Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Variaattorin hihnan merkinnät ja sopiva hihnakoko Kiinalaisissa

Aloittaja Jkarha, 31.05.08 - klo:00:00

« edellinen - seuraava »

DonJuhan

Lainaus käyttäjältä: tommi - 14.04.12 - klo:07:31
Lainaus käyttäjältä: DonJuhan - 14.04.12 - klo:06:49
Laitoin Malossin Multivarin Soliferiin, ja kuinkas ollakaan ei erikseen ostamani Malossin Special Belt (728-18-30) mennyt ilveelläkään päälle. Alkuperäinen Gatesin Powerlink (729) teki myös tiukkaa. Oli lähes uudenveroinen 5000km jälkeen. Pitänee kokeilla Malossin 730-18,5-30 hihnalla, jos tuo 1 cm pidempi hihna kompensoituisi tuolla 0,5cm suuremalla leveydellä. Varahihnaksi toinen. 8)

Tais mennä millit ja sentit sulla sekaisin..
Noh juu :-[, mut eikös nuo ole ne kinkin toleranssit. Ei vaiteskaan, vaimoke ei tykkää että edes ajattelen kahta ämmää peräkkäin 8)
"Hevosvoimat on, miten nopeasti osut seinään. Vääntö on, miten pitkälle viet seinän mukanasi!"
Solifer Export XTR50 -07, Solifer Export XTR50 -09, Solifer Export XTR50 -12, Zoner QM50QT-6,  50cc MiniMoto

tommi

#76
Kannattais mitata niiden hihnojen todellinen pituus, esim. Gatesin 729 on muistaakseni 73,5cm ja Gatesin 788 on 81cm. Ainakaan Gatesilla noi ilmoitetut pituudet ei pidä paikkansa. Muita merkkejä en ole mittaillut joten niistä ei tietoa.

Edes leveys ei pidä aina paikkansa, esim. Gatesin 18.1 hihna on todellisuudessa 17.5mm leveä.



Mulla on ollut noita ainakin tusinan verran ja yksikään ei ole ollut edes lähelläkään ilmoitettua leveyttä.

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: DonJuhan - 14.04.12 - klo:06:49
Laitoin Malossin Multivarin Soliferiin, ja kuinkas ollakaan ei erikseen ostamani Malossin Special Belt (728-18-30) mennyt ilveelläkään päälle. Alkuperäinen Gatesin Powerlink (729) teki myös tiukkaa. Oli lähes uudenveroinen 5000km jälkeen. Pitänee kokeilla Malossin 730-18,5-30 hihnalla, jos tuo 1 cm pidempi hihna kompensoituisi tuolla 0,5cm suuremalla leveydellä. Varahihnaksi toinen. 8)
Hihnan laitto on tekniikkalaji kuten renkaanvaihtokin...
Takalimpun levitys ja aukikiilaaminen kunnolla jonkun apuvälineen kans, niin hihna tuntuu kummasti pidemmältä..
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

tommi

Juu ja välttämättä ei tarvitse levittää lautasiakaan jos saa hihnan edes kampuran kierteille asti niin sen voi puristaa kasaan keskeltä niin se painuu ihan itsestään takalimpun väliin. Tekniikkalaji tosiaan..

viisnelonen

#79
Lainaus käyttäjältä: tommi - 14.04.12 - klo:09:01
Juu ja välttämättä ei tarvitse levittää lautasiakaan jos saa hihnan edes kampuran kierteille asti niin sen voi puristaa kasaan keskeltä niin se painuu ihan itsestään takalimpun väliin. Tekniikkalaji tosiaan..

Niinpä, ja sitten voi taas ihmetellä että miksei nää remmit kestä.. On aika jyrkkä taitos siinä kampuran akselin ympärillä..  Myös litistäminen väkisin vetolaipan ja rullakupin väliin taitaa olla aika yleistä.
Hihna menee kevyesti paikalleen vaikka se olis 3 cm LIIAN LYHYT kun levittää ne takalautaset.

Edit: tuo hihnoihin painettu pituus ei muuten ole hihnan selkämitta eli ulkokehän pituus, siksi se ole sama kuin mittaamalla saatu tulos.

taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

tommi

#80
Kyllä mulla on remmit kestäny ihan hyvin vaikka olen ne edellämainitulla tavalla asentanut. Tosin, en ole muita remmejä koskaan kokeillutkaan kuin Gatesia.. Ehkä ne halppishihnat ei sitten kestä moista "survomista" ..

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 14.04.12 - klo:09:11

Edit: tuo hihnoihin painettu pituus ei muuten ole hihnan selkämitta eli ulkokehän pituus, siksi se ole sama kuin mittaamalla saatu tulos.

Taitaa tämäkin riippua valmistajasta, jotkut hihnat nimittäin ovat ulkokehältään täsmälleen sen mittaisia kuin hihnassa lukeekin, esim. Three Five Auto Belt 750 - 16.5 joka on tasan 75cm ulkokehältään. Varmasti muitakin löytyy.

