Kirjoittaja Aihe: Solifer Retro 10 tkm väliraportti  (Luettu 1472 kertaa)

Poissa Erkki

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 86
Solifer Retro 10 tkm väliraportti
« : 11.12.18 - klo:20:27 »
Kiinalaistenkin moposkootterien laadusta ja kestävyydestä on paljon mielipiteitä ja tietoakin, niinpä osallistun nyt joutessani, kansallisena veronpalautuspäivänä  ;D , jauhantaan. Helmikuussa 2018 ostamani Baotian 50qt-15 "Solifer Retro" vm. 9/2012, 4500 km ajettuna kahdella keskiäkäisellä olleena, ei jokatalvi ajettuna. Katteet ehjät ja naarmuttomat, kromi?osissa ei hapettumia, vakiona ja moottoriöljyt syksyllä vaihdettuna, kauppahinta kotipihalle kärryllä tuotuna avokypärineen 410.- tinkimisen osuudeksi jäi messevät 30.-  ;D. Tankolukko ilmeisesti rikki kuten tavaraboksin lukkopesä jäätelötikkukamaa, ei muita vikoja tai puutteita.

 Nyt 5500 km myöhemmin kymmenessä kuukaudessa ajettuna, töötti rikkoutunut, keskituen toinen pultti irronnut ja kosteuden aiheuttamaa hapettumaa siellätäällä kiiltävissä osissa, joskaan ei hirveästi, säilytyspaikka parvekkeen alla suojassa. Ostettu ebaystä levyjarrulukkohäläri hintaan 13.-. Huoltokulut puhdas nolla toistaiseksi, perusvakuutus 195.- vuodessa, bensaa 98 vie 2,3 - 2,9 l/100 km. Sateella ajaessa pätkii ajoittain, mutta harvoin, eikä ole hyytynyt koskaan. Aina napista käyntiin, polkimen toimintaa en ole kokeillut. Akku lienee orkkis, kuten renkaat, joissa vielä pintaa riittävästi. Tulppa orkkis myös, joutuu viisi sekkaa sahaamaan kylmänä  8). Jarrut orkkikset ja heikkotehoiset mutta ovat riittäneet. Pakoputki ruostealtis, ja hitsisaumassaan repeämä.
 Kulkua on sen max. 50 kmh, laiskanoloinen ja hyytyy ylämäkiin selvästi. Olen kerinnyt. Tyhjäkäyntiä käy milloin mitenkin, suutin on selkeästi lämpimään tehty vakiona.
 Kevyessä ja järkevässä käytössä on mopo kestänyt yli odotusteni, ja ajelen jatkossakin kelien salliessa näppäriä ja edullisia kilometrejä kaupungin kupeessa.
Toivottavasti tästä jorinasta on jotain osviittaa jollekin joskus asian tiimoilta, kiitos ja anteeksi.

Poissa joni_k

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2833
Vs: Solifer Retro 10 tkm väliraportti
« Vastaus #1 : 11.12.18 - klo:21:08 »
kosteuden aiheuttamaan hapettumiseen auttaa skootterin säännöllinen puhdistus ja osien riittävän usea öljyäminen.

Poissa MORPA

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 694
Vs: Solifer Retro 10 tkm väliraportti
« Vastaus #2 : 11.12.18 - klo:23:14 »
No mä ostin 2013 kesällä 8000km ajetun Kymco Agilityn-08 hintaan 280 euroa. Alkuperäinen hintapyyntö oli 400e, mutta kun eivät saaneet sitä käymään niin tarjosin kakssataa siinä kunnossa missä on ostohetkellä. Kaasari auki ja vähän putsailua ja ihmettelyä että onhan vallan kummallinen kaasutin, no siitä se sitten lähti käymään. Mulla oli silloin auto vähän enemmän rikki, eikä tietoa milloin se tulee kuntoon. Vekotin toimi vallan mainiosti ja tykkäsin sillä ajella, sain auton remontista sitten takaisin mutta jos ei satanut vettä niin kypärä päähän ja Agility käymään. Tuolla se on nyt tallissa ja mittarissa on 28000km eikä siinä nyt varsinaisesti ole ollut mitään korjattavaa, renkaita on jo mennyt taakse kolmas ja eteen ihan pidon vuoksi menossa toinen. Laite osoittautui niin hauskaksi kulkupeliksi, että roskikseen en loppukesästä ajatellut sitä nakkaavani, eikä myyminenkään oikein innostanut. Siitä se sitten lähti ;D

Olikohan 15000km mittarissa kun aloin sovittanmaan 72ccm sylinteriä tuohon, no männänsokka irtosi ja se aiheutti korjaustarvetta, myös kaasari on vaatinut korjaamista ja nyt on toinen originaali kymco-carburaattori kiinni ja toimii paremmin kuin koskaan. Mikään viimetteen päälle viripirikone tää ei oo koskaan ollut eikä sellaiseen ole pyrittykkään. Kaiken korjaustarpeen voin ottaa omalle vastuulleni, eli jokainen vika joka on vaatinut korjausta on minun itseni aiheuttama.

