Kirjoittaja Aihe: Automaattiset ylläpitolaturit  (Luettu 34311 kertaa)

Poissa InsOmnia

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3202
Vs: Automaattiset ylläpitolaturit
« Vastaus #30 : 31.03.13 - klo:13:45 »
Mitähän se meinaa, kun laturin valo vilkuttaa keltaista? Kymcon akku oli latauksessa, niin keltainen paloi koko ajan ja vaihtu vihreäksi kun lopetti latauksen.
Meinaa ilmeisesti sitä, että akku on totaalisen tyhjä ja laturi ei tunnista sitä akuksi. Anna pari minuuttia apuvirtaa tyhjään akkuun toisella akulla, niin laturi tunnistaa sen ja aloittaa latauksen.

Edit: Tuolta aikaisemmin linkittämästä infosta, kävi ilmi moinen:  Cons: Sometimes does not kick into charging mode unless you plug in the charger first, then plug the bike battery into the charger.
« Viimeksi muokattu: 31.03.13 - klo:13:47 kirjoittanut InsOmnia »

Poissa lehtijussi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1000
Vs: Automaattiset ylläpitolaturit
« Vastaus #31 : 31.03.13 - klo:14:45 »
Koitin kytkemistä eri järjestyksessä, sama tulos... koitetaan jeesata toisella akulla ensin, jos ny heräis sillain paremmin.

Poissa Partanen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4224
  • Vespaatko sä?
Vs: Automaattiset ylläpitolaturit
« Vastaus #32 : 31.03.13 - klo:14:54 »
Harvinaisempi ohje tuo, että pitäisi ensin laittaa laturi seinään, ja sitten hauenleuat akkuun. Siinä touhussa kun on se kipunoinnin mahdollisuus, eikä akkuräjähdyskään ymmärtääkseni ole pelkkää tarinaa.
Vespa Gts 2019
Vespa PX200 E 2003
Gilera Typhoon 50 1994

Poissa lehtijussi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1000
Vs: Automaattiset ylläpitolaturit
« Vastaus #33 : 31.03.13 - klo:14:57 »
Tuossa laturissa on kiinteät liittimet akkuun, vaihtoehtona hauenleuoille. Silloinhan sen voi kytkeä miten päin vaan, ilman kipunointia.

Poissa tagatubos

  • Yleisvalvoja
  • *****
  • Viestejä: 1290
  • Ihqu seniili, sanoi kummityttö.
    • Reissublogi
Vs: Automaattiset ylläpitolaturit
« Vastaus #34 : 07.04.13 - klo:13:15 »
Koikeilin tänään kolmannen kerran ladata tuota kyykähtänyttä skootterin akkua c-tekillä ja nyt heräsi henkiin!
Alkuun vilkutti vain keltaista ja vihreää kiivasti, yhtä aikaa... nyt lähti lataamaan suoraan.
Katotaan nyt, saako laturi elvytettyä tuon akun vielä toimivaksi.
"Ken juo OLUTTA, se nukahtaa helposti, ken nukkuu pitkään, ei syntiä tee, ken ei syntiä tee, hän taivaaseen pääsee!
Juokaamme siis OLUTTA!" -Martin Luther

Poissa juza

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 475
Vs: Automaattiset ylläpitolaturit
« Vastaus #35 : 07.04.13 - klo:15:19 »
Mulla on c-tekissä suply mode joka syöttää 13.60V ilman mitää automatiikkaa. Sillä saa herätettyä. C-tekissä ei saa kipinöitä aikaseksi mitenkään, muuta kun tolla suply modella.

Poissa Partanen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4224
  • Vespaatko sä?
Vs: Automaattiset ylläpitolaturit
« Vastaus #36 : 09.12.13 - klo:20:44 »
Hommasin viimein jokin aika sitten Ctek MXS 5.0:n. Tämän nyt sitten pitäisi osata herätellä rankemminkin purkautuneita akkuja. Kerran vuoteen suosittelevat käyttämään kunnostustoimintoa, jolla akulle saadaan kuulema lisää käyttöikää. Nyt olen yli vuoden vanhat akut tuolla "kunnostanut".

Mutta se mikä enemmän ihmetytti, oli Ctek:in laite joka vahtii jännitettä: http://www.ctek.com/fi/fi/chargers/Comfort%20Indicator%20Eyelet%20M6 Aattelin, että tuoha on hyvä. Tallilla käydessä näkee aina missä latingissa akku on. Mutta jo kolmen päivän jälkeen alkaa vilkuttelemaan keltaista valoa, eli suosittelee lataamista. Voiko olla niin, että tuo laite purkaa sitä tahtia akkua, että akkua joutuu latailemaan tavallista huomattavasti useammin. Autokaupoissa olen noita nähnyt vilkuttelemassa, yleensä punaista. Nyt taisi selvitä syy siihenkin, jos kerran noin nopeasti purkaa akun. Olisivat saaneet harventaa vilkutustahtia, vaikka neljännekseen, niin silläkin olisi varaustila selvinnyt.