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: tommi - 14.04.12 - klo:09:16
Kyllä mulla on remmit kestäny ihan hyvin vaikka olen ne edellämainitulla tavalla asentanut. Tosin, en ole muita remmejä koskaan kokeillutkaan kuin Gatesia.. Ehkä ne halppishihnat ei sitten kestä moista "survomista" ..

Totta. Ja sitä survomistakin on niin monenlaista  ;D   ;D   
Noissa leveysmittauksissa pääsin samaan kuin valmistaja kun mittasin leukojen leveällä osalla kääntäen leuat hihnan suuntaiseksi siten että leuat koskettaa hihnaa mahdollisimman pitkältä matkalta (n 20 mm)
Hämmästyin kuinka paljon tuli eroa (0,5 mm)  Käytetyn hihnan kohdalla ero oli pienempi
Mun mielestä tämä leveyden mittaaminen uutena vs käytettynä on ajomäärän lisäksi suositeltava tapa arvioida hihnan "kuntoa". Vaikka hihna näyttääkin uudelta ja virheettömältä.
Ts kun täällä joku kirjoittaa että "hihna oli uudenveroinen" ei siitä voi vielä kaikkea päätellä, mutta leveyden mittaaminen antaa lausumaan painoa..
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

tommi

#82
Kyllä Gatesistakin lähtee ensimmäisten 5000km jälkeen taatusti vähintään 1mm leveydestä pois joten vaikka hihna näyttää päällisin puolin "uudenveroiselta" niin sitähän se ei ole enää. Mittasin juuri tuon uuden Gatesin 788 hihnan leveyden tuolla sinun kuvaamallasi tavalla ja se oli 17.6mm joten ei vieläkään ole lähelläkään sitä 18.1 milliä..

Edit: 10 000km ajettu Gatesin 788 hihna näyttää olevan tasan 16mm leveä joten siitä saa vähän osviittaa miten nämä kuluvat.

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: tommi - 14.04.12 - klo:09:16
Kyllä mulla on remmit kestäny ihan hyvin vaikka olen ne edellämainitulla tavalla asentanut. Tosin, en ole muita remmejä koskaan kokeillutkaan kuin Gatesia.. Ehkä ne halppishihnat ei sitten kestä moista "survomista" ..

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 14.04.12 - klo:09:11

Edit: tuo hihnoihin painettu pituus ei muuten ole hihnan selkämitta eli ulkokehän pituus, siksi se ole sama kuin mittaamalla saatu tulos.

Taitaa tämäkin riippua valmistajasta, jotkut hihnat nimittäin ovat ulkokehältään täsmälleen sen mittaisia kuin hihnassa lukeekin, esim. Three Five Auto Belt 750 - 16.5 joka on tasan 75cm ulkokehältään. Varmasti muitakin löytyy.
Tää on ihan totta ja johtuu siitä että ei ole olemassa standardia siitä mikä niistä hihnan monista pituuksista (ainakin 4 eri) kuuluisi hihnaan merkitä. Jotkut käyttää sitä selkämittaa ja useimmat yhtä laskennallista mittaa (perustuu hihnan kulkemaan laskennalliseen matkaan hihnapyörällä) joka on tietysti muutaman mm lyhyempi kuin selkämitta. Tää siis koskee V-hihnoja
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

tommi

Joo, vaikka ostaa näennäisesti samanmittaisen, erimerkkisen hihnan niin pituus ei välttämättä ole sama. Mittaamalla selviää.

Eki

Gatesia käytin huippuhihnana ennen, siitäkin parempi hihna löytyi kuitenkin MITSUBOSHILTA, elikä kestää ja kestää, noin 5000km ajettu eikä juurikaan uudelle paljoa häpeä, ainoa on leveyden kapeneminen hieman, ei rispaannu eikä säikeitä katkeile! Eki
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

viisnelonen

#86
Lainaus käyttäjältä: tommi - 14.04.12 - klo:10:05
Joo, vaikka ostaa näennäisesti samanmittaisen, erimerkkisen hihnan niin pituus ei välttämättä ole sama. Mittaamalla selviää.

Mittaus on hyvä mutta siinäkin tulee hiukan heittoa hihnan paksuuden ja rakenteen mukaan ts. jos hihnan selkärakenne on paksu niin mittaamalla saa helposti liian suuren lukeman.(Edit: tarkoitan että ulkomitan ja laskennallisen mitan suhde voi vaihdella hihnan paksuuden ja rakenteen mukaan..)

