Kirjoittaja Aihe: 4T neliventtiili ei käynnisty bt49qt-20  (Luettu 4036 kertaa)

Poissa Titan 4T 4V

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
4T neliventtiili ei käynnisty bt49qt-20
« : 12.06.13 - klo:01:11 »
no ni.

tuli siis hankittua toimimaton Titan 4T (bt49qt-20) nelivena kiinaihme. Tiesin ostaessani että ei toimi mutta ainahan sen saa korjattua...  8) Vikaa oli siis sellaista että ei kipinää johon CDI vaihto helpotti. Sitten ei edelleenkään oikein tahtonut lähteä käymään, toisesta skodesta kaasari jolla lähti vaikeasti mutta kumminkin. Tuo toinenkin skode/kaasari on projekti joten voi olla kaasarissa jotain mäihää tms. Säätelin kaasaria ja sainkin vehkeen kulkemaan (vakio kamat) 55 km/h oman mittarin mukaan, GPS sanoi n. 50-52 km/h joten ihan kiva.

Sitten muistin että ed. omistaja sanoi kuuluneen jonkin pamahduksen ja putkesta lentäneen "jotain" ja vähillä öljyillä ajaessa ei savuta mutta paljoilla öljyillä savuttaa... No öljyä koneeseen ja savuahan se pukkaa, siis kone auki ja mäntähän se on mäsä ja pytty urilla. Uusi pytty + mäntä + renkaat, ei siinä mitään. Tilasin tavarat ja laitoin kiinni.

Tähän samaan rakoon pyysin kaveria avaamaan kaasarit (ruuvit on joku vetänyt pyöreiksi, grrr...) siis Dremelillä ura ruuvin kantaan että saan auki. No pirulainen meni ja avasi moelmmat kaasarit, sisuskalut sekaisin liuottimeen puhdistumaan. Suuttimet ja neulat jne en nyt tiedä kumpi oli kummassa kaasarissa. Luulisi että ne olis identtisiä kun molemmat kaasarit on perus CVK 139 mutta onhan nissä eroja tai sitten edelliset omistajat on vaihdelleet neulaa ja suutinta jne.

Aikansa kun värkkäsi niin sai nippelit kohdalleen mutta eipä vaan Titaani käynnisty, ei vaikka väkisin yritti. Taas lisää värkkäämistä, lopulta oli pakko viedä korjaamolle jossa saivat "sillä toisella" kaasarilla (no en kyllä enää tiedä kumpi kaasari on se alkuperäinen ja kumpi se toinen) käyntiin. Vika sitten kuulemma oli että männänrenkaat oli kaikki linjassa siis männänrenkaiden raot oli sattuneet menemään just kohdallleen keskenään. Vähän sitä pitää ihmetellä kun tasan tiedetään että noin 120 asteen kulmaan keskenään (silleen kolmion malliin) ne laitetaan mutta olisko ne sitten siinä päässeet pyörähtämään kun konetta toisen kerran avasin ja varmistin että onhan siellä kaikki paikallaan kun ei vaan meinaa käynnistyä. No oli sitten miten päin vaan, kone kuitenkin lähti käyntiin.

Sain rotiskon raahattua korjaamolta kotiin ja starttia - ei prkl käynnisty ei !

Korjaamolla neuvoivat kaasarin puhdistusspray on hyvä startti pilot, sillä pieni suihkaus ilmapuolelle ja starttia - pitäisi käynnistyä. Lopulta se sitten lähti käyntiin, hetken kävikin otti kaasua jotenkuten (ilmanputsari ei oo paikallaan). Ajattelin (ei pitäis turhaan alkaa...) sitten että samallapa tässä putsaa sen kaasarin sitten kunnolla - sumutin sitä puhdistusspraytä reilummin imuilmapuolelle ja kone meinaa sammua. Pitkän sahaamisen kanssa takas käyntiin - nyt sumuttelin hieman kevyemmin ja pysyi käynnissä mutta tosi huonosti. Sitten lopulta sammui koko vehe.

