Kirjoittaja Aihe: "käyntivikainen" roxi tuli pihaan:pytty leikannut.neuvot tervetulleita.  (Luettu 21692 kertaa)

Poissa masiina

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 144
tervehdys!tulipa rekisteröityä tänne kun alkaa skootterit olla tuttuja vehkeitä jälkikasvun myötä.eli tilanne tämä.ostin tutulta 06 roxin,joka seissyt pari vuotta liiterissä.ajettu 20 000km.ennen tätä kuulemma hyytyi ajosta eikä lähtenyt käyntiin.siihen loppui omistajan motivaatio ja mopo seisomaan.akun ladattuani huomasin ettei startti jaksa pyörittää konetta,polkaisu polkimesta ja oli selvää ettei mäntä liiku kunnolla.nyt on pytty,mäntä sekä vesipumppu ja kaasari irti.aikanaan hyytyminen siis johtui ilmeisesti tästä tapahtumaketjusta:vesipumpun akselin stefa on alkanut vuotamaan siipipyörän hangattua stefan rikki,näin ollen nesteet ovat hiljalleen hävinneet järjestelmästä ja kone lämpöleikannut.sitä myöden kannentiiviste mennyt,ja jäljellä olevat nesteet menneet pyttyyn ja kampikammioon.ei ihme että on hyytynyt.lämmön nousua ei sitten taas ole huomattu koska kannessa oleva anturi on rikki,ja piuha roikkuu rispaantuneena vapaana,eli mittaristosta ei ole nähnyt ylikuumenemista.kampikammion tyhjensin niin että nostin takarenkaan taivasta kohti ja paineilmaa perään.sen jälkeen kunnon crc-kylpy koneeseen.tuntuu kampiakseli liikkuvan hyvin,eikä ilmeisesti laakerivikaa ole.välystä ei ole "pysty"suunnassa.nyt tarvitaankin sitten neuvoja:briteistä saa naurettavan halvalla sylinteri sarjoja.tarkoitus olisi hommata 70cc pytty,mäntä tarvikkeineen,tiivisteet,kansi,posteineen 65e.onko järkeä vai laitanko vakipytyn?vaki kaasari näyttää olevan 66 suuttimella.suutin ilmeisesti vaihtoon,mutta minkä kokoinen tilalle?hukkaputki on näköjään putkesta hitsattu.myyjän puheista ymmärsin että variakin on räplätty.eli prikka varmaankin poistettu,näytti olevan jotain rullia mukana,eli nekin varmaan vaihdettu.ja kytkinjousia oli mukana,eli sitäkin ropailtu.no,kunhan saan tuon käyntiin,niin katsotaan se kulkupuoli sitten.....mites muuten varmistan tuorevoitelu pumpun toiminnan?aluksi on kyllä tarkoitus ajaa n.2-3%bensalla jottei uusi pytty heti leikkaa kiinni,kun ei tiedä öljypumpun toiminnasta vielä.
« Viimeksi muokattu: 19.08.16 - klo:17:33 kirjoittanut masiina »

Poissa pera8x

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1866
öljypumpun toiminta selviää, kun tankkaat öljysäiliön täyteen ja ajelet sillä seos pensalla pari ekaa tankillista. jos öljysäiliön pinta laskee se oletettavasti toimii. jos ei siis vuoda ympäriinsä sitä öljylä.

uutta pyttyä vaan ja tiivistesarja samalla. tuollainen 70cc pytty kuulostaa hyvältä.

Poissa masiina

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 144
aivan.sähköisen pumpun pystyy kyllä testaamaan ainakin speedfightista "akku"kikalla.mekaanisesta ei ole vielä kokemusta.täytyy vetää piripintaan (max viivaan) se säiliö,ja tarkkailla.olisko 3 prosenttinen hyvä alkuun uuden pytyn kanssa?juu,ajattelin että tuollainen pytty tuo varmaankin vääntöä lisää.mikäli mopo vielä liikkuu ja vaikuttaa siltä että kulkee turhan kovaa,täytyy varmaankin laittaa prikka takaisin variin....niin,onkos tietoa kellään meneekö vakikaasari isommalla suuttimella?sopiva suutin koko?nyt 66.