Joo, meni nopeusmittarinvaijeri poikki, mutta se korjattiin seuraavana päivänä ja pitkien merkkivalo ei toimi.
Liikennesika.

Poissa vanadoo

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 279
Vs: Solifer Retro 10 tkm väliraportti
« Vastaus #3 : 12.12.18 - klo:13:29 »
Kerronpa omankin kokemukseni kiinanskodesta.
Ostovuotta en muista tarkalleen, mutta olisikohan n.5 vuotta sitten.
Hetken mielijohteesta ostin Solifer XTR:n Torista 4000 km ajettuna kun halvalla sain, 250 euroa ja kaksi kypärää kaupan päälle  :)
Ostaessa jo huomasin että aikamoista ulinaa kuului variaattorikopasta, mutta ajattelin selviäväni hommasta puhdistamisella ja joidenkin kuluvien osien uusimisella.
Skode oli niin hauska ajettava, kymmenien autovuosien jälkeen, ettei paluuta entiseen enää ollut.
Etsin kiinanskodeista tietoa netistä ja löydettyäni tämän palstan, siitä alkoi uusi mukaansavievä harrastus vuosiksi.
Joltakin palstalaiselta ostin asevelihintaan uudet perän rattaat ja ulinat loppuivat siihen.
Uutta 72cc sylinteriä, Koson variaattoria, pidempää takavälistystä jne.jne., eikä virittämisellä, säätämisellä, koeajoilla, kiinasta osien tilaamiselle näyttänyt tulevan loppua.
Hommasin skodeen polkupyörään tarkoitetun peräkärryn, modasin sen skoden perään sopivaksi ja teimme vaimoni kanssa kesälomamatkan Etelä-suomessa. Hulluilla on halvat huvit ja näillä hulluilla oli hauskaa matkailla kaksi päällä moposkootterilla, tuottaa iloa ja todennäköisesti myös säälin tuntemuksia muissa matkailijoissa, mutta ikimuistoinen useamman viikon matka kuitenkin tehtiin etappeina Orivesi-Lahti-Kotka-Porvoo-Lohja-Hanko-Turku-Tampere-Orivesi ;D
Yksi elämäni parhaista ostoksista tuli tehtyä hankittuani tämän idän ihmeen ja siitä saadun kokemuksen ja ajonautinnon seurauksena tuli viime kesänä ostettua moottoripyörä, pääasiassa siksi, ettei sopivan hintaista maxiskootteria löytynyt etsimisestäni huolimatta, eivätkä vakuutushinnatkaan olleet isommissa kiinanskodeissa kilpailukykyisiä Japanilaisten moottoripyörien kanssa.
Tällä hetkellä Skode lepää 15000 kilometriä nautinnollista ajoa antaneena takapihalla, mutta ehkä vielä joskus palaan kiinanskoottereiden ihmeelliseen maailman ja laitan sen takaisin ajoon.

Poissa vanadoo

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 279
Vs: Solifer Retro 10 tkm väliraportti
« Vastaus #4 : 13.12.18 - klo:12:03 »
Eipä tullut otettua selvää skoden peräkärryn vaatimuksista asennellessani sitä skodeen :)
Senverran järki pelasi, että tarkistin valojen ja vilkkujen näkymisen yli peräkärryn ja pidin kuorman matalana.
Eipä tuo näyttänyt poliiseja pahemmin kiinnostavan, vaikka joskus perässä ajelivatkin.
Oli tallin nurkkaan jäänyt 508 mersun raidetangon pää (melko jykevätekoinen), josta virittelin vetokuulan kärryn vetämiseen.
Varmistuksena oli ohuesta kuormaliinasta tehty varmistin, joka kuulan tai kiinnikkeiden hajoamisen seurauksena olisi pitänyt kärryn kiinni skoden perässä.