Nyt sitten ei enää millään lähde käyntiin, ei pilotilla eikä ilman!

Kaasarit on avattu noin 7 kertaa; putsattu, sumuteltu ja puhalleltu. Starttipilottia (kaasarin puhdistusspray) on sumutettu ihan tarpeeksi, ostin vielä ihan "oikeaa" startspraytä mutta ei se silläkään sano mitään. KAIKKI perus-hommat on katsottu: bensaa on ja kipinää riittää.

Kaasarin kun ottaa pois ja ihan todella kevyesti sumuttaa suoraan kurkkuun ja starttaa niin aivan aavistuksen verran starttiääni muuttuu niinkuin 1-2 kertaa löisi tulta pesään. Pari kertaa tätä testatessa tussautti pakoputkesta myös savua niinkuin olis ollut putki täynnä eetteriä ja sinne lyönut kipinän perään.

Otin myös putken irti, ei ui bensassa. Tulppa tosin oli jo märkä kaikesta ropaamisesta, kuivasin ja testasin toisellakin tulplalla mutta ei sano mitään.

Olikohan tuossa nyt kaikki...?

Niin, jos ei tullut selväksi niin tuollainen pieni starttiongelma olis ja mitäs pitäisi tehdä? Uutta kaasariakaan en haluais heti lähteä ostamaan kun noita tuossa 2 kpl on, toinen niistä toimi vielä viime viikonloppuna varmasti kun sitä mökkiskodessa käytin (jonka jälkeen se tosin on avattu ja niineespäin...)
« Viimeksi muokattu: 10.06.19 - klo:10:38 kirjoittanut Samppa »

Paikalla Coastside

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 18384
Vs: 4T neliventtiili ei käynnisty
« Vastaus #1 : 12.06.13 - klo:04:54 »
Oletko imaissut hanan auki sen alipaineletkusta kun olet sen tyhjännyt.
Ihmisen elämä on täynnä muiden valintoja.
Eikä se vapaa tahtokaan niin vapaa ole (;

Poissa Titan 4T 4V

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
Vs: 4T neliventtiili ei käynnisty
« Vastaus #2 : 12.06.13 - klo:11:07 »
Oletko imaissut hanan auki sen alipaineletkusta kun olet sen tyhjännyt.

No joo, joka ikinen kerta... ain on imetty sen verran että kaasarin kuppi on täynnä.

Sylinteristä lähtee musta metalliputki (se SLS vai mikä lie pakokaasujen kierrätyssysteemi) jossa on jonkin verran karstaa, voisko vaikuttaa? SLS putki (n. 1cm halkaisija) menee johonkin alipaine / takaisinisku venttiiliin (?) josta se haaroittuu ilmanputsarin paisuntasäiliöön (?) sekä kaasarin kurkulle (5mm letku) ja bensapumpulle. Imuja kuitenkin on ihan reilusti ja bensaa pumppaa ihan tarpeeksi.

Mielestäni bensan saanti kaasarille asti ei ole ongelma tässä. Kun tuo kurkku on mustaa kumia niin en sitten näe että meneekö bensaa myös pyttyyn asti - voisi kuvitella että menee jos tulppa kastuu kun tarpeeksi sählää kaasun ja startin kanssa.

Jäin tätä sitten miettimään että olisko voinut käydä niin että kun sumuttelin "tarpeeksi" puhdistussprayta suoraan kaasariin kaasun ollessa auki, olis tuo liuos saanut karstat irtoamaan kannesta/venttiileistä ja jokin pieni käikäle olis nyt jäänyt jumittamaan jonnekin venttililautasen väliin eikä ole just tarpeeksi puristusta koneessa?

Paikalla Coastside

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 18384
Vs: 4T neliventtiili ei käynnisty
« Vastaus #3 : 12.06.13 - klo:12:18 »
Karsta vie näistä joskus puristukset johon auttaa pelkkä koneen pyörittäminen. Sen huomaa kun puristukset katoaa äkisti tai kone sammuu eikä puristuksia ole.
Neliventtiilisissä on ilmoiteltu olevan venttiilivikoja. Tiiviyden voi tarkistaa vedellä kansi irti ollessa.

