.
« Viimeksi muokattu: 13.08.19 - klo:19:08 kirjoittanut konenikkari »
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Poissa Lotvonen

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 40
Vs: CDI 8 vai 6 pinniä?
« Vastaus #21 : 13.08.19 - klo:20:09 »
Ok siispä nyt olenkin varma noista säätimen väreistä  :)
Pistä tuo sinikeltainen kiinni, niin käydessä pitäisi,
noista avoinna olevista
pinkin ja keltaisen väristen välistä löytyä vaihtojännitettä n30V.
ps. aukaisithan sinä nuo liittimet.

Jep, minä aukaisin. Mittauksen perusteella sinne ei tule olleenkaan jännitettä. Onko siis staattori paskana?

Poissa konenikkari

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5857
  • Professional mechanic 50V NITROX
Vs: CDI 8 vai 6 pinniä?
« Vastaus #22 : 13.08.19 - klo:20:58 »
Voitko vielä mitata käämin vastusarvon, kumpikaan noista,
pinkki eikä keltainen saa olla yhteydessä maahan/moottorin runkoon,
niiden välissä on käämi, joka ei myöskään saa olla poikki.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Poissa Lotvonen

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 40
Vs: CDI 8 vai 6 pinniä?
« Vastaus #23 : 13.08.19 - klo:21:02 »
Voitko vielä mitata käämin vastusarvon, kumpikaan noista,
pinkki eikä keltainen saa olla yhteydessä maahan/moottorin runkoon,
niiden välissä on käämi, joka ei myöskään saa olla poikki.

Miten se mitataan?

Poissa konenikkari

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5857
  • Professional mechanic 50V NITROX
Vs: CDI 8 vai 6 pinniä?
« Vastaus #24 : 13.08.19 - klo:21:49 »
Yleismittarin vastusmittaus alueella.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Poissa Lotvonen

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 40
Vs: CDI 8 vai 6 pinniä?
« Vastaus #25 : 13.08.19 - klo:22:06 »
Yleismittarin vastusmittaus alueella.

Tarkoitin siis, että moottori käynnissä ja johtojen päästä? Vai pitääkö ottaa vauhtipyörä irti ja mittailla sieltä? Mahdollimman yksityiskohtainen ohje tarvitaan näinkin yksinkertaiselle mittaajalle.

Poissa konenikkari

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5857
  • Professional mechanic 50V NITROX
Vs: CDI 8 vai 6 pinniä?
« Vastaus #26 : 13.08.19 - klo:22:15 »
Vastusarvoa ei voi mitata moottorin käydessä, mittasitko varmasti sen jännitteen,
staattorilta tulevista johtimista.
Jos ei sieltä mitään ACjännitettä tule taitaa staattori olla rikki.
Vois olla hyvä jos tässä vaiheessa saisit kaveriksi jonkun kokeneemman mittaajan.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Poissa Lotvonen

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 40
Vs: CDI 8 vai 6 pinniä?
« Vastaus #27 : 13.08.19 - klo:22:57 »
Vastusarvoa ei voi mitata moottorin käydessä, mittasitko varmasti sen jännitteen,
staattorilta tulevista johtimista.
Jos ei sieltä mitään ACjännitettä tule taitaa staattori olla rikki.
Vois olla hyvä jos tässä vaiheessa saisit kaveriksi jonkun kokeneemman mittaajan.

Mittasin ja vielä kahdella eri mittarilla. Ei taida tähän hätään löytyä kokeneempaa mittaajaa helpolla.

Poissa konenikkari

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5857
  • Professional mechanic 50V NITROX
Vs: CDI 8 vai 6 pinniä?
« Vastaus #28 : 14.08.19 - klo:07:43 »
Ok suunnittele vauhtipyörän irroittamista, asianmukaisin välinein.
Se staattori kannattaa hankkia vasta kun on sen nähnyt, tulee kerralla oikein.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Poissa A_sentaja

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3154
Vs: CDI 8 vai 6 pinniä?
« Vastaus #29 : 14.08.19 - klo:07:50 »
Ok suunnittele vauhtipyörän irroittamista, asianmukaisin välinein.
Se staattori kannattaa hankkia vasta kun on sen nähnyt, tulee kerralla oikein.

Totta, jos vanha staattori on poikinut, niin sen kanssa varaosatiskille ja tarkalleen samanlainen tilalle,staattorissa näkyvät numerot on syytä olla samat myös vaihdokissa.

Kerran kävi itselläkin niin, että yamahan puljusta tilattu aeroxin staattori ei ollutkaan käypäinen,kun sarjanumero heitti yhdellä.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...