Poissa Coastside

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 18169
Vs: Solifer Retro 10 tkm väliraportti
« Vastaus #5 : 13.12.18 - klo:12:24 »
Kärryyn vaaditaan taka ja sivuheijastimet ja lokarit. Jos valot peittyvät voi laittaa takatuikun ja viittoa suuntaa käsin. Se ettei siitä rakenna autokärryä muistuttavaa, on turvallisuuskysymys. Autoilijat näkevät että se on mopoilija.
Lyhyt kärry on helppo vetää, pituus ja paino hieman heijjaa. Oma ennätys on 4 m kärry.
« Viimeksi muokattu: 13.12.18 - klo:12:29 kirjoittanut Coastside »
Ihmisen elämä on täynnä muiden valintoja.
Use fat to loose fat  (;

Poissa MORPA

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 694
Vs: Solifer Retro 10 tkm väliraportti
« Vastaus #6 : 13.12.18 - klo:23:32 »
Mää roudasin tukkeja ja isoja 10x10 parruja paikalliseen oravabaariin ihan vaan narulla, aivan uskomaton tommosen skootterin vetokyky. Yhtä tukkia metsästä kiskoessani pyörätietä pitkin oli yhden polkypyöräilijän ilme vähintään hämmästynyt ;D Ei sinänsä, etteikö näky olisi ollut melko typerä, metsästä tulee skootteri jonka perässä on täyskokoinen kuitupuurunko...

Tämä kyseinen oravabaari ei ole mikään rappioalkoholistien puukkohippojen pitopaikka, siellä on ihan selvinpäinkin olevia ihmisiä. Siitä nyt on muodostunut semmonen tapaamispaikka jota pidetään porukalla siistinä. Jätehuoltokin toimii, roskat pussiin ja pussi tien viereen josta yks paikallinen roskakuski ne hakee pois. Siellä on myös semmonen maastogolfrata. Mitenkään järjestäytynättä ei homma ole, mutta on toiminut ;D

Kaverille kun paikkaa esittelin, niin se meinas et onko tää nyt jotain Pahkasika-huumoria, mutta totesin ettei ole ;D
Liikennesika.

Poissa Coastside

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 18169
Vs: Solifer Retro 10 tkm väliraportti
« Vastaus #7 : 20.12.18 - klo:17:28 »
Purilaat on hyvä väline sekin. Kyllä sillä nyssäkkä tulee :)
Ihmisen elämä on täynnä muiden valintoja.
Use fat to loose fat  (;

Poissa MORPA

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 694
Vs: Solifer Retro 10 tkm väliraportti
« Vastaus #8 : 20.12.18 - klo:22:45 »
Purilaat on hyvä väline sekin. Kyllä sillä nyssäkkä tulee :)

Kyllä se perässä tulee, bensahevoinen on yllättävän vahva vetäjä. Noita oli hauska kiskoa, mutta jos kiskottavan tukin pää ottaa johonkin kiinni nii menee naru poikki. Operaatiot olivat sillä tavoin haastavia, että jatkuvalla vedolla kaikki toimii mutta jos väärään kohtaan pysähdyt niin homma loppui tähän. Raahattava esineen etuosa kun on ilmassa niin kaikki toimii. Ei noita olis ainakaan meikeläinen saanut edes nostettua, mutta skootterin perässä kulkivat hienosti. Mastomiesten narua on vielä kevään operointiin penkin alla.

Siitä en tiedä kuinka laitonta toiminta oli, eikä edes kiinnosta. En mä kuitenkaan kilometritolkulla alkais tommosia raahaamaan, enkä puriloilla yhtään mitään. Tai nojoo, ehkä mää senkin tekisin jos olis pakko ;D
Liikennesika.

Poissa Coastside

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 18169
Vs: Solifer Retro 10 tkm väliraportti
« Vastaus #9 : 20.12.18 - klo:22:57 »
Tasostaan kannattaa pitää kiinni. 8) vaikka huipulla tuulee.
Ihmisen elämä on täynnä muiden valintoja.
Use fat to loose fat  (;

Poissa MORPA

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 694
Vs: Solifer Retro 10 tkm väliraportti
« Vastaus #10 : 20.12.18 - klo:23:13 »
Tasostaan kannattaa pitää kiinni. 8) vaikka huipulla tuulee.

No on kahdenlaisia ihmisiä, niitä jotka tekee kummallisia asioita ja niitä jotka ei tee mitään :)
Liikennesika.