Kirjoittaja Aihe: Honda FJS600 Silverwing - Jarrunesteen vaihto, ei ABS  (Luettu 2020 kertaa)

Poissa arla_m6

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 147
Vs: Honda FJS600 Silverwing - Jarrunesteen vaihto, ei ABS
« Vastaus #15 : 06.08.19 - klo:00:11 »
Kyllä satulassa on liukutapit. Tuotekoodit 45131ML7921 ja 45215MBTD51.

Ne tapit juuri, mitkä joutuu irroittaan että saa palat irti. Jos tappeja ei olisi, painaisi jarrulevyn kieroksi. Jos palat on kulunut epätasaisesti, siis toinen paksumpi kuin toinen, silloin liukutapit on jumissa tai tappien kumit turvonnut niin, että satula ei liiku tasaisesti. Tuotekoodit 45132166016 ja 45133MA3006

Kuukausi sitten huolsin yhden kiinalaisen skootterin jossa oli liukutappien kumit turvonnut ja jumittanut satulan. Palat oli kulunut vain yhden männän kohdalta, eli vinoon. Jarruteho oli huono. Korjasin noilla Hondan kumeilla jarrut ja alkoi tehoja löytymään. Osta tappeja varten CRC:n Braklube Pro rasvaa. Motonetin koodi 60-0110. Maksaa 10€


Poissa viisnelonen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1898
  • jos kiristäs vielä vähän .. naks !
Vs: Honda FJS600 Silverwing - Jarrunesteen vaihto, ei ABS
« Vastaus #16 : 06.08.19 - klo:08:42 »
Joo, sorry kun jatkoin tätä , tämä mun kirjoitus kun oli alunperinkin väärän topiikin alla.
 arla_m6 kirjoittaa ilmeisesti topiikin mukaisesti silverwingin etujarrusatulasta ja minä taas burgerin etusatulasta.

Edit: Katsoin ihan mielenkiinnosta tuon silverwingin etusatulan kuvan,  https://www.bike-parts-honda.com/honda-motorcycle/600-SCOOTER/SILVERWING/2004/FJS600D4/Frame/FRONT-BRAKE-CALIPER/13MCT1E1/F__1500/2/5389
Siinä tosiaan on noita liukutappeja+kumitutteja ihan tavanomaisen näköisesti.

Tän vanhemman yksilevyisen bergerin satulassa on vain ne 2 tappia (hanger pin)jotka estää jpaloja tulemasta ulos.
https://www.npm.fi/fi/varaosa-luettelot/suzuki/400-cc/an-400-burgman-2004/56-etujarru
Kuvasta jäänyt pois toinen tappi nro 5.
Tässä siis jsatulan puoliskot pultattu jäykästi toisiinsa ja etuiskarinputkeen. Joka palalla oma mäntä. Mielestäni hyvät jarrut mutta toinen etulevy (alkaen -07 malleissa) keventäisi tarvittavaa puristusvoimaa kovassa jarrutuksessa ( jarrutan usein pelkällä etusella)
« Viimeksi muokattu: 06.08.19 - klo:09:47 kirjoittanut viisnelonen »
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman400 ja Satelis250 ajokkina, x9 125 jouten..

Poissa arla_m6

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 147
Vs: Honda FJS600 Silverwing - Jarrunesteen vaihto, ei ABS
« Vastaus #17 : 06.08.19 - klo:19:02 »
Aaaa... Ei ollut mulla pää ajatuksen kohdalla. Luulin että puhuit Hondasta mutta olikin Burgman. Ziigasin Burgmanin räjäytyskuvaa ja siinä tosiaan on männät molemmin puolin. Parempi ratkaisu minusta, kuin uiva satula. Vähemmän liikkuvia/ryytyviä osia.
Hondan compi-jarru toimii pirun hyvin vaikka edessä on yksi jarrulevy. Uskalsin tänä kesänä testaa soralla "wingin" jarruja niin takarengas joutui ABS:in hallintaan ennen etusta. (vasemmalla kahvalla jarruttaen) Oli pakko leikkiä lisää ja hakea tuntumaa jos tulee se paniikkijarrutus joskus eteen.  Toivottavast ei tule.

Poissa viisnelonen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1898
  • jos kiristäs vielä vähän .. naks !
Vs: Honda FJS600 Silverwing - Jarrunesteen vaihto, ei ABS
« Vastaus #18 : 06.08.19 - klo:19:27 »
Tää on mun vakisynti, postata väärään topiikkiin.. ::)
Tässä burgerissa ei ole tietty ole absia (-04) mutta muuten samanmoiset combijarrut, soralla kun jarruttaa pelkästään vasemmalla kahvalla niin takapyörä lukkiutuu hallitusti ennen etupäätä. Mielestäni tunnokkaat jarrut. Karkeampikuvioisilla kumeilla ajelis soratietä näkymättömiin.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman400 ja Satelis250 ajokkina, x9 125 jouten..

Poissa HiTec

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 756
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Honda FJS600 Silverwing - Jarrunesteen vaihto, ei ABS
« Vastaus #19 : 07.08.19 - klo:09:10 »
Hondan compi-jarru toimii pirun hyvin vaikka edessä on yksi jarrulevy. Uskalsin tänä kesänä testaa soralla "wingin" jarruja niin takarengas joutui ABS:in hallintaan ennen etusta. (vasemmalla kahvalla jarruttaen) Oli pakko leikkiä lisää ja hakea tuntumaa jos tulee se paniikkijarrutus joskus eteen.  Toivottavast ei tule.