Puristukset-kipinä-bensaa-kuiva tulppa tarkistuksen jälkeen tarkistetaan ettei tappokatkaisin ole päällä jos se mallissa on jos kipinä puuttuu. Siinä voi olla myös päälle kytkevä toiminto irtikytkevän lisäksi. Se oireilee niin ettei sillä joko sammu tai käynnisty.

DC-CDI malliset vaatii akun, ja laitteen tunnistaa isohkosta koosta ja magneetin tarttumisesta siihen sen muuntajan rautaan. Käydessä siitä saa kipakat säkärit (400 volttia). Virrat tulee sulakkeen kautta.

Puola johtoineen ja tulpan hattu on joskus tuottanut käyntihäiriöitä mutta harvemmin käymättömyyttä. Varatulppa kuuluu vakiovarustukseen. Tulpan väri ajon jälkeen kertoo värillään ja maitokahvin ruskea on ok.

Johtosarjojen vikaantuminen (Syöpyminen, löysyys, poikkinaisuus) hyvin mahdollista ja liittimien tarkka läpikäynti auttaa vaikkei aina.

Kuivana pysyvä tulppa kertoo ettei bensaa tule sylinteriin saakka. Kaasun pumppaus voi höräytellä jos suuttimet on tukossa. Kun kaasari on kunnossa, ei kaasuun saa koskea koska se saa tarvittavat tyhjäkäynti ja ryyppypiireiltä.

Käynnistymistä estää myös koneen kastuminen liiasta bensasta kun sitä yritetään käymään. Siihen auttaa imukurkun irti löysääminen ja pyörittäminen ja tulpan kuivaus.
Tulvimisen huomaa irroitetun ja letkuun kytketyn (ime alipaineletkusta) kaasarin ylivuotamisesta tai jatkuvasta bensan hajusta jota normaalisti ei ole.
Tihkuvuotoinen kaasari tyhjenee hitaasti ja pitemmän tauon jälkeen sitä ei saa helposti käyntiin ellei ime hanaa auki.

Kun edellisistä ei löydy syytä on ajoitusten tarkistuksen paikka. Venakoppa auki ja magneeton kiekko joista merkit löytyy.
« Viimeksi muokattu: 12.06.13 - klo:13:00 kirjoittanut Coastside »
Ihmisen elämä on täynnä muiden valintoja.
Eikä se vapaa tahtokaan niin vapaa ole (;

Poissa Titan 4T 4V

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
Vs: 4T neliventtiili ei käynnisty
« Vastaus #4 : 12.06.13 - klo:13:23 »
Kiitoksia noista vinkeistä.

Näillä nyt sitten mennään:

- Puristusta on kun kone pari päivää sitten vielä kävi
- Kipinä ok
- Bensaa tulee kaasariin ok
- Tulppa märkä kaiken ropaamisen ja kaasun vääntelyn jälkeen (tästä lisää myöh.)
- Akku uusi ja laturissa kiinni, muuten ei jaksaisi tätä jatkuvaa koneen pyörittelyä (2h / ilta)
- CDI uusi ja toimii: kipinä ok, kone on käynyt
- Tulppa uusi sekä vanha toimii: kipinä ok
- Tappokatkaisin ei haittaa: kipinää tulee

Käynnistymistä estää myös koneen kastuminen liiasta bensasta kun sitä yritetään käymään. Siihen auttaa imukurkun irti löysääminen ja pyörittäminen ja tulpan kuivaus.
Tulvimisen huomaa irroitetun ja letkuun kytketyn (ime alipaineletkusta) kaasarin ylivuotamisesta tai jatkuvasta bensan hajusta jota normaalisti ei ole.
Tihkuvuotoinen kaasari tyhjenee hitaasti ja pitemmän tauon jälkeen sitä ei saa helposti käyntiin ellei ime hanaa auki.

