Kirjoittaja Aihe: Isot 2-tahtiset scootterit  (Luettu 12124 kertaa)

Poissa pösö tkr

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 16
Isot 2-tahtiset scootterit
« : 25.05.16 - klo:19:37 »
Löytyykö näihin mistään vara ja viriosia. Oon tässä haaveillut Gilera Runner 180cc kunhan vaan saan kortin. Eikö tuollaista saa sitten virittää kuinka paljon vaan sitten haluaa ihan laillisesti?

Poissa Partanen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4210
  • Vespaatko sä?
Vs: Isot 2-tahtiset scootterit
« Vastaus #1 : 25.05.16 - klo:23:59 »
Vespan "isoihin" 2-tahtisiin löytyy hyvin osia. Variaattorilla varustettujen vanhempien skoottereiden osatarjontaan en ole tutustunut, ainakaan vielä.

Auton tehoa saanee nostaa sen 20% alkuperäisestä. En äkkiseltään löytänyt miten paljon prätkien tehoa saisi nostaa ilman katsastusta, mutta luulis niissäkin jonkin rajan olevan. Ja tietysti ne "parhaat" 2-tahtisten pakoputketkaan eivät ole laillisia katuliikenteeseen.

Mutta tehokas 2-tahtinen variaattorivetoinen olisi kyllä kiva. Vähäistä vaan tarjonta.
Vespa Gts 2019
Vespa PX200 E 2003
Gilera Typhoon 50 1994

Poissa A_sentaja

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3135
Vs: Isot 2-tahtiset scootterit
« Vastaus #2 : 26.05.16 - klo:12:23 »
Vespan "isoihin" 2-tahtisiin löytyy hyvin osia. Variaattorilla varustettujen vanhempien skoottereiden osatarjontaan en ole tutustunut, ainakaan vielä.

Auton tehoa saanee nostaa sen 20% alkuperäisestä. En äkkiseltään löytänyt miten paljon prätkien tehoa saisi nostaa ilman katsastusta, mutta luulis niissäkin jonkin rajan olevan. Ja tietysti ne "parhaat" 2-tahtisten pakoputketkaan eivät ole laillisia katuliikenteeseen.

Mutta tehokas 2-tahtinen variaattorivetoinen olisi kyllä kiva. Vähäistä vaan tarjonta.

Ennenmuinoin 125 kevareita sai piristää johonkin 150cc asti ellen ihan väärin muista, ja nelareihin saa vieläkin ns big bore kittejä. Yleensä ylikireät koneet paljastuu vain ratsioissa taikka sivullisen käräyttämänä..
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Poissa Partanen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4210
  • Vespaatko sä?
Vs: Isot 2-tahtiset scootterit
« Vastaus #3 : 26.05.16 - klo:15:40 »
Saattaa ne paljastua silloinkin, jos sattuu onnettomuus, ja vakuutusyhtiö kiinnostuu mahdollisesta virittämisestä. Vakuutuksienkin kannalta tuntuu oudolta, jos 125 kuutioisen saisi muuttaa noin vain 150 kuutioiseksi.

Jossain vaiheessa Autovahinkokeskus tarjosi vakuutusyhtiöille palvelua, jolla selvittävät onko traktoriksi rekisteröity mönkijä onnettomuuden sattuessa ollut edelleen nopeudeltaan rajoitettu. Miksei ne skoottereitakin voisi tutkia.
Vespa Gts 2019
Vespa PX200 E 2003
Gilera Typhoon 50 1994

Poissa oskuk

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3567
Vs: Isot 2-tahtiset scootterit
« Vastaus #4 : 26.05.16 - klo:16:09 »
Aivan, olisi laissa oikeudetonta ajelua ja jos vaikka olisi joku halvaantuminen, eli miljoonalasku, niin toki vakuutusyhtiö mielellään antaisi emansipoituneen nuoren maksaa hoidon.

