Kirjoittaja Aihe: Suzuki burgman 400  (Luettu 19633 kertaa)

Poissa viisnelonen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1898
  • jos kiristäs vielä vähän .. naks !
Vs: Suzuki burgman 400
« Vastaus #30 : 10.08.19 - klo:10:12 »
Hitto, nyt tuli 1. oikea vika burgmaniin, pakokäyrä poikki ihan kannen laipan vierestä . Sain jo onnistuneesti purettuakin ja jopa lambda-anturinkin ehjänä irti mikä oli pieni ihme.  Mun lähipaja missä tuommosen vaativamman (tig) hitsauksen teettäisin on tänään kiinni ja omatoimihitsaus migillä hiukan arveluttaa kun on tuo on muutenkin jo karkaistunut tärinästä niin että epäilen mig korjauksen pitkäikäisyyttä    Osa on alttiina kovalle tärinälle kun on  1-pyttyinen 4T kone.

Mielipiteitä tai kokemusta  asiasta ?  Olenko väärässä luulossani että TIG sauma on sitkempi eli karkenee hitsatessa vähemmän ??

Ja on siis mustaa teräsputkea ( ei rst ).  Uutta ei ole saatavana kait mistään. Oli ainakin poistettu suzukin Suomen varaosamyyjän luettelosta..
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman400 ja Satelis250 ajokkina, x9 125 jouten..

Poissa Coastside

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 18447
Vs: Suzuki burgman 400
« Vastaus #31 : 10.08.19 - klo:10:26 »
Miggiliimaa se ja kuumenna hiiligrillissä punahehkuun ja anna jäähtyä ilmassa kahdesti peräkkäin. Jos mahtuu siihen voi hitsata laippoja tukemaan.
« Viimeksi muokattu: 10.08.19 - klo:10:41 kirjoittanut Coastside »
Ihmisen elämä on täynnä muiden valintoja.
Eikä se vapaa tahtokaan niin vapaa ole (;

Poissa viisnelonen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1898
  • jos kiristäs vielä vähän .. naks !
Vs: Suzuki burgman 400
« Vastaus #32 : 10.08.19 - klo:14:39 »


Joo, nyt on hitsattu. Sain puhuttua yhden itteeni paremman hitsarin sen tekemään. Migillä veti ja sanoi että tigin voi unohtaa tämmösissä tapauksissa kun ei pääse molemminpuolin kunnolla puhdistaan . Kait se nyt sitten taas aikansa kestää tärinää  ::)
Tartteekin lähtee tästä kasaileen sitä kun maksalaatikko on syöty..

Edit. vähän typoa korjasin









taisin lukea rivien välitkin..

Burgman400 ja Satelis250 ajokkina, x9 125 jouten..

Poissa viisnelonen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1898
  • jos kiristäs vielä vähän .. naks !
Vs: Suzuki burgman 400
« Vastaus #33 : 18.08.19 - klo:14:05 »
Kävin viime su-ke välillä 1600 km reissun pohjoisessa burgmanin kanssa. Hyvin kesti putken hitsaus. Oli tavallista enemmän kuormaa ja takalaukku paikallaan niin alkoi aika herkästi woblaamaan kiihdyttäessä jos oli löysä ote stongaan..
Muutaman kilon kuorman siirto takalaukun päältä satulan päälle muutti käytöstä selvästi.

Woblaus on hiukan muutenkin lisääntynyt eturenkaan kulumisen (8tkm) myötä, renkaassa on 2 keskiharjannetta  jotka ovat nyt selvästi ylempänä kuin reuna-alueet joiden kumisekoite on pehmeämpää ( 2 compound tread) Tuo etukumi on Michelin Power-Grip. Paineena olen pitänyt 1,8-2 bar.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman400 ja Satelis250 ajokkina, x9 125 jouten..

Poissa konenikkari

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5925
  • Professional mechanic 50V NITROX
Vs: Suzuki burgman 400
« Vastaus #34 : 18.08.19 - klo:14:24 »
Aikas vähän on etusessa painetta, koska on suoritettu iskarihuolto, ja paljonko ajettu.
Minä en ollenkaan hyväksy kahden pyörän päälle takalaukkua, enkä vetelää repsikkaa  ;)
Tankkilaukku olis hyvä, mut sulla ei ole paikkaa.
Värkkää jotain sieheen jalkoväliin, ja lahjoita se perälaukku jäätelö tai pitzakauppiaalle.
Tuo 2 compound tread on kehitelty nopeaan kaarreajoon, jota et varmaankaan,
ainakaan tuolla reissulla paljonkaan harjoittanut.
« Viimeksi muokattu: 18.08.19 - klo:14:42 kirjoittanut konenikkari »
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Poissa HiTec