Kaasuahan tässä on tullut väännettyä kun ei muutakaan ole enää keksinyt... Tulppa siis märkä. Pitäisi siis kuivata tulppa, kaasari irti ja pyörittää kone kuivaksi?

Kaasari ei tulvi sillä kun alipaineletkusta imee kaasarin ollessa tyhjä, saa imeskeltyä n. 10-15 kertaa kun huomaa että nyt on kuppi täynnä eikä enää imulla saa menemään enempää bensaa.

Toinen kaasareista (juurikin se jolla tuo rakkine kävi joskus) on avaamisen jälkeen alkanut tiputtamaan mutta niin harvakseltaan että ei se kuppi siitä tyhjene. Pitää katsoa siihen jotain massatiivistettä tms kun ei tuo kumitiiviste tunnu pitävän, liekö kuppi saanut jotain osumaa.

Lainaus
Kun edellisistä ei löydy syytä on ajoitusten tarkistuksen paikka. Venakoppa auki ja magneeton kiekko joista merkit löytyy.

Ajoitukset on kohdallaan, tämä on tarkistettu omasta toimesta noin 35 kertaa ja korjaamollakin oltiin sitä mieltä että ihan on kohdillaan.

Tähän 4-venttilikoneeseen liittyen sellainen pieni huomio muille omistajille että tavalliseen 2-venttiili 50cc kiinahirmuun verrattuna tässä vehkeessä nokka-akseli ja nokkaratas on kahdella pultilla keskenään kiinni ja nokka-akselin kohdistusmerkki osoittaa yläkuolokohdassa suoraan ylos eikä kannen tasoon kuten yleensä. Nokkarattaan saa kiinni akselin vain kahdella tavalla ja molemmat on oikein; jos laitaa "väärin" niin nokkarattaan kohdistusmerkki osoittaa alas kun akselissa (jonka mukaan se kohdistus pitää tehdä) osoittaa ylös mutta tällä ei ole mitään väliä kun sehän on vain ratas. Tarkkana siinä nokka-akselin kohdistamisessa kyllä saa olla että ei mene esim. yhdellä hampaalla pieleen mutta sen sitten huomaa mm. imuäänistä jos tussahtelee / lotisee tai miten sitä ääntä nyt kuvailisi.

Kannen irroitusta varten pitää ensin ottaa pois kannen (ajosuuntaan katsottaessa) vasemmalta puolelta n. 22mm kokoinen kuusiokolo-kumisuojus ja sitten jollain ihmevehkeellä (jos omistaa 22m kuusiokoloavaimen niin hyvä) avata se pyöreä rinkula joka on siis alumiinikorkki. Itse sain tuon auki käyttäen remonttimiehen puukkoa, sen tasapäinen terä oli juuri tuon mittainen. Reilu napautus vaan ja että jäi sopivasti kiinni sinne kuusiokoloon, sitten jakoavainta apuna käyttäen vääsin sen korkin auki. Korkin takaa näkyy nokkaratas ja ne kaksi 8mm pulttia jotka pitää avata, irroittaa (olla tiputtamatta koneeseen) ja ottaa nokkaratas irti nokka-akselista. Tämän jälkeen voi sitten avata kannen pultit ja kansi lähtee pois paikaltaan. Ja kannattaa olla kääntämättä kantta ylösalaisin tai ainakin varmistua että keinuvivut pitävät venttilien säätöprikkoja paikallaan kun muuten ne tipahtavat sinne tallin lattialle.

Omat uskomukset nyt sitten kääntyvät tuohon kaasarin suuntaan ja kaasutteluun jolla ilmeisesti olen saanut koneen niin märäksi että ei auta enää mikään starttipilotti tai muukaan. Pitää nyt miettiä ihan uuden kaasarin hankintaa, pitäisihän noiden vanhojenkin toimia kun ovat joskus toimineet toisessa skodessa ja ne on nyt ainakin 5 kertaa käyty läpi, puhdsitettu ja suuttimet vaihdettu jne.

