Kirjoittaja Aihe: Starttimoottori - starttirele - bendix - poljin 139QM  (Luettu 167029 kertaa)

Paikalla jwalk

• Konkari
  • Kotkan poikii
Vs: Starttimoottori - starttirele - bendix - poljin 139QM
« Vastaus #360 : 22.12.18 - klo:13:44 »
Maadoituksia ei voi olla liikaa.
Bendiksin olen havainnut toimivan parhaiten puhtaana ja kuivana. Rasvaaminen tuntuu olevan alkuun hyvä idea, mutta rupee nopeesti keräämään paskoo.
Myös jos jättää kopan tiivisteen pois, voi olla tarpeen lyhentää bendixin akselia, sieltä kopan puolelta.

Poissa konenikkari

• Konkari
  • Professional mechanic 50V NITROX
« Vastaus #361 : 22.12.18 - klo:15:21 »
Bendix on näissä moposkotuissa ns. "heittobendix" jonka toimiminen perustuu massaan ja sen hitausvoimaan.
elikkäs starttimoottorin pitää lähteä niin äkäisesti liikkeelle, ettei bendixrattaan painavemmat osat ehdi mukaan,
vaan laitteessa oleva kierreosa kytkee bendixin rattaan hampaalle.
Rataspaketin pitää pyöriä kevyesti, minkä toteaminen on hankalaa varikopan paikallaollessa,
ja ilman koppaa se ei toimi ollenkaan, toivotusti.
Monissa varikopan tiivisteen puuttuminen on tosiaan ratkaisevaa,
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Paikalla jwalk

• Konkari
  • Kotkan poikii
« Vastaus #362 : 22.12.18 - klo:15:25 »
Coastsiden kertoma kikka, laittaa bendix akkuporakoneeseen ja pyöräyttelee on hyvä.
Kertoo aika paljon sen toiminnasta ja kunnosta.

Poissa konenikkari

• Konkari
  • Professional mechanic 50V NITROX
« Vastaus #363 : 22.12.18 - klo:15:35 »
Totta, jos porakone lähtee käyntiin, terävästi, ratas liikkuu pituussunnassa niinkin, varsinkin, nesteessä ollessaan.
Eriasia on se, pitääkö sitten, kun siihen kohdistuu kuormaa.
Bendix siis voi myös luistaa, vaikka olisikin rattaalle kytkeytyneenä.
Moposkotun bendixin oleellinen osa kun on ns. vapaakytkin (tuossa videossa, pienemmän rattaan puolella),joka luistaa toiseen suuntaan, ja pitää toisen suuntaan.
Sitä voi myös testata, rajallisesti, käsin, jos pyörii esteettä molempiin suuntiin, se o totaalisti rikki.
https://www.youtube.com/watch?v=7yEUGxq-cyU
« Viimeksi muokattu: 22.12.18 - klo:16:31 kirjoittanut konenikkari »
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Poissa MORPA

• Konkari
« Vastaus #364 : 20.05.19 - klo:00:31 »
Mulla meni just Agilitystä bendixi, tai olishan se siellä toiminut mutta ikävää kilinää piti. Siitä meni se varikopan puolella oleva jousi rikki ja se ei siis pysynyt siellä perusasennossaan, mutta tokihan se aina ottaessaan kosketusta kampiakselilla olevaan rattaaseen heitti sen takas omalle paikalleen. Mopoa kallistaessa varikopan puolella alkoi aina hieno rallatus.

No oma mokahan tämäkin oli, eli aikoinaan startti aika-ajoin pyöri tyhjää. Putsasin bendixin ja laitoin sinne öljyä, ei olis kannattanut. Keräs möhnää eikä kestänyt kun 15000km. Rasvaa vaan niihin päädyissä oleviin akselin pätkiin ja ehkä pieni sipasu starttimoottorin rattaalle. No bendixin vaihdon kustannukset oli vaan vähän työtä, itse osan sain kaverilta ilmatteeks, mut ei se kai kaupassakaan olis kovin kallis ollut.

Mä kyllä luulen että kannattaa tuokin osa puhdistaa aina samalla kun purkaa etuvarin, meneehän sinne möhnää aina jonkin verran oli siellä rasvaa tai ei. Ennakoivaa huoltoa siis ;)
Liikennesika.