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 756
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Suzuki burgman 400
« Vastaus #35 : 18.08.19 - klo:15:57 »
Burgmanin runko jo muutenkin on melko löysä, niin korkea, takapainoinen lasti päällä ja ... no woblaus on about taattua :-\
Honda NTV650 Revere -92 > Suzuki AN400 Burgman -99 > Kawasaki ZR-7S -02 > Honda FJS600 Silverwing -02

Poissa viisnelonen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1898
  • jos kiristäs vielä vähän .. naks !
Vs: Suzuki burgman 400
« Vastaus #36 : 18.08.19 - klo:17:47 »
Tuo rungon vetelyys saattaa hyvinkin olla merkittävä tekijä.
Eturenkaan (110/90-13) paine on suzukin suosituksen mukainen, 1,8 bar yksin/kaksin. Viime kesänä kokeilin 2,3 painetta mutta muutenkin kovahko etupää oli suorastaam hakkaava syksyn viileämmillä ilmoilla. Eli iskarit ok ja paremminkin liian jäykkä. Hellekeleillä toimii vaimennus pehmeämmin eli 7,5W öljyt tuon nykyisen ,oletettavasti, 10W tilalle vois olla paikallaan.
Iskarit on 100% tiiviit mutta niiden huollosta ei tietoa. Ajettu on n 77 tkm, etujousetkin on mielestäni ryhdissään.
Tuo etunen oli siis tommonen jo viime kesän jäljiltä ja tykkään mutkateistä eli kumit kuluu muualtakin kuin keskeltä.
Elikäs vuosi sitten kun tuo etunen oli uusi niin woblaus ei silloin ollut huomattavaa ja nytkin se parani oleelisesti painonsiirrolla.
Takalaukku ei tosiaan tähän sovi ajon kannalta, onpa siinä kuitenkin aina pieni tarakka eli se laukun tarakanmallinen teline.
Takajousitusta testailin viime kuussa kun painoa oli reilusti yli 200 kg päällä, lähtiessä kiersin takaiskarin(jousen) säädön piukimpaan asentoon ja vaimennus niin kova että paluumatkalle löysäsin sitä muutaman naksauksen. Joku typpi- tms kaasu säätöinen jousi/vaimenninyksikkö on skodun alla ja säätönuppi ylhäällä helposti käsillä. Takapäähän olen 100% tyytyväinen
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman400 ja Satelis250 ajokkina, x9 125 jouten..

Poissa HiTec

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 756
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Suzuki burgman 400
« Vastaus #37 : 18.08.19 - klo:20:25 »
Takalaukku ei tosiaan tähän sovi ajon kannalta, onpa siinä kuitenkin aina pieni tarakka eli se laukun tarakanmallinen teline.

Mihinkä se takalaukku sopisikaan, sellainen painopisteen nostaja ja tuulipurje se on tuolla tarakalla roikkumassa ettei mitään rajaa => itse ajelen 99% aina ilman boxia, vaikka kuinka merkki & mallikohtainen tuo takalaukkuni onkin, nimenomaan tähän skodeen tehty Hondan alkup. boxi. Tuolla se tallin nurkassa kerää pölyä kun tavaratilat penkin alla riittää muutenkin työmatkan läppärirepulle 8)
Honda NTV650 Revere -92 > Suzuki AN400 Burgman -99 > Kawasaki ZR-7S -02 > Honda FJS600 Silverwing -02

Poissa arla_m6

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 147
Vs: Suzuki burgman 400
« Vastaus #38 : 18.08.19 - klo:20:30 »
Tuo wobblaus on sellainen aihe jota ei kukaan ole pystynyt selvittämään mistä se johtuu. Se, mitä sen eteen voi itse tehdä, on renkaiden tasapainoitus, oikeat rengaspaineet, ohjauksen laakerin kunto, pyöränlaakereiden kunto ja etuiskareiden kunto sekä renkaat. Tärkeää on että missään ei ole klappia. Tuulenohjaimilla tai pidemmällä tuulilasilla saa ilmavirtauksia ohjattua niin ettei pyörteet osu takaboksin seudulle.