Olisiko vielä vinkkiä että minkälaisella seosruuvin vääntämisellä pitäisi tätä skodea alkaa starttailemaan? Se perus 1.5 kierrosta ruuvia auki vai pitäisikö vääntää seos nyt ihan laihalle (ruuvi kiinni) ettei vaan ala taas tulppaa kastelemaan? Ja tuon kaasarin automaagi-ryypyn toimivuudesta ei ole ihan varmuutta, se antaa tähän lisäefektiä kun ei voi tietää onko ryyppy koko ajan päällä vai ei.

Olihan se näin:
  • seosruuvia avaamalla seos rikastuu ?
  • automaattiryyppy on aluksi päällä ja lämmetessään sulkee ryyppykanavan ?
« Viimeksi muokattu: 12.06.13 - klo:13:40 kirjoittanut Titan 4T 4V »

Poissa openflow

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1798
Vs: 4T neliventtiili ei käynnisty
« Vastaus #5 : 13.06.13 - klo:00:02 »
Sytytystulpissa voi olla myös vikaa. Vaikka antaisi hyvän kipinän, voi tulppa silti olla rikki esim. vuotaa eristeen välistä. Öljyllä huuhtelua voisi kokeilla, eli imukaulasta reilusti öljyä koneeseen ja sytytystulppa irti pyöritetään startilla jonkin aikaa. Ideana on huuhtoa paskat pois venttiilien välistä.

En usko kaasutin vikaan, kerran ei starttisuihkellakaan tee mitään. Myöskään moottorin kastuminen ei näissä taida olla ongelma. Jos moottori kastuu pahasti puristukset nousee yleensä niin korkeaksi, ettei startilla jaksa pyörittää ja polkemallakin on pirun jäykkä.

Poissa tommi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1979
Vs: 4T neliventtiili ei käynnisty
« Vastaus #6 : 13.06.13 - klo:08:40 »
Kannattaa kokeilla sillä toisella puolalla. Itselläni tuotti melkoisesti päänvaivaa muutama vuosi sitten kun ei tahtonut lähteä skode käyntiin, ei sitten millään. Välillä lähti helvetinmoisen polkemisen jälkeen ja sitten taas ei. Löi kipinää ihan hyvin muttei kuitenkaan lähtenyt käyntiin. Kun vaihdoin uuden puolan niin lähti eka polkaisulla ja toimi sen jälkeen moitteettomasti. Siis vaikka se sinun moposi lyö kipinää ei välttämättä tarkoita että puola olisi kunnossa.

Paikalla Coastside

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 18384
Vs: 4T neliventtiili ei käynnisty
« Vastaus #7 : 13.06.13 - klo:09:12 »
Minulla oli kerran outo käynnistysongelma. Kipinää tuli ja bensaa sai. Aikani sitä tutkin ja sattui käsi tulpan johttoa kokeilemaan, joka heilui puolan päästä väljänä. Se oli irronnut ja oli sen kumisuojan varassa ja siksi sytkän ajoitus oli pielessä.

Toinen vika oli CDI:n liittimen puolan johdon irtoaminen jota sitäkään ei silmämääräisesti nähnyt. Tuli työnnettyä skodea 12 km ensin ennen sen huomaamista.

Puola itse on se osa jonka ottaisin autiolle saarelle varmimpana mukaan, niin harvoin se hajoaa. 9/10 ostetuista ostetaan kun vikaa hakuammutaan sokkona.

