Kirjoittaja Aihe: tyhjäkäynti persiillään?  (Luettu 15234 kertaa)

Poissa sympaatti

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 31
  • Piaggio x9 500 Evo
tyhjäkäynti persiillään?
« : 15.07.15 - klo:16:11 »
Elikkästä, X9:ssä on ruiskukone. Ikävänä haittana kyseisessä osaläjässä on se, että kun päästää kaasun pois ja kone lähtee rullaamaan vapaalle, se pudottaa kierrokset niin alas, että se sammuu. Ei aina, mutta usein ja varsinkin kylmänä. Se (x9) myös paukuttaa putkeen, kun päästää moottorijarrulle. Ja oikeastaan se poksahtaa ja sammuu   :-\


Kysymys kuuluukin: missä vika? Pystyykö pumpusta säätämään tyhjäkäyntiä isommalle ja auttaako se mitään? Onko seokset pielessä? Lambda-anturi viallinen? What?  :(

Muuten mitään välittäis, muttako muutaman kerran on meinanut mennä kilpi ruttuun, kun takana oleva auto on päässyyt liian liki yllättävän tilanteen seurauksena...   >:(
elämä on ihmisen parasta aikaa... MN

Poissa Partanen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4227
  • Vespaatko sä?
Vs: tyhjäkäynti persiillään?
« Vastaus #1 : 15.07.15 - klo:18:22 »
Jos perusteista lähdetään, niin onhan ilmansuodatin kunnossa? Puhdas, mutta ei liian öljyinen? Entä onko venttiilit säädetty?

Sitten toivotaan, että kukaan ei ole väännellyt kaasuläpän säätöruuvia. Siihen ei pidä kajota.
Vespa Gts 2019
Vespa PX200 E 2003
Gilera Typhoon 50 1994

Poissa helkama sc-r

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1545
Vs: tyhjäkäynti persiillään?
« Vastaus #2 : 15.07.15 - klo:22:07 »
Jos kaasuläpässä on tyhjäkäynninsäätöruuvi, siitä kannattaa säätää tyhjäkäyntiä.
Vika voi löytyä sytytyspuolelta, missä kunnossa tulppa on?

Poissa Partanen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4227
  • Vespaatko sä?
Vs: tyhjäkäynti persiillään?
« Vastaus #3 : 15.07.15 - klo:23:05 »
Vaarallisia neuvoja jakaa helkamamies, tai ainakin ne voi käydä kalliiksi. Konserni ei anna säätöarvoja kaasuläpän perussäätöön. Pahimmassa tapauksessa kaasuläppää säätelemällä päätyy uuden moottoriohjausjärjestelmän hankintaan, sekun on kaasuläppäkotelon yhteyteen rakennettu. Tehtaalla säätävät kaasuläpän, ei sitä ole tarkoitus kotikonstein väännellä, mistään ruiskupelistä! Ai perkel....
Vespa Gts 2019
Vespa PX200 E 2003
Gilera Typhoon 50 1994

Poissa sympaatti

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 31
  • Piaggio x9 500 Evo
Vs: tyhjäkäynti persiillään?
« Vastaus #4 : 25.07.15 - klo:11:02 »
Ilmansuodatin on uusi (paperinen), eli ei se.
Oon kattellu videoita, joissa vehkeisiin on vaihdettu virinokkaa ja hapetinta ym. härpäkettä ja juuri tuommoinen pauke niistä lähtee, tai vielä terävämpi ja liekkien kera.  ;D

Auttaiskos vaan kaasuvaijerista säätäminen?
« Viimeksi muokattu: 25.07.15 - klo:11:05 kirjoittanut sympaatti »
elämä on ihmisen parasta aikaa... MN

Poissa Partanen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4227
  • Vespaatko sä?
Vs: tyhjäkäynti persiillään?
« Vastaus #5 : 25.07.15 - klo:15:11 »
Entäs ne venttiilit?

Onko siinä jokin tarvikeputki? Onko liitokset tiiviit? Vuotavat liitokset voivat antaa väärät lambda-arvot, mikä sitten häiritsee moottorinohjausjärjestelmää.

Ei vaijerillakaan voi ruiskusta tyhjäkäyntiä säätää, sekun sotkisi tiedon kaasuläpän kiinni olemisesta. Ruiskun tyhjäkäynti säädetään tietokoneella, jos edes sillä. Toisaalta, tarvetta ei pitäisi edes olla.
Vespa Gts 2019
Vespa PX200 E 2003
Gilera Typhoon 50 1994

Poissa pera8x

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1890
Vs: tyhjäkäynti persiillään?
« Vastaus #6 : 26.07.15 - klo:12:56 »
pauke pakarissa viittaisi ehkä väärään TPS arvoon. ruiskukoneessa pitäisi olla polttoaineen syöttö nollissa, kun moottorijarrutetaan. sillon ei pauku putkeen. jos nyt kuitenkin joku on säätänyt tepsiä ja ECU luulee, että kaasu on pikkasen auki, vaikka ei oikeasti olekkaan, se ruikkii polttoainetta moottorijarrutuksessakin jonkun verran ja kone käy muutenkin rikkaalla. ota selvää missä arvossa sen pitäisi olla ja mitta missä arvossa se tällä hetkellä on. ja samalla mittaat, että se toimii niinku pitääkin. kaasua käännettäessä ohmi arvon pitiäisi mennä loogisesti ilman pätkimisiä, tai hyppelyitä.