Itsellä oli edellisessä skobassa Michelinin renkaat ja en tykännyt yhtään niistä. Eturengas myötäili tiekarhun tekemiä raapaumia tiessä. Tosin kerkesin myymään skoban pois ennenkuin renkaat kului. Tässä Hondassani oli Michelin edessä ja Pirellin Diablo takana ja totesin saman efektin tuon Misukan kanssa nykyisessä skobassani. Kun Diablo tuli tiensä päähän, ostin kokeeksi Bridgestonen Battlax SC:t eteen ja taakse enkä kadu pätkääkään. Ei nuole enää tuollaisia "kamman jälkiä", meneen niin maan perusteellisen hienosti, niin soralla kuin piellä paikatuilla teilläkin. Luulisin että jos vaihdat etunakin muuhun merkkiin kuin Michelin, niin voisi tuo wobblaus häipyä / ainakin vähentyä myös. Sit tuo "ratsun " -kuormaus, painavat tavarat renkaiden väliin ja kevyet takaboxiin.   :)

Poissa viisnelonen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1898
  • jos kiristäs vielä vähän .. naks !
Vs: Suzuki burgman 400
« Vastaus #39 : 18.08.19 - klo:21:41 »
Mulla oli lähtiessä takalaukussa vain vaatekassi ja hiukan juomaa ym pientä  mutta laukun päällä (siinä on oma pieni tavarateline) oli vielä n 4 kg painava rengas mikä on myös merkittävä tuulenvastus. nuohan on ikävästi reilusti taka-akselin takapuolella eli keventää keulaa. Ennen seinäjokea siirsin tuon kumin selkäni takana olevan säkin päälle, paransi ohjaustuntumaa selvästi.
Etuiskariputkien ja etupyöränlaakerien välyksiä rytkyteltiin esiin rengasliikkeen tuttavan kanssa jo kesäkuussa mutta ei löydetty mitään mainittavaa. Tarttee tuota eturenkaan vaihtoa harkita.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman400 ja Satelis250 ajokkina, x9 125 jouten..

Poissa jalat

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1258
Vs: Suzuki burgman 400
« Vastaus #40 : 14.09.19 - klo:23:35 »
Minulla oli keväällä 400cc vanha burgman vuosimallia 1999 hetken aikaa. Siinä oli aluksi pieni yhden kypärän vetävä pikkulaukku takana. Sen kanssa ei mitään woblausta. Mutta ai että kun iskin paikalle 52 litraisen giwin laukun, joka vetää kaksi kypärää. Tuli sen verran leveyttä laukkuun, että ilmeisesti korkeampi givin tuulilasi heitti ilmavirran juuri siihen laukulle ylhäältä päin, joka kevitti sitten keulaa sen verran, että sekunniksikin kädet pois sarvista ja ihan arvoton vatkaus. Ei tarvinnut kuin kevittää käsillä, niin johan woblasi. Pienellä laukulla tätä ei tapahtunut. Ja ei väliä oliko se iso laukku täynnä tavaraa tai tyhjänä. Joten oletan, että se ilman pyörteily painoi laukkua ja pyörää alaspäin ja eturengas oli pienemmällä painolla tiessä kiinni ja herkästi woblasi.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Poissa viisnelonen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1898
  • jos kiristäs vielä vähän .. naks !
Vs: Suzuki burgman 400
« Vastaus #41 : 15.09.19 - klo:13:57 »
Joo, pienestä tuntuu olevan kiinni se woblausherkkyys.
Mulla on paikallaan orggis pleksi ja se mun takalaukku ( yleensä tallissa) on Shad SH46 (litranen) eli ei ihan suurimpia..

Mielestäni myös tuo eturenkaan kuluminen on herkistänyt woblaukselle nyt kun renkaan keskiharjanne (15-22 mm leveä) on selvästi vähemmän kulunut kuin ne kuvion muut osat. Kumi on Misukan PowerPure ja sillähän oli/on myös taipumusta hakea niitä pitkittäisiä pikkurailoja/uria, tämä oli uutena vähäisempää ja kokeilin ajaa eri paineillakin.

Tuossa misukassa on aina ollut riittävästi painetta ja kuluminen johtuukin tavastani  ajaa paljon mutkateitä sekä kumiseoksen erilaisuudesta kuvioinnin eri osissa. Viimeistään keväällä uusittava..
Tuon korkean Givin (D258ST) vaikutuksen tulen vielä kokemaan kunhan saan sen paikalleen, hiukan madallettuna kylläkin kun on niin julmetun korkea, peräti 17 cm orggista korkeempi.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman400 ja Satelis250 ajokkina, x9 125 jouten..