Poissa pera8x

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1850
Vs: Isot 2-tahtiset scootterit
« Vastaus #5 : 30.05.16 - klo:06:13 »
Ennen kevarissa oli vain tuo 125cc rajana. Nykysin on 125cc ja 11kw raja, joka ylitettäessä kevari ei olekkaan enää kevari vaan moottoripyörä. Nopudetta ei ole rajotettu mitenkään, vain teho ja kuutiot.

Poissa tatza

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 88
    • Tatu Johansson
Vs: Isot 2-tahtiset scootterit
« Vastaus #6 : 31.05.16 - klo:21:15 »
Piaggio Hexagon on melkein kulttikulkine, ei ihan Honda Helix mutta 2t... :)
ss 200px / px 177dre / s 50-2t / prima nv125 / xv virago

Poissa pösö tkr

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 16
Vs: Isot 2-tahtiset scootterit
« Vastaus #7 : 01.06.16 - klo:14:06 »
En puhunet kevareista. Jotkut 2-tahtiset on jo valmiiksi 150-180cc. Kuten Hexagon ja Gilera runner.

edit: "2t Moottoripyörän virittäminen" olisi varmaan ollut selkeämpi otsikko.
« Viimeksi muokattu: 01.06.16 - klo:14:31 kirjoittanut pösö tkr »

Poissa Tomsko

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 46
Vs: Isot 2-tahtiset scootterit
« Vastaus #8 : 09.06.18 - klo:10:59 »
Olen alkanut miettiä 2-t skootterin hankintaa, kun nämä 4-t laitteet tuntuu ainakin kiinanmopoissa olevan pelkkiä työmaita. Eikös nykyöljyillä eli syntettisillä saada jo aika siedettävä tulos pakokaasun öljynpoltossa?
Eipä silti, 2-t pakokaasun tuoksu palauttaa nostalgisesti minut 70-luvulle ????

Poissa Samppa

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Viestejä: 5790
  • Piaggio, Vespa, Suzuki
Vs: Isot 2-tahtiset scootterit
« Vastaus #9 : 09.06.18 - klo:11:35 »
70-luvulla seossuhteet olivat vähän mitä olivat...

Kyllä näissä öljypumpullisissa 2-tahdeissa on jo ihan siedettävät pakokaasut. Tokihan sitä haistaa, että 2-tahtipeli kyseessä, mutta sinistä vanaa ei enää pitäisi puskea. Kylmänä nyt toki aina vähän aikaa enemmän savuttaa.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Poissa konenikkari

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5789
  • Professional mechanic 50V NITROX
Vs: Isot 2-tahtiset scootterit
« Vastaus #10 : 09.06.18 - klo:12:01 »
Totta, öljyn laatu ratkaisee, 2Tskootterissa kun on katalysaattori ja käyttää 2T scoot öljyä ei jätökset haise.
2T skootteriin jossa on katalysaattori kun pistää siihen tarkoitetun öljyn, se palaa täysin.
Itse käytän castrol 2T a747 öljyä, koska haluan haista, palaneelta risiini öljyltä :D
Seuraavaksi kokeilen muita kasviöljyjä, esim rypsiöljyä, jolloin tuoksun, crillikioskilta  ::)
Isompaan kaksitahtiin vaihtaisin mielelläni minäkin, on vain harvakseltaan myynnissä, kohtuuhintaisia.
min 125cc gilera runnerin tahtoisin ::)
« Viimeksi muokattu: 09.06.18 - klo:12:27 kirjoittanut konenikkari »
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Poissa Tomsko

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 46
Vs: Isot 2-tahtiset scootterit
« Vastaus #11 : 09.06.18 - klo:13:15 »
Gilera Runner on siksi mielenkiintoinen, että sen runkorakenne muistuttaa moottoripyörän kehtorunkoa.
Jalkakaukalossa en tarvitse sitä avotilaa niin paljoa, arvostan enemmän ajo-ominaisuuksia. No eihän joku 125 skootteri tietysti kovin paljoa jaksa lennättää, mutta kyllä sen rungon elämisen ainakin kiinanskoottereissa huomaa.

Olikohan se Gilera, joka teki 50cc skootteriinkin napaohjauksen? Sellaisen näin joskus 90-luvulla, mutta merkistä ei ole ihan varma.