Poissa A_sentaja

  • Aluevalvoja
  • *****
  • Viestejä: 3174
Suutinta vain isommaksi, ja jos öljypumpun toiminta epäilyttää, voi sen letkun kaasarin kyljestä nyppästä irti, tankissa luonnollisesti seos. Koneen käydessä sitten vaan katselee tuleeko. Vanhemmat roxit veti sen 80kmh vakivarilla, oli pytty mikä hyvänsä, joten prikkaa väliin ellei halua poliisille selitellä...;)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Poissa masiina

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 144
uusi vesipumppu asennettu.nyt selvisi miksi pumpun akseli oli hangannut stefan rikki+kunnon loven koppaan.joku oli aikanaan asentanut laakerit huolimattomasti.ylempi laakeri ei ollut pohjassa asti,ja holkki puuttui kahden laakerin välistä.ylempi laakeri oli jätetty liikaa magneettoon päin,eli ei oltu laitettu pohjaan asti,sen takia akseli on päässyt "liian alas"ja hangannut koppaa vasten.paikkasin kopan kemiallisella metallilla ja hioin tasaiseksi.uudet laakeri kunnolla holkin kera ja stefa paikalleen.nyt on vesipumpun akseli jämäkkä eikä klappia ole kumpaankaan suuntaan.kopan ja "ropelin"väliin jää muutaman millin rako,eikä "ropeli"osu myöskään siihen koppaan mikä tulee pumpun päälle johon letkut kiinnittyy.
ps.uudet pinnapultit laitettu,pyttyä odotellessa,tulee tod.näk.ens viikolla.uusi lämpö anturikin hyllyssä.mistä suuttimia saisi halvalla kaasariin?ulkomailta näyttäis tulevan turhan paljon postikuluja.
« Viimeksi muokattu: 03.09.16 - klo:13:57 kirjoittanut masiina »

Poissa masiina

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 144
itseasiassa mietin josko laittaisi suosiolla isomman kaasarin,jonkun dellorton.mikä olis sellanen järkevä koko?17,5?21?mitä eroa käytännössä?saako sähköryypyn viriteltyä jos vaijeri kaasari?onko noista kopioista mihinkään vai pitääkö etsiä suosiolla alkup.käytetty?

Poissa A_sentaja

  • Aluevalvoja
  • *****
  • Viestejä: 3174
17.5 millinen lortto on takuuvarma valinta..;) sitä saa vaijeriryypyllä ja sähköversiona.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Poissa Käppyrä

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 48
itseasiassa mietin josko laittaisi suosiolla isomman kaasarin,jonkun dellorton.mikä olis sellanen järkevä koko?17,5?21?mitä eroa käytännössä?

Jos ei ole radikaalisti viritetty, niin empä lähtis rahoja tuhlaamaan isompaan kaasuttimeen. Jos on virtauksia paranneltu niin sitten voi tulla kyseeseen. Isolla kaasuttimella ilman virtausnopeus kaasuttimen kohdalla on pienempi, joten seoksen muodustuminen huononee ja sen myötä moottoriin ei tule lisää tehoa vaikka seosta pääsisi enemmän sylinteriin. Varsinkin ala- ja keskikierroksilla voi ajettavuus vaikeutua. Jos kuitenkin kaasarin vaihdat, niin seuraava koko isompaan.

Poissa masiina

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 144
kiitos vastauksista.meinasin jo että tällaiseen 70cc pyttyyn pitää laittaa joku 21 lortto samantien.mutta jos vakikaasari riittää isommalla suuttimella,on se toki ykkös vaihtoehto.niin,pitää varmaan paikkansa,että jos ilmaa ei kulje riittävästi kaasarin läpi niin tukehtuu vielä bensaan.näyttäisi olevan vaki ilmanputsari,mites jos laittaa tuohon vaki 12mm kurtneriin isoimman suuttimen mitä saa ja teho putsari?kuulostaako järkevältä?onko noissa ilmanputsareissa sitten paljonkin eroja?

Poissa konenikkari

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5915
  • Professional mechanic 50V NITROX
17.5 millinen lortto on takuuvarma valinta..;) sitä saa vaijeriryypyllä ja sähköversiona.