Kannattaa tarkistaa liittimet ennen mopokaupan puolen varaston ostoa. Se kyllä vaatii katteiden purkamista etsiä ne mutta se kannattaa. Liittimet kannattaa käsitellä ruosteenirroitus-sprayllä, avaten ja sulkien ne, ainakin kerran vuodessa. Se suojaa sekä liittimen että johtoa jotka voi syöpyä poikki. Ne ovat vikalistan kärjessä.
« Viimeksi muokattu: 13.06.13 - klo:09:36 kirjoittanut Coastside »
Ihmisen elämä on täynnä muiden valintoja.
Eikä se vapaa tahtokaan niin vapaa ole (;

Poissa tommi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1979
Vs: 4T neliventtiili ei käynnisty
« Vastaus #8 : 13.06.13 - klo:09:37 »
Jos mahdollista niin lainaa kaverilta sitä puolaa, näissähän käy sama puola kaikkiin kiinalaisiin nelareihin, toisin kuin cdi-boksit joissa on eroja. Kyllä toi sähkövialta vaikuttaa. Onkohan cdi-boksi varmasti oikea? Jos olet ostanut "täsmäostona" nimenomaan Titanin boksin niin sitten se varmaan on oikea boksi. Muussa tapauksessa saattaa olla boksissakin vika.

http://www.smartia.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=301100139QMAA0100

Sytytystulpissa voi olla myös vikaa. Vaikka antaisi hyvän kipinän, voi tulppa silti olla rikki esim. vuotaa eristeen välistä.

Tässähän oli kokeiltu kahdella eri tulpalla ja kummallakaan ei lähtenyt käyntiin joten tuskin siinä vika.
« Viimeksi muokattu: 13.06.13 - klo:10:49 kirjoittanut tommi »

Poissa yxrutanen

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 109
Vs: 4T neliventtiili ei käynnisty
« Vastaus #9 : 27.05.19 - klo:16:37 »
samaa ongelmaa.besaa tuleee kaasarille asti kun imee alipaineletkua.kun  suihkuttaa quik stsrttia kaasariin käy hetken tyhjäkäyntiä ,tankki on täynnä tosin pienkone bensaa,voisko olla syy?4-t baotian.

Poissa pera8x

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1866
Vs: 4T neliventtiili ei käynnisty
« Vastaus #10 : 09.06.19 - klo:12:44 »
jotkut moottorit ei tykkää pienkonepensasta. mutta yleensä ne on olleet noita 2 tahtikoneita. jotain moottorisahoja yms. nelitahti ei ole niin nuuka sen suhteen.

jos kyseessä on 4 venttiilikone, niin suosittelen kurkkaan venttiilikopan alle. noissa on todellakin ollut nokka-akselin laakerivikoja. yhden tollasen 4 venttiilivekottimen ostinkin ja ei sillä kovin kauaa tarvinnut ajaa, kun jo lensin nokka-akselin laakerista kuulat pitkin konetta. oli hauska kaivella niitä sieltä öljypohjasta.. ;D

Poissa konenikkari

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5915
  • Professional mechanic 50V NITROX
Vs: 4T neliventtiili ei käynnisty
« Vastaus #11 : 09.06.19 - klo:12:48 »
jotkut moottorit ei tykkää pienkonepensasta. mutta yleensä ne on olleet noita 2 tahtikoneita. jotain moottorisahoja yms. nelitahti ei ole niin nuuka sen suhteen.

jos kyseessä on 4 venttiilikone, niin suosittelen kurkkaan venttiilikopan alle. noissa on todellakin ollut nokka-akselin laakerivikoja. yhden tollasen 4 venttiilivekottimen ostinkin ja ei sillä kovin kauaa tarvinnut ajaa, kun jo lensin nokka-akselin laakerista kuulat pitkin konetta. oli hauska kaivella niitä sieltä öljypohjasta.. ;D

Samoin olen joutunut tekemään ja aina jäis vaivaamaan, jos ei kaikkia kuulia löydykään......
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Poissa pera8x

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1866
Vs: 4T neliventtiili ei käynnisty
« Vastaus #12 : 09.06.19 - klo:13:18 »
juu, sepä se. yksikin irotkuula moottorissa, minne se ei kuulu aiheuttaa mielenhäiriötä. jää vaivaamaan, jos ei hoida kuulien poistoa huolella. ;D