Joskus hihnan mitassa on kirjainyhdistelmä edessä:   La = ulkomitta,selkämitta.      Lw(Lp) = pituus selkäkudoksen kohdalla,    Ld = laskennallinen eli tehollinen mitta joka on lähimpänä hihnan kulkemaa laskennallista matkaa..    ja Li = sisämitta.   (Em. pituusjärjestyksessä)
No miksikö sitten hihnaan merkitään eri pituuksia..   Koska eri käyttötarkoituksissa on totuttu käyttämään jotain näistä neljästä aikojen saatossa. Valmistaja sitten painaa hihnaan  pituuden sen mukaan mihin he kuvittelevat ko hihnan pääasiallisen käyttöalueen olevan.  esim. ajoneuvot, variaattorit jne..   palaan tähän vielä kunhan varmistelen muistiani..
Perinteisesti on kiilahihnoissa käytetty sisämittaa(Li) mutta ajoneuvojen hihnoissa (laturit,vesipumput yms) ulkomittaa (La)
Variaattoreissa (esim maatalous,teollisuus) käytetään vielä tuota sisämittaa jos esim tilaa hihnan mittojen perusteella.
Jossain vaiheessa kun kiilahihnoihin keksittiin sisäpintaan se hammastus antamaa notkeutta(voi olla myös selkäpuolella) alettiin hihnoja myös valmistamaan leikkaamalla sivut, tällöin yleistyi ns laskennallisen eli tehollisen pituuden käyttö.
Tätä laskennallista pituutta käytetään vieläkin ja kun nämä hammastetut hihnat löysivät tiensä ajoneuvoihin olikin sotku valmis kun oli totuttu käyttämään ulkomittaa..(ajoneuvokäyttö)

Skodun varin remmissä oleva mitta on todennäköisesti laskennallinen (Ld) mutta voi olla myös ulkomitta (La) varsinkin jos ko hihna on valmistettu OEM hihnaksi tai muuten pääasiassa ajoneuvoon (esim varaosaksi)     
Niin ja nää mitathan voi olla valmistajasta riippuen myös tuumina ( B XX )

ps: Hammastettu hihna on siis eri asia kuin hammashihna( = esim auton jakopää)
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

tommi

Gatesin hihnan vaihtoväliksi suositellaan 15 000km mutta ainakin omien kokemuksieni mukaan se kannattaa vaihtaa jo kymppitonnin kohdalla uuteen kun se tosiaan on enää 16mm leveä tuolloin. Tosin, jossain laatumerkeissä samainen hihna saattaa kestää paljon pitempään kulumatta. Esim. Derbi Boulevardissa on vakiona Gates Powerlink ja siinä se saattaa pysyä mitoissaan hyvinkin pitkään. Jokainenhan tietää kuinka paljon sitä murua tulee kiinalaisten variaattorissa, jo muutamassa tonnissa.


Turrex

Ostin jokunen aika sitten cpi oliver city 125cc skootterin. 8-tiellä hihna paukahti 200 osaan, eikä hihnasta saanut mitään selvää, että minkä kokoinen se on. Maahantuojalle soittelin kun kattelin niiden sivustolta uutta hihnaa. Muutaman kerran soitin eikä he tiennyt hihnan kokoa. Noin 1kk sitten 30 minuutin puhelun jälkeen hihna löytyi ja se luvattiin toimittaa alle viikossa. Mutta mutta, hihnaa ei kuulu ja päätin kysellä uudemman kerran, että missä hihna viipyy? Osoitetiedot kyllä löytyi mutta ei mitään lähetystä. Yhtäkkiä sitä hihnaa ei ole edes olemassa ja tehtaalta voidaan alkuperäinen hihna hintaa 79€+lähetyskulut. Toimitukseen menisi 3-4viikkoa. v***u että rupes ahdistamaan maahantuojan touhu. Haistatin paskat ja haukuin myyjän pystyyn. Pitänee viedä skootteri paikalliseen huoltoliikkeeseen niin saavat kattoa siihen jonkun hihnan. Jos joku sattumoisin tietää minkä kokoinen hihna kuuluu CPI Oliver city 125cc skootteriin niin ilmotelkaas tänne päin.

viisnelonen

#89
Lainaus käyttäjältä: Turrex - 09.05.12 - klo:16:37
Ostin jokunen aika sitten cpi oliver city 125cc skootterin. 8-tiellä hihna paukahti 200 osaan, eikä hihnasta saanut mitään selvää, että minkä kokoinen se on. Maahantuojalle soittelin kun kattelin niiden sivustolta uutta hihnaa. Muutaman kerran soitin eikä he tiennyt hihnan kokoa. Noin 1kk sitten 30 minuutin puhelun jälkeen hihna löytyi ja se luvattiin toimittaa alle viikossa. Mutta mutta, hihnaa ei kuulu ja päätin kysellä uudemman kerran, että missä hihna viipyy? Osoitetiedot kyllä löytyi mutta ei mitään lähetystä. Yhtäkkiä sitä hihnaa ei ole edes olemassa ja tehtaalta voidaan alkuperäinen hihna hintaa 79€+lähetyskulut. Toimitukseen menisi 3-4viikkoa. v***u että rupes ahdistamaan maahantuojan touhu. Haistatin paskat ja haukuin myyjän pystyyn. Pitänee viedä skootteri paikalliseen huoltoliikkeeseen niin saavat kattoa siihen jonkun hihnan. Jos joku sattumoisin tietää minkä kokoinen hihna kuuluu CPI Oliver city 125cc skootteriin niin ilmotelkaas tänne päin.


Ja tän maahantuojan nimi on ??  Tänne vaan, Turha ujostella, ei nekään ujostele kun kuppaavat asiakkaitaan!
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250