Sitä kannatan minäkin, sekun on salasuuri  ;) eli kurkku on ellipsin muotoinen.
Toimii parhaiten alle kymppiheppasissa.
http://aijaa.com/9BONWq
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Poissa masiina

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 144
ok,eli 17,5 lortto siis etsintään  ;D onko käytetty alkuperäinen parempi kuin uusi replica?tuliterä alk.per. lienee turhan hinnakas... :P
mites sitten tuollasen lorttiksen kanssa ilmanputsari?
« Viimeksi muokattu: 05.09.16 - klo:21:10 kirjoittanut masiina »

Poissa Käppyrä

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 48
70 cc sylinterin kanssa kannattanee jo kaasutintakin isontaa. Tai jos jättää alkuperäisen kaasuttimen niin imuilman vastus mahdollisimman pieneksi. Suurempi ilmanvirtaus vaatii tietenkin isomman/t suuttimet ja ehkä neulankin joutuu vaihtamaan jos ei sitä nostamalla saa seosta kohdalleen. Jotkut suodattimet on kovin alttiita vesiroiskeille, joten hyvä jos voisi käyttää alkuperäistä putsarin koteloa. Kokeile ensi alkuperäisellä putsarilla ja jos tuntuu ahdistavan vaihda sitten paremmin virtaava.


Kaasuttimen säätö voi olla kinkkinen ja aikaa vievä operaatio, varsinkin jos kaasutinkokoa vaihdetaan.
« Viimeksi muokattu: 05.09.16 - klo:21:17 kirjoittanut Käppyrä »

Poissa masiina

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 144
no niin,foorumi taas toimii :)nyt alkaa olemaan valoa tunnelin päässä mutta vielä on säätöä ennen katteitten laittoa.eli nyt on hommattu myös tuliterä 17.5 lortto saksasta(scooter-center).vakiona siinä oli 80 suutin,ja täydellä kaasulla mooasi saman tien.vaihdoin 92 suuttimen mikä löytyi itseltä ja nyt antaa laittaa kaasun pohjaan.sähköryyppykin pelaa mainiosti,lähtee laakista käyntiin,pien polkasu riittää.saako näihin tehokkaampaa starttia?alkuperäinen ei jaksa pyörittää tuota pyttyä.tulppa kun on irti niin pyörittää konetta vaivattomasti.niin ja tehoputki vielä laittamatta kiinni.seuraavaksi kokeilen vielä 105 suutinta koska neula on korkeimmassa asennossa niin luulen että ei saa vielä tarpeeksi soppaa,keski vaiheilla ja täydellä kaasulla ei kiihdy kuten toivoisi,huippuja kyllä saa 70km kun riittävä suora.eli kiihtyvyys ei vieläkään ole kohdillaan mutta antaa jo runttaa kaasun pohjaan.sitten vielä semmonen että jos laitan alkuperäisen putsarin niin tukehtuu.seosruuvin säätö ei vaikuta.nyt olen testaillut sillai et on vaan se 90asteinen kumutötterö kiinni että on edes jotain kaasarin edessä.(ettei leikkaa kiinni).pystyykö tuota putsaria muokkaamaan,vai mikä olisi hyvä?onko niistä "metallisista"tehoputsareista mihinkään?niin ja tarviiko läppiä vaihtaa?
« Viimeksi muokattu: 07.03.17 - klo:13:34 kirjoittanut masiina »

Poissa A_sentaja

  • Aluevalvoja
  • *****
  • Viestejä: 3174
Kyllä sen pitäisi ihan vakioputsarillakin toimia, onko mahdollisesti kuristuksia kotelossa kiinni.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Poissa masiina

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 144
niin sen verran vielä että järkevintä lienee ensin laittaa tehoputki kiinni ennen viimisen suuttimen valintaa?tarviiko noita läppiä turhaan vaihtaa?se kotelo on itsessään ontto,on vain sellanen vaahtomuovi patja sisällä.mutta ilmanottoaukko on aivan onneton.siinä kopan päällä sellanen alta sormenpaksuinen 90asteen kulmassa oleva tötterö.