No tuossa yhdistelmässähän (vas.kahva) takaseen menee kaikki mitä sinne ylipäätään on jarruvoimia mitenkään menossa ja etuseen vain murto-osa täydestä jarrutehosta => eipä liene mikään ihme että se takanen haluaa lukittua ennen etusta - eikä nyt puhuttu vielä muutenkaan kuinka helposti se takanen ylipäätään meneekään lukkoon prätkässä kuin prätkässä. Vaan kun sitten lisäät kuvioon myös tuon oik.kahvan jarruvoimat etuselle, niin johan alkaa kuvio mennäkin mielenkiintoiseksi. Muutaman pikkasen hätäsemmän jarrutuksen kokemuksella wingi kuitenkin stoppaa varsin hallitusti, pitävällä alustalla jopa ilman ABS:ää. Soralla ja/tai sadekelillä en tuota ole vielä onneksi joutunut kokeilemaan 8)
Honda NTV650 Revere -92 > Suzuki AN400 Burgman -99 > Kawasaki ZR-7S -02 > Honda FJS600 Silverwing -02

Poissa Sepi6

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 314
Vs: Honda FJS600 Silverwing - Jarrunesteen vaihto, ei ABS
« Vastaus #20 : 23.09.19 - klo:12:43 »
Itse olen vaihdellut kaksi ja nelipyöräisiin jarrunesteen, pelkästään säiliöön. Sillä tapaa että injektioruiskulla säiliö tyhjäksi ja uudet liemet tilalle, joka syksy/talvi. Nesteestä vaihtuu ekakerralla noin 80% ja tuo järjestelmä on pysynyt vedettömänä tullakin konstilla.
****************************************
Derbi DRD -03
Piaggio Fly 50 4Tempi -07
Harley Davidson "Rautapää" -78
Suzuki VX800 -93
=====================
EX Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

Poissa HiTec

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 756
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Honda FJS600 Silverwing - Jarrunesteen vaihto, ei ABS
« Vastaus #21 : 23.09.19 - klo:13:30 »
Nesteestä vaihtuu ekakerralla noin 80% ja tuo järjestelmä on pysynyt vedettömänä tullakin konstilla.

No tuo %-osuushan riippuu täysin niiden tilavuuksista, säiliö vs. putket ja sylinterit. Autossa putket ovat melko pitkät ja sylinteritkin suurehkot, mutta säiliö ei silti kummoinen kuitenkaan ole => liekö edes 50% nesteistä vaihdettuna jos pelkän säiliön tyhjentää ???

Jonka vedettömyyden olet todennut miten? Huollossakin mittaavat vain siitä säiliöstä, mutta koska juurihan vaihdoit ne nesteet siihen säiliöön, niin kummakos tuo on jos mittari ei kosteutta indikoi ::) Se jarruneste kun nyt kuitenkin on siellä putkissa ja sylintereissä melko seisovaa mallia, ei juuri mihinkään liikuskele käytönkään aikana, niin kuinkakohan se tuore neste sitten sieltä säiliöstä mukamas sekoittuu läpi järjestelmän s.e. myös sillä seuraavalla pelkän säiliönesteen vaihdolla vaihdettaisiin tosiaan jotain muutakin kuin vain ne viime kerralla jo kertaalleen vaihdetut nesteet taas uusiin ???

Tuossa käyttämässäni imuvaihtimessa juuri tuo kirkas imuletku on tässä mielessä hyvä, kun imasee niitä wanhoja nesteitä sieltä ilmausnipan kautta ulos, niin se nesteen väri imuletkussa vaalenee selvästi kun tuo uusi neste on saavuttanut sylinterin ja näin nesteet on tosiaan tullut vaihdetuiksi läpi järjestelmän. No toki tuonne sylinterin nurkkiin varmaankin vielä silti jää jokunen tippa wanhaa nestettä, mutta kun systeemissä on kuitenkin uutta nestettä jo 99%, niin eiköhän tuon vaihdetuksi voi kuitenkin jo kuitata 8)
Honda NTV650 Revere -92 > Suzuki AN400 Burgman -99 > Kawasaki ZR-7S -02 > Honda FJS600 Silverwing -02

Poissa Coastside

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 18446
Vs: Honda FJS600 Silverwing - Jarrunesteen vaihto, ei ABS
« Vastaus #22 : 23.09.19 - klo:14:01 »
Nesteen puhtaus merkkaa jarrusylinterissä jossa vesi voi kiehua tai ruostuttaa. Hyvä olisi pumpata aina jonkin verran pois. Siihen riittää nippaan tuleva letku venttiilillä jolla purkkiin jotta näkee sen laadun.
Ihmisen elämä on täynnä muiden valintoja.
Eikä se vapaa tahtokaan niin vapaa ole (;

Poissa Sepi6

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 314
Vs: Honda FJS600 Silverwing - Jarrunesteen vaihto, ei ABS
« Vastaus #23 : 24.09.19 - klo:14:50 »
Kyllä sen huomaa jo siinä kun vaihtaa nesteen säiliöön ja pumppaa jarrua muutaman kerran säiliön kansi auki, säiliöön päin tulee ihan "eriväristä" vanhaa nestettä. Vesipitoisuutta en ole mitannut, eikä tuskin kukaan kotiasentaja.  Jarrunesteessä (DOT3 tai 4) voi olla uutenakin jopa 3,5% vettä  ::)
****************************************
Derbi DRD -03
Piaggio Fly 50 4Tempi -07
Harley Davidson "Rautapää" -78
Suzuki VX800 -93
=====================
EX Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.