Nyt sitten nyppäsin sulakkeen irti jännitevahdista, ja käytän sitä sulaketta paikallaan tallilla käydessä, varaustilan selvittämiseksi.
Vespa Gts 2019
Vespa PX200 E 2003
Gilera Typhoon 50 1994

Poissa pekpel

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 6778
  • Bella kulki kesät talvet ja siinä välilläkin...
Vs: Automaattiset ylläpitolaturit
« Vastaus #37 : 09.12.13 - klo:23:21 »
Kannattaa oikeesti katella millä jänniteillä noi vaihtaa valoja..
Tuo vilkutin itseasiassa säästää sähköä jos on tehty kytkentä oikein värkin sisällä.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Poissa Partanen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4224
  • Vespaatko sä?
Vs: Automaattiset ylläpitolaturit
« Vastaus #38 : 10.12.13 - klo:08:28 »
Millä tavalla säästää sähköä? Kai se ledikin sähköä tarvitsee, mutta että noin paljonko. Ehkä se on ihan aiheellista, että Gts lopettaa ajonestoledin vilkuttamisen kahden vurokauden kuluttua viimeisestä sytytysvirtojen katkaisusta.

EDIT:

Ahaa, no sitten.

*************

Tänään sitten tökkäsin sulakkeen kiinni, niin taas vilkutti jännitevahti keltaista. Pitääpä tosiaan mittailla jännitteet kun seuraavan kerran tallille menen. Nyt tuntuu että mokoma vahti on täysin turha.
« Viimeksi muokattu: 13.01.14 - klo:12:43 kirjoittanut Samppa »
Vespa Gts 2019
Vespa PX200 E 2003
Gilera Typhoon 50 1994

Kone

  • Vieras
Vs: Automaattiset ylläpitolaturit
« Vastaus #39 : 10.01.14 - klo:18:01 »
Hyvä ja halpa mp akkulaturi. Onko semmosia olemassakaan. Eli ilmeisesti Biltema tai Motonet puoleen kääntyä?

Poissa Coastside

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 18323
Vs: Automaattiset ylläpitolaturit
« Vastaus #40 : 10.01.14 - klo:18:18 »
Lidlin se kevyt automaattimalli (7€) on ollut hyvä, jolla latailin sitä kuusi vuotta käytössä ollutta akkua, useinkin talvella. Partempaa suosuitusta tuskin saa. Yksi puute siinä on ettei sitä saa kaikkiin jatkoroikkiin kiinni, koska se ei yllä.
« Viimeksi muokattu: 10.01.14 - klo:18:39 kirjoittanut Coastside »
Ihmisen elämä on täynnä muiden valintoja.
Eikä se vapaa tahtokaan niin vapaa ole (;

Poissa NusNus

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 76
Vs: Automaattiset ylläpitolaturit
« Vastaus #41 : 11.01.14 - klo:11:51 »
Onko minulta mennyt jotain ihan ohi kun olen luullut, että Ctekissä stand by tarkoittaa lataus pois päältä? Olen elänyt siinä käsityksessä, että kun akun jättää talvisäilöön valitaan mopomoodi ja siihen sisältyy myös ylläpitolataus?

Standby on vaan odotusmoodi jolloin odotetaan, että käyttäjä komentaa laturin lataamaan?

Poissa mopo305

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 237
Vs: Automaattiset ylläpitolaturit
« Vastaus #42 : 11.01.14 - klo:15:22 »
Kyllä mun cetekki toimii edellisellä asetuksella, vaikka virta katkeaa, benttonilla vain Pro malli, tavallinen bentonin pitää aina laittaa oikea modi päälle. Muuten hyvin toimii kumpikin.
......näin teemme, rahat juomme, ja kävelemme kotiin.

Poissa Partanen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4224
  • Vespaatko sä?
Vs: Automaattiset ylläpitolaturit
« Vastaus #43 : 11.01.14 - klo:16:57 »
Mun nähdäkseni se stand by latailee myös, aina kun jännite on tippunut sopivasti. Stand by on siis ylläpito latausta. Ei lataa jatkuvasti, vaan vain silloin kun on tarvetta. Ja samaan valmiustilaan laturi menee itsestään sen jälkeen kun on ensin ladannut akun vaikkapa mopoasetuksella. Mode-merkkivalo tosin ei muutu stand by:ksi, vaan säilyy mopoasetuksena.
Vespa Gts 2019
Vespa PX200 E 2003
Gilera Typhoon 50 1994

Kone

  • Vieras
Vs: Automaattiset ylläpitolaturit
« Vastaus #44 : 15.01.14 - klo:18:56 »
C-tek tuli hommattua. Ei ollu varmaan. kun 15min latauksessa, ilmotti että täynnä. Uus akku tai syyskuussa ostettu. Kannattaako sitä pitää tuossa ylläpidossa, vai lataanko toisen kerran sitten kun vien sen mopoon kiinni?